Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Als fastned een beetje acceptabelere prijs zou bieden en de tesla chademo adapter daar zelf zou aanbieden zodat ik die niet hoef te kopen, zou ik het een prima concept vinden. Binnen Nederland is met een Tesla bijna elke bestemming goed bereikbaar, dus als ik het niet zou redden en niet heb kunnen laden op mijn bestemming, is er hooguit een keer 50 km extra range nodig. Dat is maar een kwartiertje laden aan de chademo.

Maar de prijs moet gewoon max 50 ct zijn. Dan heeft het nog wel meerwaarde met de tijdsbesparing meegerekend vind ik. Nu kun je beter naar een gewone laadpaal toe die vaak op een wat betere locatie staat en even een kopje koffie drinken. In Nederland zijn binnen enkele tientallen km's zat laadpunten te vinden, dus met onze grote accu's geen enkel probleem.
 
+1

Ik ben net héél blij dat Tesla voor ModelS de standaard type2 laadoplossing gekozen heeft.
Tel het aantal type2-laadpalen in deze regio van de wereld.

Frankenplug ? Neen, bedankt.
De laadpoort van een Model S is Type 2 compatible, maar zeker geen Type 2 standaard.

Tesla heeft het alleen zo gemaakt dat SuperCharging én AC laden door de zelfde Type 2 stekker kan. Het is echter geen standaard uitvoering en protocol wat een Model S spreekt.


Dat vind ik een vreemde benadering. Als je een product aanbiedt, terwijl een aanzienlijk deel van je potentiële klanten een bepaalde behoefte heeft (lees: speciale stekker) dan ga je daar als ondernemer toch mee aan de slag? Wat kost dat nou: eerst eens op één station uitproberen en bezien hoe het uitwerkt en wat de respons is?

We weten nog steeds niet hoe "open" het SuperCharger protocol nu écht is. ABB is de gene die SuperCharging zou moeten aanbieden op hun laadstations, maar of ze dat (kunnen) doen?

Je stopt niet zo maar even SuperCharging er in, want het is naast de stekker ook een heel digitaal protocol wat je moet implementeren.
 
Zo moeilijk kan het niet zijn.
Het zit 'Made by Tesla' in 100-en SuC's en nog meer Chademo adapters. Dan kan een gigant als ABB het toch wel in hun laadapparatuur (na)bouwen? Al dan niet met hulp van Tesla.
Als de wil ontbreekt, is er iets anders aan de hand. Maar daar kan ik me geen argumenten bij voorstellen.
 
De laadpoort van een Model S is Type 2 compatible, maar zeker geen Type 2 standaard.

Tesla heeft het alleen zo gemaakt dat SuperCharging én AC laden door de zelfde Type 2 stekker kan. Het is echter geen standaard uitvoering en protocol wat een Model S spreekt.

Dat zal zeker zo zijn maar ik bedoelde het meer vanuit de gebruikerskant. We hebben maar één, naar ik vind, elegante laadpoort aan de auto en daarmee kunnen we bij elk type twee laadpunt laden en ook supersnelladen zonder dat we daar zelf naar om hoeven te kijken. Het zal technisch anders in elkaar steken maar het gaat om het resultaat.
 
Zo moeilijk kan het niet zijn.
Het zit 'Made by Tesla' in 100-en SuC's en nog meer Chademo adapters. Dan kan een gigant als ABB het toch wel in hun laadapparatuur (na)bouwen? Al dan niet met hulp van Tesla.
Als de wil ontbreekt, is er iets anders aan de hand. Maar daar kan ik me geen argumenten bij voorstellen.

Voor elke aansluiting moet je een module aanschaffen in je ABB lader. Ik geloof dan ook veel meer in een CHAdeMO of CCS adapter oplossing bij de laders want er is maar plaats voor 3 "slangen" dus je zou een soort vaste oplossing kunnen bedenken. Een soort verloop kabel als de Tesla CHAdeMO adapter geïntegreerd in de zuil waar je dan de CHAdeMO plug zelf in moet steken en de type 2 DC (noem hem maar even zo) vaste kabel plug ik je Tesla.

Maar de vraag is of Tesla rijders wel zo interessant zijn voor ABB en de aanbieders. Wel geloof ik in dat er nieuwe laders gaan komen voor o.a. Audi. Die gaan nu echt de strijd aan met 92 en 100kW accupakketten en zullen niet anders kunnen dan een soortgelijk netwerk uit te rollen. In Nederland kon je dan wel weer snel bij FastNed echter ik denk dat zonder horeca dit ook niet de beste oplossing zal zijn. Maar dat is een ander verhaal.
 
Maar de vraag is of Tesla rijders wel zo interessant zijn voor ABB en de aanbieders. Wel geloof ik in dat er nieuwe laders gaan komen voor o.a. Audi. Die gaan nu echt de strijd aan met 92 en 100kW accupakketten en zullen niet anders kunnen dan een soortgelijk netwerk uit te rollen. In Nederland kon je dan wel weer snel bij FastNed echter ik denk dat zonder horeca dit ook niet de beste oplossing zal zijn. Maar dat is een ander verhaal.

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik dat Audi, als het eenmaal zo ver zal zijn want het duurt nog een paar jaartjes en we moeten het eerst maar eens zien, zo slim zal zijn om eens met Tesla om de tafel gaan zitten. Tegen die tijd staan er 300 SuC's in Europa en misschien een veelvoud in het Tesla "Destination" netwerk.

Audi-kopers zijn niet dom en zullen die eis gewoon bij Audi neer gaan leggen. Gaat het niet door? Dan maar een Model X.
 
mijn mening over FN : het wordt een financieel fiasco.
Het concept botst met al wat electrisch rijden betekend.

Electrische rijders laden in eerste instantie op bestemming. Thuis, werk, winkel, stad.
Sporadisch, bij lange afstanden, moet er onderweg bijgeladen worden.
Met kleinere batterijen al wat sneller dan met grote.
Dat laden duurt relatief lang, die tijd (laat het een 1/2 uurtje zijn) wil je nuttig doorbrengen, bij een koffie, een tafeltje, Wifi.
Voor mij part een wegrestaurant oid.
En aan een aanvaardbare kWh-kostprijs.


waar past FN is dit plaatje ?

+1

intussen houdt FN het erop dat ze zich nu klaarmaken voor de toekomst en dat de kost voor de baat gaat. De toekomst is echter aan EV's met grotere range die FN gemakkelijker links eh rechts laten liggen.
 
De laadpoort van een Model S is Type 2 compatible, maar zeker geen Type 2 standaard.

Tesla heeft het alleen zo gemaakt dat SuperCharging én AC laden door de zelfde Type 2 stekker kan. Het is echter geen standaard uitvoering en protocol wat een Model S spreekt.


Laadpoort van ModelS is Type2+
We kunnen overal perfect met Type2 laden; zonder problemen of speciale toestanden.




mét als extra (en inderdaad geen standaard type2) : DC laden; via SuC zonder meer; en nu dus ook CHAdeMO, deze laatste mits speciale adaptor.
Dan zeg ik : dank u, Tesla.
 
Vorig jaar op een receptie van Fastned heb ik het voorstel gedaan om, al is het voor de eerste duizend belangstellenden, een soort van "friends for life" optie te maken. Daarbij was ik toen bereid om een bedrag van €.2.000,00 te betalen, een combinatie van abonnement (levenslang gratis laden) en ondersteuning/sympathie. Dat is er nooit gekomen en ik zou het ook nu niet meer doen.

Nu we bijna een jaar verder zijn heb ik gemerkt dat ik nog nooit in de situatie ben geweest dat ik zou willen dat er een Fastned station op mijn route zou zijn. Misschien ook een beetje door mijn rijstijl, maar ik haal het altijd mooi en zeker met Zwolle en Amsterdam erbij kan ik vanuit Tilburg heel Nederland aan.
 
Hallo TMC!

Meestal heb ik weinig bij te dragen, maar omdat ik opzich begaan ben met Fastned wilde ik jullie mening over het volgende.

Elektrisch laden heeft volgens mij enkele bijzondere voordelen ten opzichte van ouderwetse olie. Onder andere:
1. Bijna overal is een aansluiting te verkrijgen. Volgens mij is het Nederlandse elektriciteitsnet van bijzonder hoge kwaliteit en is bijna overal een aansluiting mogelijk voor een, of enkele, (snel)laders. Hierdoor minimale (extra) infrastructuur nodig.
2. Veel minder gevaarlijk, dus kan ook in een garage of in dicht bebouwd gebied. Bijna elke parkeerplaats is geschikt en kunnen veel comfortabeler zijn dan een pompstation, bijvoorbeeld binnen.
3. Hoeft niet gecentraliseerd te worden, zoals op een tankstation. Snelladers kunnen dus veel meer verspreid staan.

Naar mijn mening maakt Fastned van geen van deze speciale, maar belangrijke, voordelen gebruik. Zoals Tesla laat zien wat voor een nieuwe mogelijkheden elektrische mobiliteit brengt, laat Fastned dit volledig achterwegen!

Omdat ik liever positief denk, wil ik even fantaseren over een alternatief:
Assumpties:
- Dat het gebruik van elektrische auto's enorm gaat toenemen, verwachten hier volgens mij veel mensen.
- Snelladers, zeker toekomstige snellere standaarden, zullen zeker essentieel zijn om langere afstanden mogelijk te maken.
- Snelladers zullen elektrische auto's ook aantrekkelijker maken voor mensen zonder oprit/eigen paal.
Conclusies:
- Zet dus de modernste snelladers die je kan vinden op plekken waar mensen vaak kort stoppen, ~30 min, en
- Op plekken op/langs de snelweg waar comfortabel gepauzeerd kan worden, dus bij een wegrestaurant of net 2 min van de snelweg af (dit kennen we van de SuC). Was toevallig vandaag bij een Fastned station in Limburg, daar kon je niet binnen zitten/wifi gebruiken, en daar sta je dan langs de snelweg.
- Natuurlijk slechts laden met groene stroom, maar bouw alsjeblieft geen appart zonnedak -> duur, grotere vergunnig (duurt langer), langzamere bouw en er zijn al zoveel daken! Als je perse eigen stroom wilt kan dat ook wel met panelen op het dak van het wegrestaurant of met een mooie windmolen elders in het land.
- Financiering via de NPEX! Fantastisch idee, ontzettend modern, ik zou heel graag mee doen, maar niet met het huidige model.

Tuurlijk hoop ik dat Fastned de komende jaren bewijst dat ze wel een substantiele bijdragen leveren aan de groei van duurzame mobiliteit, maar ik denk dat een alternatieven veel meer gaan bijdragen. Kent iemand misschien al alternatieven ondernemingen?

Ben benieuwd waar jullie het wel/niet mee eens zijn!

Grote groeten
 
- Op plekken op/langs de snelweg waar comfortabel gepauzeerd kan worden, dus bij een wegrestaurant of net 2 min van de snelweg af (dit kennen we van de SuC). Was toevallig vandaag bij een Fastned station in Limburg, daar kon je niet binnen zitten/wifi gebruiken, en daar sta je dan langs de snelweg.

Dit is volgens mij de belangrijkste handicap van Fastned. De meeste verzorgingsplaatsen zijn gericht op tanken en snel weer wegwezen en zijn niet gericht op mensen die er wat langer staan. En op sommige verzorgingsplaatsen staat het laadstation van Fastned dan ook nog in een hoekje achteraf, wat het na zonsondergang al niet echt heel aantrekkelijk maakt.

Toevallig had ik dit weekend een retourtrip van ongeveer 350km op een route zonder SuC (Oosterhout had gekund maar was toch wel een omweg geweest) en een bestemming zonder 'destination charging'. Dat is net wat krap aan, dus ik had van te voren al bedacht om op de heen- of terugweg ergens kort bij te laden. De keuze: Fastned of ergens anders een 22kwh lader zoeken. Uiteindelijk koffie gedronken bij AC de Meern (keuze tussen Starbucks, restaurant en ook nog een Burger King) en met 40km extra bereik comfortabel heen en weer gereisd. Dit soort plekken zijn veel aantrekkelijk en veel meer geschikt voor een laadpauze dan verzorgingsplaatsen met alleen een tankstation.

Desondanks denk ik dat je prima een paar laadpalen kwijt kunt op verzorgingsplaatsen; het lijkt me zelfs heel wenselijk dat dat ook gebeurt. Alleen is de Fastned-optie gewoon te grootschalig (en ook te duur) in verhouding tot de behoefte. En ik ben het met je eens: de luifel met de zonnepanelen is tamelijk overbodig maar maakt het wel duurder en wat betreft vergunningen waarschijnlijk een stuk lastiger om snel uit te rollen.
 
Dit is volgens mij de belangrijkste handicap van Fastned. De meeste verzorgingsplaatsen zijn gericht op tanken en snel weer wegwezen en zijn niet gericht op mensen die er wat langer staan. En op sommige verzorgingsplaatsen staat het laadstation van Fastned dan ook nog in een hoekje achteraf, wat het na zonsondergang al niet echt heel aantrekkelijk maakt.

Ja maar wij zijn Tesla rijders en nou niet bepaald de doelgroep.... Zoë, Leaf, E-golf... dat zijn auto;s welke max 15 minuten komen slurpen...
 
Dit is volgens mij de belangrijkste handicap van Fastned.

