Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat Fastned pas echt gaat "draaien" als ze 100kW-laders (bijv. CCS 2.0) kunnen aanbieden (en auto's dat ook accepteren natuurlijk).
Als ze snelheden van +/- 500km/u gaan halen dan wordt het een interessant alternatief voor de SuperChargers op langere afstanden. Met de 50kW van nu is het gewoon niet praktisch (genoeg) om lange afstanden af te leggen.
Nu gebruik ik Fastned daarom alleen in nood. Ik denk overigens dat ze met hun 50 stations wel hebben bijgedragen aan de acceptatie van (voornamelijk non-Tesla) elektrische auto's in Nederland: Er is een nagenoeg landelijk dekkend netwerk van "nood"-laders waardoor men afstanden durft af te leggen in elektrische auto's die anders misschien spannend waren geweest.
 
  • Funny
Reactions: Janc
Dat het gebruik per klant niet toeneemt bewijst nog maar weer eens dat het gebruik van FastNed incidenteel is (voor nood) en dat dit niet structureel veranderd. De business case moet het dus hebben van heel veel meer electrische auto's.
.

als je geen abonnee bent betaal je 79 cent per kWh, dat zijn tarieven die je alleen in hoge nood gaat aftikken....
Dat is een stuk duurder dan de huidige benzine prijzen, als je rustig aan doet haal je 5 km uit die kWh
 
Mijn duurzame antwoord op de uitnodiging is dat ik hem samen met de folder heb aangeboden voor hergebruik.
LOL, maar toch ook weer een beetje verdrietig, en nog steeds heel benieuwd hoe FN dit nou zelf ziet. De ontwikkeling van de EV-markt wordt met de huidige proposities toch allerminst geholpen; koren op de molen van de tegenstanders. Tegelijk heeft het stukje 'extra' (?) omzet door hoge afzetprijs (no pun intended) absoluut geen reële positieve impact op de performance van FN. Dus waarom niet gewoon je klanten binnenhalen en verslaven met aantrekkelijke tarieven? Ik weet het, het is al zo vaak gezegd. Heeft RvdPut hier al eens op gereageerd en heb ik dat gemist?
 
Het nadeel van aantrekkelijke tarieven is een enorme verslechtering van de 'business case'.
Zonder extreem hoge marge is er geen toekomstig verdienmodel mogelijk. Volgens mij dan.
Daarnaast geeft het abonnementshouders en gebruikers met 'af-fabriek' toegang (lees Nissan Leaf kopers) het gevoel dat ze een goede deal doen. Dat is het doodnormale 'van - voor' spelletje, zoals ook wordt gespeeld met 'advies'-, 'vraag'- en 'catalogus'-prijzen, die in de praktijk niemand betaalt.

Naast deze opmerking toch maar een gratis adviesje aan FN. Houd asap op met het maken van promo shoots waarbij vrolijk lachende juppies met een hand op het laadpistool naast de ladende auto staan. Geef het fotobureau eens een andere briefing, want dat ziet er NIET aantrekkelijk uit. Iedereen weet heus wel dat je tenminste een kwartier, zoniet langer bezig bent met laden. Buiten in weer en wind staan is wel het laatste wat je dan wilt doen...
Een beeld met een rustig op laptop werkende carrieredame, dampende kop koffie (eigenlijk glas muntthee) ernaast, ladende auto op de achtergrond onder de FN bogen lijkt me aantrekkelijker.
 
Net als in de telefoniesector zijn de grootste investeringen bij elektrisch snelladen die van de infrastructuur. Een telecombedrijf bouwt zendmasten en een network operations center - staan deze er eenmaal dan zijn de marginale kosten van een extra telefoongesprek zeer laag. Hetzelfde geldt voor het snelladen van elektrische auto's. Met het abonnementsbedrag van bijvoorbeeld ons Standard abonnement betaal je mee aan de bouw van ons netwerk.

