Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Het grappige is dat wij alleen die lompe stekker zien en daardoor misschien negatief over CCS oordelen, maar het gaat natuurlijk om het communicatieprotocol, dat is velen malen belangrijker.
Zeker. Die stekker kan mij echt weinig, heel weinig boeien. Hij is wat groter, ok. Maar er zit een handvat aan wat best makkelijk is.

Het protocol en de laadsnelheid zijn zeker wat mij boeit. CCS 2.0 zou ook Plug&Charge ondersteunen, niet meer klungelen met een App, gewoon de rekening (of geen) krijgen achteraf.

Dat is het mooie. Die stekker is wat mij betreft echt bijzaak.
 
Zeker. Die stekker kan mij echt weinig, heel weinig boeien. Hij is wat groter, ok. Maar er zit een handvat aan wat best makkelijk is.

Het protocol en de laadsnelheid zijn zeker wat mij boeit. CCS 2.0 zou ook Plug&Charge ondersteunen, niet meer klungelen met een App, gewoon de rekening (of geen) krijgen achteraf.

Dat is het mooie. Die stekker is wat mij betreft echt bijzaak.
Zeker!! FastNed koopt gewoon weer een serie adapters van CSS2 naar Tesla en zo hebben we er in Nederland ineens 50 SuCs bij!!
 
Heeft Allego ook Tesla ChaDemo adapters hangen dan?
Op dit moment heeft Allego op een aantal snelladers waar wordt samengewerkt met MisterGreen al een tesla adapter. Bijgevoegde tabel, die ik ontving van Allego, geeft de locaties weer. Daarbij kwam ook de vraag op welke locaties ik denk dat behoefte is aan een Tesla adapter. Input graag!

W.m.b. komen deze punten in de kaart van Merijn (en krijgt die een andere titel, Merijn?)

Allego oplaadpunten met Tesla adapter 20160401.png
 

Attachments

  • Allego oplaadpunten met Tesla adapter 20160401.png
    Allego oplaadpunten met Tesla adapter 20160401.png
    9.4 KB · Views: 70
Gisteren bij de SuC A'dam aangesproken door een aardige jongeman. Hij vroeg mij of ik vaak langs de weg laad. Ik zei dat ik in 99% van de gevallen thuis laad en en route vrijwel alleen bij SuC. En, toevallig deze week voor het eerst, een doodenkele keer bij ... FastNed. De jongeman bleek een medewerker van FastNed te zijn. Hij overhandigde me het FastNed boek en vroeg naar mijn ervaring met FastNed.
Slim, gisteren liepen vrijwel alle potentiële klanten van FastNed massaal bij Tesla A'dam rond.
 
Gisteren bij de SuC A'dam aangesproken door een aardige jongeman. Hij vroeg mij of ik vaak langs de weg laad. Ik zei dat ik in 99% van de gevallen thuis laad en en route vrijwel alleen bij SuC. En, toevallig deze week voor het eerst, een doodenkele keer bij ... FastNed. De jongeman bleek een medewerker van FastNed te zijn. Hij overhandigde me het FastNed boek en vroeg naar mijn ervaring met FastNed.
Slim, gisteren liepen vrijwel alle potentiële klanten van FastNed massaal bij Tesla A'dam rond.

Ben hem deze week in Oosterhout ook al tegengekomen :)
 
Gisteren bij de SuC A'dam aangesproken door een aardige jongeman. Hij vroeg mij of ik vaak langs de weg laad. Ik zei dat ik in 99% van de gevallen thuis laad en en route vrijwel alleen bij SuC. En, toevallig deze week voor het eerst, een doodenkele keer bij ... FastNed. De jongeman bleek een medewerker van FastNed te zijn. Hij overhandigde me het FastNed boek en vroeg naar mijn ervaring met FastNed.
Slim, gisteren liepen vrijwel alle potentiële klanten van FastNed massaal bij Tesla A'dam rond.

Ik kwam daar alleen maar mensen tegen met een glas prosecco in hun hand. :)
 
Op dit moment heeft Allego op een aantal snelladers waar wordt samengewerkt met MisterGreen al een tesla adapter. Bijgevoegde tabel, die ik ontving van Allego, geeft de locaties weer. Daarbij kwam ook de vraag op welke locaties ik denk dat behoefte is aan een Tesla adapter. Input graag!

W.m.b. komen deze punten in de kaart van Merijn (en krijgt die een andere titel, Merijn?)

Hierbij een opzetje voor een kaart: Tesla CHAdeMO

Ik heb hierin alle CHAdeMO laadpunten in Europa opgenomen van de grote aanbieders (dus Nissan dealers etc. weggelaten). Waarschuw even als ik er onterecht teveel heb verwijderd. :rolleyes:

Bron is oplaadpalen.nl dus hoop dat deze enigszins up-to-date is.
Mocht iemand een betere bron (met downloadbare data) weten dan hoor ik het graag.

Voor zover ik weet, zijn er naast Fastned en de 6 van Allego geen andere CHAdeMO laadpunten met Tesla adapter. Iemand?
 
  • Like
Reactions: Keezje
Bij sommige Carrefours (de Maxi-GB's van vroeger) heb je goed werkende Chademo's of 22kW-palen die werken met je New Motion-pasje. En bij Nissan kan je op basis van good-will ook aan de Chademo lurken... :oops:
 
Bij sommige Carrefours (de Maxi-GB's van vroeger) heb je goed werkende Chademo's of 22kW-palen die werken met je New Motion-pasje. En bij Nissan kan je op basis van good-will ook aan de Chademo lurken... :oops:
Mijns inziens geen echte Fastned alternatieven. Palen bij supermarkten zijn vaak ge-ICEd of defect. Bij Fastned kun je er tenminste van op aan dat het laadpunt werkt, net zoals bij Tesla's Superchargers.
 
Mijns inziens geen echte Fastned alternatieven. Palen bij supermarkten zijn vaak ge-ICEd of defect. Bij Fastned kun je er tenminste van op aan dat het laadpunt werkt, net zoals bij Tesla's Superchargers.
Dat inderdaad. Fastned is altijd goed bereikbaar en betrouwbaar.

Mijn collega en ik gebruiken Fastned beide met grote regelmaat en hebben beide nog nooit een defecte lader mee gemaakt. Dat is bij andere laders nog wel eens anders geweest.
 
Hoe het komt weet ik niet, maar ik zie er tegenwoordig ook meer gebruik van gemaakt worden!
Zelfs een Model S én een Leaf tegelijk, in Geffen. Maar de i3 zie ik er ook.

Straks moet je er nog in de rij staan... (grapje)
Augustus vorig jaar stond ik bij Fastned Mienscheer al tegelijk met een i3 te laden. Is natuurlijk ook een zwart gat qua Superchargers.
 
Technisch vraagje; hoe zit dat nou met die c rates ?
Dat is de verhouding tussen het laadvermogen en de batterij capaciteit begrijp ik ?
En Tesla zit op 1.6, de i3 op 2.2 en een aantal exoten zelf op 2.5 kennelijk.
Er valt dus qua laadsnelheid voor Tesla nog e.e.a te verbeteren ?
Even er van uit gaande dat de lader de stroom (Amperes) en het vermogen (kW) probleemloos kan leveren:

Een 85kWh accu laden met 85kW is 1C. Mijn Model S heb ik nooit sneller dan 119kW zien laden. Dat is dus 1.3C

Afhankelijk van het type accu kan je sneller en anders laden. De ene accu heeft minder capaciteit, maar kan je sneller laden.

Wat Tesla precies doet weten we niet, maar 1.3C lijkt mij wel laag. 1.5C zou denk ik kunnen, maar dan komt ook de 'taper' om de hoek. Het afbouwen van de laadsnelheid.

Tesla zou daar ook minder aggressief kunnen zijn en bijv langer op hoog vermogen laten laden.

CCS 2.0 gaat in ieder geval al minimaal 350A ondersteunen, dan zou (mits er een stekker/adapter is) je Model S daar met al 150kW kunnen laden.

Het BMS (Battery Management System) is het leiden. Stel Tesla brengt een CCS adapter uit dan zouden we vanaf 2017 met zeg 100 tot 150kW kunnen laden bij Fastned.

Tesla is lid geworden van een CCS groep, dus wie weet: CharIN e. V. welcomes member Tesla Motors

Wellicht hebben we er eind 2017 tientallen Fastned punten bij waar we met 150kW kunnen laden.

Hopelijk heeft Model 3 in Europe dus een CCS ingang zonder adapter waar we met die snelheden kunnen laden.
 
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
Technisch vraagje; hoe zit dat nou met die c rates ?
Dat is de verhouding tussen het laadvermogen en de batterij capaciteit begrijp ik ?
En Tesla zit op 1.6, de i3 op 2.2 en een aantal exoten zelf op 2.5 kennelijk.
Er valt dus qua laadsnelheid voor Tesla nog e.e.a te verbeteren ?

Klopt inderdaad. Het hangt volgens mij ook af van de gebruikte batterijtechnologie. De ene lithium-ion batterij ondersteunt hogere laadsnelheden dan de ander. De exacte details hangen af van o.a. de chemische samenstelling van de batterij. Dit verschilt per automerk en de website Basic to Advanced Battery Information from Battery University geeft behoorlijk veel info.