Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga akkoord met je stelling over grotere vermogens. Maar zolang die huidige EV's batterijen hebben van <30kWh, gaat ABB geen CHAdeMO of CCS laders van >50kW fabriceren. En eens je over >70 kWh batterijen beschikt is het onderweg opladen ook geen noodzaak meer. Tenzij in uitzonderlijke omstandigheden.
Dit onder voorwaarde dat je thuis een laadpaal hebt.

Voor al diegene die thuis geen laadpaal hebben is een 150 kW snellader langs de weg+ nieuwe CHAdeMO/CCS Combo adapter (de huidige kan maar 50kW aan) een super oplossing voor plaatsen die niet dichtbij een SuC liggen. Je houdt je batterij altijd in een lage SoC, zodat je aan hoge snelheden kan opladen. Beter 2 keer van 10-60% opladen in dezelfde dag, dan 1 keer naar 100% (je verlies minder tijd)
Als je dat combineert met een unlimited abo van 100€/maand en je maakt wat kilometers... Ik geef nu ook 1.300€/jaar uit aan elektriciteit voor mijn Tesla...

Ik ben blij dat ik thuis kan laden en dus weinig aandacht moet geven aan het opladen, maar voor iemand die dit niet kan, lijkt me Fastned onder bovenstaande voorwaarden een mooi alternatief.
 
Ik zie alleen destination charging niet meer werken voor de massa.

Als we dus praten over 1 Miljoen EV's op de weg ipv de paar duizend die er nu zijn.

Er zijn nu 4.000 Model S op de weg, laat staan als er straks 30.000 Model 3's samen met nog eens 30.000 Leaf's rond rijden.

Dan gaat het écht dringen worden om een laadplekje en ik geloof dan zeker in snelladen langs de snelweg. Moet ZEKER sneller dan de huidigd 50kW, maar het heeft zeker bestaansrecht.

Ik blijf het herhalen. FastNed moet je niet op NU afrekenen, maar vooruit kijken. 5+ jaar.

Ik vrees dat wij dan een compleet verschillend toekomstbeeld hebben! Ik denk dat juist op herkomst en bestemming laden noodzakelijk is om volledig over te stappen op elektrisch rijden. Op iedere parkeerplek een laadmogelijkheid in combinatie met slimme gekoppelde laadpalen. Bij een elektrische auto met een bereik van tenminste 250 km en een gemiddelde dagelijkse reisafstand tot 150 km heb je dan meer dan genoeg aan een laadcapaciteit van 16A enkelfasig.

Enkel voor trips die langer zijn heb je dan nog snellaadstations nodig. Ik denk dat de situatie bijzonder vervelend (onwerkbaar) zou worden als de meerderheid van de elektrische auto's aangewezen zou zijn op snellaadstations.

De kosten van normale publieke laadpalen zijn overigens ook zeer sterk gedaald in de afgelopen jaren. Deze worden nog veel lager indien bij een herinrichting van een weg rekening wordt gehouden met het principe dat op iedere parkeerplaats moet kunnen worden geladen en dus de benodigde bekabeling (of nog beter de hele laadpaal) reeds direct wordt aangelegd. Het achteraf aanpassen van de ondergrondse infrastructuur vormt nu nog een relatief grote kostenpost. De andere grote kostenpost van een publieke laadpaal - het vastrecht - staat reeds ter discussie.
 
Last edited:
Ik vrees dat wij dan een compleet verschillend toekomstbeeld hebben! Ik denk dat juist op herkomst en bestemming laden noodzakelijk is om volledig over te stappen op elektrisch rijden. Op iedere parkeerplek een laadmogelijkheid in combinatie met slimme gekoppelde laadpalen. Bij een elektrische auto met een bereik van tenminste 250 km en een gemiddelde dagelijkse reisafstand tot 150 km heb je dan meer dan genoeg aan een laadcapaciteit van 16A enkelfasig.

Enkel voor trips die langer zijn heb je dan nog snellaadstations nodig. Ik denk dat de situatie bijzonder vervelend (onwerkbaar) zou worden als de meerderheid van de elektrische auto's aangewezen zou zijn op snellaadstations.

De kosten van normale publieke laadpalen zijn overigens ook zeer sterk gedaald in de afgelopen jaren. Deze worden nog veel lager indien bij een herinrichting van een weg rekening wordt gehouden met het principe dat op iedere parkeerplaats moet kunnen worden geladen en dus de benodigde bekabeling (of nog beter de hele laadpaal) reeds direct wordt aangelegd. Het achteraf aanpassen van de ondergrondse infrastructuur vormt nu nog een relatief grote kostenpost. De andere grote kostenpost van een publieke laadpaal - het vastrecht - staat reeds ter discussie.

Juist. Vroeger liepen we met de melkbus naar de pomp (snellaadstation) om water te halen. Of met de gasfles naar het vulstation. Maar op een gegeven moment werd het toch interessanter/comfortabeler om daar (continue supply) infrastructuur voor aan te leggen. Daar tussen hadden we nog een tijd met buffers thuis (petroleum tank, etc).
Voor veel infrastructuur is de weg opengebroken maar in nieuwe wijken hebben we het er maar direct neergelegd.

Voor alles was een tijd en plek. Maar zal geen vraag zijn waar de voorkeur van de consument ligt.

Alleen als laden aan de pomp wat tijd betreft in de buurt komt van een ouderwetse tankbeurt heeft laden aan de pomp enige kans.
 
Er is ook een ander element..
tanken moet je actief "doen", je moet ergens heen of langs rijden, een concrete actie ondernemen waarbij je moet wachten tot het klaar is.. geen ontkomen aan. Er is (denk ik) niemand die dat met plezier doet, er naar uit kijkt, niet kan wachten tot dat hij weer mag.. maw - een noodzakelijk kwaad.. En dat verandert niet als je gaat laden ipv tanken..

"laden"' kan je echter passief doen op het moment dat je auto toch stil staat. en dat doet hij meer dan 20 uur per etmaal..stekker in, pasje langshalen.. klaar.. je hebt alle tijd, hoeft dus niet snel, beperkt vermogen (beperkte kosten bij grootschalige inzet) volstaat.. en met voortschrijdende technologie (auto's die zich straks zelf aan en afkoppelen, aan- en afrijden, slimme apps waarbij tempo (en dus kosten) van laden gebaseerd is op het door jou ingestelde profiel. Grootschalige productie zal laadtechnologie veel goedkoper gaan maken.. En wat betreft kosten van een laadnetwerk/laden .. waarom betaal je dat gewoon niet in één keer af bij het kopen van je EV ? wacht even .. dat heeft Tesla ook al verzonnen -;)
 
Ik denk dat juist op herkomst en bestemming laden noodzakelijk is om volledig over te stappen op elektrisch rijden. Op iedere parkeerplek een laadmogelijkheid in combinatie met slimme gekoppelde laadpalen. Bij een elektrische auto met een bereik van tenminste 250 km en een gemiddelde dagelijkse reisafstand tot 150 km heb je dan meer dan genoeg aan een laadcapaciteit van 16A enkelfasig.

+1

Ik geloof ook alleen maar in een chargingplaza achtige oplossing ala hetgeen wat Allego in de parkeergarage van de arena heeft gerealiseerd. Een oplossing waarbij je dus 1 (grote) aansluiting hebt waarmee een hoop auto's tegelijkertijd kunnen laden en waarbij het vermogen slim verdeeld wordt (zie ChargingPlaza [NL] - YouTube). Ik zie complete straten voor me waarbij elke parkeerplek een aansluitmogelijkheid heeft en het niet uitmaakt of je nou met een elektrische auto of met een ICE auto parkeert.


Hopelijk overweegt Amsterdam ook een dergelijk systeem bij de aanbesteding. Het simpelweg uitbreiden van het aantal laadpalen volgens het huidige concept tot (slechts) 4000 palen in 2018 zal uiteindelijk ook niet schaalbaar zijn.
 
Ik zie dat snelladen langs de snelweg ook niet zo groot worden. Eens; de voorzieningen zullen er moeten zijn, voor ritten die langer zijn dan de capaciteit van de auto's, en Fastned is dus naar mijn mening een goed en noodzakelijk initiatief. Maar het gros van de ritten is nou eenmaal kort woon/werkverkeer, en snelladen -hoe snel dat ook zal worden- verliest het altijd van de 15 seconden die het me kost om even de stekker in een publieke 'langzaamlader' te steken. Als snelladen net zo snel als het huidige tanken wil worden (dus 2 minuten ipv 20 minuten) dan moet er iets van 1200Kwh worden geleverd, dat gaat niet op korte termijn gebeuren.

