Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanpassen zitting voorstoelen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allemaal,

Ik was bij één van de gelukkigen die gisteren de melding kregen dat de Model 3 vanaf vandaag te bewonderen was in Zaventem. Dus deze morgen rechtstreeks koers gezet vanuit het bronsgroen eikenhout richting Zaventem om de Model 3 eens te gaan "passen".

Letterlijk dan, ik ben 1m95 en zitcomfort is zo ongeveer de enige hinderpaal die de bestelbeslissing nog in de weg staat. En wat blijkt, beenruimte zat, hoofdruimte zat, panel gaps... mooi en evenwijdig zoals het hoort. :D

Hier en daar een stukje trim waar ik wel bedenkingen bij heb (chroomlijst boven linker achter deur leek uit twee stukken te zijn die koud tegen mekaar gezet zijn), maar't mag verder geen naam hebben. Muziekkwaliteit op het eerste gehoor ook prima.

Mijn enige zorg, die stoelzittingen zijn zo verrekes kort en met een rare bult in het midden. Op dit moment ben ik redelijk verwend met de sportstoelen in mijn bmw (verlengbare zitting, heerlijk!) maar als ik zoveel kilometers blijf vreten gaat het wel een dingetje zijn. Dus mijn vraag:

Zijn er binnen BE of NL bedrijven bekend die de stoelzittingen kunnen aanpassen met de passende bekleding? Ik was van plan om een zwart interieur te gaan bestellen, dat helpt waarschijnlijk wel een beetje. De bekleding is overigens geen leer maar PUR, vraag me dan ook gelijk af hoe hard dat gaat zweten in de zomer.

Thx voor de Feedback!

Boes
 
Dag allemaal,

Ik was bij één van de gelukkigen die gisteren de melding kregen dat de Model 3 vanaf vandaag te bewonderen was in Zaventem. Dus deze morgen rechtstreeks koers gezet vanuit het bronsgroen eikenhout richting Zaventem om de Model 3 eens te gaan "passen".

Letterlijk dan, ik ben 1m95 en zitcomfort is zo ongeveer de enige hinderpaal die de bestelbeslissing nog in de weg staat. En wat blijkt, beenruimte zat, hoofdruimte zat, panel gaps... mooi en evenwijdig zoals het hoort. :D

Hier en daar een stukje trim waar ik wel bedenkingen bij heb (chroomlijst boven linker achter deur leek uit twee stukken te zijn die koud tegen mekaar gezet zijn), maar't mag verder geen naam hebben. Muziekkwaliteit op het eerste gehoor ook prima.

Mijn enige zorg, die stoelzittingen zijn zo verrekes kort en met een rare bult in het midden. Op dit moment ben ik redelijk verwend met de sportstoelen in mijn bmw (verlengbare zitting, heerlijk!) maar als ik zoveel kilometers blijf vreten gaat het wel een dingetje zijn. Dus mijn vraag:

Zijn er binnen BE of NL bedrijven bekend die de stoelzittingen kunnen aanpassen met de passende bekleding? Ik was van plan om een zwart interieur te gaan bestellen, dat helpt waarschijnlijk wel een beetje. De bekleding is overigens geen leer maar PUR, vraag me dan ook gelijk af hoe hard dat gaat zweten in de zomer.

Thx voor de Feedback!

Boes

Hoi Boes,

Heb je toevallig al een oplossing gevonden?
Ik sta ook voor het dilemma om een Model 3 Performance te bestellen maar kom uit een BMW met dezelfde sportstoelen die jij hebt/had.

Groet,
Leander
 
Je kan natuurlijk altijd gewoon hele andere aftermarket stoelen bestellen die voor jou perfect zitten en die in je Tesla laten zetten als dat een dealbreaker voor je zou zijn.
Dan moet er wel een sensor in zitten die meet of er iemand op de stoel zit en die moet je aan weten te sluiten op het systeem van de auto, anders kom je niet weg. Maar er zullen vast bedrijven zijn/komen die dat uitgezocht hebben en voor je kunnen regelen. Wil alleen maar zeggen: niet elke stoel zal bruikbaar zijn.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Hoi Boes,

Heb je toevallig al een oplossing gevonden?
Ik sta ook voor het dilemma om een Model 3 Performance te bestellen maar kom uit een BMW met dezelfde sportstoelen die jij hebt/had.

Groet,
Leander

Ik heb een BMW van de vorige generatie (2012, 1 serie f-20) gereden met sportstoelen en lendesteunverstelling. Zelfde stoelen als in de 3 serie. Vervolgens een V60 en daarna even een Passat. Laatste was niet mijn keus maar had wel heel goede stoelen, de Volvo ook.

Je hoort BMW rijders altijd over de geweldige sportstoelen. Ze zijn ook best goed, maar dat zegt eigenlijk meer over de standaard stoelen van BMW die erbarmelijk slecht zijn.

Ik ben zelf 1.87 en vind de stoelen in de M3 echt prima. Zitting inderdaad wat kort maar daar heb je eigenlijk geen last van als de stoel goed is ingesteld (voldoende helling).
 
Hoi Boes,

Heb je toevallig al een oplossing gevonden?
Ik sta ook voor het dilemma om een Model 3 Performance te bestellen maar kom uit een BMW met dezelfde sportstoelen die jij hebt/had.

Groet,
Leander

Hoi Leander,

Ik ken om allerlei redenen nog niet aanhet hoofstukje stoelen aanpassen geraakt. :(
Ik heb wel al wat langere ritten achter de rug (retourtje Heerenveen vanuit Belgenland enz.) en de noodzaak blijft toch wel bestaan.

Ik kan wel een paar standen vinden waarbij het goed uit te houden is, maar als je ooit beter gehad hebt, dan wil je dat natuurlijk blijven houden. Bijkomend nadeel van de Tesla tegen mijn BMW, was wel een 5 reeks dus weet niet of het in de 1 reeks ook zo is, links van het rempedaal is er te weinig ruimte om je linkervoet door te steken. Dat ging bij de BMW prima waardoor ik zelfs met mijn 1m94 nog met bijna gestrekte benen kon zitten. :D
Bij de Tesla zal je altijd een knikje houden.

Qua aanpassing zelf heb ik de vorige draadjes destijds ook gevolgd maar da's natuurlijk vooral de S/X en niet de 3.
Ik heb wel wat graafwerk gedaan intussen en een constante die er steeds weer uit komt is dat je bij R&R Autobekleding in Tongeren moet zijn, moest dat in je bereik liggen.

Moest de stoel nu de enige reden zijn om te twijfelen tussen een model 3 en wat anders, niet twijfelen, gewoon doen!
De Tesla stoelen zijn niet slecht, ze zijn gewoon "minder goed" dan het beste, maar nog steeds heel goed.
En ja, standaard BMW stoelen zijn gewoon verschrikkelijk, maar dat doen ze volgens mij opzettelijk zodat je voor de sportstoelen of de comfort stoelen zou kiezen. ;)

Boes
 
Ik kom toevallig dit draadje tegen. Deze week heb ik de bestuurderstoel in mijn Model 3 laten aanpassen bij Ellermeyer. Wellicht ook interessant voor jullie.

Ik kon gewoon niet lekker zitten in de Model 3, zo erg dat ik serieus aan het overwegen was om de auto te verkopen. Ik zat op de zijwangen van de zitting en die zijwangen veroorzaakten veel druk bij mijn dijbenen. Hetzelfde met de wangen van de leuning bij mijn schouderbladen. De zit deed mij herinneren aan mijn Audi A3 sportback die ik ooit heb gereden. Die had ook van die krappe stoelen.

Voor de duidelijkheid, ik ben niet iemand met een fors postuur. Ook niet super mager, maar een gewoon postuur met 1.85m en 80kg. Ik snap daarom ook niet hoe het kan dat grote groepen mensen zo positief zijn over de stoelen van de Model 3 (zie vele YouTube reviews).

Bij Ellermeyer hebben ze de zitting en leuning afgevlakt waardoor de zitting wat weider is geworden. Echt een verademing. Het is wellicht een kleine aanpassing, maar je merkt het verschil pas echt als je weer even op de bijrijdersstoel gaat zitten. Ik had dit veel eerder moeten laten doen.

Aanpassing is visueel nauwelijks zichtbaar. Hieronder de foto’s van de bestuurderstoel na aanpassing en de bijrijdersstoel.
 

Attachments

  • IMG_20190827_171002.JPG
    IMG_20190827_171002.JPG
    344.7 KB · Views: 975
  • IMG_20190827_171015.JPG
    IMG_20190827_171015.JPG
    302.7 KB · Views: 490
Last edited:
  • Like
Reactions: morphine
Ga ik bij mijn rijders-stoel ook laten doen, ook bij Ellermeyer. Er komt zo in de breedte (en bij mij ook lengte) 4 cm bij, waardoor je inderdaad die vervelende druk kwijt ben.

Rij nu al jaren met een aangepaste stoel en bij de eerste proefzit werd me verteld dat het komt door zenuwen die daar lopen en dat deze per mens net iets anders kunnen lopen en daardoor sommige mensen er wel last van hebben en anderen niet. Weet niet hoeveel waarheid hier in zit, want ze zeiden ook dat ik elke 2 jaar een andere zou moeten hebben, maar ik rij nu al 8 jaar met dezelfde stoel.... ;)
 
Niet dat ik een aanpassing van de stoel overweeg, maar uit interesse: moet de bekleding bij een verlenging van een paar centimeter en/of verhoging / verbreding ook worden aangevuld of zit in de bestaande bekleding voldoende rek?
 
Ik kom toevallig dit draadje tegen. Deze week heb ik de bestuurderstoel in mijn Model 3 laten aanpassen bij Ellermeyer. Wellicht ook interessant voor jullie.
Ik dreigde ook vast te lopen op de stoel. Kontpijn / doorbloedingsproblemen en ik zat met mijn hoofd tegen de hoofdsteun te stuiteren.
Ik heb het opgelost door:
- zitting helemaal vlak zetten
- rugleuning instellen zodat de hoofdsteun verticaal staat
- stuur maximaal naar je toe
- stoel zover naar voren dat ik met mijn handpalmen de bovenkant van het stuur kan aanraken
- voorkant van de stoel omhoog om de onderbenen te ondersteunen.
- en dan de lendesteun zo instellen dat ik niet meer bol kan zitten met mijn rug. Dat laatste was denk ik het belangrijkste.

Op deze manier zit ik eigenlijk met te ver gebogen knieën, maar kan ik wel goed sturen in rotondes, hard remmen zonder te schuiven, en heb ik iets meer grip op de rugleuning voor de bochten.
Al zijn de stoelen gewoon .... voor het bochtenwerk, want je mist schoudersteun.
Kan dat bedrijf daar ook iets aan doen? Of wordt het toch dubbelzijdig tape ... ;)
 
Niet dat ik een aanpassing van de stoel overweeg, maar uit interesse: moet de bekleding bij een verlenging van een paar centimeter en/of verhoging / verbreding ook worden aangevuld of zit in de bestaande bekleding voldoende rek?
Aan de zijkanten zit genoeg stof, want dat is nu bol en wordt "hol". Aan de voorkant weet ik niet, maar er werd verzekerd dat je er niets van zou zien. Zodra de auto en daarna aanpassing er is, zal ik wel wat foto's delen.
 
Ik heb nog een klein gelukje over gehouden aan mij SeC bezoekje. Ze waren niet op tijd klaar en hadden de hoofdsteun en achterkant van de stoel nog niet terug gezet. Bij thuiskomst even gekeken en de hoofsteun zit gewoon vast als hij iets omhoog zit. De achterplaat van de stoel klemt wel vast door de 2 pennen van de hoofdsteun dus de hoofdsteun zit nu wel iets lager dan op de foto. Ik heb de dikte van de tablet beugel aangehouden als extra hoogte.

Maar het grote voordeel is dat de hoofsteun nu 2cm hoger zit dan standaard en daardoor niet meer in mijn nek prikt.

Ik weet zelf niet hoe je het allemaal los moet maken en aan moet passen, maar het is dus mogelijk om hem iets omhoog te zetten. Het is alleen niet zo mooi afgewerkt rond de 2 pennen.

op eigen risico zelf toepassen
 

Attachments

  • 20190829_095937.jpg
    20190829_095937.jpg
    262 KB · Views: 460
Even een update van mijn kant: Stoel is door Ellermeyer aangepast. Na de eerste keer bleef ik toch nog last houden van de zijkanten die voor vervelende druk zorgden en tintelingen in mijn benen. De zij wangen zijn daarop nog iets verder uitgehold en ze hebben ander schuim in het voorste gedeelte van de zitting gedaan, dat zachter is, zodat er minder druk kan ontstaan op de bovenbenen. Daarnaast hebben ze aan de achterkant de stoel iets opgehoogd, zodat je nog wat rechter zit.

Zit inmiddels redelijk in de stoel, is voor mij altijd een paar maanden wennen aan nieuwe zithouding. Ik mis mijn eigen ASS stoel wel nog steeds, die zat echt als gegoten....

Maar zeker een aanrader als je niet lekker zit, erg tevreden over Ellermeyer.
 
Ben zelf 1m91 en zit het liefst recht en niet alsof ik de hele dag op mijn mobiel zit.

Dit kennen we misschien nog wel van de theorieboekjes autorijden:
Een goed afgestelde hoofdsteun geeft maximale bescherming voor nek en hoofd tijdens een aanrijding, vooral bij een zogenaamde kop/staartbotsing. Daarom dient een aanwezige hoofdsteun goed te worden afgesteld ten opzichte van de lengte van de bestuurder en eventuele passagiers. Als er een mogelijkheid is om de hoofdsteun te kantelen dient de ruimte tussen hoofd en hoofdsteun zo klein mogelijk gemaakt te worden.
Nou, die ruimte is inderdaad zo klein mogelijk gemaakt. Hoe dan ook, het zal wel design zijn.

Wat kost een aanpassing bij Ellermeyer zodat zowel ik als mijn kleinere vrouw er goed in kan zitten?