Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
ImageUploadedByTapatalk1427471046.784062.jpg


Tada! Zou per kWh evenveel als thuis gaan kosten. Prijs komt volgende maand.
 
€ 100,-/maand:scared: Unlimited. Dan moet je echt veel kilometers maken wil dit voor iemand interessant zijn.
Valt wel mee, ik heb 1 medewerker die met een nissanleaf van mij rijdt, dagelijks op de zaak moet laden
En daarnaast toch maandelijks rond de 100 euro bij the new motion, door de stekker laat glijden.!

Hij rijdt ca 30.000 km op jaarbasis, waarvan ca de helft op de zaak van de zonnepanelen geladen wordt.
 
Ga maar eens rekenen hoeveel uur je daarvoor bij een FastNed station moet staan te laden/wachten. Over :scared::scared: gesproken..

Hebben we gedaan, en dan valt het best mee.
Onze Renault Zoë's doen ongeveer 100km met 20kW. Ze moeten per dag ongeveer 150-200km rijden, dus laden 30-40kW per dag in 3 sessies gedurende de pauze's. 5 werkbare dagen + privé dagen laden is als nel 800kW per maand. Is €0,125 dus per kW... Alleen ik heb na 3x vragen nog steeds geen antwoord van FastNed wat hun Fair Use Policy inhoud...
 
Ok, eindelijk achter een laptop, dus bij deze mijn verslag van de VvC 2015 van FastNed. (Vergadering van Certificaat houders).


Bericht wat vooral van belang is: Kijken naar 2020 en de stand van dan. FastNed bouwt niet voor vandaag en wat er nu rijdt, maar voor wat gaat komen.

Op donderdag heb ik het jaarverslag van FastNed gekregen. Deze is niet openbaar beschikbaar, dus ik weet niet of ik deze mag posten.

Wat er tijdens de VvC werd verteld is dat er tot nu toe 16 miljoen is opgehaald waar dus 40 miljoen nodig is.

Een terugblik vertelde hoe het allemaal gegaan is, maar vooral de toekomstvisie is denk ik wat hier van belang is.

In 2016 wil FastNed gaan beginnen met 90kW laden aanbieden. Dit is vooral afhankelijk van de ontwikkelingen van de CCS standaard. Tesla SuperCharging zouden ze graag willen aanbieden, maar ze geven aan dat deze standaard niet beschikbaar is.

Het laden gebeurd nu op ~380V, maar de verwachting is dat in 2016 dat de auto's zullen gaan laden op ~500V, maar de CCS stekker is tot 850V gekeurd en 250A, dan zit je op ~200kW.

Het probleem nu is tweedeling:
- De prijs van Lithium-Ion
- De prijs van IGBT's die >400V goed kunnen verwerken

Dat laatste is dus de prijs van de inverters. Volgens FastNed zijn Audi, Volkswagen en Porsche hier druk mee bezig.

Het doel is om in 2020 met 240kW te kunnen laden bij FastNed. Tegen die tijd moet het netwerk dus af zijn in Nederland en moeten de grote Duitse merken die auto's op de markt hebben.

De CCS standaard wordt dus nog hard aan gewerkt, maar de meeste logische route is het verhogen van het voltage. Overigens lijkt het mij ook heel normaal als Tesla dit ook gaat doen. Want de stroom/Ampere's is dé beperking, een hoger voltage is dus slimmer en makkelijker.

Op dit moment rijden er zo'n 5000 FEV's in Nederland en dat moeten er in 2020 rond de 50.000 zijn. Tegen die tijd moeten we bij FastNed dus ook met 240kW kunnen laden.

FastNed gaf dit wel als risico aan. Zij zijn wel afhankelijk van de groei in FEV's. PHEV's verwachten ze niet echt als klant. De groei van FEV's moet dus wel door blijven gaan willen zij de klanten kunnen krijgen die nodig zijn.

