Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat in Nederland slechts 30% thuis kan laden. Laadpalen zijn economisch niet echt rendabel, het loont zich al helemaal niet om voor iedere auto eentje te plaatsen. Dus de gelukkigen onder ons laden thuis, maar de rest zal gaan snelladen. Als snelladen nog iets sneller wordt zal dat ook niet meer zo heel anders zijn van tanken. Dan krijg je vanzelf weer dezelfde patronen als bij tanken.

Dat laadpalen economisch niet rendabel te krijgen zijn lijkt me onzin, als dat echt zo is dan moet de kWh prijs omhoog. Ik betaal liever meer om op bestemming te laden dan dat ik onderweg moet staan wachten totdat m'n auto weer vol genoeg is.

Verder laadt je met een brandstof auto je auto vol in een minuut of 5 en dan kun je er weer zo'n 500 km mee rijden. Bij een elektrische auto is dat zeker de komende 5 jaar maar waarschijnlijk ook de komende 10 jaar bij lange na niet mogelijk. Je zal dus vele malen meer tijd kwijt zijn om je elektrische auto onderweg vol te gooien. Ik geloof niet dat we die kant op willen.

Dan heb je ook nog het argument dat je absoluut niet wil dat iedereen zodirect in de spits even langs het snellaadstation rijdt om z'n auto vol te gooien, dat zou rampzalige gevolgen hebben voor het elektriciteitsnet. Ja dat probleem kun je met batterijen oplossen maar dan heb je een behoorlijke dosis aan batterijen nodig om piekmomenten op te vangen en dat kost een hoop geld.
 
Last edited:
Het raakt ietwat off topic want dit gaat nu niet meer echt over FastNed (behalve dan zijdelings de impact hiervan op hun businessmodel).

Maarre, gewoon elke straat/parkeerplaats volplempen met laadpaaltjes die (virtueel) per straat aan een slimme verdeler hangen (die het laden aanpast aan de belasting van het lokale netwerk). Is effe wat werk, maar prima te doen (er stonden vroeger ook overal parkeermeters bijv.) en stroom is er al.

Wat heb je hiervoor nodig:
- gemeentelijk beleid
- mooi hufterproof laadpaaltje
- zak met geld (laat de EV bezitter meebetalen, laat de gemeente die schone lucht wil meebetalen, laat de overheid die zijn klimaatdoelen wil halen meebetalen)
- UI, software en backoffice die de laadpalen aanstuurt (ook t.b.v netwerkbelasting) en servicet.
- EV's
 
maar je moet "deep" charges zo veel mogelijk vermijden dus voor de levensduur van de batterij doe je dat best wel..

Dat schijnt allemaal best mee te vallen. Alleen niet na 100% laden langer dan een paar uur stil laten staan en niet als gewoonte helemaal leeg rijden. Rustig leegrijden tot een procent of tien en dan doorladen naar 90 procent, wat rond de 300 km betekent, kan probleemloos. In de praktijk blijkt dat het met de degradatie van de batterijen flink meevalt, mede door het batterijmanagement en de daarbij ingebouwde veiligheidsmarges.
Ook ik denk dat de rijders van over een paar jaar (Model S, 3 en X) buiten het SuC-, het thuis- en Destination Chargen na (met hoofdletters) er een gewoonte gaan maken om één of een paar keer langs een snellaadstation in de buurt gaan mits deze goed zijn gelegen en hij daar een half uurtje kan shoppen o.i.d.
Die enorme massa laadpaaltjes die nog steeds met trots aangekondigd worden kunnen wel eens een grote vergissing blijken te zijn. De toekomst zal het leren.
 
Dat schijnt allemaal best mee te vallen. Alleen niet na 100% laden langer dan een paar uur stil laten staan en niet als gewoonte helemaal leeg rijden. Rustig leegrijden tot een procent of tien en dan doorladen naar 90 procent, wat rond de 300 km betekent, kan probleemloos. In de praktijk blijkt dat het met de degradatie van de batterijen flink meevalt, mede door het batterijmanagement en de daarbij ingebouwde veiligheidsmarges.
Ook ik denk dat de rijders van over een paar jaar (Model S, 3 en X) buiten het SuC-, het thuis- en Destination Chargen na (met hoofdletters) er een gewoonte gaan maken om één of een paar keer langs een snellaadstation in de buurt gaan mits deze goed zijn gelegen en hij daar een half uurtje kan shoppen o.i.d.
Die enorme massa laadpaaltjes die nog steeds met trots aangekondigd worden kunnen wel eens een grote vergissing blijken te zijn. De toekomst zal het leren.

