Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AP1 car tracking en A2.5+V9

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
AP1 kan de voorliggende auto volgen indien deze geen rijstroken kan identificeren. Volgens mij heeft AP2.5+V9 deze feature nog niet. Bij mij lijkt AP2.5+V9 het enkel te doen indien er rijstroken zijn.

Herkennen anderen dit?
 
Klopt. AP2,5 kiest zijn eigen weg.
Met een AP1 die in voorganger modus staat zou je immers bij een suïcidale voorganger ook zo een ravijn in rijden als je voorganger een ravijn in rijdt. Geen prettige gedachte.
Dat loopt wel los hoor. Als de voorganger over de rand van het ravijn rijdt ziet AP1 'm niet meer en als er geen zichtbare strepen zijn schakelt AP1 uit.
 
Dat loopt wel los hoor. Als de voorganger over de rand van het ravijn rijdt ziet AP1 'm niet meer en als er geen zichtbare strepen zijn schakelt AP1 uit.

Weet ik maar het is gewoon geen basis voor een volledig zelfrijdende auto.
Met het volgen van een voorganger hoop je dat je voorganger weet wat hij doet i.p.v. dat je zelf bepaald waar heen gaat en bepaald of het veilig is.
 
Weet ik maar het is gewoon geen basis voor een volledig zelfrijdende auto.
Met het volgen van een voorganger hoop je dat je voorganger weet wat hij doet i.p.v. dat je zelf bepaald waar heen gaat en bepaald of het veilig is.
In de sneeuw en zonder zichtbare strepen op de weg reed ik vroeger ook min of meer blind achter mijn voorganger aan.
Nu doet mijn AP1 dit zeker zo goed. Wel blijven meekijken natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: nico180
In de sneeuw en zonder zichtbare strepen op de weg reed ik vroeger ook min of meer blind achter mijn voorganger aan.
Nu doet mijn AP1 dit zeker zo goed. Wel blijven meekijken natuurlijk.

Dit dus, vooral ook met regen of reflecties. AP2.5/V9 raakt snel van slag schakelt AP uit. Althans, dat is mijn bevinding in die paar keer dat ik een flinke regenbui heb meegemaakt
 
Dit dus, vooral ook met regen of reflecties. AP2.5/V9 raakt snel van slag schakelt AP uit. Althans, dat is mijn bevinding in die paar keer dat ik een flinke regenbui heb meegemaakt
Ik verbaas me er daarentegen steeds weer over dat AP1 met zware regen en met nauwelijks zichtbare strepen toch blijft werken. Wel zie en voel je dat ie het wel moeilijker heeft. Onder diezelfde condities heb ik het ook moeilijk. Kijken met één oog heeft voordelen bij het fotograferen, maar verder went het nooit dat ik niet door mijn neus kan kijken.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
en toch heeft de voorganger nog wel invloed. Gisteren kwam ik bij een situatie waar de weg in 2 banden splitste: 1 voor rechtdoor (linkerbaan) en 1 voor rechtsaf (rechterbaan). Normaal volgt hij daar de linkerbaan. Nu reed er iemand voor me die rechtsaf ging, en mijn auto ging toen ook naar de rechterbaan.
 
  • Funny
Reactions: Basvdpoel
en toch heeft de voorganger nog wel invloed. Gisteren kwam ik bij een situatie waar de weg in 2 banden splitste: 1 voor rechtdoor (linkerbaan) en 1 voor rechtsaf (rechterbaan). Normaal volgt hij daar de linkerbaan. Nu reed er iemand voor me die rechtsaf ging, en mijn auto ging toen ook naar de rechterbaan.

Klopt, reed een keer op een stukje snelweg waar de lijnen niet zichtbaar waren door regen en slechte afwatering. Auto met v2 ging de voorganger volgen (auto voor mij werd blauw op het scherm) en beetje slingeren.
 
Ik heb in een AP1 loaner op 1 dag toch 2 keren gehad dat mijn voorligger links afsloeg en mijn AP1 vrolijk wou volgen.

Precies mijn argument dat het volgen van een voorganger geen goed uitgangspunt is.

Het is in de autonomie, het afsnijden van bochten en dus heeft het geen toekomst.
Een AP2.5 volgt nooit de voorganger en toch wel gehad in de regen met slechte verlichting dat de AP een bocht eerder zag dan ik en dat alles zonder voorganger die het voorbeeld aan gaf.

Uiteraard is er niets mis mee om het mee te nemen in het totaal plaatje.
Op een donkere weg en ik zie een auto voor mij weg draaien dan denk je ook "er zal wel een bocht zijn"
maar nooit volg je blind de achterlichten van een voorganger.
 
Ik ben het eens dat AP niet blindelings een auto moet volgen. Echter, als de condities er naar zijn dan focus ik mij ook puur op mijn voorligger ter orientate.

Gewoon benieuwd of het andere ook is opgevallen dat dit niet in AP2.5/V9 bestaat.

Laten we eerst FSD realiseren in goed weer scenarios. Over 12 jaar gaan we eens naar de sneeuw kijken :)
 
Klopt. AP2,5 kiest zijn eigen weg.
Met een AP1 die in voorganger modus staat zou je immers bij een suïcidale voorganger ook zo een ravijn in rijden als je voorganger een ravijn in rijdt. Geen prettige gedachte.

Wow, zo had ik het nog nooit bekeken, met alle suïcidale voorgangers en al die ravijnen hier in onze buurt en mijn blindelings vertrouwen in het volledig zelf kunnen rijden van AP1, ben ik blijkbaar aan massa's potentiële drama's ontsnapt :eek:

Ik ben heel blij met het volgen van de voorganger van AP1, want sinds hij dat doet, vind ik dat hij veel minder gevaarlijke dingen doet en in veel meer situaties inzetbaar is. En soms volgt hij inderdaad de verkeerde, maar die situaties kan je ook al voorzien en ik vind het wel leuk om te raden wie hij gaat volgen of wat hij gaat doen :D
 
  • Like
Reactions: AustinP