Ze zien nu 1 a 2 laadsessies per dag en in de randstad 2 a 3. Bij 15 sessies per dag is een laadstation break-even. De huidige stations kunnen ongeveer 30 a 40 laadsessies met hun 2 laders, maar uitbreiden naar 4 laders is geen probleem.

In April komt er een abbonement waar je een X prijs per maand betaald en daarna per kWh betaald wat je thuis ook betaald. De details horen we dus over een paar weken.

De boodschap is vooral, kijk naar de toekomst en niet wat er NU op de wegen rijd of mogelijk is. FastNed krijgt nu de mooie locaties om zo auto's te kunnen voorzien van energie.


Ze gaven ook aan dat ze echt wel zien dat laden op bestemming veel zal plaats vinden, maar het is (en dat ben ik zeker met ze eens) bijna onmogelijk om elke parkeerplaats van een laadpaaltje te voorzien.

Na gisteren geloof ik zeker in de FastNed en deel ik hun mening dat we vooruit moeten blijven kijken. Geen "oogkleppen" op, maar zien dat de markt zeker in beweging komt.

2020 is een jaar waar het beeld op de snelweg er anders uit ziet, 2025 gaat de wereld nog een heel stuk anders zijn.

Wellicht koopt een partij als RWE/Nuon/Essent wel ineens FastNed op zodra het netwerk er staat. 200 mooie locaties en direct bijna het hele snellaad netwerk in handen hebben.
 
Last edited:
Thanks Wido, klinkt interessant. Ik hoop dat het ze gaat lukken, want elke locatie waar te laden is, is gewoon zeer welkom. Alles heeft voor en nadelen; thuis laden, laden op bestemming, onderweg laden. Maar alle drie zijn ze toch nodig. En hoe meer laadmogelijkheden te zijn, hoe minder je je bezig hoeft te houden met waar je precies gaat laden en hoe meer gevoel van vrijheid het elektrisch rijden geeft. Ook met een Tesla, want soms ontkom je niet aan onderweg laden, ondanks het forse accupakket en de relatief kleine afstanden in ons landje.
 
Het is niet zo gek als het lijkt. Een electriciteitsverkoper kan het zich veroorloven verlies te lijden op (relatief zeldzame) laadsessies onderweg indien de loutere mogelijkheid ervoor zorgt dat er meer mensen overwegen een FEV te kopen en daarmee links- (onderweg) of rechtsom (op bestemming) geld verdient op het totale verbruik.
 
Dit is een valide reden om ondanks een niet kloppende business case toch in FN te investeren. Deze strategie heet the Greater fool theory - Wikipedia, the free encyclopedia
Ok, laat ik dan nog een keer onderbouwen dat ik denk dat FastNed wel zeker een business-case heeft, maar dat het niet vandaag of morgen winst gaat maken.

CO2 emissies moeten steeds lager worden, dus linksom of rechtsom komen er steeds meer FEV's bij.

Als we 50.000 FEV's hebben rijden hebben we een berg meer infrastructuur nodig. Dat gaat voor een groot deel opgelost worden door laadpalen op slimme plekken, maar uiteindelijk óók langs de snelweg.

Batterijen gaan richting de 50kWh op termijn voor veel auto's. Als je die kan laden met ruim 100kW ben je snel weer onderweg. We kunnen niet elke parkeerplek van een laadpaal voorzien.

Uiteraard hebben veel van ons de luxe dat we een eigen oprit hebben. Maar zie je het voor je dat we overal paaltjes hebben staan? Vergeet niet dat de meeste publieke laadpalen nu allemaal verliesgevend zijn.

Het zal een combinatie zijn van langzaam en snelladen en dat laatste pakt FastNed goed aan. 50kW laden is nu te langzaam, maar ze zien zelf ook in dat dat opgelost moet worden. Sneller laden is beter.

Als de 'flood-gates' open gaan en de grote vloten ook elektrisch gaan rijden dan kan het ineens heel hard gaan.
 
