Technisch vraagje; hoe zit dat nou met die c rates ?
Dat is de verhouding tussen het laadvermogen en de batterij capaciteit begrijp ik ?
En Tesla zit op 1.6, de i3 op 2.2 en een aantal exoten zelf op 2.5 kennelijk.
Er valt dus qua laadsnelheid voor Tesla nog e.e.a te verbeteren ?
Even er van uit gaande dat de lader de stroom (Amperes) en het vermogen (kW) probleemloos kan leveren:
Een 85kWh accu laden met 85kW is 1C. Mijn Model S heb ik nooit sneller dan 119kW zien laden. Dat is dus 1.3C
Afhankelijk van het type accu kan je sneller en anders laden. De ene accu heeft minder capaciteit, maar kan je sneller laden.
Wat Tesla precies doet weten we niet, maar 1.3C lijkt mij wel laag. 1.5C zou denk ik kunnen, maar dan komt ook de 'taper' om de hoek. Het afbouwen van de laadsnelheid.
Tesla zou daar ook minder aggressief kunnen zijn en bijv langer op hoog vermogen laten laden.
CCS 2.0 gaat in ieder geval al minimaal 350A ondersteunen, dan zou (mits er een stekker/adapter is) je Model S daar met al 150kW kunnen laden.
Het BMS (Battery Management System) is het leiden. Stel Tesla brengt een CCS adapter uit dan zouden we vanaf 2017 met zeg 100 tot 150kW kunnen laden bij Fastned.
Tesla is lid geworden van een CCS groep, dus wie weet:
CharIN e. V. welcomes member Tesla Motors
Wellicht hebben we er eind 2017 tientallen Fastned punten bij waar we met 150kW kunnen laden.
Hopelijk heeft Model 3 in Europe dus een CCS ingang zonder adapter waar we met die snelheden kunnen laden.