Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Wat kan een fastned station werkelijk aan als het een alternatief moet vormen om thuis te laden. 4 stalls, een laadsessie duurt dan (want alternatief voor thuis) 30 a 50minuten. Dus max 6 auto's per uur. Echter 6 per uur is enkel te verwachten tussen 7 en 9 en 4 en 7. Dus als ze max bezetting hebben is het knap als ze 60 ev's per dag kunnen handelen. En dan ga ik er al van uit dat ze meer dan 100 kW per lader kunnen leveren.

Daarnaast de prijs per laadsessie. Thuisladen kost je tussen de 21 en 12 CT per kWh. Publiek laden op een langzaam laadpunt ca 35,en fastned bijna het dubbele. Dat is geen alternatief voor thuisladen. Dat tarief is prima bij pure noodzaak, oftewel als oplossing voor merken die geen superchargers uitrollen.
 
Zoals ik aan gaf, een stad als Middelburg staat niet te wachten op het aanleggen van infrastructuur. Ze willen er niet aan én óók dat is niet winstgevend.

Op de oude markt in de stad kan je hier op een plein met kinderkopjes parkeren in het oude centrum. Daar kunnen iets van 250 auto's staan. Gaan we daar 250 laadpalen a 500 euro neer zetten? Dat is dan al snel EUR 125.000 aan investering, dan spreken we nog niet over de bekabeling en het onderhoud.

Een Fastned station kost EUR 200.000 en kan in principe (op hogere vermogens!) meer auto's bedienen. Want de tijd dat een auto nu écht aan het laden is aan een laadpaal is nog laag.

Ze staan er vaak uren aan, maar zijn na 3 uur al vol, terwijl ze de paal zeker 8 uur bezetten (of soms langer).

Een stad als Middelburg heeft nu misschien nog het licht niet gezien maar dat draait echt wel bij over een aantal jaar. Denk je dat Middelburg al z'n bewoners die aangewezen zijn op openbare parkeerplekken allemaal gaat doorverwijzen naar het in de buurt gelegen FastNed station, om daar vervolgens dagelijks in de rij te staan wachten op een laadbeurt van minimaal 10 minuten? Niemand in zo'n situatie zou überhaupt een elektrische auto overwegen.

Hoe lang zal het eigenlijk over een jaar of 5 duren om een 50kW batterij te vullen? Het lijkt me niet dat je zo'n batterij met een vermogen van 200kW volpompt.

Die 250 laadpalen op dat plein lijkt me eigenlijk een prima idee. Middelburg zal wel de kat uit de boom kijken met dat soort projecten maar Amsterdam en Utrecht zullen hopelijk tegen die tijd voldoende geslaagde voorbeelden kunnen laten zien om ook steden als Middelburg over de streep te trekken.
 
Wat denken we van car sharing in dit hele verhaal? Wij zijn allemaal (elektrische) autogekken, maar jongere generaties geven minden om het vervoermiddel, meer om het invullen van een transportbehoefte. Daarmee komen er minder auto's op de weg die beter gebruikt zullen worden. Bedrijven worden kleiner, meer thuis- en gelegenheidswerkers.

Daarnaast is er een hele generatie baby-boomers / grijze golf waarvan het ook beter zou zijn als die op een andere manier aan het verkeer gaan deelnemen. Daarmee verminder je de druk op de bestaande infrastructuur, zowel op het gebied van wegen maar ook op de hoeveelheid auto's - en kun je mogelijk ook de laadproblematiek daarmee beter oplossen. Je kunt gewoon mee met een auto die voldoende actieradius heeft voor de geplande trip.

Dit zal zeker nog tot 2030 duren, maar het is niet voor niks dat de directeur van Uber al heeft aangegeven wel geïnteresseerd te zijn in héél veel autonoom rijdende Tesla's....

En in 2030? Dan is FastNed al lang aan een Duits consortium van automobielfabrikanten verkocht. Met dank voor de moeite. :) Hopelijk voor meer dan 5 keer de winst (of 5 keer de pensioenpremie!)

Ultiem model: De grijze golf rijd de urban professionals rond, terwijl de senior oppas (m/v) op de derde rij het entertainment van het nageslacht verzorgt, dan wel de aflevering op de creche op zich neemt. Héél veel vliegen in één klap. ;)
 
Op de oude markt in de stad kan je hier op een plein met kinderkopjes parkeren in het oude centrum. Daar kunnen iets van 250 auto's staan. Gaan we daar 250 laadpalen a 500 euro neer zetten?

Dit soort redeneringen kloppen dus niet. Rijd je zelf elektrisch ?
Alsof elke elektrische auto na elk kipperitje meteen met urgente spoed uitgedroogd aan het infuus moet ?
500km range en je hoeft maar een paar keer per week op te laden.
Dat doe je lekker op het moment dat het uitkomt. Meestal thuis of bij het werk, heel soms als het moet langs de snelweg, of bij een bestemming.
We hoeven dus lang niet alle parkeerplekken van een paal te voorzien.
 
Dit soort redeneringen kloppen dus niet. Rijd je zelf elektrisch ?
Alsof elke elektrische auto na elk kipperitje meteen met urgente spoed uitgedroogd aan het infuus moet ?
500km range en je hoeft maar een paar keer per week op te laden.
Dat doe je lekker op het moment dat het uitkomt. Meestal thuis of bij het werk, heel soms als het moet langs de snelweg, of bij een bestemming.
We hoeven dus lang niet alle parkeerplekken van een paal te voorzien.

ik adviseer om eerst het draadje wat verder terug te lezen. Dan wordt er al veel duidelijk(er), o.a. dat Wido toch wel enigermate elektrisch rijdt :)
 
En verder heeft Wido gewoon gelijk met zijn stelling:

ALS (er honderduizenden EV's in Nederland rondrijden) EN (er onvoldoende home en destination chargers zijn, al dan niet publiek) DAN is er een bestaansrecht voor FN.

IF ( A AND B ) THEN C

Echter er zullen nimmer honderdduizenden EV's in Nederland rondrijden wanneer er onvoldoende home en destination chargers zijn, al dan niet publiek. Zoals eerder hier gezegd.

Wido's logica klopt dus altijd, want A en B zijn nimmer tegelijk waar.

Ook FN lijkt in deze logica te geloven, blijkens hun communicatie.
Maar dat kan ook een verhaaltje voor de bühne zijn. Hun werkelijke scenario kan ook best wel eens zijn om nu dure infra met geld van anderen neer te zetten en die later (na een paar doorstarts) ofwel winstgevend te kunnen exploiteren of alsnog aan een 'bigger fool' te kunnen verkopen.
 
ik adviseer om eerst het draadje wat verder terug te lezen. Dan wordt er al veel duidelijk(er), o.a. dat Wido toch wel enigermate elektrisch rijdt :)

Jajaja, het was een schertsende opmerking natuurlijk.


@PaulusB: "Echter er zullen nimmer honderdduizenden EV's in Nederland rondrijden wanneer er onvoldoende home en destination chargers zijn, al dan niet publiek. Zoals eerder hier gezegd.
Wido's logica klopt dus altijd, want A en B zijn nimmer tegelijk waar"".
Eh...:confused: je zegt hier dus eigenlijk dat FN dus inderdaad maar een kleine bestaansrecht heeft ?
 
Nee, Robert. FN heeft volgens mij geen enkel bestaansrecht.

Behalve dan dat het een misschien leuke manier van andermans geld verbrassen is voor een groepje slimmeriken.
(Via enkele subsidies deels ook ons geld, trouwens.)
 
Wat denken we van car sharing in dit hele verhaal? Wij zijn allemaal (elektrische) autogekken, maar jongere generaties geven minden om het vervoermiddel, meer om het invullen van een transportbehoefte. Daarmee komen er minder auto's op de weg die beter gebruikt zullen worden. Bedrijven worden kleiner, meer thuis- en gelegenheidswerkers.

Ik hoor vaker de statement dat jongere generaties minder geven om vervoersmiddelen. Mogelijk dat dit in de grote steden zo is. Maar daarbuiten betwijfel ik dat sterk. Wat ik wel zie is dat het voorheen al heel wat was als je op jonge leeftijd een auto had. Dat is inderdaad wel weg. Maar op het moment dat een huis met parkeermogelijkheid of kinderen in beeld komen, het merendeel alsnog een auto neemt.
 
Rijd je zelf elektrisch ?

[emoji23] Om deze vraag nu uitgerekend aan Wido te stellen!

On topic: zoals hiervoor ook aangegeven geloof ik wel in de business case van fastned op het moment dat sprake is van de grootschalige introductie van elektrisch rijden. Ik hoop dus voor fastned dat zij er tegen die tijd nog zijn. Eigenlijk een vorm van een kip-ei afhankelijkheid.

Dat neemt niet weg dat de aanwezigheid van hun netwerk ook nu al nuttig is. Ik heb zelf nog nooit de noodzaak gehad om van hun snellaadstations gebruik te maken, maar ik kan meerdere bestemmingen bedenken waar hun laadstations handig zijn om bij te laden, zeker met de chademo adapter.

Ik zou het jammer vinden om geen landelijk netwerk te hebben (naast het vooralsnog merkgebonden Tesla netwerk) als gevolg van een nu nog niet sluitende business-case. Amsterdam heeft dit op gemeentelijk niveau ondervangen door vooralsnog zelf te investeren in een lokaal netwerk. Ik sta dan ook niet afwijzend tegen een vorm van publieke financiering mbt de investeringskosten waar fastned nu tegen aan loopt. Wellicht dat dan ook meer realistische prijzen per kWh kunnen worden gevraagd. De huidige prijzen van fastned dragen immers niet bij aan de verdere introductie van elektrisch rijden, nu op basis van deze prijzen rijden met een ice goedkoper is [emoji15].
 
Als je met 'publieke financiering' subsidie bedoelt, lijkt me dat geen goed idee. Dat beconcurreert namelijk alle wél levensvatbare initiatieven, die er zeker zijn c.q. gaan komen.
Wat bijvoorbeeld iedereen incl. FN zou helpen is een betere energietarifering, waarbij het absurd hoge vastrecht verdwijnt. Als dat zelfs in B kan, waarom kan dat dan niet hier? (Sorry, vrienden uit het Zuiden.)
 
Als je met 'publieke financiering' subsidie bedoelt, lijkt me dat geen goed idee. Dat beconcurreert namelijk alle wél levensvatbare initiatieven, die er zeker zijn c.q. gaan komen.
Wat bijvoorbeeld iedereen incl. FN zou helpen is een betere energietarifering, waarbij het absurd hoge vastrecht verdwijnt. Als dat zelfs in B kan, waarom kan dat dan niet hier? (Sorry, vrienden uit het Zuiden.)

Dat vastrecht in NL boven 3x25A is de ene molensteen om de nek van de laadinfrastructuur in Nederland, de energiebelasting is de tweede molensteen, die m.i. minstens even groot is.

Het vreemde is dat we in NL:
- een uiterst gunstige fiscale regeling voor ondernemers hebben gehad (grotendeels teruggedraaid inmiddels) voor aanschaf van EV's
- voor particulieren die een EV wilden aanschaffen nauwelijks voordelen hebben gegolden, behalve een eventueel van toepassing zijnde bijtelling
- dat er vanuit Stichting E-Laad in eerste instantie gratis enkele duizenden openbare laadpalen zijn gerealiseerd (er waren 10.000 gratis laadpalen beloofd, die zijn er lang niet allemaal gekomen)
- vanuit hetzelfde Den Haag (regering) een halsstarrigheid moeten constateren om de laadinfrastructuur niet onder de bestaande regelgeving voor woningen weg te willen halen.

Daarbij hoeft een nieuwe speciale regeling niet per definitie heel veel gunstiger te worden, maar in elk geval wel veel beter passend dan voor woningen. Oftewel een vastrecht per aansluiting tot 3x63A (2 aansluitingen 22kW die gelijktijdig voor 100% te gebruiken zijn) en toepassing van Smart Grid met bijbehorende variabele tarifering. Als er genoeg tijd is om de auto te laden tot het moment dat je weg moet / wilt, dan kan het systeem bepalen wanneer dat gaat gebeuren en dat zal dan tegen het laagste kWh-tarief moeten. Een tweede 'schijf' vastrecht zou vastgesteld kunnen worden voor snelladers, en dan bedoel ik niet 3x160A bijvoorbeeld die geschikt is voor een snellader tot 100kW, maar veel hoger zodat er meerdere snellaadunits op 1 locatie geplaatst kunnen worden. Zoals Tesla doet... :wink:
 
85e9f4b05b2c35a11da90f0289876b41.jpg

Opnweg naar Bremen. 100% bezetting op Fastned station Mienscheer! Een i3 en een Tesla tegelijk.
 
[emoji23]
Dat neemt niet weg dat de aanwezigheid van hun netwerk ook nu al nuttig is. Ik heb zelf nog nooit de noodzaak gehad om van hun snellaadstations gebruik te maken, maar ik kan meerdere bestemmingen bedenken waar hun laadstations handig zijn om bij te laden, zeker met de chademo adapter.
[emoji15].

Zo denk ik er precies over. Net even om mijn nieuwe 32A fix van de SeC te checken aan een Allego paal in de buurt gehangen (die 61A kan leveren). Als ik een CheDemo had gehad had ik in een half uur echt wel "net aan" kunnen laden om relaxed thuis te komen indien nodig.

Als ik typical 120 zou kunnen rijden en de weg naar huis is 90-100, zou ik prima even half uur aan een ChaDemo kunnen en willen hangen om met volle airco en volgas naar huis te kunnen.