Het is daarnaast zo dat Fastned is ontstaan in een tijd waarin werd gedacht dat auto's als de Leaf, Zoe, i3 etc de standaard elektrische auto's zouden zijn voor de (wat langere) toekomst. In die gevallen zou, mits de tariefstelling aantrekkelijk is, de toekomst voor Fastned rooskleurig kunnen zijn. Daarnaast was er de veronderstelling dat ook PHEV's bij Fastned zouden gaan laden. Beide typen auto's zullen over een vijftal jaren uit de gratie en dus moeilijk te verkopen zijn.

Het wordt namelijk steeds duidelijker dat deze auto's, met een erg beperkte range, nooit een groot publiek zullen bereiken. Ik denk dat Elon gelijk heeft waar hij zegt dat EV's met een bereik van < 200 mijl, ofwel 320 km het nooit zullen worden. Liefst wil men een 20 tot 30% meer en dan moet het ook gaan om reële kilometers en niet hypermijlen en airco/kachel uit. Wil het grote publiek een elektrische auto overwegen (zonder incentives en niet gedreven door idealistische gedachten) dan moet minimaal aan deze eisen voldaan zijn en het moet om auto's gaan met een niet polariserend uiterlijk.

En dat is nog een hele kluif. Zelfs Tesla met zijn in verhouding enorme "range" doet er nog alles aan om voor de gewone automobilist de anxiety weg te nemen. Met een verdubbeling van het huidige aantal SuC's en een intensief destination network in combinatie met een daarop ingespeelde software in de auto hoopt men de gewone automobilist over de drempel te trekken. Uiteraard zijn dit allemaal stapjes naar massavoertuigen als de Model 3 en naar het doen participeren door andere autofabrikanten in de verdere ontwikkeling. (If you can't beat them, join them)

Maar, met auto's met een dergelijk bereik, een groot aantal SuC's en nog veel meer 22 Kw laders in de navigatie is de kans dat men moet terugvallen op een Fastned lokatie minimaal.
Daarnaast zitten zowel de SuC's als de destination laders op aantrekkelijke plaatsen waar je wel wat tijd wilt doorbrengen. Bovendien, en dat is wel een erg sterk punt, zijn deze laders voor de gebruiker kosteloos (afgezien van prepaid bedrag bij aanschaf van de auto). Vertrekt men vol van huis dan zal het in meer dan 90% van de gevallen voldoende zijn en ev-eigenaren die relatief weinig rijden en niet thuis kunnen laden zullen eens in de paar dagen even laden bij een SuC of één van de destination laders om dan weer een poosje vooruit te kunnen.

Ik heb daarom wel zorg omtrent de haalbaarheid voor Fastned. Het zal op langere termijn wel goed komen maar dan zou de auto-industrie moeten ontwaken.
 
Last edited:
Daarnaast was er de veronderstelling dat ook PHEV's bij Fastned zouden gaan laden.

Ik vind het geweldig dat er geïnvesteerd wordt in laadinfrastructuur en draag daarom inititatieven zoals van Fastned een warm hart toe. Echter....

Als we laden uit idealism even buiten beschouwing laten dan zal:


  • Met de huidige tariefstelling een PHEV niet snel bij fastned gaan laden, aangezien de kostprijs per km dan hoger is dan bij gebruik van Diesel / Benzine....
  • Vanwege de tariefstelling zal een EV met groot bereik altijd proberen laden bij Fastned te voorkomen....
  • Blijft idd de EV met klein bereik over als klant, en die bij de keuze tussen destination charging voor een lager tarief en minder netto wachttijd (want nuttig / aangenaam bezig) en Fastned alleen dan voor Fastned kiezen als het echt niet anders kan....

Ergo Conclusio: Ik denk dat Fastned op dit moment niet in de meest optimale uitgangspositie zit.....

Wellicht dat (overigens al vaker in verschillende vormen geopperd op het forum) abonnementen (al dan niet gesponsord door EV fabrikanten) icm lage of geen kwh tarieven alsnog voor een goede businesscase zorgen.
 
Mijn rit van vandaag heeft ook weer bewezen dat ik zeker niet voor Fastned zou hebben gekozen.
Hoofddorp/Leek (bij Groningen) op en neer via de A6, 380 km.
Een volledige lading, maar dat lukt met deze temperatuur en wind natuurlijk niet, bovendien kan je op de A6, zeker 's avonds bijna het hele stuk 130 rijden (gemiddeld verbruik 260 Wh/km).
Van tevoren wist ik dus dat ik zo'n 150 km range wilde bijladen en ik wist ook dat ik op de bestemming zo'n 50km op een gewoon stopcontact kon halen. Een alternatief op de bestemming bracht weer extra halen/brengen naar een laadpunt verderop. Omrijden via Zwolle is toch te ver/lang.
Dus ik ging op de route op zoek naar laad mogelijkheden waar ook nog iets aangenaams aanwezig zou zij en kwam op 4 mogelijkheden langs de A6. (ik hield Amsterdam SuC achter de hand, maar dat was ook maar krap haalbaar op de terugweg met alleen de 50km extra).,

Heenweg:
- Parkeerplaats HaJe, bij Lelystad type 2 en Chademo, maar eigenlijk nog iets te vroeg op de route
- Fastned Mienscheer bij Marum (wat ga je daar dan doen....)
Terugweg:
- Van der Valk Drachten, Greenflux 22kw Laadpunten (2) en prima eten (dit hebben we gedaan)
- Haje hotel bij Joure (22kW laadpunten, 2 stuks)
- van der Valk Almere had bij navraag alleen Chademo en die heb ik nog niet

Als er op deze route voorlopig geen SuC komt dan ga ik dus toch echt wel wat hebben aan de Chademo als alternatief, want er zijn dan een paar plaatsen op de route waar ik met 10-15 minuten de route compleet kan maken. Ik rijd deze route regelmatig, maar ook als ik dan een Chademo adapter heb zal ik de andere locaties met deze optie prefereren boven Fastned vanwege de aanwezige faciliteiten.

We zijn dan wel geen doelgroep, maar het wordt echt op geen enkele manier aantrekkelijk gemaakt.

Vanmiddag leek er een Audi te staan bij Fastned in Mienscheer.... misschien ook gewoon een verdwaalde ICE, kan zijn dat het toch een Volvo was :)
 
Als er op deze route voorlopig geen SuC komt dan ga ik dus toch echt wel wat hebben aan de Chademo als alternatief, want er zijn dan een paar plaatsen op de route waar ik met 10-15 minuten de route compleet kan maken. Ik rijd deze route regelmatig, maar ook als ik dan een Chademo adapter heb zal ik de andere locaties met deze optie prefereren boven Fastned vanwege de aanwezige faciliteiten.

Het is belangrijk dat we vooruit kijken. Ik ben ervan overtuigd dat we op niet zo lange termijn ergens op die route, wellicht op de Afsluitdijk, een SuC gaan zien. Dan speelt het al niet meer.
Los daarvan zullen er vele tientallen lokaties komen, vaak bij hotels/restaurants waarbij ik mij niet kan voorstellen dat niet alle Van der Valks meedoen, waar je terwijl je een hapje eet, wat emails wegwerkt of gewoon pauze hebt, met 22 Kw gratis kunt bijladen als onderdeel van het Tesla Destination Netwerk. Je navigatie helpt je daar dan mee.

Chademo nog noodzakelijk? Ikzelf denk van niet maar dat is ieders keuze. Zeker bij verdere reizen buiten dekkingsgebied kan het nut hebben.
 
Inderdaad, als het snel genoeg gaat is de Chademo ook niet nodig, ik houd dit goed in de gaten. We willen niet altijd een lange laadpauze inlassen op deze toch regelijk korte trip die ik met een ICE bijna nooit heb onderbroken en als op deze retour trip op de destination (bij m'n ouders voor de deur) geen goede lader komt, zou 1 van de snel laders onderweg wel een uitkomst zijn, een SUC is dan het prettigst, maar met dit soort uitbreidingen wordt voor mij de Fastned kans toch echt steeds kleiner.

Het is belangrijk dat we vooruit kijken. Ik ben ervan overtuigd dat we op niet zo lange termijn ergens op die route, wellicht op de Afsluitdijk, een SuC gaan zien. Dan speelt het al niet meer.
Los daarvan zullen er vele tientallen lokaties komen, vaak bij hotels/restaurants waarbij ik mij niet kan voorstellen dat niet alle Van der Valks meedoen, waar je terwijl je een hapje eet, wat emails wegwerkt of gewoon pauze hebt, met 22 Kw gratis kunt bijladen als onderdeel van het Tesla Destination Netwerk. Je navigatie helpt je daar dan mee.

Chademo nog noodzakelijk? Ikzelf denk van niet maar dat is ieders keuze. Zeker bij verdere reizen buiten dekkingsgebied kan het nut hebben.
 
Ik ben bij de investeerders vergadering. De punten zoals prijs ga ik aan halen, ben benieuwd!

ImageUploadedByTapatalk1427460246.984498.jpg