Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zeg niet dat je het niet wist...

This site may earn commission on affiliate links.
Straks komt de Model 3 naar Europa en ook naar Nederland.

En dan gaan allerlei auto-journalisten de Model 3 natuurlijk testen. En ik zie al de gefijnsde domheid van fossiel gefinancierde bladen en redacties verschijnen.

"De navigatie ziet geen files."
Nee dan moet je het symbool daarvoor aanraken. En de rerouting tijd kun je instellen.

"De auto lane change doet het niet."
Nee die moet je aanzetten in je profiel. En ff stuur licht bewegen.

"De Superchargers zie ik niet op de route."
Nee dan moet je de bliksemschicht selecteren.

"De ruitenwissers moet je via het touch screen bedienen."
Nee die zet je gewoon op auto en indien een keer extra nodig op het knopje op de linker stalk drukken.

"De tacc past de snelheid niet aan aan de max snelheid."
Nee dan moet je de rechter handle twee seconden naar beneden drukken (bij S en X naar je toe).
En de offset kun je instellen by the way.

"De cabin overheat protection doet het niet."
Nee daarvoor moet je het alarm uitzetten (anders denkt ie dat er toch niemand in zit).

"De supercharger levert minder vermogen dan verwacht."
Geen a+b doen.

"De hellingproef is lastig."
Nee even heel licht nog een keer rempedaal intrappen en hij houdt hem keurig vast.

Enzivoorts.
Nog meer waar ze misleidend "onwetend" over kunnen doen?

Wil graag een mailtje sturen naar Carros, AutoVisie, ANWB, AutoWeek, etcetera om gefijnsde domheid te voorkomen.



Nog meer suggesties, ook wat betreft bladen/kranten?

En: Zie ik spoken, of is er sprake van paranoïde naïviteit?
 
Prima initiatief, hoewel ik niet geloof dat die salonjournalisten erover gaan nadenken en “the big picture” willen zien, want dan krijgen ze misschien volgend weekend geen plofauto om hun vriendinnetje te imponeren. Neen, ze zijn niet slim (op een uitzondering na).
Maar dan kan je je niet verwijten niet geprobeerd te hebben!

Verder:
Hoeveel mensen zijn al aangereden omdat ze de auto niet hoorden naderen? (Dit weekend nog gehoord).
Ook kort even uitleggen dat de energiemix continu vergroent, want die electriciteit komt toch ook van kolen en gas; en dat de accu’s volledig veilig gerecycleerd worden.
 
  • Like
Reactions: robertvg and FVO
Wat mij mn opvalt is dat autojournalisten in Nl/BE/Uk (en wellicht ook daar buiten) naar EV's kijken door hun jarenlang getrainde fossiele bril. Al dan niet beïnvloed door leveranciers gaat het dan oa over afwerking, naden, het aantal dealers, premium versus non-premium, Europees versus Amerikaans etc. Allemaal erg oppervlakkig, gebaseerd op vooroordelen en niet op kennis. Maar wat maakt een EV nu een goede auto?

Ze zouden misschien beter een (schriftelijke) cursus voorgeschreven moeten krijgen waarbij ze uitleg krijgen over aspecten als: impact CW waarde bij hoge snelheid, verschillende laadsnelheden irt verschillende momenten in een etmaal, verschil tussen 1ph en 3ph laden, ontwikkeling tav standaarden, de impact van het gebrek aan/de noodzaak van een Europees snellaadnetwerk (met één betaalsysteem), en de huidige status daar van (en waarom dat armpje drukken ("350kW") allemaal (nog niet) zo relevant is), noodzaak van simpele integratie in navigatie...

Overigens maak ik mij over de M3 niet zo druk - de reviews in Amerika zijn stuk voor stuk zeer positief - met name over de Performance versie. In samenhang met de beschikbaarheid van het nog steeds in omvang groeiende SuC/DeC netwerk zie ik voor de M3 de komende twee, drie jaar nog geen alternatief.. zeker niet een die in dezelfde productieaantallen gemaakt kan gaan worden.
 
Ik wil bij deze een lans breken voor Dries van Elzen van Autovisie. Hij kent zijn basics. Ik vind zijn verslaggeving van EV's en ook van de Hyundai Nexo onlangs bijzonder verfrissend en niet alleen omdat de rest slecht tot tenenkrommend is.
 
en waarom dat armpje drukken ("350kW") allemaal (nog niet) zo relevant is),

Ook de lezer moet hierin nog worden bijgeschoold. Ik krijg nog altijd vragen als “Hoe hard kan ‘ie?” Dat is dus ook wat veel lezers willen weten. Een artikel dat daarop geen antwoord geeft, laat de lezer achter met een paar vragen.

Kwestie van tijd denk ik. Met elke verkochte Tesla groeit de kans dat op verjaardagen iemand aanwezig is die wel kan uitleggen wat relevant is.
 
het komt gewoon misschien ook omdat dat een groot deel van het publiek verwacht dat Tesla het "slecht doet". Je hebt Tesla lovers of haters.... de journalisten zijn ook bevooroordeeld ben ik bang.

Vind het ook altijd wel bijzonder dat iedereen een mening heeft over Tesla, en door alle negatieve berichtvorming van de media (clickbait) Ze vaak een bijzonder beeld hebben van het merk. Ze gaan failliet....krijgen veel ongelukken.... gaan maar 150 kilometer... je kan nergens laden..... onderweg laden duurt uren.... enz.
 
Kwestie van tijd denk ik. Met elke verkochte Tesla groeit de kans dat op verjaardagen iemand aanwezig is die wel kan uitleggen wat relevant is.
inderdaad, dit lijkt me een grotere waarde te hebben op termijn. Voor mij mogen al die fake blaadjes samen met hun auteurs de prullemand in. Vroeger kocht ik zeer veel automagazines. Nu al een kleine 5 jaar totaal niks meer. Het geeft enkel maar ergernis bij het lezen er van.
Welke kenner komt er met een "EV only" magazine op de markt?
Met alle tips en tricks, ev vriendelijke hotels, garages, leuke laadlocaties, reisverhalen...
alleen op dit forum is al genoeg info, foto's en verhalen te vinden om een leuk maandblad van te maken.;)
 
inderdaad, dit lijkt me een grotere waarde te hebben op termijn. Voor mij mogen al die fake blaadjes samen met hun auteurs de prullemand in. Vroeger kocht ik zeer veel automagazines. Nu al een kleine 5 jaar totaal niks meer. Het geeft enkel maar ergernis bij het lezen er van.
Welke kenner komt er met een "EV only" magazine op de markt?
Met alle tips en tricks, ev vriendelijke hotels, garages, leuke laadlocaties, reisverhalen...
alleen op dit forum is al genoeg info, foto's en verhalen te vinden om een leuk maandblad van te maken.;)
Ik zou zo'n blad graag lezen. En dat hoeft natuurlijk niet eens een gedrukt blad te zijn. Dat scheelt een hoop kosten. Kijk maar eens naar het gratis zeilmagazine Zilt Magazine. Geschreven door een kleine redactie met veel bijdragen van vrijwilligers. Wie weet heeft iemand nog een keer zin om zoiets op te pakken. Hebben we de traditionele auto journalisten helemaal niet meer nodig.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Om het evenwicht te herstellen, moet ik zeggen dat er naast de autojourno's met fossiele bril, er toch ook heel wat Tesla eigenaars rondlopen met een (sterke) EV bril.

Voor het gros van de kopers van een auto, is al die technische "quatsch" niet nodig. Ze lezen ook geen automagazines of forums. Ze kijken naar de vorm (break, sedan,..), aankoopprijs, taksen en het verbruik. Ze kopen een KIA omdat die 2k goedkoper is dan een vergelijkbare VW.
 
Voor het gros van de kopers van een auto, is al die technische "quatsch" niet nodig. .

Helemaal mee eens. Maar wel wat de impact daarvan is op de auto die wordt gereviewed wordt vwb aspecten als bruikbaarheid...
Stel je voor dat er een ICE op de markt komt waarmee je als je s'ochtends van Eindhoven naar Berlijn wilt rijden eerst nog ergens minstens drie kwartier bij een snellaadtankstation moet gaan staan om de tank te vullen... want het beloofde thuisladen werkt onvoldoende.. en de reviewer zou dat niet vermelden??
 
Reviewers hebben geen invloed op het merendeel van de verkopen. Het is wel een terechte opmerking, dat hun reviews waarheidsgetrouw (zouden) moeten zijn voor hen die ze wel lezen. Maar het is nu éénmaal gemakkelijk om populistische ideëen over te nemen in een artikel, of om in te spelen op de standaard vragen van de EV leek. Voor hen is het op de eerste plaats een verdienmodel, verlies dat niet uit het oog. Aan ons is het om uit te maken wie we geloofwaardig vinden, en wiens magazines we uiteindelijk willen kopen.

OT, om moord en brand te gaan schreeuwen, nog voordat iets op papier staat, vind ik persoonlijk "fanboy-gedrag".
Tesla of Elektrisch rijden =/= voor Ajax supporteren :p