You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Stond wel in de planning incl invite maar is helaas door andere prio's niet gelukt....Wij ook:smile:
Is er tijdens de vergadering ook iets gezegd over hoeveel geld er is opgehaald?
Valt wel mee, ik heb 1 medewerker die met een nissanleaf van mij rijdt, dagelijks op de zaak moet laden€ 100,-/maand:scared: Unlimited. Dan moet je echt veel kilometers maken wil dit voor iemand interessant zijn.
€ 100,-/maand:scared: Unlimited. Dan moet je echt veel kilometers maken wil dit voor iemand interessant zijn.
Ga maar eens rekenen hoeveel uur je daarvoor bij een FastNed station moet staan te laden/wachten. Over :scared::scared: gesproken..
Dit is een valide reden om ondanks een niet kloppende business case toch in FN te investeren. Deze strategie heet the Greater fool theory - Wikipedia, the free encyclopedia...
Wellicht koopt een partij als RWE/Nuon/Essent wel ineens FastNed op zodra het netwerk er staat. 200 mooie locaties en direct bijna de hele snellaad netwerk in handen hebben.
Ok, laat ik dan nog een keer onderbouwen dat ik denk dat FastNed wel zeker een business-case heeft, maar dat het niet vandaag of morgen winst gaat maken.Dit is een valide reden om ondanks een niet kloppende business case toch in FN te investeren. Deze strategie heet the Greater fool theory - Wikipedia, the free encyclopedia
Dit is een valide reden om ondanks een niet kloppende business case toch in FN te investeren. Deze strategie heet the Greater fool theory - Wikipedia, the free encyclopedia
Ok, eindelijk achter een laptop, dus bij deze mijn verslag van de VvC 2015 van FastNed. (Vergadering van Certificaat houders).
Bericht wat vooral van belang is: Kijken naar 2020 en de stand van dan. FastNed bouwt niet voor vandaag en wat er nu rijdt, maar voor wat gaat komen.
Op donderdag heb ik het jaarverslag van FastNed gekregen. Deze is niet openbaar beschikbaar, dus ik weet niet of ik deze mag posten.
Wat er tijdens de VvC werd verteld is dat er tot nu toe 16 miljoen is opgehaald waar dus 40 miljoen nodig is.
Een terugblik vertelde hoe het allemaal gegaan is, maar vooral de toekomstvisie is denk ik wat hier van belang is.
In 2016 wil FastNed gaan beginnen met 90kW laden aanbieden. Dit is vooral afhankelijk van de ontwikkelingen van de CCS standaard. Tesla SuperCharging zouden ze graag willen aanbieden, maar ze geven aan dat deze standaard niet beschikbaar is.
Het laden gebeurd nu op ~380V, maar de verwachting is dat in 2016 dat de auto's zullen gaan laden op ~500V, maar de CCS stekker is tot 850V gekeurd en 250A, dan zit je op ~200kW.
Het probleem nu is tweedeling:
- De prijs van Lithium-Ion
- De prijs van IGBT's die >400V goed kunnen verwerken
Dat laatste is dus de prijs van de inverters. Volgens FastNed zijn Audi, Volkswagen en Porsche hier druk mee bezig.
Het doel is om in 2020 met 240kW te kunnen laden bij FastNed. Tegen die tijd moet het netwerk dus af zijn in Nederland en moeten de grote Duitse merken die auto's op de markt hebben.
De CCS standaard wordt dus nog hard aan gewerkt, maar de meeste logische route is het verhogen van het voltage. Overigens lijkt het mij ook heel normaal als Tesla dit ook gaat doen. Want de stroom/Ampere's is dé beperking, een hoger voltage is dus slimmer en makkelijker.
Op dit moment rijden er zo'n 5000 FEV's in Nederland en dat moeten er in 2020 rond de 50.000 zijn. Tegen die tijd moeten we bij FastNed dus ook met 240kW kunnen laden.
FastNed gaf dit wel als risico aan. Zij zijn wel afhankelijk van de groei in FEV's. PHEV's verwachten ze niet echt als klant. De groei van FEV's moet dus wel door blijven gaan willen zij de klanten kunnen krijgen die nodig zijn.
Ze zien nu 1 a 2 laadsessies per dag en in de randstad 2 a 3. Bij 15 sessies per dag is een laadstation break-even. De huidige stations kunnen ongeveer 30 a 40 laadsessies met hun 2 laders, maar uitbreiden naar 4 laders is geen probleem.
In April komt er een abbonement waar je een X prijs per maand betaald en daarna per kWh betaald wat je thuis ook betaald. De details horen we dus over een paar weken.
De boodschap is vooral, kijk naar de toekomst en niet wat er NU op de wegen rijd of mogelijk is. FastNed krijgt nu de mooie locaties om zo auto's te kunnen voorzien van energie.
Ze gaven ook aan dat ze echt wel zien dat laden op bestemming veel zal plaats vinden, maar het is (en dat ben ik zeker met ze eens) bijna onmogelijk om elke parkeerplaats van een laadpaaltje te voorzien.
Na gisteren geloof ik zeker in de FastNed en deel ik hun mening dat we vooruit moeten blijven kijken. Geen "oogkleppen" op, maar zien dat de markt zeker in beweging komt.
2020 is een jaar waar het beeld op de snelweg er anders uit ziet, 2025 gaat de wereld nog een heel stuk anders zijn.
Wellicht koopt een partij als RWE/Nuon/Essent wel ineens FastNed op zodra het netwerk er staat. 200 mooie locaties en direct bijna het hele snellaad netwerk in handen hebben.
Deels correct. Ook met een 85kWh accu heb je in Nederland onderweg laden nodig.- toenemende accuomvang/densiteit. weet niet 123 waar omslagpunt ligt ,maar naarmate capaciteit van accu groeit neemt noodzaak tot "onderweg" laden af.
- stilstaan - gemiddeld staat een auto 22 uur per etmaal stil - en dat zie ik niet veranderen. Dat is het ideale moment om te laden. laadpunten hoeven (afhankelijk van lokatie) dus niet eens zo'n groot vermogen te hebben.
Deels wel ja. Laadpalen zijn nu best duur, maar de publieke palen zijn en blijven prijzig door alle meters die er in zitten en hoe hufterproof ze moeten zijn.- kosten van laadpunten zullen bij hoger volume gaan dalen - zeker als gebruik wordt gemaakt van smart charging. ergens anders op TMC s al eens een berekening gemaakt over hoeveel laadpunten je gegeven het aantal EV's nodig zult hebben. dat viel best wel mee.
Klopt, dat zal ook de andere merken in gang brengen.Thx voor de update, had er graag bij willen zijn. En idd met de co2 eisen die aan voertuigen gesteld worden moeten de grote jongens ook steeds meer FEV gaan aanbieden om de overall last van CO2 van hun wagenaanbod te drukken. Zie US waar Fiat de 500e aanbied met fors verlies, puur om de co2 uitstoot te laten dalen.