Hans Noordsij
Well-Known Member
Wow, ik had de eerste reactie gelezen en dacht terwijl ik de kinderen naar bed bracht na over een reactie. Ik zie nu dat er al een aantal reacties is die de kern van de zaak dichterbij hebben gebracht.
Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat wij early adapters zijn die heel veel voor lief nemen. Dat is ook goed want de huidige realiteit legt die beperkingen op. Maar wanneer je naar de toekomst kijkt is het niet voldoende om het huidige op te rekken naar over vijf of tien jaar maar moet je juist incalculeren dat niet wij de eisen stellen maar diegenen die straks de EV's gaan rijden en die nu daar nog geen weet van hebben.
Om dat te kunnen inschatten moet je buiten de lijntjes kleuren of, in andere woorden, alle vanzelfsprekendheden zoals die voor ons gelden ter discussie stellen. Ik denk dat Elon dat doorlopend heeft gedaan en nog doet. (Nog een paar jaar geleden was de algemene opvatting dat EV's leuk zijn voor korte stukjes maar niet serieus voor langere afstanden en dat de PHEV het juiste antwoord was.)
Ik begin met de stelling dat je onderweg snel laadt maar thuis zou langzaam laden voldoende zijn. Ok, wij weten waarom, hoge kosten en vooral hoge netwerkkosten. Maar is het zo vanzelfsprekend dat alle stroom om te laden één op één uit het net komt? We kunnen ervan uitgaan dat de consument straks die een auto heeft gekocht die in een uur kan laden er problemen mee zal hebben dat dat thuis een hele nacht duurt.
Destijds was ik één van de eersten die een cd-speler kocht. Dat was een flinke uitgave en wekelijks luisterde ik naar de cd-show om te horen welke icoon-lp op cd was verschenen en dus ruis- en kraakvrij beluisterd kon worden (je ziet, ik ben al aardig op leeftijd). De gedachte toen was dat de cd "er bij" zou zijn als een speeltje voor de rijken maar de werkelijkheid werd snel anders. Hele industrieën moesten omdenken want het publiek wilde steeds meer en er lagen ook uitdagingen om het publiek te verleiden tot een aankoop door net weer iets slimmer te zijn. We weten hoe het gedaan is met de ontwikkeling van video en later dvd en nu maak je met een fatsoenlijke telefoon al hd filmpjes in een kwaliteit die vroeger ondenkbaar was. Ontwikkelingen in zowel hard- als software.
Kortom, in de toekomst zal de vraag aan de orde gesteld worden waarom je thuis langzaam laadt. En daar zal een antwoord op komen. Wat is er dan mooier dan een huisbatterij waarop je, via een app, kunt zien hoeveel er in zit, bijv. 75 kW, en dat je je auto aankoppelt (als dat al niet vanzelf gaat) en instelt dat er 60 kW geladen wordt. Technisch gesproken zal er geen reden zijn om dit niet met SuC snelheid te laten doen. Als we het wtf-pedaal nu intrappen levert de batterij immers ook direct vele tientallen Kw's (ik meen kortstondig zelfs max. 360 kW maar continuvermogen, ook door de motor, ligt denk ik op 80 kW).
Dus dit is te tackelen en dat zal gewoon gaan gebeuren. Ik heb de verwachting dat dat, misschien nog niet direct op 30 april maar wel ergens daarna, onderdeel wordt van de huisbatterij strategie.
In de andere reacties is al aangegeven dat het helemaal zo gek niet is als stroom via een prepaid bedrag vrij beschikbaar is (al dan niet met fair use policy). Ik heb dit zelf notabene aan Fastned voorgesteld en was bereid om hier eenzelfde bedrag voor te betalen als er voor de SuC optie betaald is maar dat was voor Fastned een brug te ver. Jammer, want toen had ik het gedaan, niet eens om ermee goedkoper uit te zijn, want dat bedrag zou ik er nooit uithalen, maar vanuit een "belevingsfactor" dat de laadstations ook een beetje van ons zijn. Nu we wat verder zijn ben ik niet meer zo enthousiast.
Stroom hoeft in feite, als we met zijn allen de infrastructuur hebben betaald, nauwelijks iets te kosten. Als we kijken aar de kosten die er nu zijn met bij ieder huishouden een meter, een gigantische backoffice om uit te lezen, te registreren, te factureren, te incasseren en later juridisch te incasseren, afsluiten en weer aansluiten denk ik dat we goedkoper uit zijn als de stroom gewoon beschikbaar komt. Denk aan het zinloze betaald parkeren. In veel gevallen moet er geld bij.
Gezien de erg geringe kosten voor een bedrijf om de klanten (in situaties waar klanten binnengehaald moeten worden) gratis stroom te geven om hun auto op te laden (ik denk dat de gratis beschikbaar gestelde koffie in dezelfde sfeer getrokken kan worden) denk ik dat bedrijven als restaurants, hotels (met valet of afspraken over de periode van het laden, niet langer dan tot vol), theaters, winkelcentra het graag zullen doen. De kosten per klant zullen erg beperkt zijn. Zeker bij erg grote afnemers zit de kW prijs beduidend onder de 10 cent.
Ik denk ook dat wij een wat verkeerd beeld hebben van de andere fabrikanten. Wat we zien is veelal emotie. Je zou maar Bayerische Motoren Werke AG heten en een jaar of vijftig toonaangevend zijn geweest met krachtige auto's en ineens moeten zien dat een hollands gezinnetje op weg naar de bergen je auto's finaal voor kak zet. Maar ik denk dat we ze niet moeten onderschatten. Hoewel er naar buiten toe de schijn wordt hoog gehouden dat ze het zelf ook en beter gaan doen is men allang ervan overtuigd dat hun klanten minimaal hetzelfde willen als wat Tesla hen nu biedt. En dat laatste zal alleen maar erger worden de komende jaren.
Het zal nog wel wat spannend worden welke laadstandaard het wordt (denk aan VHS, Betamax en Video 2000) maar we gaan ongetwijfeld naar één standaard. Ik acht Tesla niet kansloos
Heeft iemand al eens stilgestaan bij de situatie dat, als er over 10 tot 15 jaar bijna alleen maar EV's worden gekocht (want als het publiek het door krijgt dan houdt niemand ze meer tegen) er bijna geen benzine etc. meer wordt getankt en wat er dan met het grote overschot aan benzinestations gaat gebeuren op de verzorgingsplaatsen. Lijkt nog wat onwerkelijk maar dat gaat natuurlijk gebeuren.
Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat wij early adapters zijn die heel veel voor lief nemen. Dat is ook goed want de huidige realiteit legt die beperkingen op. Maar wanneer je naar de toekomst kijkt is het niet voldoende om het huidige op te rekken naar over vijf of tien jaar maar moet je juist incalculeren dat niet wij de eisen stellen maar diegenen die straks de EV's gaan rijden en die nu daar nog geen weet van hebben.
Om dat te kunnen inschatten moet je buiten de lijntjes kleuren of, in andere woorden, alle vanzelfsprekendheden zoals die voor ons gelden ter discussie stellen. Ik denk dat Elon dat doorlopend heeft gedaan en nog doet. (Nog een paar jaar geleden was de algemene opvatting dat EV's leuk zijn voor korte stukjes maar niet serieus voor langere afstanden en dat de PHEV het juiste antwoord was.)
Ik begin met de stelling dat je onderweg snel laadt maar thuis zou langzaam laden voldoende zijn. Ok, wij weten waarom, hoge kosten en vooral hoge netwerkkosten. Maar is het zo vanzelfsprekend dat alle stroom om te laden één op één uit het net komt? We kunnen ervan uitgaan dat de consument straks die een auto heeft gekocht die in een uur kan laden er problemen mee zal hebben dat dat thuis een hele nacht duurt.
Destijds was ik één van de eersten die een cd-speler kocht. Dat was een flinke uitgave en wekelijks luisterde ik naar de cd-show om te horen welke icoon-lp op cd was verschenen en dus ruis- en kraakvrij beluisterd kon worden (je ziet, ik ben al aardig op leeftijd). De gedachte toen was dat de cd "er bij" zou zijn als een speeltje voor de rijken maar de werkelijkheid werd snel anders. Hele industrieën moesten omdenken want het publiek wilde steeds meer en er lagen ook uitdagingen om het publiek te verleiden tot een aankoop door net weer iets slimmer te zijn. We weten hoe het gedaan is met de ontwikkeling van video en later dvd en nu maak je met een fatsoenlijke telefoon al hd filmpjes in een kwaliteit die vroeger ondenkbaar was. Ontwikkelingen in zowel hard- als software.
Kortom, in de toekomst zal de vraag aan de orde gesteld worden waarom je thuis langzaam laadt. En daar zal een antwoord op komen. Wat is er dan mooier dan een huisbatterij waarop je, via een app, kunt zien hoeveel er in zit, bijv. 75 kW, en dat je je auto aankoppelt (als dat al niet vanzelf gaat) en instelt dat er 60 kW geladen wordt. Technisch gesproken zal er geen reden zijn om dit niet met SuC snelheid te laten doen. Als we het wtf-pedaal nu intrappen levert de batterij immers ook direct vele tientallen Kw's (ik meen kortstondig zelfs max. 360 kW maar continuvermogen, ook door de motor, ligt denk ik op 80 kW).
Dus dit is te tackelen en dat zal gewoon gaan gebeuren. Ik heb de verwachting dat dat, misschien nog niet direct op 30 april maar wel ergens daarna, onderdeel wordt van de huisbatterij strategie.
In de andere reacties is al aangegeven dat het helemaal zo gek niet is als stroom via een prepaid bedrag vrij beschikbaar is (al dan niet met fair use policy). Ik heb dit zelf notabene aan Fastned voorgesteld en was bereid om hier eenzelfde bedrag voor te betalen als er voor de SuC optie betaald is maar dat was voor Fastned een brug te ver. Jammer, want toen had ik het gedaan, niet eens om ermee goedkoper uit te zijn, want dat bedrag zou ik er nooit uithalen, maar vanuit een "belevingsfactor" dat de laadstations ook een beetje van ons zijn. Nu we wat verder zijn ben ik niet meer zo enthousiast.
Stroom hoeft in feite, als we met zijn allen de infrastructuur hebben betaald, nauwelijks iets te kosten. Als we kijken aar de kosten die er nu zijn met bij ieder huishouden een meter, een gigantische backoffice om uit te lezen, te registreren, te factureren, te incasseren en later juridisch te incasseren, afsluiten en weer aansluiten denk ik dat we goedkoper uit zijn als de stroom gewoon beschikbaar komt. Denk aan het zinloze betaald parkeren. In veel gevallen moet er geld bij.
Gezien de erg geringe kosten voor een bedrijf om de klanten (in situaties waar klanten binnengehaald moeten worden) gratis stroom te geven om hun auto op te laden (ik denk dat de gratis beschikbaar gestelde koffie in dezelfde sfeer getrokken kan worden) denk ik dat bedrijven als restaurants, hotels (met valet of afspraken over de periode van het laden, niet langer dan tot vol), theaters, winkelcentra het graag zullen doen. De kosten per klant zullen erg beperkt zijn. Zeker bij erg grote afnemers zit de kW prijs beduidend onder de 10 cent.
Ik denk ook dat wij een wat verkeerd beeld hebben van de andere fabrikanten. Wat we zien is veelal emotie. Je zou maar Bayerische Motoren Werke AG heten en een jaar of vijftig toonaangevend zijn geweest met krachtige auto's en ineens moeten zien dat een hollands gezinnetje op weg naar de bergen je auto's finaal voor kak zet. Maar ik denk dat we ze niet moeten onderschatten. Hoewel er naar buiten toe de schijn wordt hoog gehouden dat ze het zelf ook en beter gaan doen is men allang ervan overtuigd dat hun klanten minimaal hetzelfde willen als wat Tesla hen nu biedt. En dat laatste zal alleen maar erger worden de komende jaren.
Het zal nog wel wat spannend worden welke laadstandaard het wordt (denk aan VHS, Betamax en Video 2000) maar we gaan ongetwijfeld naar één standaard. Ik acht Tesla niet kansloos
Heeft iemand al eens stilgestaan bij de situatie dat, als er over 10 tot 15 jaar bijna alleen maar EV's worden gekocht (want als het publiek het door krijgt dan houdt niemand ze meer tegen) er bijna geen benzine etc. meer wordt getankt en wat er dan met het grote overschot aan benzinestations gaat gebeuren op de verzorgingsplaatsen. Lijkt nog wat onwerkelijk maar dat gaat natuurlijk gebeuren.
Last edited: