Soms heb ik het idee dat (sommigen van) jullie denken dat ik niet helemaal spoor als ik zo van leer trek, maar dat is niet zo. Ik ben verre van gek.
Ik werp mij op voor de toekomstige EV koper en probeer door steeds de vinger op de zere plekken te leggen voldoende aandacht voor hen te krijgen. Dat is het doel van mijn kruistocht.
Eerder heb ik dat verwoord in mijn
Autobrief 3 die tijdens het afgelopen reisje naar Genève ook uitgebreid ter sprake is geweest. Deze autobrief is gericht aan fabrikanten en overheden en andere betrokkenen en geeft weer waarmee de toekomstige EV rijder het best geholpen kan worden en vooral wat er allemaal mis kan (en zal) gaan in de overschakeling. Binnenkort komt mijn autobrief 4, die is gericht aan de automobilist die nu in een ICE rijdt en waarvan verwacht wordt dat hij straks zijn auto omruilt voor een EV.
We denken dat hij gemakkelijk zal overstappen. Dat zal nog eens behoorlijk kunnen tegenvallen. Het gaat om veel meer dan de 320 km range. Ik noem nog even de kernpunten en dat is toch het minste dat hem geboden kan worden wil de autoindustrie, en dan bedoel ik echt alle fabrikanten, hun (hopelijk) toekomstige klanten onder ogen durven komen.
1) Een uniforme manier van laden, ofwel één netwerk met één stekker. Ik noem steeds de Superchargers en dat doe ik omdat ik vind dat die het beste aansluiten bij het begrip klantbediening. Niet omdat het van Tesla is, maar omdat er niets vergelijkbaars bestaat en de ontwikkeling daar het meest concreet is. Daarnaast heb ik nog niemand gesproken die die opzet, inclusief de plug and charge mogelijkheid niet het beste en mooiste vindt. Kijk eens in Duitsland naar de witte zuilen die (met belastinggeld) bij de Autohofen zijn neergezet en je weet wat ik bedoel.
2) Aan de kant van de auto de laadpoort bij elke auto op dezelfde plaats zodat de bouwers van de infra veel efficiënter met de beschikbare ruimte kunnen omgaan.
3) Plug and charge en de lader herkent de auto en de backoffice rekent af conform de afspraken die met de leverancier zijn gemaakt. Niks pasjes, niks apps, gewoon overal in Europa naar een laadpunt gaan, stekker pakken en inpluggen en laden. Anno 2016 mag je dat best wel verlangen.
Hendrik zei het al, als er één fabrikant het licht ziet en dit durft voor te leggen aan de aspirant kopers dan is hij spekkoper. Niemand vraagt echter aan de aspirant koper wat hij wil. De industrie en de gelobbyde overheden weten het het beste.
Dat is een arrogantie die in de vorige eeuw nog wel kon maar nu wel eens heel verkeerd uit kan pakken.
En hallo, citaat:
Ik ben er zeker van dat we eind maart een fantastische show gaan krijgen waar Elon met uitgestreken gezicht gaat beweren dat de Model 3 de eerste sub $35k wagen gaat zijn met autopilot v2.0, met supercharging en met een 200 mijls-bereik. Maar eerlijk gezegd verwacht ik eerder dat die aankondiging net zo 'eerlijk' gaat zijn als die van de Model S, de eerste sub $50k wagen met 200 mijl bereik.
We zijn inmiddels wel vier jaar na de gewaagde aankondiging van de S en nadien zijn er min of meer wonderen verricht en door die vasthoudendheid kunnen wij nu dit forum vullen. Meestal waardeer ik wel enig sarcasme maar het moet wel gepast zijn.