Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Helemaal eens, echter gaan wij er dan wel vanuit dat men dezelfde soort batterijen gebruikt als Tesla. Ik heb al verschillende batterijen langs zien komen voor auto's van o.a. LG Chem die een beduidend lagere energiedichtheid hebben maar wel beduidend meer vermogen kunnen afgeven. Misschien dat deze dus ook in staat zijn om beduidend sneller te laden? Het is lastig vergelijken zolang verschillende merken verschillende batterijen gebruiken. De details van die batterijen zijn mij ontschoten, als ik ze tegenkom post ik ze hier.

Ja, ik ben daarin wat flauw. Ik wil ze eerst eens echt zien rijden en hun gedrag en duurzaamheid bewezen zien. Daarnaast is de opzet van de Gigafactory zodanig dat ze flexibel aanpassingen kunnen doen en steeds wel voorop blijven lopen. En daarnaast, een beduidend lagere energiedichtheid betekent dus tegelijkertijd een beduidend groter volume en naar ik aanneem gewicht.
 
Ja, ik ben daarin wat flauw. Ik wil ze eerst eens echt zien rijden en hun gedrag en duurzaamheid bewezen zien. Daarnaast is de opzet van de Gigafactory zodanig dat ze flexibel aanpassingen kunnen doen en steeds wel voorop blijven lopen. En daarnaast, een beduidend lagere energiedichtheid betekent dus tegelijkertijd een beduidend groter volume en naar ik aanneem gewicht.

Dan zijn we daar samen wat flauw in ;) "You must spread some Reputation around before giving it to Hans Noordsij again."

Ben in ieder geval heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Spannende tijd om in te leven (als je van elektrische auto's houdt).
 
Dat is de vraag. Gekoelde kabels zullen al veel schelen. Bovendien hoeft die stroom er niet lang door want hij neemt al snel af. Zal hooguit 10 minuten noemenswaardig meer dan de 116 van nu zijn. Maar er zal veel meer rondom laden gaan veranderen. Hoge laadsnelheid is maar één factor. Opkomst dicht netwerk tussen SuC en zeg 22Kw zal belasting SuC netwerk verminderen wat ook wel mag met Model 3 op komst.
 
Wanneer je stelt dat een 28 kWh batterij op 100 Kw kan laden zeg je dat een S90 moet kunnen laden op 90/28 x 100 Kw = 321 Kw. Dat is dus leukpraterij.

350 Kw laden vereist een totaal nieuw soort batterij die er voorlopig nog niet is (of je maakt een loodzware batterij met 15.000 cellen die dan ook een bereik heeft van 700 km). Ook met de geschatte 5% verbetering per jaar is dit volstrekt ridicuul. Maar je kunt van alles zeggen om de eer hoog te houden als je auto toch pas over 2 jaar gebouwd hoeft te gaan worden.

En daarbij blijft het de vraag of het publiek, de autokopers van 2018, het zullen accepteren als een fabrikant af gaat wijken van de dan in Europa gebruikte SuC standaard waar ook de Model 3 een plaats vindt. De kracht van de kopers is heel wat groter dan de belangen die fabrikanten en overheden hebben. Dat wordt enorm onderschat. Ik denk dan ook dat de door industrie geprezen maar in de praktijk nauwelijks een rol spelende CSS het niet gaat worden. Maar ieder mag zijn eigen verwachting hebben.

Het laden op 100 kW van de Ioniq komt uit het persbericht van Hyundai waar al ik een kanttekening bij had geplaatst omdat ik dat ook sterk vind. Maar laten we de i3 nemen, want die is al 2 jaar op de markt. Die heeft 19 kWh effectieve capaciteit en kan laden op 50 kW. Een auto met eenzelfde 90k Wh batterij zou dan op 50/19*90=236 kW kunnen laden. De i3 is inmiddels 2 jaar op de markt dus met de 5% verbetering per jaar, en een batterij van 100 kWh zit je dan in 2018 op 315 kW. Dus als ik jouw redenatie volg is laden op 300 kW zeker realistisch, toch?

Ik denk wel dat we in eerste instantie een onderscheid zullen zien tussen premium auto's die met max 350 kW kunnen laden en de massa die op 150 kW kan laden met CCS, want de kosten spelen uiteraard ook een rol in dit verhaal.

Het staat je uiteraard vrij om te geloven dat alleen SuC zal overleven als laadstandaard. Achter CCS staan heel wat grote autofabrikanten als BMW, Volkswagen, Opel, Daimler, Ford en wie zien dat nu ook de eerste Aziatische fabrikant een auto met CCS op de Europese markt uitbrengt. Daarnaast kan niemand een lader uitbrengen met een SuC stekker eraan, want je SuC is alleen vrijgegeven voor autofabrikanten die dit in hun auto inbouwen en gebruik willen maken van het SuC netwerk van Tesla. Mijn inschatting is dat geen enkele autofabrikant dat gaat doen als er een goed alternatief op tafel ligt waar de markt achter staat.
 
Mijn inschatting is dat geen enkele autofabrikant dat gaat doen als er een goed alternatief op tafel ligt waar de markt achter staat.

Een korte reactie vanuit de file. Is het voor de toekomstige EV rijder wel een goed alternatief? Ik ken I3 rijders die maar wat graag aan de SuC zouden willen laden maar logisch dat dat niet kan met zo'n kleine batterij. Maar over een paar weken wordt De autowereld weer even met de voeten op de grond gezet met Model 3 en dan komt ook het kaartje met de rode stippen op het netvlies. Ik denk dat GM zich al wat achter de oren krabt want het niet kunnen aanbieden van een helder netwerk zal de verkoop niet bevorderen, terwijl het in Europa een serieuze kanshebber zou zijn als men het SuC netwerk mee zou leveren. Het is per slot van rekening de eerste auto naast Tesla waar het relevant gast worden. Als dan Model 3 het wel heeft staat men direct op achterstand.
Vroeger werd de markt inderdaad bepaald door de aanbodkant, dat is al niet meer zo. Het is nu de vraagkant die de touwtjes in handen heeft en dat wordt bij een grote transitie als van ICE naar EV alleen maar sterker. De grote merken zitten nog twee jaar in hun comfortzone dus zien het rustig aan.
 
Maar over een paar weken wordt De autowereld weer even met de voeten op de grond gezet met Model 3 en dan komt ook het kaartje met de rode stippen op het netvlies. Ik denk dat GM zich al wat achter de oren krabt want het niet kunnen aanbieden van een helder netwerk zal de verkoop niet bevorderen, terwijl het in Europa een serieuze kanshebber zou zijn als men het SuC netwerk mee zou leveren.

Het lijkt me dat die i3 rijders vooral sneller willen laden dan ze nu doen, maar dat het hen niet per se gaat om de SuC locaties. Maar alle EV rijders willen natuurlijk sneller laden. Jij en ik toch ook? De i3 rijders kunnen nu op 2.000 plekken in Europa laden met CCS en dat zijn er meer dan de ruim 200 SuC locaties. In Nederland kun je op 100+ locaties laden met CCS en op 7 locaties met de SuC. De Opel Ampera-e, Volkswagen, Hyundai en alle andere auto's die nog komen met een CCS stekker kunnen dus op veel plekken terecht. Wie weet krijgt de Model 3 wel een CCS stekker in Europa en gaat Tesla daarom ook CCS aanbieden op hun SuC locaties voor de Model 3.
 
Maar over een paar weken wordt De autowereld weer even met de voeten op de grond gezet met Model 3 en dan komt ook het kaartje met de rode stippen op het netvlies.

Sorry, maar al dat gezonde scepsisme dat je had over de claims rond 350kWh blijkt hier gesmolten te zijn als sneeuw voor de zon. Ook de Model 3 is nog minstens 2 jaar weg en ik moet het allemaal nog maar zien. Ik ben er zeker van dat we eind maart een fantastische show gaan krijgen waar Elon met uitgestreken gezicht gaat beweren dat de Model 3 de eerste sub $35k wagen gaat zijn met autopilot v2.0, met supercharging en met een 200 mijls-bereik. Maar eerlijk gezegd verwacht ik eerder dat die aankondiging net zo 'eerlijk' gaat zijn als die van de Model S, de eerste sub $50k wagen met 200 mijl bereik. Enkel niet allebei tegelijkertijd...
 
Sorry, maar al dat gezonde scepsisme dat je had over de claims rond 350kWh blijkt hier gesmolten te zijn als sneeuw voor de zon. Ook de Model 3 is nog minstens 2 jaar weg en ik moet het allemaal nog maar zien. Ik ben er zeker van dat we eind maart een fantastische show gaan krijgen waar Elon met uitgestreken gezicht gaat beweren dat de Model 3 de eerste sub $35k wagen gaat zijn met autopilot v2.0, met supercharging en met een 200 mijls-bereik. Maar eerlijk gezegd verwacht ik eerder dat die aankondiging net zo 'eerlijk' gaat zijn als die van de Model S, de eerste sub $50k wagen met 200 mijl bereik. Enkel niet allebei tegelijkertijd...

Time will tell...
 
Dat is de vraag. Gekoelde kabels zullen al veel schelen. Bovendien hoeft die stroom er niet lang door want hij neemt al snel af. Zal hooguit 10 minuten noemenswaardig meer dan de 116 van nu zijn. Maar er zal veel meer rondom laden gaan veranderen. Hoge laadsnelheid is maar één factor. Opkomst dicht netwerk tussen SuC en zeg 22Kw zal belasting SuC netwerk verminderen wat ook wel mag met Model 3 op komst.

Een hoger batterijcapaciteit zal de druk op het SuC netwerk ook verminderen.

- - - Updated - - -

Het staat je uiteraard vrij om te geloven dat alleen SuC zal overleven als laadstandaard. Achter CCS staan heel wat grote autofabrikanten als BMW, Volkswagen, Opel, Daimler, Ford en wie zien dat nu ook de eerste Aziatische fabrikant een auto met CCS op de Europese markt uitbrengt. Daarnaast kan niemand een lader uitbrengen met een SuC stekker eraan, want je SuC is alleen vrijgegeven voor autofabrikanten die dit in hun auto inbouwen en gebruik willen maken van het SuC netwerk van Tesla. Mijn inschatting is dat geen enkele autofabrikant dat gaat doen als er een goed alternatief op tafel ligt waar de markt achter staat.

Zodra er ook maar 1 fabrikant is die het lef heeft het WEL te doen maakt deze meteen een vliegende start.
 
Soms heb ik het idee dat (sommigen van) jullie denken dat ik niet helemaal spoor als ik zo van leer trek, maar dat is niet zo. Ik ben verre van gek.

Ik werp mij op voor de toekomstige EV koper en probeer door steeds de vinger op de zere plekken te leggen voldoende aandacht voor hen te krijgen. Dat is het doel van mijn kruistocht.

Eerder heb ik dat verwoord in mijn Autobrief 3 die tijdens het afgelopen reisje naar Genève ook uitgebreid ter sprake is geweest. Deze autobrief is gericht aan fabrikanten en overheden en andere betrokkenen en geeft weer waarmee de toekomstige EV rijder het best geholpen kan worden en vooral wat er allemaal mis kan (en zal) gaan in de overschakeling. Binnenkort komt mijn autobrief 4, die is gericht aan de automobilist die nu in een ICE rijdt en waarvan verwacht wordt dat hij straks zijn auto omruilt voor een EV.

We denken dat hij gemakkelijk zal overstappen. Dat zal nog eens behoorlijk kunnen tegenvallen. Het gaat om veel meer dan de 320 km range. Ik noem nog even de kernpunten en dat is toch het minste dat hem geboden kan worden wil de autoindustrie, en dan bedoel ik echt alle fabrikanten, hun (hopelijk) toekomstige klanten onder ogen durven komen.

1) Een uniforme manier van laden, ofwel één netwerk met één stekker. Ik noem steeds de Superchargers en dat doe ik omdat ik vind dat die het beste aansluiten bij het begrip klantbediening. Niet omdat het van Tesla is, maar omdat er niets vergelijkbaars bestaat en de ontwikkeling daar het meest concreet is. Daarnaast heb ik nog niemand gesproken die die opzet, inclusief de plug and charge mogelijkheid niet het beste en mooiste vindt. Kijk eens in Duitsland naar de witte zuilen die (met belastinggeld) bij de Autohofen zijn neergezet en je weet wat ik bedoel.

2) Aan de kant van de auto de laadpoort bij elke auto op dezelfde plaats zodat de bouwers van de infra veel efficiënter met de beschikbare ruimte kunnen omgaan.

3) Plug and charge en de lader herkent de auto en de backoffice rekent af conform de afspraken die met de leverancier zijn gemaakt. Niks pasjes, niks apps, gewoon overal in Europa naar een laadpunt gaan, stekker pakken en inpluggen en laden. Anno 2016 mag je dat best wel verlangen.

Hendrik zei het al, als er één fabrikant het licht ziet en dit durft voor te leggen aan de aspirant kopers dan is hij spekkoper. Niemand vraagt echter aan de aspirant koper wat hij wil. De industrie en de gelobbyde overheden weten het het beste.
Dat is een arrogantie die in de vorige eeuw nog wel kon maar nu wel eens heel verkeerd uit kan pakken.

En hallo, citaat: Ik ben er zeker van dat we eind maart een fantastische show gaan krijgen waar Elon met uitgestreken gezicht gaat beweren dat de Model 3 de eerste sub $35k wagen gaat zijn met autopilot v2.0, met supercharging en met een 200 mijls-bereik. Maar eerlijk gezegd verwacht ik eerder dat die aankondiging net zo 'eerlijk' gaat zijn als die van de Model S, de eerste sub $50k wagen met 200 mijl bereik.

We zijn inmiddels wel vier jaar na de gewaagde aankondiging van de S en nadien zijn er min of meer wonderen verricht en door die vasthoudendheid kunnen wij nu dit forum vullen. Meestal waardeer ik wel enig sarcasme maar het moet wel gepast zijn.
 
Last edited:
Soms heb ik het idee dat (sommigen van) jullie denken dat ik niet helemaal spoor als ik zo van leer trek, maar dat is niet zo. Ik ben verre van gek.

Ik werp mij op voor de toekomstige EV koper en probeer door steeds de vinger op de zere plekken te leggen voldoende aandacht voor hen te krijgen. Dat is het doel van mijn kruistocht.

Eerder heb ik dat verwoord in mijn Autobrief 3 die tijdens het afgelopen reisje naar Genève ook uitgebreid ter sprake is geweest. Deze autobrief is gericht aan fabrikanten en overheden en andere betrokkenen en geeft weer waarmee de toekomstige EV rijder het best geholpen kan worden en vooral wat er allemaal mis kan (en zal) gaan in de overschakeling. Binnenkort komt mijn autobrief 4, die is gericht aan de automobilist die nu in een ICE rijdt en waarvan verwacht wordt dat hij straks zijn auto omruilt voor een EV.

We denken dat hij gemakkelijk zal overstappen. Dat zal nog eens behoorlijk kunnen tegenvallen. Het gaat om veel meer dan de 320 km range. Ik noem nog even de kernpunten en dat is toch het minste dat hem geboden kan worden wil de autoindustrie, en dan bedoel ik echt alle fabrikanten, hun (hopelijk) toekomstige klanten onder ogen durven komen.

1) Een uniforme manier van laden, ofwel één netwerk met één stekker. Ik noem steeds de Superchargers en dat doe ik omdat ik vind dat die het beste aansluiten bij het begrip klantbediening. Niet omdat het van Tesla is, maar omdat er niets vergelijkbaars bestaat en de ontwikkeling daar het meest concreet is. Daarnaast heb ik nog niemand gesproken die die opzet, inclusief de plug and charge mogelijkheid niet het beste en mooiste vindt. Kijk eens in Duitsland naar de witte zuilen die (met belastinggeld) bij de Autohofen zijn neergezet en je weet wat ik bedoel.

2) Aan de kant van de auto de laadpoort bij elke auto op dezelfde plaats zodat de bouwers van de infra veel efficiënter met de beschikbare ruimte kunnen omgaan.

3) Plug and charge en de lader herkent de auto en de backoffice rekent af conform de afspraken die met de leverancier zijn gemaakt. Niks pasjes, niks apps, gewoon overal in Europa naar een laadpunt gaan, stekker pakken en inpluggen en laden. Anno 2016 mag je dat best wel verlangen.

Hendrik zei het al, als er één fabrikant het licht ziet en dit durft voor te leggen aan de aspirant kopers dan is hij spekkoper. Niemand vraagt echter aan de aspirant koper wat hij wil. De industrie en de gelobbyde overheden weten het het beste.
Dat is een arrogantie die in de vorige eeuw nog wel kon maar nu wel eens heel verkeerd uit kan pakken.

En hallo, citaat: Ik ben er zeker van dat we eind maart een fantastische show gaan krijgen waar Elon met uitgestreken gezicht gaat beweren dat de Model 3 de eerste sub $35k wagen gaat zijn met autopilot v2.0, met supercharging en met een 200 mijls-bereik. Maar eerlijk gezegd verwacht ik eerder dat die aankondiging net zo 'eerlijk' gaat zijn als die van de Model S, de eerste sub $50k wagen met 200 mijl bereik.

We zijn inmiddels wel vier jaar na de gewaagde aankondiging van de S en nadien zijn er min of meer wonderen verricht en door die vasthoudendheid kunnen wij nu dit forum vullen. Meestal waardeer ik wel enig sarcasme maar het moet wel gepast zijn.

Je spoort!
 
Ben het grotendeels met je eens, punt twee zal lastig worden zelfs met ice die er al een pasr jaartjes zijn zit hel klepje of rechts of links? Als kabel maar lang genoeg is hoeft dit geen probleem te zijn. Laad vermogens van 350 kw lijken mij technisch erg interressant je komt dan bij 400 volt dc al aan 850+ ampere:eek:, ik heb wel eens een 380v op een zekering van 16amp stekker die in zeewater had gelegen (wat ik niet wist) ingeplugd. Dan besef je wel hoeveel vermogen daarin zit. Ik hoefde de kabel igv niet meer te strippen om er een nieuwe stekker aan te zetten.

Range blijft toch een issue, blijf maar mensen overtuigen dat range van s echt genoeg is, hoe vaak ga je nu op vakantie? heb na bijna twee jaar nog nooit problemen of al mijn back-up plannen nodig gehad.

Om on topic te blijven ben wel blij met de chademo adaptors bij fast-ned wilde er net een gaan kopen toen de teaser kwam, niet gedaan maar in aandelen tesla gestoken:wink: .
 
Tesla heeft Type 2 AC stekker (Mennekes) geschikt gemaakt voor DC (Suc). De CCS is gewoon een combo van AC (Mennekes) en DC. Een fabrikant (en Tesla Model 3) zou dat toch het SuC protcol over het AC gedeelte kunnen laten laten lopen van de CCS? Drie vliegen in 1 klap (stekker): AC, DC (Suc), DC (CCS).

Van het weekend voor het eerst als test bij Fastned geladen met de 'Fastned' Chademo adapter. Werkte goed en snel (ook voor je portomenee: 6,66 Kwh a EUR 5,87 ;) ).

En Hans je mening/opinie wordt altijd gewaardeerd!
 
Last edited:
Nog een leuk nieuwtje ze willen in de toekomt met grotere vermogens gaan laden dan nu het geval is:

http://www.charinev.org/navigation-header/news-detail/news/fastned-joins-charin/

Het gaat de goede kant op.

- - - Updated - - -

Soms heb ik het idee dat (sommigen van) jullie denken dat ik niet helemaal spoor als ik zo van leer trek, maar dat is niet zo. Ik ben verre van gek.

.

Een erg goede brief , zitten veel goede dingen in denk ik zo.
Sporen doe je zo wie zo als je nu al voor een Tesla kiest :biggrin:
 
File. Het is een hit...

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg