Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ah, je neemt een voorbeeld aan drugsdealers? Die werken ook zo :p
Of, zoals de held van deze tv-serie uit de vroege jaren 70 al suggereerde:
Alias Smith & Jones said:
[cut to scene of posse in hot pursuit of Heyes and Curry]
Jed 'Kid' Curry: There's one we thing we gotta get, Heyes.
Hannibal Heyes: What's that?
Jed 'Kid' Curry: Out of this business!
%22Alias_Smith_and_Jones%22_Title_Card.jpg
 
  • Funny
Reactions: AnalysiZ
Suggereren dat hoge tarieven en / of abonnementen ook maar iets met terugverdienen van infra te maken hebben is m.i. niet logisch.

Je boodschap was duidelijk, alleen zien we het anders. Zoals ik al schreef hebben we niet de verwachting dat we met de huidige inkomsten op korte termijn de investeringen zullen terugverdienen. Dat hoeft ook niet want de looptijd van de concessies is 15 jaar. Je geeft aan de tarieven hoog te vinden, maar in vergelijking tot andere aanbieders zitten we daar in verreweg de meeste gevallen onder nog los van de opties om een maandabonnement te nemen.

Na de bouw van de eerste stations is het snelladen driekwart jaar gratis geweest en was een app bijvoorbeeld niet nodig. Het betalen voor het snelladen en het gebruik van de app is een wezenlijk onderdeel van het aanbod. Toen telecombedrijven mobiele telefoons introduceerden lagen de prijzen substantieel hoger dan nu. Door de introductie van snellere laders kunnen de prijzen op termijn wellicht dalen doordat de kosten zullen afnemen.

@rvdput Is al bekend wat de definitieve locaties van de Fastned stations in Den Haag worden en wanneer ze opgeleverd zullen worden? Met een e-Golf in aantocht (juli) wordt Fastned plotseling wat relevanter... :D

Het gaat in totaal om 5 locaties in de stad Den Haag. We zijn op dit moment bezig met de bouwvergunningen. Om deze procedures niet te verstoren communiceren we nog niet over de exacte locaties. We hopen hier voor de zomer meer over te kunnen aankondigen. De locaties zijn in ieder geval verspreid over de stad. We werken er hard aan om eind dit jaar de eerste stations te kunnen openen.
 
Alleen unlimited zou voor mij met mijn verbruik van ongeveer 800 kWh per maand interessant zijn, maar dan nog zou dat betekenen dat met een laadvermogen van ca 40 kW ik 20 uur per maand zou moeten laden. En dat maakt ook de 0,08 € per kWh niet goed.

No way. Fastned is te duur, te traag en staat op de verkeerde plaatsen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Met onze Tesla's hebben we (uitzonderingen daargelaten) helemaal niets aan de Fastned stations. Maar vergeet niet dat er steeds meer volledig elektrische auto's op de weg komen met een kleiner bereik die het moeten doen zonder het SUC netwerk. Voor hen is het hebben van een dekkend snellaad netwerk essentieel om af en toe grotere afstanden dan de dagelijkse afstand te kunnen maken. Prijs is m.i. in die gevallen geen issue. Ik betaal zo nu en dan ook ruim 2 Euro voor een flesje water als ik dorst heb, terwijl dat thuis een fractie van dat bedrag kost.

Wanneer de aantallen groot genoeg worden geloof ik (inmiddels) best dat Fastned winstgevend kan gaan worden.

Laten we blij zijn dat er een partij zo hard aan de weg timmert om lange afstand rijden voor alle elektrische auto's binnen bereik te brengen.
 
Laten we blij zijn dat er een partij zo hard aan de weg timmert om lange afstand rijden voor alle elektrische auto's binnen bereik te brengen.

Ik vind het juist een aanfluiting voor het imago van elektrisch rijden. Het schrikt juist aspirant EV rijders af door het schrikbeeld van lang langs de snelweg stil te moeten staan en daarvoor uiteindelijk bijna net zo veel te moeten betalen als benzine.
Laden doe je thuis of op bestemming of met een werkelijk snelle charger.

En de toename van de populariteit van EV rijden is evenredig met de toename van range, en daarmee omgekeerd evenredig aan de noodzaak tot gebruik van Fastned.

Een heel naïef business model dat niet kan concurreren met andere aanbieders.
Oprecht sorry, maar dit is echt geld vernietigen.
 
Ik geloof wel in het business model, er zal zeker meer vraag komen naar snelladers in de nabije toekomst. Maar wat ik jammer vind is dat de oprichters maar liefst 12.000.000 certificaten bezitten. Ter vergelijking; er zijn 4.000.000 certificaten beschikbaar voor uitgifte, om daarmee € 40.000.000 op te halen. Ik vind deze verhouding nogal scheef. Bij een koers van € 10 zouden de heren nu goed zijn voor € 120.000.000. Alle respect voor wat ze hebben bereikt en welke risico's ze hebben genomen hoor, maar € 120.000.000 vind ik persoonlijk wat te veel van het goede.

Dit alles houdt ook in dat van elke euro winst die er ooit gaat zijn slechts € 0,25 bij de 'betaalde' certificaathouders terecht komt. Consequentie daarvan is dan weer dat als ze certificaathouders een goed rendement willen bieden ze dan dus echt heel veel winst moeten gaan maken. Ik zie niet in hoe ze dat waar kunnen maken zodra er serieuze concurrenten opstaan, die op prijs zullen gaan concurreren.

Omdat ik denk dat partijen als Fastned wel heel belangrijk zijn voor de acceptatie van elektrische auto's heb ik lang geleden al wat in ze geïnvesteerd. Maar om bovenstaande reden ben ik niet voornemens mijn investering uit te breiden.
 
Ik geloof wel in het business model, er zal zeker meer vraag komen naar snelladers in de nabije toekomst. Maar wat ik jammer vind is dat de oprichters maar liefst 12.000.000 certificaten bezitten. Ter vergelijking; er zijn 4.000.000 certificaten beschikbaar voor uitgifte, om daarmee € 40.000.000 op te halen. Ik vind deze verhouding nogal scheef. Bij een koers van € 10 zouden de heren nu goed zijn voor € 120.000.000. Alle respect voor wat ze hebben bereikt en welke risico's ze hebben genomen hoor, maar € 120.000.000 vind ik persoonlijk wat te veel van het goede.

Dit alles houdt ook in dat van elke euro winst die er ooit gaat zijn slechts € 0,25 bij de 'betaalde' certificaathouders terecht komt. Consequentie daarvan is dan weer dat als ze certificaathouders een goed rendement willen bieden ze dan dus echt heel veel winst moeten gaan maken. Ik zie niet in hoe ze dat waar kunnen maken zodra er serieuze concurrenten opstaan, die op prijs zullen gaan concurreren.

Omdat ik denk dat partijen als Fastned wel heel belangrijk zijn voor de acceptatie van elektrische auto's heb ik lang geleden al wat in ze geïnvesteerd. Maar om bovenstaande reden ben ik niet voornemens mijn investering uit te breiden.
Daarom raadde mijn grootvader me altijd af om zaken te doen met Nederlanders.

"Een Hollander zet je altijd in de zak of als hij het niet heeft gedaan was hij het vergeten" zei ie :D
 
  • Funny
Reactions: HWS
Het gaat in totaal om 5 locaties in de stad Den Haag. We zijn op dit moment bezig met de bouwvergunningen. Om deze procedures niet te verstoren communiceren we nog niet over de exacte locaties. We hopen hier voor de zomer meer over te kunnen aankondigen. De locaties zijn in ieder geval verspreid over de stad. We werken er hard aan om eind dit jaar de eerste stations te kunnen openen.

Dank voor de info.
Deze vergunningsaanvraag is van Fastned neem ik aan (want komt overeen met een van de locaties op de kaart)? Zo ja, dan zou Loosduinen dus het eerste Fastned station in Den Haag worden.

image.png
 
Nog wat meer discussie en invalshoeken: https://www.linkedin.com/pulse/fastned-creating-own-bubble-robbert-van-geldrop

Het is lastig om te zien hoe de toename van het aantal EV's, de toenemende range van de auto's, toenemende laadsnelheid en de mogelijke cq noodzakelijke toename van publieke laadfaciliteiten precies het laadgedrag in de toekomst zullen gaan beïnvloeden. Een beetje hetzelfde als de discussie of het nou beter is het vermogen van alle publieke laadpalen te verhogen, of dat het beter is veel meer langzame palen neer te zetten. Wellicht dat een goede wiskundige eens een goed toekomstmodel met al deze verschillende factoren kan bouwen.
Ik denk dat je om te investeren in FN ook gewoon supporter van hun moet zijn. Zoals Mark zegt: ze helpen bij de acceptatie van EV's want ze zijn in ieder geval deel van de oplossing van het kip-en-ei probleem.
En de transitie naar electrisch kan me niet snel genoeg gaan dus wat mij betreft hebben ze mn volle support.
 
Er wordt bij Fastned op relatief laag vermogen geladen. Daarom is het volgens mij aannemelijk dat hun huidige kWh prijs voornamelijk gebaseerd is op de tijd waarvoor je de lader in beslag neemt eerder dan op wat zo'n kWh bij de electriciteitsboer kost.

Autos rijden in Nederland 10 miljard km/maand, of 2 miljard kWh. Als daarvan 10% elektrisch gaat waarvan dan 1% bij Fastned wordt geladen heb je 2 miljoen kWh aan verkopen iedere maand. Daarmee moet je operationeel toch ruim break-even op kunnen draaien.

Dat er op termijn 10% elektrisch gereden wordt hoef ik hier toch niet te verdedigen? En 1% bij Fastned laden is echt ook niet zo onmogelijk. Dat wil zeggen dat de gemiddelde rijder in 1 jaar tijd 3 dagen bij Fastned is gepasseerd.
 
Dit alles houdt ook in dat van elke euro winst die er ooit gaat zijn slechts € 0,25 bij de 'betaalde' certificaathouders terecht komt. Consequentie daarvan is dan weer dat als ze certificaathouders een goed rendement willen bieden ze dan dus echt heel veel winst moeten gaan maken. Ik zie niet in hoe ze dat waar kunnen maken zodra er serieuze concurrenten opstaan, die op prijs zullen gaan concurreren.

De oprichters en een aantal medewerkers van het eerste uur hebben veel geld in Fastned gestopt toen er nog geen stations waren en er nog geen Tesla's op de weg reden. Zoals bij veel bedrijven neem je het meeste risico bij de start van het bedrijf en neemt dit risico na verloop van tijd af. Als je later instapt is het logisch dat dit niet meer tegen dezelfde koers kan als in het begin. Met de kennis van nu had iedereen graag willen instappen toen Apple, Facebook of Tesla nog maar net begonnen waren.

Overigens zullen alle opbrengsten voorlopig in verder uitbreiding van ons netwerk geinvesteerd worden waardoor er voorlopig geen sprake is van dividend. Ook hierbij kun je een vergelijk maken met andere bedrijven die investeren in uitbreiding. Iedereen zal voor zich een afweging moeten maken wat voor hem/haar van belang is.

Dat er op termijn 10% elektrisch gereden wordt hoef ik hier toch niet te verdedigen? En 1% bij Fastned laden is echt ook niet zo onmogelijk. Dat wil zeggen dat de gemiddelde rijder in 1 jaar tijd 3 dagen bij Fastned is gepasseerd.

We hebben een calculator op onze website waarin iedereen een aantal aannames kan invullen om vervolgens uit te rekenen wat hiermee de mogelijke omzet van Fastned zou kunnen worden: Fastned. De calculator is gericht op Nederland, maar je zou soortgelijke berekeningen ook kunnen maken voor andere landen.
 
Voor EV rijden hoop ik dat Fastned het gaat redden. Ze hebben hele diepe zakken nodig om het lang genoeg vol te houden.

Maar het blijft bij mij toch knagen. Robbert heeft in zijn artikel een aantal goede punten. Ik wil er nog wel wat aan toevoegen:
De Fastned laadstations zijn opgezet alsof het een soort benzinepompen zijn. Je komt aanrijden, stopt de slang erin, blijft 'm een kwartier vasthouden (kijk maar naar de foto's) en scheurt weer door. Zo is de layout van de stations en de routering opgezet. Dat is het één op één proberen om het benzine paradigma toe te passen op elektrisch rijden. Tesla heeft het veel beter begrepen denk ik. Als je laadt, dan parkeer je de auto op een parkeer- en laadplek. Vervolgens ga je rustig een kopje koffie drinken en wat werken. Dan kom je na een kwartier terug en vervolg je je weg. Je parkeert dus om te laden. Je stopt niet even de auto om 'm vol te gooien. Die indruk wil Fastned wel wekken. De locaties zijn ook niet uitgezocht op het kunnen ontspannen tijdens het laden maar op het even wachten en dan weer verder gaan. Geen horeca naast het laadpunt maar hoogstens zo'n troosteloos benzinestation 'café' waar je wat vieze automatenkoffie kunt lurken. (Ik overdrijf)

We hebben intussen met zijn allen wel vastgesteld dat de grootste laadcapaciteit beschikbaar moet zijn in de binnensteden aan de kant van de straat in de woonwijken, niet langs de snelweg. Laden langs de snelweg is voor die incidentele langere rit waar je standaard capaciteit niet toereikend is. Ik zie het dan ook somber in voor Fastned.
 
Je moet tenslotte al die stations over een periode van 15 jaar naar 0 euro afschrijven. Dat drukt enorm op het resultaat.

De concessies langs de snelwegen worden - net als bij benzinestations - aan het eind van de looptijd geveild. Ik weet niet wat de procedure van zo'n veilig nu exact is, en al helemaal niet hoe het tegen die tijd zal zijn, maar zaken waar we in geinvesteerd hebben zoals vergunningen, netaansluitingen, laders, stations etc. kunnen natuurlijk nog wel een (overname)waarde hebben.