Klopt, ik heb ook begrepen dat het effect erg klein is van deep discharges. Maar voor de puristen die alles zo goed mogelijk willen doen, kan het geen kwaad om altijd in te pluggen wanneer dit mogelijk is :)
 
Natuurlijk, door wie nu elektrisch rijdt wordt het wel geaccepteerd maar als straks de massa komt dan moet het vooral simpel zijn, niet teveel afwijken van wat er nu is en zeker niet meer werk (dus wat hen betreft kunnen we dat aankoppelen bij elke gelegenheid, met eigen kabel en pasjes of apps e.d. wel vergeten). De meeste kansen liggen toch echt in het op veel plaatsen kunnen snelladen (gelijk nu tanken) en op zoveel mogelijk plaatsen Destination Chargers (jawel, die waar je plug and charge hebt) en waar mogelijk thuisladen. De infra rond thuisladen kan nog veel beter, die 30% kan best 70% worden als men maar wil. Voor de nieuwkomers, lees mijn autobrief er nog eens op na.
En, laten we eerlijk zijn, het elektrisch rijden zal vooral bepaald worden door Tesla, zeker als Model 3 komt. Al het andere aanbod, ook als een batterij(tje) 50% groter wordt, zal niet echt veel betekenen en verdwijnen als er niet echt aanbod komt van 344 km echte range (215 miles) met passende laadinfra.
Men denkt nog teveel uit en aan zichzelf en heeft geen enkel oog voor wat de koper wil (of gaat willen). Dat geldt dus ook voor waterstof dat geen enkel voordeel heeft, alleen maar nadelen, maar waar enorme belangen en krachten spelen.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Dat NLE station ziet er toch stukken minder uit dan Fastned. Achteruit inparkeren bij een snellader, serieus? En ik zie ook slechts één lader staan. Dat is wel een heel karig begin.
Bovendien heeft MisterGreen slechts een paar concessies in handen, Fastned heeft er 201 (waarvan zoals bekend 50 gerealiseerd)
Denk eigenlijk niet dat die foto klopt (een shell station in de achtergrond?):
36df7cfa-fe17-4c5d-8f72-472d8e4320ee-e1464517701997-680x365_c.jpg


Of waar bij Delft zou dit moeten zijn?

Van Rotterdam richting Den Haag, bij Ruyven, was al een Mister Green snellader:
MisterGreen Fast Charging Network |

Is dit niet gewoon dezelfde??
 
Dat NLE station ziet er toch stukken minder uit dan Fastned. Achteruit inparkeren bij een snellader, serieus? En ik zie ook slechts één lader staan. Dat is wel een heel karig begin.
Bovendien heeft MisterGreen slechts een paar concessies in handen, Fastned heeft er 201 (waarvan zoals bekend 50 gerealiseerd)
achteruit inparkeren is veiliger. en ook van toepassing op het gros der Superchargers :)
 
Denk eigenlijk niet dat die foto klopt (een shell station in de achtergrond?):
36df7cfa-fe17-4c5d-8f72-472d8e4320ee-e1464517701997-680x365_c.jpg


Of waar bij Delft zou dit moeten zijn?

Van Rotterdam richting Den Haag, bij Ruyven, was al een Mister Green snellader:
MisterGreen Fast Charging Network |

Is dit niet gewoon dezelfde??

Dit is Mistergreen langs de A2 vlak boven Utrecht in zuidelijke richting, ongeveer Breukelen.
Twee (2) laadstations aan één (1) koelkast, + twee (2) (nog) redundante parkeerplekken.
Starbucks op de achtergrond, tegen Shell aangeplakt.
Achteruit inparkeren is best practice in elk bedrijfsleven waar veiligheid serieus wordt genomen.

Maar net als Fastned te duur, te traag, en op de verkeerde plek.
 
Dit is Mistergreen langs de A2 vlak boven Utrecht in zuidelijke richting, ongeveer Breukelen.
Twee (2) laadstations aan één (1) koelkast, + twee (2) (nog) redundante parkeerplekken.
Starbucks op de achtergrond, tegen Shell aangeplakt.
Achteruit inparkeren is best practice in elk bedrijfsleven waar veiligheid serieus wordt genomen.

Maar net als Fastned te duur, te traag, en op de verkeerde plek.

Als ze nu eens bij alle auto's de chargeport op dezelfde plaats zouden monteren. Is voor de infrabouwers een stuk plezieriger. Overigens is de veiligste manier vooruit inparkeren en dan vooruit de weg vervolgen.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings