Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

windgeruis a-stijl

This site may earn commission on affiliate links.
Herkent iemand dat? En is er een oplossing voor?

Sinds de montage van mijn winterset merk ik dat er wind ruist langs de a-stijl. Ongeveer op 1/3 vanaf de bovenkant van de voorruit. Het is bij 100 km/u slechts licht waarneembaar. Bij 120 is het heel duidelijk. Een beetje een knisperend geluid en sterk afhankelijk van de windrichting. Soms alleen rechts, soms alleen links, soms even helemaal niet.
Ik zie geen afwijkingen aan de voorruit, chroomstrip of wat dan ook.

Ik denk niet dat het aan het lagere geluidsniveau van de banden licht, maar alsof er iets veranderd is waardoor de luchtstroom nu anders is, werveld.
 
Herkent iemand dat? En is er een oplossing voor?

Sinds de montage van mijn winterset merk ik dat er wind ruist langs de a-stijl. Ongeveer op 1/3 vanaf de bovenkant van de voorruit. Het is bij 100 km/u slechts licht waarneembaar. Bij 120 is het heel duidelijk. Een beetje een knisperend geluid en sterk afhankelijk van de windrichting. Soms alleen rechts, soms alleen links, soms even helemaal niet.
Ik zie geen afwijkingen aan de voorruit, chroomstrip of wat dan ook.

Ik denk niet dat het aan het lagere geluidsniveau van de banden licht, maar alsof er iets veranderd is waardoor de luchtstroom nu anders is, werveld.

Met wat voor Tesla? Bij een X zag ik laatst op Youtube dat ze vanuit het frunkgedeelte de A-stijl soms opvullen met een opblaasbaar soort 'zakje' zodat er geen wind door de stijl kan gaan (is hol).

Heeft alleen niets met winterbanden te maken ;)
 
Mijn M3 had een vergelijkbaar probleem bij aflevering. De wielkastbekleding (?) linksvoor zat niet goed vast in windgesuis en trillingen resulteerde. Wellicht dat er bij bandenwissel iets van die bekleding los gekomen.
 
Mijn M3 had een vergelijkbaar probleem bij aflevering. De wielkastbekleding (?) linksvoor zat niet goed vast in windgesuis en trillingen resulteerde. Wellicht dat er bij bandenwissel iets van die bekleding los gekomen.
Interessant. Ik heb de wielkast net bekeken maar kan niets vreemds ontdekken. Een andere velg leidt natuurlijk wel tot andere wervelingen, maar ik kan de plek van de ruis dan niet plaatsen.

Het viel mij ook op dat de rubbers in de chroomstijl holzijn. Is dat bij jullie ook zo? Of moet ik ze gewoon even dichtkitten? (of tapen om te testen).
Ik hoor de rijs aan de kan van het windscherm en niet bij het zijraam, dus echt logische is het niet als verklaring.
IMG_20191209_220217.jpg
 
De kapjes van de frunk zitten inderdaad niet stak op hun plek, maar lijken niet de oorzaak. Ze zaten altijd al los en zitten veel lager dan waar ik het geluid hoor.
Roest even laten checken bij Tesla: hebben ze allemaal was het antwoord van de monteur die er ook bij zij dat ik er geen problemen van hoefde te verwachten. Dat vertrouwen we dan maar op.
 
De kapjes van de frunk zitten inderdaad niet stak op hun plek, maar lijken niet de oorzaak. Ze zaten altijd al los en zitten veel lager dan waar ik het geluid hoor.
Roest even laten checken bij Tesla: hebben ze allemaal was het antwoord van de monteur die er ook bij zij dat ik er geen problemen van hoefde te verwachten. Dat vertrouwen we dan maar op.


Check even deze link:

Plastic vibration noise inside coming from dash area
 

Met de gelinkte tips nog eens in de frunk gedoken:
Ik constateerde dat dit zwarte beschermkapje of wat het ook is aan de rechterzijde helemaal los lag. Het past zo slecht dat het ook niet goed op zijn plek blijft zitten. Nu maar vastgetaped. Ik denk niet dat dit de oorzaak is, omdat hij aan de andere zijde wel 'goed' zat. "Goed", omdat er nogal wat beweging in zit.
IMG_20191210_190000.jpg


Ik zag ook dat het slangetje van de ruitenwisservloeistof van de linker ruitenwisser niet goed in de klemmetjes zat. Die zit nu weer op zijn plek. Waarschijnlijk ook niet de oorzaak, want dit was maar aan 1 kant.

Verder viel ook nog op dat het onderstaande rubbertje niet goed op zijn plek zit. Aan beide kanten. Het lijkt bevestigd te zijn aan de fender en langs de gehele onderzijde van de voorruit. Echter, er zit nogal wat beweging in. De fenders zijn eraf geweest om te laten spuiten dus wellicht is het niet op de juiste wijze teruggeplaatst. Onder dat rubbertje zit ook de toegang tot de 'holle' a-stijl (zie pijltje), zag ik nu. Die toegang is niet helemaal afgesloten om het niet goed op zijn plek zit.
Ik heb het nu afgeplakt om de opening af te dichten. Morgen testen.
IMG_20191210_220511.jpg


Tot slot heb ik nog vastgesteld dat de zwarte frunk cover (niet het afneembare deksel waar de opening voor de ruitenwisservloeistof in zit) op 1 plek niet vast zit. het lijkt erop dat het klemmetje dat aan de fender zit afgebroken is. Daardoor kan die hele cover een beetje trillen. Maar, de klemmetjes die er wel zijn zitten ook niet echt vast op een plek. Ze kunnen met vrij veel toleratie schuiven en bewegen.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Gisteren eens gekeken in de Frunk. Maar daar zitten bij mij geen plastic zwarte bescherm kapjes. Mis ze ook niet echt nu ik lees dat ze slecht passen ;)
Die zijn vast weggewaaid ;)

Ik heb de raamrubbers vastgetaped om te voorkomen dat er wind vanaf de frunk in de a-stijl geblazen wordt. Het lijkt iets te helpen, maar onvoldoende. Bij nog weer nadere inspectie is de opening van de a-stijl veel groter dan alleen het stukje achter het rubber. Vanonder de fender kan er ook lucht de a-stijl in. Om het echt goed op te lossen zou de fender eraf moeten waarna de opening van de a-stijl dichtgemaakt kan worden....als dat al het probleem is.
Tsja, wat nu.
 
  • Funny
Reactions: CJA Hulskamp