Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Wow, ik had de eerste reactie gelezen en dacht terwijl ik de kinderen naar bed bracht na over een reactie. Ik zie nu dat er al een aantal reacties is die de kern van de zaak dichterbij hebben gebracht.

Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat wij early adapters zijn die heel veel voor lief nemen. Dat is ook goed want de huidige realiteit legt die beperkingen op. Maar wanneer je naar de toekomst kijkt is het niet voldoende om het huidige op te rekken naar over vijf of tien jaar maar moet je juist incalculeren dat niet wij de eisen stellen maar diegenen die straks de EV's gaan rijden en die nu daar nog geen weet van hebben.

Om dat te kunnen inschatten moet je buiten de lijntjes kleuren of, in andere woorden, alle vanzelfsprekendheden zoals die voor ons gelden ter discussie stellen. Ik denk dat Elon dat doorlopend heeft gedaan en nog doet. (Nog een paar jaar geleden was de algemene opvatting dat EV's leuk zijn voor korte stukjes maar niet serieus voor langere afstanden en dat de PHEV het juiste antwoord was.)

Ik begin met de stelling dat je onderweg snel laadt maar thuis zou langzaam laden voldoende zijn. Ok, wij weten waarom, hoge kosten en vooral hoge netwerkkosten. Maar is het zo vanzelfsprekend dat alle stroom om te laden één op één uit het net komt? We kunnen ervan uitgaan dat de consument straks die een auto heeft gekocht die in een uur kan laden er problemen mee zal hebben dat dat thuis een hele nacht duurt.

Destijds was ik één van de eersten die een cd-speler kocht. Dat was een flinke uitgave en wekelijks luisterde ik naar de cd-show om te horen welke icoon-lp op cd was verschenen en dus ruis- en kraakvrij beluisterd kon worden (je ziet, ik ben al aardig op leeftijd). De gedachte toen was dat de cd "er bij" zou zijn als een speeltje voor de rijken maar de werkelijkheid werd snel anders. Hele industrieën moesten omdenken want het publiek wilde steeds meer en er lagen ook uitdagingen om het publiek te verleiden tot een aankoop door net weer iets slimmer te zijn. We weten hoe het gedaan is met de ontwikkeling van video en later dvd en nu maak je met een fatsoenlijke telefoon al hd filmpjes in een kwaliteit die vroeger ondenkbaar was. Ontwikkelingen in zowel hard- als software.

Kortom, in de toekomst zal de vraag aan de orde gesteld worden waarom je thuis langzaam laadt. En daar zal een antwoord op komen. Wat is er dan mooier dan een huisbatterij waarop je, via een app, kunt zien hoeveel er in zit, bijv. 75 kW, en dat je je auto aankoppelt (als dat al niet vanzelf gaat) en instelt dat er 60 kW geladen wordt. Technisch gesproken zal er geen reden zijn om dit niet met SuC snelheid te laten doen. Als we het wtf-pedaal nu intrappen levert de batterij immers ook direct vele tientallen Kw's (ik meen kortstondig zelfs max. 360 kW maar continuvermogen, ook door de motor, ligt denk ik op 80 kW).

Dus dit is te tackelen en dat zal gewoon gaan gebeuren. Ik heb de verwachting dat dat, misschien nog niet direct op 30 april maar wel ergens daarna, onderdeel wordt van de huisbatterij strategie.

In de andere reacties is al aangegeven dat het helemaal zo gek niet is als stroom via een prepaid bedrag vrij beschikbaar is (al dan niet met fair use policy). Ik heb dit zelf notabene aan Fastned voorgesteld en was bereid om hier eenzelfde bedrag voor te betalen als er voor de SuC optie betaald is maar dat was voor Fastned een brug te ver. Jammer, want toen had ik het gedaan, niet eens om ermee goedkoper uit te zijn, want dat bedrag zou ik er nooit uithalen, maar vanuit een "belevingsfactor" dat de laadstations ook een beetje van ons zijn. Nu we wat verder zijn ben ik niet meer zo enthousiast.
Stroom hoeft in feite, als we met zijn allen de infrastructuur hebben betaald, nauwelijks iets te kosten. Als we kijken aar de kosten die er nu zijn met bij ieder huishouden een meter, een gigantische backoffice om uit te lezen, te registreren, te factureren, te incasseren en later juridisch te incasseren, afsluiten en weer aansluiten denk ik dat we goedkoper uit zijn als de stroom gewoon beschikbaar komt. Denk aan het zinloze betaald parkeren. In veel gevallen moet er geld bij.

Gezien de erg geringe kosten voor een bedrijf om de klanten (in situaties waar klanten binnengehaald moeten worden) gratis stroom te geven om hun auto op te laden (ik denk dat de gratis beschikbaar gestelde koffie in dezelfde sfeer getrokken kan worden) denk ik dat bedrijven als restaurants, hotels (met valet of afspraken over de periode van het laden, niet langer dan tot vol), theaters, winkelcentra het graag zullen doen. De kosten per klant zullen erg beperkt zijn. Zeker bij erg grote afnemers zit de kW prijs beduidend onder de 10 cent.

Ik denk ook dat wij een wat verkeerd beeld hebben van de andere fabrikanten. Wat we zien is veelal emotie. Je zou maar Bayerische Motoren Werke AG heten en een jaar of vijftig toonaangevend zijn geweest met krachtige auto's en ineens moeten zien dat een hollands gezinnetje op weg naar de bergen je auto's finaal voor kak zet. Maar ik denk dat we ze niet moeten onderschatten. Hoewel er naar buiten toe de schijn wordt hoog gehouden dat ze het zelf ook en beter gaan doen is men allang ervan overtuigd dat hun klanten minimaal hetzelfde willen als wat Tesla hen nu biedt. En dat laatste zal alleen maar erger worden de komende jaren.

Het zal nog wel wat spannend worden welke laadstandaard het wordt (denk aan VHS, Betamax en Video 2000) maar we gaan ongetwijfeld naar één standaard. Ik acht Tesla niet kansloos ;)

Heeft iemand al eens stilgestaan bij de situatie dat, als er over 10 tot 15 jaar bijna alleen maar EV's worden gekocht (want als het publiek het door krijgt dan houdt niemand ze meer tegen) er bijna geen benzine etc. meer wordt getankt en wat er dan met het grote overschot aan benzinestations gaat gebeuren op de verzorgingsplaatsen. Lijkt nog wat onwerkelijk maar dat gaat natuurlijk gebeuren.
 
Last edited:
Sorry hoor wil je het nou niet begrijpen?
Tja...
Typisch voorbeeld van "Penny wise Pound foolish". Als ik nou een restaurant heb en er komen gasten 2 uur bij me eten dan zijn die 4 euro toch peanuts. Als ik, en vele ander EV-rijders een hotel zoek en weet dat ik er kan laden dan is de keuze ook snel gemaakt.
Als je naar winsten in de horeca kijkt kan je je afvragen of 4 euro peanuts is. Maar OK, als het extra klanten oplevert is dit natuurlijk een goed idee. Wel zou ik dan zelf een algemene laadpaal neerzetten, en niet eentje waar alleen Tesla's kunnen laden. Ja, dat laatste is het geval bij het 'tweede netwerk' waar Hans over schreef (destination charging)

Zo kan ik nog wel ff doorgaan maar ik vrees dat t weinig zin heeft:rolleyes:.
Tja...
 
Ja, dat laatste is het geval bij het 'tweede netwerk' waar Hans over schreef (destination charging)

Inderdaad, op dit moment. Maar net als bij de SuC's is elke auto welkom die ook aan de SuC kan laden. Nogmaals, het is mijn verwachting en die hoeft niemand met mij te delen, dat straks de nieuwe generatie EV's van Mercedes, BMW en Audi en Porsche, om maar wat te noemen, mee gaan doen bij het dan enorm uitgebreide netwerk van zowel SuC's als destination chargers. Waarom? Gewoon omdat de huidige rijders van deze merken dat zullen gaan vragen. Die zijn nu al jaloers en ik heb er aardig wat gesproken die niets liever zien dan een combinatie van de specifieke kwaliteit van hun huidige auto met een aandrijflijn zoals Tesla die geeft (en of nu Tesla deze maakt of Siemens of wie dan ook maakt hen niet uit).

Dan willen ze ook op zoveel mogelijk punten (lees: alle) kunnen snelladen en niet op, in het gunstigste geval, de helft van de SuC's (omdat er twee netwerken zijn) en zonder af te hoeven rekenen voor de stroom (dus prepaid).

Volgens mij kan dat ook niet anders.
 
Ik ben het (bijna) helemaal met je eens Hans. Dit is ook mijn toekomstvisie.
Thuis snelladen zie ik niet zo snel gebeuren, maar technisch wordt het ooit natuurlijk mogelijk voor wie dat wil.
Tesla zal niet de standaard worden, in elk geval niet in Europa. Dit had wel gekund als ze hun standaard volledig vrij hadden geven, maar dat is helaas niet gebeurd. Europa zet nu vol in op CCS. Ik meen dat Tesla de Duitse superchargers al van CCS heeft voorzien, om aan de Duitse regelgeving te voldoen. Ik denk dat Europa uiteindelijk zo ver zal gaan dat ze verplichten om elke nieuwe elektische auto van CCS te voorzien.

- - - Updated - - -

10 cent is niet eens het tarief. Een grootgebruiker betaald 3 cent en Tesla zal net als Fastned al zijn locaties mogen optellen en dan betalen ze maar 0,0005 euro belasting per kW.

Dat mag Fastned niet en Tesla ook niet. Er wordt gekeken naar het verbruik per netaansluiting.
Zou ook wat zijn, dan zou ik de firma Particulier BV oprichten waarbij elke particulier zich kan aansluiten voor spotgoedkope stroom :wink:
 
Als je naar winsten in de horeca kijkt kan je je afvragen of 4 euro peanuts is. Maar OK, als het extra klanten oplevert is dit natuurlijk een goed idee. Wel zou ik dan zelf een algemene laadpaal neerzetten, en niet eentje waar alleen Tesla's kunnen laden. Ja, dat laatste is het geval bij het 'tweede netwerk' waar Hans over schreef (destination charging)
Als ondernemer zou ik ook zeker voor een algemene paal kiezen om meer, lees ook niet Tesla rijdende klanten trekken. Maar een gratis laadpaal van Tesla zou ik ook niet afslaan.
 
Inderdaad, op dit moment. Maar net als bij de SuC's is elke auto welkom die ook aan de SuC kan laden. Nogmaals, het is mijn verwachting en die hoeft niemand met mij te delen, dat straks de nieuwe generatie EV's van Mercedes, BMW en Audi en Porsche, om maar wat te noemen, mee gaan doen bij het dan enorm uitgebreide netwerk van zowel SuC's als destination chargers.

Echt niet hoor. Europese autofabrikanten gaan hun klanten echt niet dwingen om bij Tesla te laden, terwijl Tesla alleenheerser over die laders is. En als de fabrikanten het al zouden willen, zal Europa dit verbieden. Europa is van de open standaarden, en daar moeten we blij mee zijn. In de VS is het misschien een ander verhaal, maar in Europa zie ik dit echt niet gebeuren.
 
Ik ben het (bijna) helemaal met je eens Hans. Dit is ook mijn toekomstvisie.
Thuis snelladen zie ik niet zo snel gebeuren, maar technisch wordt het ooit natuurlijk mogelijk voor wie dat wil.
Tesla zal niet de standaard worden, in elk geval niet in Europa. Dit had wel gekund als ze hun standaard volledig vrij hadden geven, maar dat is helaas niet gebeurd. Europa zet nu vol in op CCS. Ik meen dat Tesla de Duitse superchargers al van CCS heeft voorzien, om aan de Duitse regelgeving te voldoen. Ik denk dat Europa uiteindelijk zo ver zal gaan dat ze verplichten om elke nieuwe elektische auto van CCS te voorzien.

Ik heb veel SuC's in Duitsland inmiddels bezocht, waaronder de recent geopenden, maar nog nergens een CSS plug gezien.

De wetgeving is nog niet helemaal rond maar omdat Tesla een besloten netwerk heeft en niet publiek stroom aanbiedt tegen betaling is die verplichting er toch niet. Dus ligt de bal niet bij Tesla maar bij de anderen.
Uiteindelijk zal de consument uit gaan maken wat het wordt. En het publiek is vaak wat grilliger dan wat de politiek wil.
 
Dat mag Fastned niet en Tesla ook niet. Er wordt gekeken naar het verbruik per netaansluiting.
Zou ook wat zijn, dan zou ik de firma Particulier BV oprichten waarbij elke particulier zich kan aansluiten voor spotgoedkope stroom :wink:

En toch is het zo, igg bij FastNed. Zijn ze overeengekomen met de staat.

En dan nog, een SuC zal op jaarbasis ook aardig wat kW gebruiken dus laat ze nou 0.010 moeten betalen halve cent meer.....
 
Echt niet hoor. Europese autofabrikanten gaan hun klanten echt niet dwingen om bij Tesla te laden, terwijl Tesla alleenheerser over die laders is. En als de fabrikanten het al zouden willen, zal Europa dit verbieden. Europa is van de open standaarden, en daar moeten we blij mee zijn. In de VS is het misschien een ander verhaal, maar in Europa zie ik dit echt niet gebeuren.

Waar komt dit allemaal vandaan? Het gaat er niet om dat fabrikanten hun klanten gaan dwingen om bij Tesla te laden, maar de klanten zullen de fabrikant gaan dwingen om hen ook toegang te laten geven tot dit al, zeker over een paar jaar, enorm uitgerolde netwerk.

Tesla wil helemaal geen alleenheerser zijn. De andere fabrikanten zijn uitgenodigd om mee te doen maar er zijn alleen wat voorwaarden. De auto's moeten de stroom aankunnen, dus geen onzinnige situaties als een Leaf of een I3 bij een SuC, wat impliceert dat deze auto's een grote batterij en impliciet een grote range moeten hebben en er moet worden bijgedragen in de kosten van het netwerk. Logisch ook want dan komt er meer geld binnen en kun je voor de totale EV populatie nog veel meer mogelijk maken.

Vrije standaard ok, maar uiteindelijk bepaalt de markt wat het wordt. Ik herhaal VHS, Betamax en Video 2000.
 
En toch is het zo, igg bij FastNed. Zijn ze overeengekomen met de staat.
Waar heb je dit vandaan? Op de VvC werd namelijk iets anders verteld.

- - - Updated - - -

Waar komt dit allemaal vandaan? Het gaat er niet om dat fabrikanten hun klanten gaan dwingen om bij Tesla te laden, maar de klanten zullen de fabrikant gaan dwingen om hen ook toegang te laten geven tot dit al, zeker over een paar jaar, enorm uitgerolde netwerk.

Bedoel je nu dat de fabrikanten de Tesla standaard gaan aanbieden naast CCS? Dus dat er twee snellaadpoorten op de auto's komen, Tesla en CCS? Dat zou eventueel nog kunnen, maar acht ik ook niet waarschijnlijk (zal de auto's ook een stuk duurder maken trouwens)

- - - Updated - - -

Als ondernemer zou ik ook zeker voor een algemene paal kiezen om meer, lees ook niet Tesla rijdende klanten trekken. Maar een gratis laadpaal van Tesla zou ik ook niet afslaan.
Ligt aan de voorwaarden die Tesla stelt. Waarschijnlijk eisen ze een parkeerplaats exclusief voor de Tesla lader. Dan zou ik mijn dure parkeerplek liever gebruiken voor een lader waar alle merken (incl Tesla) kunnen laden. Wordt misschien anders als ik parkeerplekken te over heb, maar dat is in NL niet zo vaak het geval.

Maar goed, dit 'tweede Tesla netwerk' werd als iets unieks van Tesla gebracht, en dat is het dus niet. Het is gewoon 'langzaam' laden, maar dan met een lader waar alléén Tesla's kunnen laden.
 
Waar heb je dit vandaan? Op de VvC werd namelijk iets anders verteld.
Bedoel je nu dat de fabrikanten de Tesla standaard gaan aanbieden naast CCS? Dus dat er twee snellaadpoorten op de auto's komen, Tesla en CCS? Dat zou eventueel nog kunnen, maar acht ik ook niet waarschijnlijk (zal de auto's ook een stuk duurder maken trouwens)

Als de Tesla standaard wordt aangenomen dan kan dat gewoon via de type 2 aansluiting in de auto, net als bij Tesla. Kwestie van stukje techniek en protocol. Daarnaast kunnen ze het onderste stuk gewoon laten zitten voor als de auto's bij een CSS willen laden. Dus dan kunnen ze zowel Tesla (DC) laden, als type twee (AC) als CSS (DC). Ik denk dat de hardware niet zoveel duurder zal zijn maar dat is niet mijn terrein.

- - - Updated - - -

Ligt aan de voorwaarden die Tesla stelt. Waarschijnlijk eisen ze een parkeerplaats exclusief voor de Tesla lader. Dan zou ik mijn dure parkeerplek liever gebruiken voor een lader waar alle merken (incl Tesla) kunnen laden. Wordt misschien anders als ik parkeerplekken te over heb, maar dat is in NL niet zo vaak het geval.

Maar goed, dit 'tweede Tesla netwerk' werd als iets unieks van Tesla gebracht, en dat is het dus niet. Het is gewoon 'langzaam' laden, maar dan met een lader waar alléén Tesla's kunnen laden.

We moeten in de toekomst kijken. Er is geen toekomst voor PHEV's en ook niet voor low-range EV's. Minder dan 300 km range (eigenlijk liever 20% meer) zal het nooit echt worden bij de consument.

Dan heb je een ander aanbod dan nu en komt samenwerking dichterbij. Dan is voor het wat langere verblijf 22 kW een mooie standaard. En voor veel ondernemers zijn Tesla rijders welkome gasten door het idee dat het geld uit de zakken puilt:)

Draai het om. Model 3 is er en een steeds grotere groep gaat de bestemming selecteren op basis van laadmogelijkheden. Dan kiest men liever voor een kosteloze 22 kW mogelijkheid dan het gedoe met al die pasjes. Natuurlijk moeten we afwachten welke kant het kwartje oprolt.

Tijd voor een borreltje.
 
Rare logica hier. Misschien geinspireerd door Mark80?.
Ik ben het eens dat FN en Tesla Motors niet alle twee succesvol zullen zijn. Maar er is geen verband tussen die twee. FN faalt niet OMDAT Tesla Motors succesvol is. Tesla Motors hoeft ook niet te falen OPDAT FN succesvol kan zijn.
Tesla Motors is en blijft succesvol omdat het Tesla Motors is met alle bijbehorende mensen en ideeen.
FN heeft verder niemand nodig om te falen, daar zijn ze zelf prima toe in staat. De geponeerde business case is negatief en blijft dat nog wel even. Na de eerste paar faillissementen en doorstarts komt er vast wel een nieuwe eigenaar die zonder veel extra investeringen in een profijtelijke exploitatie slaagt.
 
Rare logica hier. Misschien geinspireerd door Mark80?.
Ik ben het eens dat FN en Tesla Motors niet alle twee succesvol zullen zijn. Maar er is geen verband tussen die twee. FN faalt niet OMDAT Tesla Motors succesvol is. Tesla Motors hoeft ook niet te falen OPDAT FN succesvol kan zijn.

Grappig, ik had het eigenlijk al een tijdje niet meer over Fastned. En zeker niet in deze sfeer. Meer algemeen wat koffiedikkijken.
 
De discussie over Fastned is omgebogen naar hoe superieur Tesla wel niet is

Dat is niet wat ik uit deze discussie haal. Wat ik wel lees is dat de wereld rap aan het veranderen is, met Tesla als koploper / touwtrekker en in ieder geval als voorbeeld van hoe het ook kan. Andere bedrijven zullen volgen. Fastned daarentegen blijft naar mijn smaak teveel in het 'oude' denken hangen, wat volgens mij niet voor langere tijd houdbaar zal zijn.

Als ICT'er heb ik enorm veel met veranderende markten te maken. En ieder bedrijf die nu denkt er wel te zijn en voorop te lopen (en dus achterover gaat zitten) verliest de boot. FN heeft een propositie die teveel lijkt op die van de reguliere tankstations. Dit zal waarschijnlijk later niet werkzaam blijken. Dat heeft niets met superioriteit van Tesla te maken als wel met een enorm snel veranderende markt, gedreven door de wens (eis?) van de consument. En dat maakt het allemaal zo interessant: alle bestaande heilige huisjes worden een voor een omver geschopt en niemand weet waar we uit gaan komen. Ook Elon Musk niet.....

We leven in interessante tijden ;)
 
We moeten in de toekomst kijken. Er is geen toekomst voor PHEV's en ook niet voor low-range EV's. Minder dan 300 km range (eigenlijk liever 20% meer) zal het nooit echt worden bij de consument.
Qua PHEV's heb je gelijk. Maar minder dan 300 km bereik is voor veel mensen ruim voldoende, deze mensen gaan geen vele duizenden euro's extra betalen voor een grotere accu die ze zelden nodig hebben. Als ze dan toch een keer wat verder moeten is dat geen probleem, dan kunnen ze bijladen bij Fastned (of een andere snellader natuurlijk).

Dan heb je een ander aanbod dan nu en komt samenwerking dichterbij. Dan is voor het wat langere verblijf 22 kW een mooie standaard. En voor veel ondernemers zijn Tesla rijders welkome gasten door het idee dat het geld uit de zakken puilt:)

Draai het om. Model 3 is er en een steeds grotere groep gaat de bestemming selecteren op basis van laadmogelijkheden. Dan kiest men liever voor een kosteloze 22 kW mogelijkheid dan het gedoe met al die pasjes.
Om gratis 22kW aan te bieden is een Tesla 'destination charger' helemaal niet nodig natuurlijk. Iedereen kan nu al een laadpaal neerzetten voor zijn gasten. Als je het laden gratis maakt is er helemaal geen pasje nodig.
 
Dat is niet wat ik uit deze discussie haal. Wat ik wel lees is dat de wereld rap aan het veranderen is, met Tesla als koploper / touwtrekker en in ieder geval als voorbeeld van hoe het ook kan. Andere bedrijven zullen volgen. Fastned daarentegen blijft naar mijn smaak teveel in het 'oude' denken hangen, wat volgens mij niet voor langere tijd houdbaar zal zijn.

Als ICT'er heb ik enorm veel met veranderende markten te maken. En ieder bedrijf die nu denkt er wel te zijn en voorop te lopen (en dus achterover gaat zitten) verliest de boot. FN heeft een propositie die teveel lijkt op die van de reguliere tankstations. Dit zal waarschijnlijk later niet werkzaam blijken. Dat heeft niets met superioriteit van Tesla te maken als wel met een enorm snel veranderende markt, gedreven door de wens (eis?) van de consument. En dat maakt het allemaal zo interessant: alle bestaande heilige huisjes worden een voor een omver geschopt en niemand weet waar we uit gaan komen. Ook Elon Musk niet.....

We leven in interessante tijden ;)
Zeker, de tijden zijn interessant en veranderen snel. Maar iets wat ik in de IT ook zie zijn: hypes

Het ene moment is het er, het andere moment niet. Ik vind Elon Musk en Tesla geweldig, maar ik heb écht mijn bedenkingen over het SuperCharger model als we straks 30.000 Model S/X/3 hebben rijden in Nederland.

Op dit moment hebben we in Nederland 5 (volwaardige) SuperChargers met elk 8 stalls. We hebben nu zo'n 2.000 Model S'en in Nederland. Dat zijn dus 400 Model S'en per SuperCharger. In Amsterdam is het al krap, maar niet overal altijd. Al hebben Urmond en Oosterhout ook hun pieken.

Ga dan door rekenen met 500 auto's met SuC. Bij 30.000 Tesla voertuigen in Nederland heb je 60 (!!) SuperChargers in Nederland nodig. Dat wordt dringen, want waar is die plek? Gaan we dat voor enkel Tesla bouwen? Gaat BMW vervolgens zijn eigen netwerk bouwen net zoals Audi, Mercedes en Nissan?

20% van de Nederlanders heeft een oprit. We hebben 4 miljoen huishoudens, dus in theorie kunnen 800.000 voertuigen op eigen oprit worden geplaatst en daar worden geladen. Maar de rest? We hebben een krappe 8 miljoen auto's in Nederland. Dat wordt spannend met laadpalen plaatsen.

Om gratis 22kW aan te bieden is een Tesla 'destination charger' helemaal niet nodig natuurlijk. Iedereen kan nu al een laadpaal neerzetten voor zijn gasten. Als je het laden gratis maakt is er helemaal geen pasje nodig.

Destination charging gaat ook mooi zijn, maar een hotel kan en gaat niet zijn hele terrein volzetten met laadplekken. Dat is gewoon gigantisch kostbaar. Vele malen duurder dan één Fastned station om de hoek die >200kW per lader kan leveren.

Daarnaast kan tot op heden slechts 2 voertuigen 3-fase laden. De Model S en de Zoë. Je ziet dat alle fabrikanten inzetten op CCS/Combo (DC-laden), want dat maakt het voertuig lichter én goedkoper.

Twee elementen die van groot belang zijn.

Nee, ik schrijf Fastned zeker niet af. De cijfers tonen mij aan dat snelladen wel degelijk een toekomst heeft, aangevuld met destination en thuis laden.

En zet aub de Tesla-bril af. Kijk verder en filosofeer eens over 2020 waarin VW, Nissan en BMW ook serieuze EV's op de weg brengen met een 30 ~ 40kWh accu. Als die tegen die tijd kunnen snelladen met 200kW is het ineens niet zo interessant meer om overal destination charging aan te leggen.

Grote lease maatschappijen zullen met Fastned gewoon direct een overeenkomst sluiten voor het laden. Multitankcard e.d. worden de deur uit gedaan of blijven wellicht een tussenmaatschappij.

Wij hebben onze auto's wellicht gekocht, maar een gigantisch deel rijd via een leasemaatschappij. Zij kunnen met Fastned mooie prijzen afdwingen en zo het laden héél aantrekkelijk maken. Omzetgarantie voor Fastned en winst voor de leasemaatschappij.
 
FN heeft een propositie die teveel lijkt op die van de reguliere tankstations. Dit zal waarschijnlijk later niet werkzaam blijken.
Ik begrijp wat je bedoelt, zelf heb ik dit beeld ook even gehad. Maar het is nu eenmaal zo dat je dure snellaadinfrastructuur alleen rendabel kan krijgen op drukke plekken. Langs de snelweg dus. Of langs de toegangswegen van steden, waar Fastned ook mee bezig is.
Tevens waren de snelweglocaties voor Fastned natuurlijk een uitgelezen kans om in één klap een landelijk dekking te verkrijgen.

We leven in interessante tijden ;)
Dat zeker!

- - - Updated - - -

Grote lease maatschappijen zullen met Fastned gewoon direct een overeenkomst sluiten voor het laden. Multitankcard e.d. worden de deur uit gedaan of blijven wellicht een tussenmaatschappij.

Wij hebben onze auto's wellicht gekocht, maar een gigantisch deel rijd via een leasemaatschappij. Zij kunnen met Fastned mooie prijzen afdwingen en zo het laden héél aantrekkelijk maken. Omzetgarantie voor Fastned en winst voor de leasemaatschappij.

Exact! Zodra Fastned per gebruiker een maandelijkse fee ontvangt voor het bekostigen van de infrastructuur kunnen ze spotgoedkoop of zelfs gratis laden aanbieden. Zoals ze nu al doen met het abonnement van € 100.
Verder is Fastned al in gesprek met autofabrikanten om hun klanten gratis laden aan te bieden. Het is natuurlijk leuk als de klanten van bijvoorbeeld VW of BMW op 200 locaties in Nederland gratis kunnen snelladen. Dat kan Tesla nooit overtreffen. Voordeel van Tesla is natuurlijk wel weer dat zij een internationaal netwerk hebben.
 
Ik heb ooit een stripverhaal gelezen met goofy in de hoofdrol die kippen had gekocht....

Mickey kwam voorbij met de vraag waarom hij 21 cent vroeg per ei.

Goofy gaf aan dat ze dat in de supermarkt 22 cent kosten en dat hij zo meer kon verkopen.

Mickey vond dat niet zo slim, want Goofy moest toch eerst berekenen wat de kippen, het hok, het voer, zijn tijd, etc. etc. gekost hadden. Vervolgens het aantal eieren per dag etc. etc.
Om zo tot een goede verkoopprijs te komen...

Waarna Goofy het bordje aanpast naar 85 cent per ei.

Als kind hadden we allemaal meteen door dat dat niet de slimste oplossing was, omdat er geen ei (tenzij iemand heeeeel erg veel honger had) meer verkocht zou worden.

Waarom vinden we het nu dan wel logisch :confused:



Ik begrijp het doorrekenen van kosten, maar wellicht is het een idee om bepaalde kosten een tijd voor lief te nemen en een eitje gewoon weer voor 21 cent aan te bieden om de opstartperiode te overleven, te kunnen inspelen op schaalvoordelen en lagere kosten later, uit idealisme uit..(vul maar in).. of omdat je het gewoon leuk vindt om kippen te houden: Bijv. een energiemaatschappij die voor het imago Fastned overneemt....

Ik hoop overigens dat Fastned het redt, en uit idealisme zou ik ook bij Fastned bij gaan laden voor 30 cent, en chademo misschien nog iets meer maar bij de huidige tarieven jagen ze me echt weg.
Indien met een abonnement de tarieven lager worden dan zou dat idd kunnen helpen, maar dan geldt de redenatie ook voor de prijs van het abonnement. Een paar Euro is Oké, evt. wat meer indien er een pas bij zit die ook in het buitenland werkt etc.... dan nog een idealisme toeslag zoals Hans al heeft aangegeven...