Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind de toon in dit topic zéér negatief.

Heb je gelijk in, maar de feiten(locatie+prijs) geven wat mij betreft ook geen andere aanleiding.
Ik moet ook opeens denken aan die C1000 franchisenemer waar ik laatst over las. Die hield na de verhuizing zijn oude pand aan als een soort nepwinkel. Schappen gevuld, maar je kon er niets kopen. Doel: voorkomen dat er een populairdere concurent(Aldi/Lidl) in zou komen.
Nou, negatiever gedacht kan niet denk ik, en bewijzen heb ik al helemaal niet, maar onderschat niet wat gevestigde belangen uithalen om hun zaakje veilig te stellen.
 
Ik vind de toon in dit topic zéér negatief

Tsja... Als je aandelen hebt in het bedrijf ben je niet gebaat bij negativiteit.... ;) nee, serieus. Het is ook niet echt positief, en ik heb het echt geprobeerd en ga het zeker nog proberen met de Zoë's. Maar ze zullen het toch interessanter moeten gaan maken. 15kW laden met een Zoë kost meer als een tientje EX btw en duurt 20 minuten. Kan ik beter iemand naar een openbare paal van 22kW sturen om te laden aan 0,35 cent per kW in zijn/haar middag pauze. Kost me geen werktijd, kunnen ze ook even ergens lunchen en anders op een 11kW onder werktijd even mails bijwerken met koffie. Ook kunnen we vaak op locatie laden aan 3-11 kW tegen 0,35 cent. Voor ons zal het moeten zijn of alleen bi FastNed + gratis laden of de meest efficiënte manier. Dan zal er sporadisch geladen worden bij FastNed.
 
Tsja... Als je aandelen hebt in het bedrijf ben je niet gebaat bij negativiteit.... ;) nee, serieus. Het is ook niet echt positief, en ik heb het echt geprobeerd en ga het zeker nog proberen met de Zoë's. Maar ze zullen het toch interessanter moeten gaan maken. 15kW laden met een Zoë kost meer als een tientje EX btw en duurt 20 minuten. Kan ik beter iemand naar een openbare paal van 22kW sturen om te laden aan 0,35 cent per kW in zijn/haar middag pauze. Kost me geen werktijd, kunnen ze ook even ergens lunchen en anders op een 11kW onder werktijd even mails bijwerken met koffie. Ook kunnen we vaak op locatie laden aan 3-11 kW tegen 0,35 cent. Voor ons zal het moeten zijn of alleen bi FastNed + gratis laden of de meest efficiënte manier. Dan zal er sporadisch geladen worden bij FastNed.

Dat ik aandelen heb verstop ik niet.

De prijs, nogmaals, ben ik het volledig mee eens, die is écht te hoog. Dat ga ik over 2 weken nogmaals bij ze opperen. 69 cent kan niet.

Ik wil alleen in algemene zin het "Tesla-centrisch" denken te doorbreken. Er bestaat ook naast Tesla nog een (kleinere) EV wereld.
 
Dat ik aandelen heb verstop ik niet.

De prijs, nogmaals, ben ik het volledig mee eens, die is écht te hoog. Dat ga ik over 2 weken nogmaals bij ze opperen. 69 cent kan niet.

Ik wil alleen in algemene zin het "Tesla-centrisch" denken te doorbreken. Er bestaat ook naast Tesla nog een (kleinere) EV wereld.

Was ook een grapje Widodh!

Ik denk juist dat FastNed nu interessant is voor ons Tesla rijders. Ik ben echt wel bereid om €0,40-€0,50 per kW te betalen nu de CHAdeMO adapter er is. Ik wil niet omrijden via een SuC als ik tijd kan besparen door even bij FastNed bij te laden. Als ik dan toch moet omrijden dan laad ik bij de SuC meer dan nodig om thuis te komen, want dan ben ik er toch. Dus CHAdeMO + lager tarief = erg interessant voor Tesla Rijders naar mijn mening.
 
Ik snap je gevoelens wel bij deze discussie, Wido.

Toch zijn er hier in mijn ogen echt goede tips gegeven hoe het beter zou kunnen gaan met FN.
Jij noemt al de buitensporige prijs, anderen noemen ontbrekende locaties, abonnementsvormen, Chademo adapters voor de Teslarati.

De kinderachtige reactie van FN over hun gedroomde exclusiviteit op laden langs de snelweg (op hun website, maar ook in de klantennieuwsbrief) draagt ook niet bij aan mijn beeld over het management.

Respect voor hun durf, dat nog steeds, maar vooralsnog zie ik het als een miniatuur Better Place II. (Er gaat maar een tiental miljoen 'down the drain' en iedereen leert er wel weer van.)
 
@Widodh
Ik heb Fastned al eens voorgesteld om een bedrijfsabonnement te introduceren waarbij een bedrijf, zeg 1000kWh per maand (of een meervoud daarvan), afneemt voor een vast bedrag. En waarom niet een TMC abonnement waarbij wij ons samendoen in een collectief dat een grotere hoeveelheid per maand afneemt. Er zitten hier genoeg veel rijders om dat aardig op te laten lopen.

Als ik al mijn kWh bij Fastned zou afnemen dan is het abonnement van hen niet slecht, maar dat neemt het gemak van het thuisladen weer weg.
 
Ik denk juist dat FastNed nu interessant is voor ons Tesla rijders. Ik ben echt wel bereid om €0,40-€0,50 per kW te betalen nu de CHAdeMO adapter er is. Ik wil niet omrijden via een SuC als ik tijd kan besparen door even bij FastNed bij te laden. Als ik dan toch moet omrijden dan laad ik bij de SuC meer dan nodig om thuis te komen, want dan ben ik er toch. Dus CHAdeMO + lager tarief = erg interessant voor Tesla Rijders naar mijn mening.

+1

Nog beter ware het als er standaard een adapter hangt.

En nog beter ware het als er gewoon een extra slang met Type 2 stekkert hangt die effectief hetzelfde doet, maar dat is vast teveel gevraagd, ook voor nog te bouwen stations..?
 
Dat zou dan een SuperCharger stekkert moeten zijn. (DC laden, weet je wel.) Maar dat kan natuurlijk best, want de specificaties zijn inmiddels toch publiek. Iets langere pennen voor dubbele DC connectie, etc.
Wordt wel weer verwarrend voor de andere Type 2 laders, want daar gaat die Tesla stekkert weer niets doen. Beetje het effect waar SuC Zwolle blijkbaar patent op heeft.
 
Ik dacht aan toepassing van een adapter en daaraan een verlengkabel, beide binnen de 'kast'; dus alleen een slang met Type 2 buiten de kast. Maar ik knutsel graag, en ontdek soms achteraf dat het helemaal niet kon wat ik voor me zag. Geen bèta. Waarschijnlijk kan ik ergens in een ander draadje vinden dat verlengkabels helemaal niet kunnen. Sowieso onzin, dit. Sorry voor het in beslag nemen van jullie kostbare tijd :redface: Of niet?
 
Welnee. Wat jij wil, kan gewoon. Het is alleen geen 100% Type 2 stekker, maar de Tesla variant daarop. Zoals die ook aan SuC's hangt en aan de autozijde van de Chademo adapter zit.

Maar of het handig is en of FN het wil, dat zijn twee andere dingen.
 
Ik snap je gevoelens wel bij deze discussie, Wido.

Toch zijn er hier in mijn ogen echt goede tips gegeven hoe het beter zou kunnen gaan met FN.
Jij noemt al de buitensporige prijs, anderen noemen ontbrekende locaties, abonnementsvormen, Chademo adapters voor de Teslarati.
Die locaties komen vanzelf.

De kinderachtige reactie van FN over hun gedroomde exclusiviteit op laden langs de snelweg (op hun website, maar ook in de klantennieuwsbrief) draagt ook niet bij aan mijn beeld over het management.
Die blogpost was idd niet de slimste van ze, had beter gekund. Al is het wél raar dat FastNed geen winkeltje mag openen. Dat is wel meten met twee maten.

Respect voor hun durf, dat nog steeds, maar vooralsnog zie ik het als een miniatuur Better Place II. (Er gaat maar een tiental miljoen 'down the drain' en iedereen leert er wel weer van.)
Laten we vooral hopen dat dat niet gebeurd.


@Widodh
Ik heb Fastned al eens voorgesteld om een bedrijfsabonnement te introduceren waarbij een bedrijf, zeg 1000kWh per maand (of een meervoud daarvan), afneemt voor een vast bedrag. En waarom niet een TMC abonnement waarbij wij ons samendoen in een collectief dat een grotere hoeveelheid per maand afneemt. Er zitten hier genoeg veel rijders om dat aardig op te laten lopen.

Als ik al mijn kWh bij Fastned zou afnemen dan is het abonnement van hen niet slecht, maar dat neemt het gemak van het thuisladen weer weg.
Goede tip! Ga ik ook voorstellen de 27e bij de vergadering.

+1

Nog beter ware het als er standaard een adapter hangt.

En nog beter ware het als er gewoon een extra slang met Type 2 stekkert hangt die effectief hetzelfde doet, maar dat is vast teveel gevraagd, ook voor nog te bouwen stations..?
Is het ontbreken van een standaard laadpoort op onze auto niet ONS probleem? Wij kopen een auto die een apart stekkertje heeft. Net zoals dat je bij een iPhone ook altijd rare kabels moet kopen.

Welnee. Wat jij wil, kan gewoon. Het is alleen geen 100% Type 2 stekker, maar de Tesla variant daarop. Zoals die ook aan SuC's hangt en aan de autozijde van de Chademo adapter zit.

Maar of het handig is en of FN het wil, dat zijn twee andere dingen.
Ik denk dat het vooral af hangt van wat ABB doet. Wellicht komt ABB met een lader waar ook 100kW SuperCharging uit kan komen. Dat weten we natuurlijk niet. Ik weet niet hoe "open" het SuperCharger protocol nu écht is.
 
Sorry, ben dan volstrekt ignorant, denk ik :confused: dacht dat wij gewoon Type 2 hebben en dat dit standaard is.

Dat is het in feite ook maar met een extra feature waardoor er ook via dezelfde stekker 135 kW DC kan stromen. Bij de andere systemen is er ofwel een extra poort (onze Leaf heeft twee aansluitingen, eentje voor AC laden en eentje voor DC = Chademo laden. De CSS stekker heeft het DC weer via een aan de stekker aangebouwd deel gezet waardoor het toch één stekker lijkt.)
 
Ik denk helemaal niet negatief over Fastned. Sterker nog, toen ze het eerste station openden aan de A1 maakte dat voor mij de beslissing om de Tesla te kopen makkelijker. Ik vind het alleen jammer dat er sindsdien op weinig tot geen doorgaande wegen Fastned stations bijgekomen zijn.
Maar misschien ben ik te ongeduldig. De prijs is te hoog, maar dat zal vast veranderen, voor mij is dat in ieder geval niet de reden om er niet te laden. Ze staan namelijk gewoon niet op de juiste plek.
Heb gisteren mijn Chademo adapter ontvangen dus ga dit weekend wel wat omrijden om de adapter bij Fastned te proberen.
 
Dat is het in feite ook maar met een extra feature waardoor er ook via dezelfde stekker 135 kW DC kan stromen. Bij de andere systemen is er ofwel een extra poort (onze Leaf heeft twee aansluitingen, eentje voor AC laden en eentje voor DC = Chademo laden. De CSS stekker heeft het DC weer via een aan de stekker aangebouwd deel gezet waardoor het toch één stekker lijkt.)

Een poort lijkt. De laadpoort bij de auto is dan een soort 2 in 1. De kabel niet van CCS dis is gewoon DC
 
Is het ontbreken van een standaard laadpoort op onze auto niet ONS probleem? Wij kopen een auto die een apart stekkertje heeft. Net zoals dat je bij een iPhone ook altijd rare kabels moet kopen.

Dat vind ik een vreemde benadering. Als je een product aanbiedt, terwijl een aanzienlijk deel van je potentiële klanten een bepaalde behoefte heeft (lees: speciale stekker) dan ga je daar als ondernemer toch mee aan de slag? Wat kost dat nou: eerst eens op één station uitproberen en bezien hoe het uitwerkt en wat de respons is?
 
Dat vind ik een vreemde benadering. Als je een product aanbiedt, terwijl een aanzienlijk deel van je potentiële klanten een bepaalde behoefte heeft (lees: speciale stekker) dan ga je daar als ondernemer toch mee aan de slag? Wat kost dat nou: eerst eens op één station uitproberen en bezien hoe het uitwerkt en wat de respons is?
Sterker nog, FN en Tesla zouden eens om de tafel moeten zitten om te kijken of ze niet wat kosten kunnen delen, ze willen beiden laadstations neerzetten...
 
Sterker nog, FN en Tesla zouden eens om de tafel moeten zitten om te kijken of ze niet wat kosten kunnen delen, ze willen beiden laadstations neerzetten...

mijn mening over FN : het wordt een financieel fiasco.
Het concept botst met al wat electrisch rijden betekend.

Electrische rijders laden in eerste instantie op bestemming. Thuis, werk, winkel, stad.
Sporadisch, bij lange afstanden, moet er onderweg bijgeladen worden.
Met kleinere batterijen al wat sneller dan met grote.
Dat laden duurt relatief lang, die tijd (laat het een 1/2 uurtje zijn) wil je nuttig doorbrengen, bij een koffie, een tafeltje, Wifi.
Voor mij part een wegrestaurant oid.
En aan een aanvaardbare kWh-kostprijs.


waar past FN is dit plaatje ?