Als je geen abonnement wenst kun je nog steeds gebruiken maken van ons netwerk, maar dan betaal je wat meer. Dit is hetzelfde bij mobiele telefonie met een pre-paid kaart. Op die manier draagt iedereen bij aan de aanleg en beheer van het netwerk. Als we het tarief van EUR 0,79 vergelijken met andere aanbieders van snelladen zien we dat Fastned in driekwart van de gevallen goedkoper is.

Ons Standard abonnement is de beste keuze vanaf gemiddeld 27 kWh laden per maand. Met een Tesla is dit een dik half uur laden met de Tesla adapter. Veel klanten kiezen daarom voor deze optie. EVnetNL beheert 3.000 reguliere laadpalen, en het kWh tarief van ons Standard abonnement is hiermee vergelijkbaar. Als je elke werkdag gebruik zou maken van een laadpaal van EVnetNL is dit ongeveer gelijk aan de maandelijkse kosten van het Standard abonnement. Hiermee zijn de kosten voor snelladen gelijk aan regulier laden op straat. Iedereen kan Fastned gratis een maand uitproberen om het gemak van snelladen te ervaren.

Het is al langer duidelijk dat laden op 50 kW niet het eindpunt is wat betreft de laadsnelheid. De volgende stap naar laden op 150 kW (750 km/u) komt snel dichterbij met CCS en ook met CHAdeMO. Dit maakt snelladen natuurlijk aantrekkelijker. Vergelijk dit met de Superchargers waar veel Tesla rijders dankbaar gebruik van maken en waar je zelfs wel eens moet wachten tot je aan de beurt bent. Je kunt meer lezen over deze ontwikkelingen in dit blog.

Door het plaatsen van snellere laders kunnen we de capaciteit makkelijk vergroten. We hebben hier al rekening mee gehouden door het aanleg van grote netaansluitingen op deze stations. Onze concessies hebben we verkregen voor 15 jaar. We richten ons op deze termijn (dus tot ongeveer 2029 - 2032) waarbij we de investeringen willen terug te verdienen. Je kunt zelf een indruk krijgen van het volume in Nederland door een berekening te maken op onze website. Vanzelfsprekend hanteren we dezelfde aanpak bij onze uitbreiding naar omliggende landen.

P.S. De opmerking over het beeldmateriaal heb ik doorgegeven aan mijn marketing collega.
 
Dat het hier een uitnodiging tot filantropie betreft wordt bewezen door de volledige afwezigheid van ook maar een woord over rendement/return on investment, etc.
Die is er ook nog niet nee :)

Wat je er wel in kunt vinden is dat de batterijen (en dus de range) van elektrische auto's steeds groter worden. De conclusie die men daaruit zou moeten trekken is dat FastNed nog minder nodig wordt dan het nu al is.
Ik denk dat deze discussie al veel vaker gevoerd is.

Ik denk dus dat we bij een groeiend aantal EV's juist meer vraag naar Fastned gaan hebben. Publiek laden kan naar mijn idee nooit voldoende laadpalen bieden om 1 Miljoen EV's op de Nederlandse wegen te laden.

Zodra Fastned 150kW danwel 350kW laden aan kan bieden is het wel degelijk aantrekkelijk daar vaker te laden dan een 11kW paal ergens te zoeken.

Verder twee grafiekjes die laten zien dat de verkochte kWh's gelijke tred houden met het groeiende aantal actieve klanten (hoe dat ook gedefinieerd is). Het aantal actieve klanten zou in 2015 vervier- of vervijfvoudigd zijn. In Q4 2015 tankt 1 klant 22 kWu per kwartaal.
Dat het gebruik per klant niet toeneemt bewijst nog maar weer eens dat het gebruik van FastNed incidenteel is (voor nood) en dat dit niet structureel veranderd. De business case moet het dus hebben van heel veel meer electrische auto's.
Ze kunnen ook enkel blijven bestaan als het aanbod EV's op de Nederlandse wegen flink toe neemt de aankomende jaren. Anders is Fastned dood.

Naast deze opmerking toch maar een gratis adviesje aan FN. Houd asap op met het maken van promo shoots waarbij vrolijk lachende juppies met een hand op het laadpistool naast de ladende auto staan. Geef het fotobureau eens een andere briefing, want dat ziet er NIET aantrekkelijk uit. Iedereen weet heus wel dat je tenminste een kwartier, zoniet langer bezig bent met laden. Buiten in weer en wind staan is wel het laatste wat je dan wilt doen...
Een beeld met een rustig op laptop werkende carrieredame, dampende kop koffie (eigenlijk glas muntthee) ernaast, ladende auto op de achtergrond onder de FN bogen lijkt me aantrekkelijker.
Inderdaad, ik ben die foto's zelf ook wel beu :)
 
rvdput, veel dank voor je reactie. Ik hou veel bedenkingen bij de pricing policy van FastNed maar alles is al wel gezegd, ik realiseer me hoe ingewikkeld het is om een evidente business case neer te zetten, en toch moeten zulke initiatieven van de grond komen. Ik blijf nog kritisch maar wens jullie oprecht veel succes!
 
  • Like
Reactions: Rick A. and HWS
Is er ook WiFi aan de stations of moet je 3G-roaming hebben?

Ja, op alle stations is er WiFi voor onze klanten dus 3G roaming is niet noodzakelijk. De WiFi kun je uiteraard ook gebruiken om nog wat te werken op een laptop. Het laden kan ook gestart worden met een simpel SMS bericht voor als iemand geen smartphone heeft, want die mensen zijn er ook. We hebben zelfs klanten gehad met een defecte of verloren telefoon die bij het tankstation onze klantenservice gebeld hebben om het laden op afstand te laten starten.

ik realiseer me hoe ingewikkeld het is om een evidente business case neer te zetten, en toch moeten zulke initiatieven van de grond komen. Ik blijf nog kritisch maar wens jullie oprecht veel succes!

Dank je wel! We leren continu bij en gebruiken dat weer voor toekomstige stations en uitbreiding naar de steden en in het buitenland. Als iemand goede ervaringen heeft in het buitenland met een netwerk van snelladers dan houden we ons uiteraard aanbevolen voor tips uit de praktijk.
 
  • Like
Reactions: FVO
Net als in de telefoniesector zijn de grootste investeringen bij elektrisch snelladen die van de infrastructuur. Een telecombedrijf bouwt zendmasten en een network operations center - staan deze er eenmaal dan zijn de marginale kosten van een extra telefoongesprek zeer laag. Hetzelfde geldt voor het snelladen van elektrische auto's. Met het abonnementsbedrag van bijvoorbeeld ons Standard abonnement betaal je mee aan de bouw van ons netwerk.

Ik heb het eerder al iets genuanceerder proberen te brengen, maar de boodschap is blijkbaar niet aangekomen:

Suggereren dat hoge tarieven en / of abonnementen ook maar iets met terugverdienen van infra te maken hebben is m.i. niet logisch.

2 Miljoen aan uitgaven, met daarbij in totaal minder dan 10K aan inkomsten uit verkoop van stroom maakt dat die inkomsten volledig wegvallen t.o.v de rest van de begroting. Indien het echt met terugverdienen te maken heeft, en je zou de 2 Miljoen delen door het aantal afgenomen kWh dan zou je misschien wel 200 Euro per kWh o.i.d. moeten rekenen.

Voor nu weerhoudt het potentiële klanten alleen maar van spontaan langskomen, en een abonnement om vervolgens tegen "normale" tarieven te laden, of een abonnement van 100 Euro o.i.d. zijn dan in ieder geval voor mij niet de oplossing.

Nog maar een keer aanhalen (Donald Duck / Jaren 70):

Mickey vraagt aan Goofy: waarom kosten je eieren 20 cent?
Goofy: omdat ze bij de winkel 21 cent kosten, en dan verkoop ik r meer...
Mickey: dat doe je helemaal verkeerd, je moet berekenen wat het hok / het voer / de kippen / je tijd / .... allemaal kosten en delen door... en dan heb je een goede prijs.... Dus Goofy doet dat en verandert de prijs in 79 cent....

Als kind vond ik dat grappig, want ergens had ik door dat alleen mensen met heeeeele groter honger een eitje zouden gaan kopen.

En nogmaals: ik ben heel blij dat er naast de SuCs nu een betrouwbaar netwerk bij is gekomen dat nog steeds verder uitbreidt.
Ik zou daar bij twijfel (bijv. buurman van fastned 20 cent / fastned 25 cent) zelfs nog voor kiezen om dat te willen belonen.

Maar ik hoop echt dat bij de lage verkoopaantallen de strategie van de kWh prijs nog eens herzien wordt. Ik denk dat de acceptatie / het gebruik van Fastned vergroot, en dan sta ik vooraan om mee te doen bij de promotie....
 
John, je vergeet nog een ander belangrijk punt: het ervaring opdoen met het type dienstverlening (dat nieuw is in zijn soort).
Hoe werkt de infrastructuur als het drukker wordt? Houden de processen het bij veel gebruik? Welk type klachten/problemen komen relatief veel voor?
Dat zijn allemaal problemen die je wilt oplossen voordat de massa komt. "fail early, fail fast, fail often" heet dat dan in vaktermen.
Het is ook niet voor niets dat de eerste Tesla uitleveringen rondom de thuisbasis zijn. Het oplossen van problemen is dan het meest voordelig.

Ik vind het niet erg om beta tester te zijn van het fastned concept. Want laten we het niet groter maken dan het is: momenteel bevindt elektrisch rijden zich nog in beta fase. Maar wees daar dan ook eerlijk over en stimuleer maximaal gebruik en marktaandeel. Het maken van winst en rendement is in deze fase totaal niet relevant.

(Zo heeft mij bedrijf nu -na jaren ontwikkeling- een nieuw software product ontwikkeld. Aantal betalende klanten: 0. In plaats van geld verdienen, geven we nu eerst honderden mensen een uitgebreide beta periode. Zo raken ze "verslaafd" aan het product en krijgen we zeer waardevolle feedback. Winst komt over een paar jaar wel.)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
J

(Zo heeft mij bedrijf nu -na jaren ontwikkeling- een nieuw software product ontwikkeld. Aantal betalende klanten: 0. In plaats van geld verdienen, geven we nu eerst honderden mensen een uitgebreide beta periode. Zo raken ze "verslaafd" aan het product en krijgen we zeer waardevolle feedback. Winst komt over een paar jaar wel.)
Ah, je neemt een voorbeeld aan drugsdealers? Die werken ook zo :p
 
FN zou natuurlijk ook het model van alle 'gratis' aanbieders op internet kunnen volgen:
je krijgt alles gratis maar we gooien je dood met reclame.
Bij het starten van de app eerste een reclame filmpje, voor het starten van de laadsessie weer een filmpje. Om de laadsessie te beeindigen weer een filmpje. Inloggen op de gratis Wifi: eerst een filmpje.
En dan is de hele overkapping ook nog vol te hangen met reclame (met of zonder bewegende delen)

Maar ik ben bang dat ik bij dat concept (ook al is het gratis) FastNed ook zou overslaan.
 
[QUOTE="rvdput, post: 1490576, member: 43323
Ons Standard abonnement is de beste keuze vanaf gemiddeld 27 kWh laden per maand. [/QUOTE]

De gemiddelde afname van 'aktieve klanten' ligt (voorlopig stabiel) op 22 kWh per kwartaal. (de vraag is of je 7 kWh per maand 'aktief' mag noemen). Met een handvol echt aktieve gebruikers is er dus een zeer grote meerderheid die nog ver onder 7 kWh per maand zit. Voor de grote meerderheid is het standaard abonnement dus niet interessant.

(als de weergegeven afname per kwartaal inclusief de '1 maand gratis laden' leveringen is, is het plaatje nog een stuk minder rooskleurig)

Ik hoop met FN dat bij installatie van snellere laders er wel een product wordt geleverd waar vraag naar is.
 
@rvdput Is al bekend wat de definitieve locaties van de Fastned stations in Den Haag worden en wanneer ze opgeleverd zullen worden?
Met een e-Golf in aantocht (juli) wordt Fastned plotseling wat relevanter... :D

image.jpeg