Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audio upgrade Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Goedendag,

Ik heb een Model S met het standaard audio-pakket (met in mijn oren een zeer matig geluid) en heb daar wat aanpassingen op laten doen. Resultaat: premium geluid!
Allereerst heb ik in de trunk, in het onderste gedeelte van de bagageruimte, een Pioneer TS-WX710A laten plaatsen. Past precies, geeft een mooie ondersteuning van het laag (het fundament) en trekt niet veel stroom. Dat laatste is belangrijk, omdat de (kleine) accu van de Model S niet ruim bemeten is.
Daarnaast heb ik de speakers+tweeters in de voorportieren vervangen door Focal PS165V. De passen qua diepte, en bleken ook precies te passen in de oude speakerbehuizing. En verder zijn de deuren bekleed met ontdreunend silent coat. Al met al geeft dit een enorme verbetering van de audio en laat het wat mij betreft niets te wensen over.
Ik heb dit alles laten doen bij Carsounds in Etten-Leur en kan deze zaak van harte aanbevelen. De eigenaar (Herman) heeft 25 jaar ervaring in het inbouwen van alle mogelijke apparatuur in auto's en is uiterst secuur. Hij weet precies wat hij doet en werkt aan de auto alsof het zijn eigen auto is. Ik ben bij de hele inbouw geweest, en kan niet anders zeggen dan niet verder te kijken als je de audio wilt verbeteren.
Hij heeft inmiddels ervaring met het werken aan Tesla's, weet hoe alles vast zit, los kan en ook daarna weer onzichtbaar teruggeplaatst.
Hieronder wat foto's van het hele proces, waarbij de laatste foto laat zien dat de speaker precies past in de oude behuizing. Oude speaker eruit gesneden en de nieuwe erin gemonteerd. Daardoor gaat het monteren in de deur ook weer probleemloos.

Ik ben er blij mee!

vriendelijke groet

Hans

IMG_1852.JPG
IMG_1853.JPG
IMG_1854.JPG
IMG_1855.JPG
IMG_1851.JPG
IMG_1850.JPG
IMG_1849.JPG
IMG_1845.JPG
IMG_1844.JPG
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Goedendag,

Ik heb een Model S met het standaard audio-pakket (met in mijn oren een zeer matig geluid) en heb daar wat aanpassingen op laten doen. Resultaat: premium geluid!
Allereerst heb ik in de trunk, in het onderste gedeelte van de bagageruimte, een Pioneer TS-WX710A laten plaatsen. Past precies, geeft een mooie ondersteuning van het laag (het fundament) en trekt niet veel stroom. Dat laatste is belangrijk, omdat de (kleine) accu van de Model S niet ruim bemeten is.
Daarnaast heb ik de speakers+tweeters in de voorportieren vervangen door Focal PS165V. De passen qua diepte, en bleken ook precies te passen in de oude speakerbehuizing. En verder zijn de deuren bekleed met ontdreunend silent coat. Al met al geeft dit een enorme verbetering van de audio en laat het wat mij betreft niets te wensen over.
Ik heb dit alles laten doen bij Carsounds in Etten-Leur en kan deze zaak van harte aanbevelen. De eigenaar (Herman) heeft 25 jaar ervaring in het inbouwen van alle mogelijke apparatuur in auto's en is uiterst secuur. Hij weet precies wat hij doet en werkt aan de auto alsof het zijn eigen auto is. Ik ben bij de hele inbouw geweest, en kan niet anders zeggen dan niet verder te kijken als je de audio wilt verbeteren.
Hij heeft inmiddels ervaring met het werken aan Tesla's, weet hoe alles vast zit, los kan en ook daarna weer onzichtbaar teruggeplaatst.
Hieronder wat foto's van het hele proces, waarbij de laatste foto laat zien dat de speaker precies past in de oude behuizing. Oude speaker eruit gesneden en de nieuwe erin gemonteerd. Daardoor gaat het monteren in de deur ook weer probleemloos.

Ik ben er blij mee!

vriendelijke groet

Hans

View attachment 113674View attachment 113673View attachment 113672View attachment 113671View attachment 113675View attachment 113676View attachment 113677View attachment 113678View attachment 113679

Hans kan je eens een foto sturen van de Pioneer TS-WX710A. Ben benieuwd hoe deze is ingebouwd. Weet je ook hoe ze die hebben aangesloten aan uw systeem
 
Ik heb zelf de Tesla Premium sound pakket en daar ben ik tevreden mee echter wat je met het standaard pakket niet heb is volgens mij DAB. Als ik een loaner heb kan ik alleen kiezen tussen AM FM en Spotify DAB is daar geen onderdeel van, mocht je dus echt DAB willen dan moet je ook de dure upgrade meenemen van Tesla.
 
Ik heb zelf de Tesla Premium sound pakket en daar ben ik tevreden mee echter wat je met het standaard pakket niet heb is volgens mij DAB. Als ik een loaner heb kan ik alleen kiezen tussen AM FM en Spotify DAB is daar geen onderdeel van, mocht je dus echt DAB willen dan moet je ook de dure upgrade meenemen van Tesla.
Ik dacht hier op het forum gelezen te hebben dat DAB tegenwoordig ook bij de standaard audio zit, kan iemand dat bevestigen/ontkennen?
 
IMG_1856.JPG
Bij deze een foto van de sub achterin. Wat betreft het aansluiten: de voeding van de sub komt van de 12V accu (met uiteraard een zekering ertussen) en het audiosignaal van de sub komt via een Audiocontrol LC2i (aangesloten op de speakerdraden van de voorste luidsprekers. Voordeel van die constructie is dat de LC2i er een schone lijnuitgang van maakt, waarop je de speakers en de sub kunt aansluiten

Groet!

Hans
 
View attachment 113783Bij deze een foto van de sub achterin. Wat betreft het aansluiten: de voeding van de sub komt van de 12V accu (met uiteraard een zekering ertussen) en het audiosignaal van de sub komt via een Audiocontrol LC2i (aangesloten op de speakerdraden van de voorste luidsprekers. Voordeel van die constructie is dat de LC2i er een schone lijnuitgang van maakt, waarop je de speakers en de sub kunt aansluiten

Groet!

Hans

Hoi Hans,

Ik heb mijn S85D nu precies 2 maanden en inderdaad de gaafste auto ooit. En de standaard audio set is niet veel. Ik heb ook naar de upgrade geluisterd en die viel ook zeer tegen. Dus ik wist dat dit aangepast moest worden waar ik nu mee bezig ben.
De sub is bijna klaar. Dit wordt een MDF kist die precies past in die ruimte achterin. Bij mij wordt de hele ruimte benut en komen er 2 JL audio 10" speakers in.

Wat ik je wilde vragen is kun je nu wel met een beetje volume draaien?
Ik speel FLAC bestanden (de Tesla kan dat) en dat zijn exacte lossless rips van CD's, dus zonder compressie en geen verlies.
Soms staat het volume op 9 of 10 en dan gaat het nog steeds niet echt luid. (ik had hiervoor een X3 en die was standaard zoveel beter)
Als ik het goed begrijp heb je geen nieuwe versterker geplaats maar speel je met de standaard tesla versterker.
De originele tesla speakers zijn 2 Ohm, en de Focals zijn 4 Ohm, dat houdt in dat ze in theorie half zo hard gaan. Dat kan meevallen als de gevoeligheid hoog is.
Kun je daar wat over vertellen?

Overigens maak ik me niet zo druk over de accu, deze wordt gevoed vanuit een serieus accu pakket en hoeft nauwelijks een buffer te zijn omdat hij zo makkelijk geladen wordt.
Ik denk dat de verwarming + stoelverwarming + achteruitverwarming veel meer trekken dan een grote audio installatie.
Ik verbruik gemiddeld 1kWh per 4 km, dus als ik een audio installatie met 1000 watt een uur vol open zet (wat absolute onzin zou zijn) komt de auto 4km minder ver.
Lijkt me dus geen probleem.
 
Ik heb de Pioneer Sub (€ 250) en de Focals (€ 176) zelf aangeschaft. Totale inbouwkosten (inclusief ontdreuningsmateriaal en LC2i) € 750. Dus totaal voor de upgrade ben ik pakweg € 1175 kwijt, inclusief de BTW

Bedankt voor het plaatsen van deze info, ziet er inderdaad goed uit allemaal. Waar moet ik ongeveer op rekenen qua kosten voor zo'n upgrade?