In het stuk in het Parool wordt weer eens beweert dat die 4000 paaltjes in Amsterdam nooit genoeg zou zijn. Echter ik gok dat er voor ongeveer elke publieke paal men ook de gelegenheid heeft om op het werk of de bestemming te laden. Dat zijn er dan al 8000.
Ikzelf laad zo'n drie keer per week op. Die 4000 palen zijn dan genoeg voor +/- 12.000 BEV's. Wat was ook alweer de prognose qua aantal elektrische auto's in 2020? 200.000 stuks. Als 10% daarvan in Amsterdam staat, dan kom je toch een eind in de buurt (Fastned noemt zelf 10.000 elektrische auto's in Amsterdam in 2020).


De opmerkingen dat 'opladen steeds meer op tanken gaat lijken' geeft me meer het idee dat Fastned zelf nog te veel vastzit aan het oude idee van dat we centrale energie/brandstof distributie willen. Met benzine auto's heb je nou eenmaal geen alternatief voor de benzinepomp. Met elektrisch rijden is dat alternatief er wel; elk huis, bestemming, lantaarnpaal? is een potentieel laadpunt. Ook daarom moeten we dat idiote idee van de brandstofcell auto maar snel vergeten.

Een andere vreemde bewering in dat stuk vind ik dat de gemeente door het kiezen voor 'langzaamladers' de mensen hindert te kiezen voor een volledige elektrische auto. Bij mij was juist de range van de Tesla, en dus dat ik lang niet iedere dag aan de laadpaal hoefde het argument om voor de Tesla te kiezen. Het zijn juist de PHEV's met beperkte accu's die op mijn werk noodgedwongen elke dag staan op te laden.
 
Wat daarnaast nog speelt is dat je bij fastned niet echt kan snelladen. Max 50, waar Tesla bezig is met ontwikkelingen om naar de 150 te komen.

En trouwens, die 4000 paaltjes, zijn wel 8000 laadpunt en, want elke lader heeft 2 outlets.

Zoals al aan geef, ook Fastned staat niet stil. 50kW is niet waar ze bij blijven. Ook zij willen naar 200kW toe.

Ik herhaal het nogmaals, Fastned niet op de huidige stand bekijken, maar wanneer we een grote groei aan EV's hebben gehad.

Het rare is dus, ik rijd 50.000km per jaar en kom met destination charging echt niet toe, ik moet vaak zat laden langs de snelweg omdat mijn 85kWh niet afdoende is voor mijn ritten.
 
Een andere vreemde bewering in dat stuk vind ik dat de gemeente door het kiezen voor 'langzaamladers' de mensen hindert te kiezen voor een volledige elektrische auto. Bij mij was juist de range van de Tesla, en dus dat ik lang niet iedere dag aan de laadpaal hoefde het argument om voor de Tesla te kiezen. Het zijn juist de PHEV's met beperkte accu's die op mijn werk noodgedwongen elke dag staan op te laden.


Mee eens. Ik rij ca. 30.000 km/jaar. Dat is gemiddeld 600 km/week.
Omdat ik 11kW bij de openbare laadpunten kan laden hoef ik gemiddeld slechts 12 uur/week aan de laadpaal te staan.
Ik probeer zoveel mogelijk (m.u.v.'s nachts) om de auto niet langer bij de laadpaal te laten staan dan strikt noodzakelijk.
Probleem is natuurlijk dat in de perceptie van mensen het langzame laden een grote rol speelt.


M.b.t. FastNed:

Momenteel rijden er ca. 4.000 Model S-en rond in Nederland. Dit zijn de enige EV's met een grote accu.
Die maken gebruik van 4 SuC's.
Als er steeds meer Tesla's bijkomen (Model X, Gen3) vermoed ik dat er op een gegeven moment file's gaan ontstaan bij de SuC's (gebeurt nu al soms in A'dam).
Stel nu dat er over 5-10 jaar honderd maal zoveel EV's met een grote accu in NL rondrijden.
Is het een rare gedachte dat we dan enkele honderden SuC's (FastNed stations) nodig zullen hebben ?
 
Last edited:
Zoals al aan geef, ook Fastned staat niet stil. 50kW is niet waar ze bij blijven. Ook zij willen naar 200kW toe.

Ik herhaal het nogmaals, Fastned niet op de huidige stand bekijken, maar wanneer we een grote groei aan EV's hebben gehad.

Het rare is dus, ik rijd 50.000km per jaar en kom met destination charging echt niet toe, ik moet vaak zat laden langs de snelweg omdat mijn 85kWh niet afdoende is voor mijn ritten.

Niet raar. Wel een uitzondering. Uitzonderingen gaan de business case / begroting van FastNed niet sluitend maken.

Ik doe ook 50.000km per jaar (TTT niet inclusief). Daarmee zijn we overigens ook al uitzonderingen. Ik laad zelden 'tussendoor'. Meeste thuis en op bestemming. Af en toe een keer een SuC. Heel af en toe een Chademo van TNM (op 1 hand te tellen in een jaar). FastNed never.

Overigens gaat diie mogelijke upgrade van FastNed stations ook niet gratis zijn.

Een andere gedachte is dat de FastNed stations (als laden zeg een half uur duurt) op de verkeerde plekken staan. Nederland is zo dicht bebouwd dat er veel meer plekken net naast de snelweg zijn waar wat te doen is tijdens het laden/wachten. (soort van geforceerd destination charging). Dus waarom zou niet een concurrent als de markt er wel klaar voor is snelladers neerzetten op veel attractievere plekken?
 
Ook zij willen naar 200kW toe.

Naar 200kW. Willen, dat begrijp ik, maar ik zie dat niet snel gebeuren. De businesscase zal nu al lastig zijn, dat wordt nog veel moeilijker met een 4x zwaardere Netwerkaansluiting. De eenmalige investering loopt enorm op, namelijk extra transformatorhuisjes, bekabeling etc. maar ook de maandelijkse vaste lasten verdubbelen.

En eens dat je naar de toekomst moet kijken. Maar als ik Elon mag geloven, is de verwachting dat de batterijcapaciteit in de auto's jaarlijks met 5 procent zal stijgen, waardoor over een jaar of 5 een Tesla S85 al een S110 is en de actieradius van 400 naar 500 is gegroeid. Die 110kW kan ik prima vol zetten in de nacht, maar als ik bij een "pompstation" dat wil vullen, moet ik langer wachten of moet de laadsnelheid al weer fors omhoog.
 
Maar als ik Elon mag geloven, is de verwachting dat de batterijcapaciteit in de auto's jaarlijks met 5 procent zal stijgen, waardoor over een jaar of 5 een Tesla S85 al een S110 is en de actieradius van 400 naar 500 is gegroeid. Die 110kW kan ik prima vol zetten in de nacht, maar als ik bij een "pompstation" dat wil vullen, moet ik langer wachten of moet de laadsnelheid al weer fors omhoog.
Precies, die ontwikkeling is onvermijdelijk. Volgens Fastned betekent grotere batterij -> meer behoefte aan snelladen.
Ik denk juist: grotere batterij = nog minder range anxiety, lagere laadfrequentie benodigd, dus meer vrijheid lekker te laden op de momenten die mij uitkomen (thuis of op het werk, in ieder geval wanneer ik er niet op hoef te wachten).

Ze kunnen 280 auto's per dag aan met 1 station. Hoe komen ze aan dat getal? Dus we gaan niet alleen 30min langs de snelweg aan de paal hangen (tijd verdoen). We gaan ook nog eens 3 uur in de rij staan om dat te mogen doen. Wanneer staat de A10 vol? Juist een paar uur 's ochtends en een paar uur 's avonds.
Laten we hopen dat ze bedoelen 280 auto's tussen 08:00 en 20:00. Oftewel 24 auto's per uur. Bij een laadstation met 4 aansluitingen iedere auto 10 minute laden. Bij een beetje pompstation staan er in de spits 8 auto's tegelijk. Bij een snellaadstation zou je dan als je pech hebt 20 minuten moeten wachten voordat je aan de beurt bent.
 
Zoals al aan geef, ook Fastned staat niet stil. 50kW is niet waar ze bij blijven. Ook zij willen naar 200kW toe.

Ik herhaal het nogmaals, Fastned niet op de huidige stand bekijken, maar wanneer we een grote groei aan EV's hebben gehad.

Het rare is dus, ik rijd 50.000km per jaar en kom met destination charging echt niet toe, ik moet vaak zat laden langs de snelweg omdat mijn 85kWh niet afdoende is voor mijn ritten.

Hoeveel procent laad jij thuis en op bestemming en hoeveel onderweg? Ik neem aan dat dat een verhouding van ongeveer 90%/10% hooguit is? Als je die percentages zou omdraaien dan zou de lol van een elektrische auto er toch al snel vanaf zijn? Als steden zoals Amsterdam niet zorgen voor destination charge mogelijkheden en mensen geforceerd worden om dagelijks of om de dag minimaal 10 minuten onderweg aan een (dure)laadpaal te hangen dan wordt elektrisch rijden geen succes in de stad. Dan heb ik het nog geen eens over de enorme files die gaan ontstaan bij fastned en de enorme pieken die het elektriciteitsnet te verwerken gaat krijgen in de spits.
 
Maar dat is mi ook het belangrijkste punt gek genoeg.. accucapaciteit zal toenemen, kosten voor laadpunten zullen dalen, het aantal lokale laadpunten zal toenemen, potentiële laadsnelheid zal toenemen (met een negatief kosteneffect !) .... echter constant blijven factoren als het gemiddeld aantal per dag afgelegde km's, de tijd die een auto dagelijks stil staat, de duur van een nacht, de mate van "ervaren plezier" bij het staan wachten tot dat je accu weer geladen is.. Voor tanken moeten we naar een tankstation (buiten de bebouwde kom inmiddels) - laden doe je voor het huis, naast de deur, een straat verder, bij je werkgever, bij de supermarkt, het hotel, het parkeerterrein, restaurant.. Vanuit het idee: laden als je stil staat (ongeacht of accu leeg is) ipv tanken omdat de tank leeg is.. En op de lange termijn voorzie ik parkeerterreinen waar je je auto achter laat, die daarna zelf een plek om te laden zoekt.. met het door jou gevraagde tempo gaat laden (variabele kosten) en als de auto klaar is (zo nodig) zelf een andere parkeerplek opzoekt.. En voor dt model hebben we maar heel beperkt behoefte aan echte relatief dure sneladers (zoals 200kW)...

Snelladen op doorgaande routes langs de snelweg zal aanvullend een plek hebben (zo werkt het nu ook al met de SuC's).. maar dan echt aanvullend gegeven bovenstaande factoren.. (als we van Nl naar Italië op vakantie gaan bv)... des te langer ik de discussie volg des te minder ik er in geloof dat we zullen laden zoals we gewend waren te tanken (waar het huidige Fastned model op gebaseerd is)..

Uiteindelijk gaat het daarbij om de wet van de grote getallen ( 1+ mio EV's).. uitzonderingen zijn er altijd, maar daar is doorgaans geen business case op te bouwen.

Ook na twee jaar Tesla rijden krijg ik nog vrijwel wekelijks de vraag hoe lang het laden duurt.. een volstrekt irrelevante vraag.. hoe lang sta je dagelijks stil, wat zijn de stukken die je dagelijks aflegt, (en dat varieert in de tijd, auto staat hiernaast al 20 uur met 9 KM per/u te laden, vakantie - alle tijd..) .. wat is de accu-capaciteit... dat zijn de vragen waar het om gaat.. We hebben daar eerder in de discussie de term omdenken voor gebruikt.

in ieder geval wanneer ik er niet op hoef te wachten).
.
 
Last edited:
Bij een elektrische auto met een bereik van tenminste 250 km en een gemiddelde dagelijkse reisafstand tot 150 km heb je dan meer dan genoeg aan een laadcapaciteit van 16A enkelfasig.

Neen, die laadcapaciteit is niet genoeg en is precies de reden waarom Tesla het supercharger netwerk aanlegt. Ik snap niet goed waarom iemand hier de nood van een Fastned achtige oplossing ontkent terwijl iedereen uiteraard wel overtuigd is van het nut van het supercharger netwerk. Beide be-ogen identiek hetzelfde doel : snelladen onderweg mogelijk maken voor een EV. Kortom, de vraag vanuit de markt voor laden onderweg is er zeker wel, ook voor autos met een grote batterij.

Een relevantere vraag is of het Fastned product op dit moment die vraag goed beantwoordt. Het logische antwoord daarop is uiteraard neen. Twee redenen : hun product is te duur en te traag. Niemand ontkent dat, maar het is wel iets wat in de toekomst kan veranderen.
 
Neen, die laadcapaciteit is niet genoeg en is precies de reden waarom Tesla het supercharger netwerk aanlegt. Ik snap niet goed waarom iemand hier de nood van een Fastned achtige oplossing ontkent terwijl iedereen uiteraard wel overtuigd is van het nut van het supercharger netwerk. Beide be-ogen identiek hetzelfde doel : snelladen onderweg mogelijk maken voor een EV. Kortom, de vraag vanuit de markt voor laden onderweg is er zeker wel, ook voor autos met een grote batterij.

Een relevantere vraag is of het Fastned product op dit moment die vraag goed beantwoordt. Het logische antwoord daarop is uiteraard neen. Twee redenen : hun product is te duur en te traag. Niemand ontkent dat, maar het is wel iets wat in de toekomst kan veranderen.

Fastned beoogt niet hetzelfde doel als het supercharger netwerk. Het supercharger netwerk is bedoeld voor roadtrips daarentegen beweert Fastned dat destination charging in steden een onhoudbaar idee is en ziet snellaad stations langs de snelweg als de oplossing om elektrische auto's in de toekomst van energie te voorzien, zie het parool artikel.
 
Neen, die laadcapaciteit is niet genoeg en is precies de reden waarom Tesla het supercharger netwerk aanlegt. Ik snap niet goed waarom iemand hier de nood van een Fastned achtige oplossing ontkent terwijl iedereen uiteraard wel overtuigd is van het nut van het supercharger netwerk. Beide be-ogen identiek hetzelfde doel : snelladen onderweg mogelijk maken voor een EV. Kortom, de vraag vanuit de markt voor laden onderweg is er zeker wel, ook voor autos met een grote batterij.

Ik geloof dat je mijn standpunt niet helemaal hebt begrepen. Ik ontken geenszins dat een snellaad infrastructuur noodzakelijk is. Integendeel, na inmiddels met de Tesla tweemaal naar Spanje, eenmaal naar Oostenrijk en eenmaal naar Engeland te zijn gereden ben ik wel de laatste die het nut van snellaadstations (al dan niet van fastned, Tesla of andere partijen) zal ontkennen!

Waar ik - en aan de reacties te zien velen met mij - echter niet in geloof is het standpunt van fastned dat hun snellaadstations een alternatief vormen voor laadpalen bij herkomsten en bestemmingen. Wie gaat nu voor zijn plezier 15 tot 30 minuten wachten op een snellaadstation, als je ook kunt kiezen voor een "plug & forget" oplossing als je auto toch al stil staat op een parkeerplek?
 
Een andere gedachte is dat de FastNed stations (als laden zeg een half uur duurt) op de verkeerde plekken staan. Nederland is zo dicht bebouwd dat er veel meer plekken net naast de snelweg zijn waar wat te doen is tijdens het laden/wachten. (soort van geforceerd destination charging). Dus waarom zou niet een concurrent als de markt er wel klaar voor is snelladers neerzetten op veel attractievere plekken?
Dat zou eventueel kunnen, maar die plekken moet te doen zijn.

Ik bekijk het echter met een groot aantal voertuigen, niet met 30.000 of 50.000, maar eerder met 500.000 EV's op de weg. Dan gaat naar mijn mening die nood er wel degelijk zijn.

Naar 200kW. Willen, dat begrijp ik, maar ik zie dat niet snel gebeuren. De businesscase zal nu al lastig zijn, dat wordt nog veel moeilijker met een 4x zwaardere Netwerkaansluiting. De eenmalige investering loopt enorm op, namelijk extra transformatorhuisjes, bekabeling etc. maar ook de maandelijkse vaste lasten verdubbelen.

En eens dat je naar de toekomst moet kijken. Maar als ik Elon mag geloven, is de verwachting dat de batterijcapaciteit in de auto's jaarlijks met 5 procent zal stijgen, waardoor over een jaar of 5 een Tesla S85 al een S110 is en de actieradius van 400 naar 500 is gegroeid. Die 110kW kan ik prima vol zetten in de nacht, maar als ik bij een "pompstation" dat wil vullen, moet ik langer wachten of moet de laadsnelheid al weer fors omhoog.
De aansluitingen liggen er al, elk Fastned station heeft nu een 170kW aansluiting, maar kan zonder fysieke wijzigingen naar 500kW toe.

Batterijen zullen groter worden, maar ik geloof niet dat er voor elke auto voldoende destination charging mogelijk gaat zijn.

Ik zie dit weekend de parkeerplaatsen in Zeeland weer voor me. Boeren weilanden waar honderden auto's op staan met mensen die naar het strand gaan. Die kunnen daar niet allemaal laden.

Vakantieparken waar het vol staat met auto's die schots en scheef op elk plekje staan. Die duizenden auto's kunnen niet allemaal aan die lader staan.

Precies, die ontwikkeling is onvermijdelijk. Volgens Fastned betekent grotere batterij -> meer behoefte aan snelladen.
Ik denk juist: grotere batterij = nog minder range anxiety, lagere laadfrequentie benodigd, dus meer vrijheid lekker te laden op de momenten die mij uitkomen (thuis of op het werk, in ieder geval wanneer ik er niet op hoef te wachten).
Tot waar gaat het economisch interessant zijn om een grotere accu te nemen? Onze Model S weet nu 2.100kg voor 85kWh. Wat nou als die auto 1.000kg kan wegen met 50kWh? Dan ben je zuiniger per kilometer, de auto is goedkoper (dus voor de massa) en je kan er supersnel mee laden.


Hoeveel procent laad jij thuis en op bestemming en hoeveel onderweg? Ik neem aan dat dat een verhouding van ongeveer 90%/10% hooguit is? Als je die percentages zou omdraaien dan zou de lol van een elektrische auto er toch al snel vanaf zijn? Als steden zoals Amsterdam niet zorgen voor destination charge mogelijkheden en mensen geforceerd worden om dagelijks of om de dag minimaal 10 minuten onderweg aan een (dure)laadpaal te hangen dan wordt elektrisch rijden geen succes in de stad. Dan heb ik het nog geen eens over de enorme files die gaan ontstaan bij fastned en de enorme pieken die het elektriciteitsnet te verwerken gaat krijgen in de spits.
90/10 is zeker iets wat klopt. Ik durf 85/15 te stellen.

Zoals ik aan gaf, een stad als Middelburg staat niet te wachten op het aanleggen van infrastructuur. Ze willen er niet aan én óók dat is niet winstgevend.

Op de oude markt in de stad kan je hier op een plein met kinderkopjes parkeren in het oude centrum. Daar kunnen iets van 250 auto's staan. Gaan we daar 250 laadpalen a 500 euro neer zetten? Dat is dan al snel EUR 125.000 aan investering, dan spreken we nog niet over de bekabeling en het onderhoud.

Een Fastned station kost EUR 200.000 en kan in principe (op hogere vermogens!) meer auto's bedienen. Want de tijd dat een auto nu écht aan het laden is aan een laadpaal is nog laag.

Ze staan er vaak uren aan, maar zijn na 3 uur al vol, terwijl ze de paal zeker 8 uur bezetten (of soms langer).


Maar dat is mi ook het belangrijkste punt gek genoeg.. accucapaciteit zal toenemen, kosten voor laadpunten zullen dalen, het aantal lokale laadpunten zal toenemen, potentiële laadsnelheid zal toenemen (met een negatief kosteneffect !) .... echter constant blijven factoren als het gemiddeld aantal per dag afgelegde km's, de tijd die een auto dagelijks stil staat, de duur van een nacht, de mate van "ervaren plezier" bij het staan wachten tot dat je accu weer geladen is.. Voor tanken moeten we naar een tankstation (buiten de bebouwde kom inmiddels) - laden doe je voor het huis, naast de deur, een straat verder, bij je werkgever, bij de supermarkt, het hotel, het parkeerterrein, restaurant.. Vanuit het idee: laden als je stil staat (ongeacht of accu leeg is) ipv tanken omdat de tank leeg is.. En op de lange termijn voorzie ik parkeerterreinen waar je je auto achter laat, die daarna zelf een plek om te laden zoekt.. met het door jou gevraagde tempo gaat laden (variabele kosten) en als de auto klaar is (zo nodig) zelf een andere parkeerplek opzoekt.. En voor dt model hebben we maar heel beperkt behoefte aan echte relatief dure sneladers (zoals 200kW)..
Ik zie dus die laadpalen niet zo maar overal op poppen omdat het zeker weten wél duur is om dit te doen.

Het huidige AC-laad protocol is overigens véél te dom om grote slimme laadpleinen aan te leggen. We moeten daar naar DC laden toe, ookal is het met lage vermogens.

Dat ter zijde, ik die niet de gehele Amsterdam ArenA vol staan met laadpalen. Voor 10.000 auto's daar een laadpaal voor mensen die naar Ajax vs PSV komen? Zet er 100 neer en ze staan waarschijnlijk alle 100 vol. 200 denk ik ook wel.

Mensen gaan ook niet meer galant naar elkaar zijn. Vrije lader? Mooi, dan ga ik er aan staan.