Dit is een valide reden om ondanks een niet kloppende business case toch in FN te investeren. Deze strategie heet the Greater fool theory - Wikipedia, the free encyclopedia

Interessante theorie ! ZEER boze kwatongen zouden natuurlijk zelfs durven beweren dat de koers van het Tesla-aandeel ook met die theorie te maken heeft :biggrin:. Het gaat niet om wat FN (of Tesla) waard is, zélfs niet om wat je denkt dat de gemiddelde investeerder het aandeel waard vindt, maar om wat je denkt dat de gemiddelde investeer denkt dat de gemiddelde investeerder het waard vindt:rolleyes:. Keynes schreef 80 jaar geleden al over dit soort 3e-graads denken !
 
Jaarverslag Fastned 2014 is hier te vinden (website Fastned)

"Als we 50.000 FEV's hebben rijden hebben we een berg meer infrastructuur nodig. Dat gaat voor een groot deel opgelost worden door laadpalen op slimme plekken, maar uiteindelijk óók langs de snelweg."

widodh - ik mis in je redenering nog drie aspecten -
- toenemende accuomvang/densiteit. weet niet 123 waar omslagpunt ligt ,maar naarmate capaciteit van accu groeit neemt noodzaak tot "onderweg" laden af.
- stilstaan - gemiddeld staat een auto 22 uur per etmaal stil - en dat zie ik niet veranderen. Dat is het ideale moment om te laden. laadpunten hoeven (afhankelijk van
lokatie) dus niet eens zo'n groot vermogen te hebben.
- kosten van laadpunten zullen bij hoger volume gaan dalen - zeker als gebruik wordt gemaakt van smart charging. ergens anders op TMC s al eens een berekening gemaakt over hoeveel laadpunten je gegeven het aantal EV's nodig zult hebben. dat viel best wel mee.

 
Last edited:
Ok, eindelijk achter een laptop, dus bij deze mijn verslag van de VvC 2015 van FastNed. (Vergadering van Certificaat houders).


Bericht wat vooral van belang is: Kijken naar 2020 en de stand van dan. FastNed bouwt niet voor vandaag en wat er nu rijdt, maar voor wat gaat komen.

Op donderdag heb ik het jaarverslag van FastNed gekregen. Deze is niet openbaar beschikbaar, dus ik weet niet of ik deze mag posten.

Wat er tijdens de VvC werd verteld is dat er tot nu toe 16 miljoen is opgehaald waar dus 40 miljoen nodig is.

Een terugblik vertelde hoe het allemaal gegaan is, maar vooral de toekomstvisie is denk ik wat hier van belang is.

In 2016 wil FastNed gaan beginnen met 90kW laden aanbieden. Dit is vooral afhankelijk van de ontwikkelingen van de CCS standaard. Tesla SuperCharging zouden ze graag willen aanbieden, maar ze geven aan dat deze standaard niet beschikbaar is.

Het laden gebeurd nu op ~380V, maar de verwachting is dat in 2016 dat de auto's zullen gaan laden op ~500V, maar de CCS stekker is tot 850V gekeurd en 250A, dan zit je op ~200kW.

Het probleem nu is tweedeling:
- De prijs van Lithium-Ion
- De prijs van IGBT's die >400V goed kunnen verwerken

Dat laatste is dus de prijs van de inverters. Volgens FastNed zijn Audi, Volkswagen en Porsche hier druk mee bezig.

Het doel is om in 2020 met 240kW te kunnen laden bij FastNed. Tegen die tijd moet het netwerk dus af zijn in Nederland en moeten de grote Duitse merken die auto's op de markt hebben.

De CCS standaard wordt dus nog hard aan gewerkt, maar de meeste logische route is het verhogen van het voltage. Overigens lijkt het mij ook heel normaal als Tesla dit ook gaat doen. Want de stroom/Ampere's is dé beperking, een hoger voltage is dus slimmer en makkelijker.

Op dit moment rijden er zo'n 5000 FEV's in Nederland en dat moeten er in 2020 rond de 50.000 zijn. Tegen die tijd moeten we bij FastNed dus ook met 240kW kunnen laden.

FastNed gaf dit wel als risico aan. Zij zijn wel afhankelijk van de groei in FEV's. PHEV's verwachten ze niet echt als klant. De groei van FEV's moet dus wel door blijven gaan willen zij de klanten kunnen krijgen die nodig zijn.

Ze zien nu 1 a 2 laadsessies per dag en in de randstad 2 a 3. Bij 15 sessies per dag is een laadstation break-even. De huidige stations kunnen ongeveer 30 a 40 laadsessies met hun 2 laders, maar uitbreiden naar 4 laders is geen probleem.

In April komt er een abbonement waar je een X prijs per maand betaald en daarna per kWh betaald wat je thuis ook betaald. De details horen we dus over een paar weken.

De boodschap is vooral, kijk naar de toekomst en niet wat er NU op de wegen rijd of mogelijk is. FastNed krijgt nu de mooie locaties om zo auto's te kunnen voorzien van energie.


Ze gaven ook aan dat ze echt wel zien dat laden op bestemming veel zal plaats vinden, maar het is (en dat ben ik zeker met ze eens) bijna onmogelijk om elke parkeerplaats van een laadpaaltje te voorzien.

Na gisteren geloof ik zeker in de FastNed en deel ik hun mening dat we vooruit moeten blijven kijken. Geen "oogkleppen" op, maar zien dat de markt zeker in beweging komt.

2020 is een jaar waar het beeld op de snelweg er anders uit ziet, 2025 gaat de wereld nog een heel stuk anders zijn.

Wellicht koopt een partij als RWE/Nuon/Essent wel ineens FastNed op zodra het netwerk er staat. 200 mooie locaties en direct bijna het hele snellaad netwerk in handen hebben.

Thx voor de update, had er graag bij willen zijn. En idd met de co2 eisen die aan voertuigen gesteld worden moeten de grote jongens ook steeds meer FEV gaan aanbieden om de overall last van CO2 van hun wagenaanbod te drukken. Zie US waar Fiat de 500e aanbied met fors verlies, puur om de co2 uitstoot te laten dalen.
 
- toenemende accuomvang/densiteit. weet niet 123 waar omslagpunt ligt ,maar naarmate capaciteit van accu groeit neemt noodzaak tot "onderweg" laden af.
Deels correct. Ook met een 85kWh accu heb je in Nederland onderweg laden nodig.

Wellicht dat ik er anders tegenaan kijk omdat ik in Zeeland woon. Ik moet gewoon voor alles veel rijden. Gisteren heb ik weer even ruim 300km op een dag gereden zonder de mogelijkheid om bij te kunnen laden. Het gaat wel, maar héél makkelijk is het niet.

Accu's gaan zeker richting de 50kWh voor veel mensen. Maar niet iedereen kan thuis laden (zie hier onder).

- stilstaan - gemiddeld staat een auto 22 uur per etmaal stil - en dat zie ik niet veranderen. Dat is het ideale moment om te laden. laadpunten hoeven (afhankelijk van lokatie) dus niet eens zo'n groot vermogen te hebben.

Uiteraard. Echter heeft slechts 20% van de Nederlanders een eigen oprit en dus de mogelijkheid om te kunnen laden op eigen terrein. De rest is aangewezen op publiek laden en dat zie ik wel als een probleem.

We kunnen in Parkeergarages, bij hotels, grote parkeerterreinen echt wel een laadmogelijkheid maken, maar we kunnen niet elke parkeerplaats in een straat gaan voorzien van een laadpaal.

Gemeentes hebben er allereerst geen zin in. Ten tweede vinden veel het ook niet hun taak om ineens voor "tankstation" te spelen en ten tweede vinden de netbeheerders het niet leuk. Veel kabels in de straat kunnen het simpelweg niet aan.

Ik heb ook nog geen winstgevende business-case gezien voor publieke palen. Ja, veel bedrijven zijn er mee bezig, maar sluitend is het nog niet.

Thuisladen zal altijd het allergoedkoopste blijven, 1000% mee eens, maar dat is voor slechts 20% van de Nederlanders een mogelijkheid.

Zie je het voor je dat straks de hele ArenA bijvoorbeeld voorzien is van laadpalen? Echt elke parkeerplek daar? Mensen die naar de ArenA komen moeten ook naar huis kunnen. Een grotere accu helpt daar zeker bij, maar veel mensen moeten ook een grote afstand rijden.

Als die op de terug of heenweg gewoon even aan de 100 ~ 200kW kunnen laden maakt het weinig uit. Korte stop en weer door.

Voor 50.000 FEV's heb je zo'n 50.000 laadpalen in Nederland nodig, elk met 2 aansluitingen en óók beschikbaar. In grote steden is het al dringen bij laadpalen, maar hier in Middelburg bijvoorbeeld ook. De gemeente is namelijk niet echt van plan hier verder in te investeren, die zien het niet als kerntaak.

Maar vergeet niet, met een grotere accu gaan mensen juist verder rijden! Doordat er een 50kWh accu in zit gaan mensen ineens wel die trip met de FEV doen waar ze nu de ICE pakken.

- kosten van laadpunten zullen bij hoger volume gaan dalen - zeker als gebruik wordt gemaakt van smart charging. ergens anders op TMC s al eens een berekening gemaakt over hoeveel laadpunten je gegeven het aantal EV's nodig zult hebben. dat viel best wel mee.
Deels wel ja. Laadpalen zijn nu best duur, maar de publieke palen zijn en blijven prijzig door alle meters die er in zitten en hoe hufterproof ze moeten zijn.

Ook het onderhoud is duur, zeker als je duizenden van die palen hebt staan door het gehele land. Denk aan de data verbindingen voor de backoffice e.d.

Thx voor de update, had er graag bij willen zijn. En idd met de co2 eisen die aan voertuigen gesteld worden moeten de grote jongens ook steeds meer FEV gaan aanbieden om de overall last van CO2 van hun wagenaanbod te drukken. Zie US waar Fiat de 500e aanbied met fors verlies, puur om de co2 uitstoot te laten dalen.
Klopt, dat zal ook de andere merken in gang brengen.

Maar de prognose's geven nu aan dat 2020 het jaar wordt waarin een EV even duur is als een ICE. Tegen die tijd zullen steeds meer mensen een FEV kopen, mits uiteraard de snelladers er zijn.
 
Last edited:
En wat als er vanuit de overheid, op basis van onder meer: co2, afhankelijkheid energie import, geluidsoverlast en fijn stof, etc, een omslag komt in het denken? Ooit stonden er geen lantarenpalen door het hele land, tor de overheid het normaal ging vinden om daar voor te zorgen , en zelfs in Goes kan iedereen nu onbeperkt van gratis wifi gebruik maken, dus de overheid gaat nu al overstag en binnen 2 jaar heeft heel nederland gratis Wifi!
Amper 10 jaar geleden moest ik nog kabeltjes door mijn huis en bedrijf trekken!
De zon schijnt gratis, de wind is gratis, dus futurologen voorspellen binnen niet al te lange tijd (10 -15 jr) gratis energie!
Daarnaast zou inductie laden in snelwegen kunnen worden ingebouwd!
En op korte termijn: door het gebruik van led verlichting komt er in lantaarnpalen capaciteit vrij en kunnen ze oplaadpunt worden...... bij updaten vervangen en reparatie moeten er hooguit dikkere draadjes komen!
Durf te dromen.... en heb vertrouwen in de toekomst!