Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Om gratis 22kW aan te bieden is een Tesla 'destination charger' helemaal niet nodig natuurlijk. Iedereen kan nu al een laadpaal neerzetten voor zijn gasten. Als je het laden gratis maakt is er helemaal geen pasje nodig.
Klopt maar het verlaagt de drempel wel enorm. De investering vooraf wordt namelijk een stuk lager voor de ondernemer. Pas als het een succes wordt en er dus veel klanten komen ontstaan er wat kosten die zeer eenvoudig vooraf in te schatten zijn en dus te mee te nemen zijn in het business model. Ik heb FN de afgelopen anderhalf jaar niet nodig gehad. Er zijn plezierigere plekken om te laden tegen aanzienlijk mindere kosten. Daarnaast zullen de accu's en bijbehorende kosten zich blijven ontwikkelen, lees meer bereik voor minder geld. Ook bij kleinere goedkopere auto's. Het business model van FN ontgaat mij totaal. Wie wil er nou überhaupt laden of tanken als hij van A naar B gaat? Met een fossiel moest je wel met een EV is dat verleden tijd. Ik heb echt nog nooit een auto bij een FN station zien staan en rij er toch meerdere malen per dag langs.

- - - Updated - - -

Exact! Zodra Fastned per gebruiker een maandelijkse fee ontvangt voor het bekostigen van de infrastructuur kunnen ze spotgoedkoop of zelfs gratis laden aanbieden. Zoals ze nu al doen met het abonnement van € 100.
Verder is Fastned al in gesprek met autofabrikanten om hun klanten gratis laden aan te bieden. Het is natuurlijk leuk als de klanten van bijvoorbeeld VW of BMW op 200 locaties in Nederland gratis kunnen snelladen. Dat kan Tesla nooit overtreffen. Voordeel van Tesla is natuurlijk wel weer dat zij een internationaal netwerk hebben.

Lijkt wel erg veel op de formule die Tesla al hanteert. Vooraf een vast bedrag betalen en dan gratis laden.
 
Ik heb FN de afgelopen anderhalf jaar niet nodig gehad.
Logisch, je hebt een auto met een enorme accu. Laden gaat nu ook nog veel te traag, dus het is voor jou niet aantrekkelijk om dat langs de snelweg te doen. Fastned bouwt echter niet voor vandaag, maar voor de toekomst.

Er zijn plezierigere plekken om te laden tegen aanzienlijk mindere kosten. Daarnaast zullen de accu's en bijbehorende kosten zich blijven ontwikkelen, lees meer bereik voor minder geld. Ook bij kleinere goedkopere auto's. Het business model van FN ontgaat mij totaal. Wie wil er nou überhaupt laden of tanken als hij van A naar B gaat?
Uiteindelijk moeten al die auto's toch ooit opgeladen worden. Als je geen eigen oprit hebt is de keuze of je eindeloos rondjes gaat rijden langs laders in de buurt (zolang de gemeenten die blijven faciliteren), of dat je even een paar minuten bijlaadt bij Fastned. Natuurlijk zijn er ook andere laadplekken te bedenken, maar snelladers langs de snelweg zijn in elk scenario hard nodig.

Ik heb echt nog nooit een auto bij een FN station zien staan en rij er toch meerdere malen per dag langs.
Dat is natuurlijk een beetje kortzichtig. Fastned bouwt voor de toekomst, niet voor de paar duizend FEV's die nu rondrijden in Nederland. De drukste locaties laden nu geloof ik zo'n drie auto's per dag. Voor de huidige zeer kleine markt vind ik dat eigenlijk al heel veel.

Lijkt wel erg veel op de formule die Tesla al hanteert. Vooraf een vast bedrag betalen en dan gratis laden.
Klopt. Maar het lijkt óók op het € 100 euro abonnement, dat voor een aantal jaren wordt afgekocht (tegen een flinke korting neem ik aan).
 
Het lastige aan de toekomst is dat deze zo moeilijk voorspelbaar is.

Wat me wel opvalt is dat het bij de grote fabrikanten redelijk stil is op het gebied van elektrisch rijden. Er is een toename van plug-in hybrides die leuk zijn voor de bijtelling en die vaak onnodig lang laadpalen bezet houden, maar ik zie verder weinig nieuws in dan wel doorbraken op het gebied van volledig elektrische modellen. Moet zeggen dat ik bepaald niet alle autobladen lees, dus er is een kans dat ik wat gemist heb. Tesla heeft een soort 'quantum leap forward' gemaakt, de rest komt er achteraan en volgens mij gaat het nog wel even duren voordat elektrisch rijden écht doorbreekt. Als ik een praatje maak met mensen die (bijvoorbeeld op een parkeerplaats) de Tesla bekijken is vaak de eerste vraag wat het bereik is, en de tweede vraag hoe lang het opladen duurt.

Ik verwacht niet dat het Tesla-model met de eigen superchargers gekopieerd gaat worden. Het lijkt me ook totaal inefficiënt als dat wel zou gebeuren. Stel je voor: een Autohof met 8 SuC-stalls, daarnaast een aantal BMW-stalls, daarnaast weer Renualt-laders etc etc. Het totale laadnetwerk krijgt dan een belachelijke overcapaciteit.

Fastned: ik geloof op de langere termijn wel in een propositie voor een bedrijf als Fastned, vooral als er een samenwerking komt met autofabrikanten. Aanhaken bij het Tesla-netwerk is natuurlijk voor geen enkele autofabrikant acceptabel, maar een 'white label' als Fastned is dat wel. Het mooiste zou echter wel zijn als er een Fastned-achtig bedrijf Europees actief wordt. De meeste mensen kopen toch een auto met in het achterhoofd de vakantie naar Oostenrijk of Zuid-Frankrijk, de mogelijkheid om in 1 dag familie/vrienden 250km verderop te bezoeken etc, en dan moet de laadinfrastructuur gewoon goed geregeld zijn. Beter dan nu het geval is.

Ik denk wel (net als velen) dat Fastned de denkfout maakt door te veel aan te leunen tegen het business model van benzinestations. Laden duurt nu eenmaal langer dan tanken en een laadstation ergens op een hoekje van een parkeerplaats met verderop alleen een tankstation waar je niet eens even kunt zitten voor een kop koffie is gewoon niet handig.
 
Ik verwacht niet dat het Tesla-model met de eigen superchargers gekopieerd gaat worden. Het lijkt me ook totaal inefficiënt als dat wel zou gebeuren. Stel je voor: een Autohof met 8 SuC-stalls, daarnaast een aantal BMW-stalls, daarnaast weer Renualt-laders etc etc. Het totale laadnetwerk krijgt dan een belachelijke overcapaciteit.
Dat gaat zeker niet gebeuren nee. Alle niet-Tesla fabrikanten sluiten zich aan bij CCS (of Chademo).

Fastned: ik geloof op de langere termijn wel in een propositie voor een bedrijf als Fastned, vooral als er een samenwerking komt met autofabrikanten. Aanhaken bij het Tesla-netwerk is natuurlijk voor geen enkele autofabrikant acceptabel, maar een 'white label' als Fastned is dat wel. Het mooiste zou echter wel zijn als er een Fastned-achtig bedrijf Europees actief wordt. De meeste mensen kopen toch een auto met in het achterhoofd de vakantie naar Oostenrijk of Zuid-Frankrijk, de mogelijkheid om in 1 dag familie/vrienden 250km verderop te bezoeken etc, en dan moet de laadinfrastructuur gewoon goed geregeld zijn. Beter dan nu het geval is.
Fastned is bezig in Nederland, België en Duitsland. Voor andere landen zullen ze een samenwerkingsverband moeten aangaan met andere partijen. Maar in de meeste landen bestaat helaas nog geen partij als Fastned.

Ik denk wel (net als velen) dat Fastned de denkfout maakt door te veel aan te leunen tegen het business model van benzinestations. Laden duurt nu eenmaal langer dan tanken en een laadstation ergens op een hoekje van een parkeerplaats met verderop alleen een tankstation waar je niet eens even kunt zitten voor een kop koffie is gewoon niet handig.

Ik denk niet dat ze dit over het hoofd hebben gezien hoor. Tuurlijk is het nu niet aantrekkelijk, met name omdat laden nog veel te traag gaat. Maar een snellaadstation met meerdere laders is de enige manier om rendabel te werken. Een losse snellader neerzetten bij een koffietentje komt financiëel gewoon nooit uit. En dat je bij Fastned geen kopje koffie kan krijgen klopt, daarvoor moet je zijn bij de Minister van Shell, pardon, Verkeer en Waterstaat. Die heeft deze mogelijkheid onlangs uit de concessie geschrapt. Zie ook Fastned / Oneerlijke concurrentie langs de Nederlandse snelweg
 
Ik krijg bij FN het gevoel van 'too much, too early' . Verder levert FN een dienst waar iedereen juist geen gebruik van wil maken als ze het kunnen voorkomen... Da's geen goede basis. Ze concurreren direct met destination charging, en zolang een potentiële klant op locatie kan laden zal ie niet bij FN stoppen. En om het cirkeltje rond te maken, die mensen die niet op locatie (thuis, in de buurt of op het werk) kunnen laden en daardoor afhankelijk worden van FN, kopen simpelweg geen EV want te lastig.
Hoe lang duurt het totdat men de techniek zodanig verbeterd heeft dat een batterij in luttele minuten helemaal volgeladen wordt, en de EV (in de publieke opinie) goedkoper is dan een ICE, en een substantieel deel van het wagenpark EV geworden is? Ik denk dat we zo 10 tot 15 jaar verder zijn. Heeft FN die lange adem?
 
Met excuses voor het door elkaar husselen van je tekst Mark (maar ik maak er niet iets anders van. lijkt me):

Als je geen eigen oprit hebt is de keuze of je eindeloos rondjes gaat rijden langs laders in de buurt (zolang de gemeenten die blijven faciliteren), of dat je even een paar minuten bijlaadt bij Fastned.

Herkenbaar: geen eigen oprit. Niet herkenbaar: eindeloos rondjes rijden langs laders in de buurt. FN nooit nodig gehad in 15 maanden.

Logisch, je hebt een auto met een enorme accu.

Dat is toch de toekomst (misschien ook wel kleinere accu's, maar dan toch met grotere capaciteit).

Fastned bouwt voor de toekomst

Dat wordt vaak gezegd. Maar daar wordt eigenlijk alleen gerekend met méér (PH/F)EV's. En niet met meer potente accu's. En ik vrees dat bij de rekensommetjes met de volksstammen die elektrisch gaan rijden, niet wordt bedacht dat het gros van die auto's allemaal tegelijk de (snel)weg op gaan. Per definitie een kansloos moment om daar aan de lader te gaan hangen dus. Nog afgezien daarvan dat je op die tijdstippen vooral op je werkbestemming wilt zijn, c.q. thuis aan de piepers.
 
Verder levert FN een dienst waar iedereen juist geen gebruik van wil maken als ze het kunnen voorkomen... Da's geen goede basis.

Precies! Iedereen wil destination chargen en FN en superchargers wil je 't liefst vermijden als het even kan. Dat er veel geld toegelegd moet worden op publieke laadpalen is misschien iets wat in 2011 zo was maar inmiddels loopt het behoorlijk goed met de amsterdamse laadpalen. In 2014 stonden er 1138 palen die gemiddeld 2080 kWh per stuk hebben geleverd en het gebruik neemt nog steeds fors toe. ( zie Elektrisch rijden in Amsterdam: de feiten op een rij - Gemeente Amsterdam ) Als er meer laadpleinen worden aangelegd zoals bv in de Arena P1 garage kun je waarschijnlijk nog behoorlijk op vastrecht besparen ook en je kunt loadbalancen. Ik zie in ieder geval vrij weinig fundamentele problemen met destination charging en destination charging is 't geen wat iedereen uiteindelijk toch prefereert boven voor veel geld langs de snelweg eindeloos te staan wachten tot je weer verder kan.
 
Destination charging is leuk voor mij als Renault Zoe rijder omdat ik volledig gebruik kan maken van de 11 kW die een openbaar laadpunt bied. Hierdoor hoef ik vaak niet of minder gebruik te maken van een snellader. De meeste EV 's kunnen echter met slechts 3,7 of 7,2 kW laden en dat zou voor mij te weinig zijn om weer vol te laden tijdens een basketbalwedstrijd.
Als ik dan toch moet snelladen dan het liefste langs de snelweg met zo min mogelijk tijdverlies. Natuurlijk zou ik liever niet 50 meter moeten lopen voor een bakkie of een WC, maar ik neem het graag voor lief.
 
Herkenbaar: geen eigen oprit. Niet herkenbaar: eindeloos rondjes rijden langs laders in de buurt. FN nooit nodig gehad in 15 maanden.
Ligt eraan waar je woont natuurlijk. Op veel plekken is dit al weldegelijk een probleem, met name door de populaire PHEV's. Maar hoe zie je dit als er zometeen 100 keer zoveel elektrische auto's zijn? Denk je dat er dan ook 100x zoveel openbare laadpalen komen? Ik denk het niet.
Voorbeeldje: in Amsterdam zou dat inhouden dat dan élke openbare parkeerplaats van een laadpunt wordt voorzien (huidige situatie: bijna 1200 laadpunten op iets van 125.000 parkeerplaatsen)

Dat is toch de toekomst (misschien ook wel kleinere accu's, maar dan toch met grotere capaciteit).
Het zal nog lang duren voor accu's met een grote capaciteit zo goedkoop zijn dat elke auto daar standaard over beschikt. En dan nog zal snelladen mijns inziens nodig blijven (door het voorziene tekort aan laadpalen)
 
Maar hoe zie je dit als er zometeen 100 keer zoveel elektrische auto's zijn? Denk je dat er dan ook 100x zoveel openbare laadpalen komen? Ik denk het niet.
Bij een toename X van het aantal (PH/F)EV's zal het aantal benodigde laadpunten Y zijn. Hoe groot Y is hangt af van de range van de nieuwere EV's en hoe snel je ze kunt laden. Vooralsnog kan op het gros van de EV's nog enorme winst worden behaald door grotere/betere accu's te plaatsen. Dus X = 100 betekent niet Y = 100. Misschien maar 50 of 20.

De grote vraag is waar die Y gerealiseerd moet worden. Ik zie langs de snelwegen maar beperkte ruimte voor grote aantallen snelladers, veel laadbehoefte onderweg geconcentreerd in de spits (wachten...), en vooral meer behoefte aan destination charging dan aan laden langs de snelweg. Waarom niet snelladen op drukke bestemmingslocaties? En de 11 kW palen ombouwen naar 22kW met een maximale laad/parkeerduur?
 
Bij een toename X van het aantal (PH/F)EV's zal het aantal benodigde laadpunten Y zijn. Hoe groot Y is hangt af van de range van de nieuwere EV's en hoe snel je ze kunt laden. Vooralsnog kan op het gros van de EV's nog enorme winst worden behaald door grotere/betere accu's te plaatsen. Dus X = 100 betekent niet Y = 100. Misschien maar 50 of 20.

De grote vraag is waar die Y gerealiseerd moet worden. Ik zie langs de snelwegen maar beperkte ruimte voor grote aantallen snelladers, veel laadbehoefte onderweg geconcentreerd in de spits (wachten...), en vooral meer behoefte aan destination charging dan aan laden langs de snelweg. Waarom niet snelladen op drukke bestemmingslocaties? En de 11 kW palen ombouwen naar 22kW met een maximale laad/parkeerduur?

Laadpalen in woonwijken, op de bestemming en snelladers langs de snelweg zullen denk ik allemaal hard nodig zijn. Het één sluit het ander niet uit.

Er zullen zeker meer laadpalen komen, en ja het vermogen zal daar ook wel omhoog gaan. Het zal wel een enorme investering eisen, helemaal zodra de elektriciteitskabels in de wijk aan hun max komen te zitten.

Een maximale parkeerduur bij laadpalen zal er vast ook wel komen. Zouden ze nu al moeten doen eigenlijk. Wel is het dan de vraag wat voor de gebruiker makkelijker is. Een paar minuten snelladen onderweg, of thuis een vrije laadpaal zoeken, naar huis lopen, 2 uur later weer naar de auto lopen, parkeerplek zoeken en weer naar huis lopen...

In elk geval denk ik dat de vraag naar huizen met een eigen oprit flink toe zal nemen ;-)

- - - Updated - - -

Dat er veel geld toegelegd moet worden op publieke laadpalen is misschien iets wat in 2011 zo was maar inmiddels loopt het behoorlijk goed met de amsterdamse laadpalen. In 2014 stonden er 1138 palen die gemiddeld 2080 kWh per stuk hebben geleverd en het gebruik neemt nog steeds fors toe. ( zie Elektrisch rijden in Amsterdam: de feiten op een rij - Gemeente Amsterdam )

Dank voor deze link! Ik haal hier juist uit dat er nog steeds heel veel geld bij moet. Reken even mee, gemiddeld 2080 kWh per laadpunt. Hmm. De gebruiker betaalt iets van 35ct per kWh, dat is dus slechts € 727,76 omzet per jaar per laadpunt. Veel te weinig om alle kosten te dekken (stroom, netaansluiting, onderhoud, afschrijving)

- - - Updated - - -

...wat iedereen uiteindelijk toch prefereert boven voor veel geld langs de snelweg eindeloos te staan wachten tot je weer verder kan.
Iedereen is het er over eens dat snelladen veel sneller moet worden voor het een succes wordt. Dat is hier al regelmatig ter sprake gekomen.
 
Dank voor deze link! Ik haal hier juist uit dat er nog steeds heel veel geld bij moet. Reken even mee, gemiddeld 2080 kWh per laadpunt. Hmm. De gebruiker betaalt iets van 35ct per kWh, dat is dus slechts € 727,76 omzet per jaar per laadpunt. Veel te weinig om alle kosten te dekken (stroom, netaansluiting, onderhoud,

Dat is echt bizar weinig. Ik neem in m'n eentje al zo'n 8.000 kWh af aan 'mijn' publieke laadpaal in Den Haag. En deze is vaak ook (dubbel) bezet door andere EV's. Ik schat dus dat deze paal zeker 15.000 kWh per jaar levert, zo niet meer.
Ik denk dat deze lage gemiddelde waarde in Amsterdam (en dus het grote verlies) vooral veroorzaakt wordt door dure 2x 11kW palen in woonwijken waar af en toe een Outlander een paar kWh laadt (als het toevallig zo uitkomt). Hier zou een andere oplossing voor gevonden moeten worden...
 
Voorbeeldje: in Amsterdam zou dat inhouden dat dan élke openbare parkeerplaats van een laadpunt wordt voorzien
Nog niet zo lang geleden stond er voor élke parkeerplaats een paal met een parkeermeter erop... Dus aanleg van vglbare palen tbv laden zal geen probleem zijn.

Rest nog het implementeren van slim laden van meerdere auto's zonder het net teveel te belasten. Daar ligt een mooie taak voor de energiemaatschappijen, zij zijn er tenslotte direct bij gebaat. Eneco is al met een proef bezig...
 
Ik zie dat tekort echt niet. Ik denk dan ook in mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de straatverlichting. Hier worden al steeds meer zuinige lampen, denk aan LED geplaatst. Geeft een enorme over capaciteit op het netwerk. Zelfs al zou je maar met 3-4kw kunnen laden dan is dat voor het overgrote deel van de bevolking ruim voldoende. Dat is zeg 200km/dag laden. We rijden gemiddeld 40km/daghttp://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas...aties/artikelen/archief/2012/2012-3579-wm.htm

Dit is wat er nu vrij is aan laadfaciliteiten.
Vrije palen (Medium).JPG
 
Een maximale parkeerduur bij laadpalen zal er vast ook wel komen. Zouden ze nu al moeten doen eigenlijk. Wel is het dan de vraag wat voor de gebruiker makkelijker is. Een paar minuten snelladen onderweg, of thuis een vrije laadpaal zoeken, naar huis lopen, 2 uur later weer naar de auto lopen, parkeerplek zoeken en weer naar huis lopen...

Nee een maximale parkeerduur gaat er niet komen want dat zou onpraktisch zijn zoals je zelf al aangeeft. Ik denk zelf dat er wel degelijk voor praktisch elke elektrische auto een oplaadpunt ontstaat. Laadpleinen ala Charging Plaza - Allego Nederland zullen per laadpunt een stuk goedkoper zijn als de huidige laadpalen en bieden ook loadbalancing wat een goede oplossing is om met een beperkte aansluiting een groot aantal oplaadpunten te kunnen bedienen.

Dank voor deze link! Ik haal hier juist uit dat er nog steeds heel veel geld bij moet. Reken even mee, gemiddeld 2080 kWh per laadpunt. Hmm. De gebruiker betaalt iets van 35ct per kWh, dat is dus slechts € 727,76 omzet per jaar per laadpunt. Veel te weinig om alle kosten te dekken (stroom, netaansluiting, onderhoud, afschrijving)

Ja op dit moment moet er nog geld bij maar het omslagpunt is wel zo'n beetje bereikt. Als je kijkt op de laaddata pdf bij de grafiek "geladen kWh op openbare laadpunten" dan zie je dat de hoeveelheid geladen kWh omhoog schiet. Als er straks meer volledig elektrische auto's komen en er goedkopere laadplein achtige oplossingen komen dan worden publieke laadpalen straks een enorme cashcow. Die 80 cent subsidie lijkt me in ieder geval onzin, zeker als je kijkt naar de toekomst.
 
Ik zie dat tekort echt niet. Ik denk dan ook in mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de straatverlichting. Hier worden al steeds meer zuinige lampen, denk aan LED geplaatst. Geeft een enorme over capaciteit op het netwerk.

Serieus? Sorry hoor ik wil niet lullig doen, maar iedereen met enig technisch inzicht ziet wel in dat dit nergens op slaat. Toch zal ik het even voorrekenen: een standaard lantaarnpaal gebruikt 70W (spaarlamp), met LED wordt dat 25W. 45W verschil dus. Dus als je 245 lantaarnpalen vervangt kan je precies één auto met 11 kW laden. 's Nachts weltevestaan.
Ik denk ook graag in mogelijkheden, maar die moeten wel realistisch zijn.

- - - Updated - - -

Rest nog het implementeren van slim laden van meerdere auto's zonder het net teveel te belasten. Daar ligt een mooie taak voor de energiemaatschappijen, zij zijn er tenslotte direct bij gebaat. Eneco is al met een proef bezig...

Het knijpen van laders op piekmomenten betekent natuurlijk niet dat de laadcapaciteit omhoog gaat... Integendeel.

- - - Updated - - -

Nee een maximale parkeerduur gaat er niet komen want dat zou onpraktisch zijn zoals je zelf al aangeeft. Ik denk zelf dat er wel degelijk voor praktisch elke elektrische auto een oplaadpunt ontstaat. Laadpleinen ala Charging Plaza - Allego Nederland zullen per laadpunt een stuk goedkoper zijn als de huidige laadpalen en bieden ook loadbalancing wat een goede oplossing is om met een beperkte aansluiting een groot aantal oplaadpunten te kunnen bedienen.
Ik denk inderdaad dat één laadpunt per parkeerplek meer toekomst heeft dan de huidige openbare laadpalen. Maar ook dit blijft een zeer kostbare oplossing die flinke aanpassingen aan het stroomnet vergt.
 
Serieus? Sorry hoor ik wil niet lullig doen, maar iedereen met enig technisch inzicht ziet wel in dat dit nergens op slaat. Toch zal ik het even voorrekenen: een standaard lantaarnpaal gebruikt 70W (spaarlamp), met LED wordt dat 25W. 45W verschil dus. Dus als je 245 lantaarnpalen vervangt kan je precies één auto met 11 kW laden. 's Nachts weltevestaan.
Ik denk ook graag in mogelijkheden, maar die moeten wel realistisch zijn.
Misschien heb je wel gelijk. Jij weet er zeker veel meer van dan ik. Toch wil ik je wijzen op de ontwikkelingen die ik om me heen zie die jou misschien zijn ontgaan.

Die Duitsers hebben vast geen enkel technisch inzicht BMW maakt straatlantaarn met oplaadpunt

En voor dat je zegt, dit is een proefballon die gedoemd is te mislukken... In Berlijn zag ik ze al staan. Was wel van een andere fabrikant zonder enig technisch inzicht.

image.jpg


Wake up!
 
Serieus? Sorry hoor ik wil niet lullig doen, maar iedereen met enig technisch inzicht ziet wel in dat dit nergens op slaat. Toch zal ik het even voorrekenen: een standaard lantaarnpaal gebruikt 70W (spaarlamp), met LED wordt dat 25W. 45W verschil dus. Dus als je 245 lantaarnpalen vervangt kan je precies één auto met 11 kW laden. 's Nachts weltevestaan.
Ik denk ook graag in mogelijkheden, maar die moeten wel realistisch zijn.

- - - Updated - - -



Het knijpen van laders op piekmomenten betekent natuurlijk niet dat de laadcapaciteit omhoog gaat... Integendeel.

- - - Updated - - -


Ik denk inderdaad dat één laadpunt per parkeerplek meer toekomst heeft dan de huidige openbare laadpalen. Maar ook dit blijft een zeer kostbare oplossing die flinke aanpassingen aan het stroomnet vergt.
Ik denk dat het wel meevalt.
Het net dat er nu ligt is berekend op piekverbruik (rond 18:00 als alle inductieplaten, ovens, tv's e.d. collectief aangaan). Ik ken de gemiddelde cijfers niet, maar bij ons thuis wordt er dan zo 8kW verstookt. 'S nachts zakt dat naar een 200W dus dan kan de wijktransformator prima ingezet worden om de auto's in de wijk met iets onder diezelfde piekwaarde te laden (zeg 5kW, even uitgaande evenveel EVs in de straat als dat er gewone huisaansluitingen zijn). 5kW gedurende 8 uur laden is zo'n 150km incl. laadverliezen. Die slimme laadpalen zouden dus op straat gewoon afgetakt kunnen worden van de huisaansluitingen (voor de hoofdstoppen), dus nieuwe kabels door de straat trekken is dan ook niet nodig.

Het knijpen van de laadcapaciteit gebeurt dan dus alleen tijdens de piekmomenten wanneer huishoudens meer stroom vragen.

Ik zie zo gauw eigenlijk geen problemen voor het opschalen van laadpalen in de straat eerlijk gezegd.
 
Ik zie zo gauw eigenlijk geen problemen voor het opschalen van laadpalen in de straat eerlijk gezegd.

Het wordt zo langzamerhand een stokpaardje van me. In de toekomst kijkend zie ik een enorme opkomst van stationaire batterijen. De eerste jaren zal het nog wat krap zijn maar net als bij de zonnepanelen zal de beschikbaarheid snel groter worden en de prijzen constant dalen.

Zet een flinke unit neer, sluit hem aan op een parkje zonnepanelen en op het lichtnet voor als het zonnetje weekend houdt. Het hoeft geen zware netaansluiting te worden want hij gebruikt gewoon de op dat moment beschikbare capaciteit na aftrek van de andere gebruikers. Dat is dan in de nacht erg veel maar op droogtrommeltijden minder. Voor het net een mooie balancing.

Die batterij levert dan stroom, DC direct, die dan beschikbaar komt voor EV's anno 2020 met een stroomsterkte van 130 kW of meer. In situaties dat er een beperkt wagenpark voor is kan dat goed werken.
Zodra trouwens de huisbatterij beschikbaar komt met een redelijke capaciteit durf ik erom te wedden dat Tesla daar een mooie laadmogelijkheid aan koppelt die ook werkt op het zeer snel leveren van stroom door de batterij, ofwel in een uurtje vol thuis ook al vinden wij dat allemaal nu niet nodig vanuit ons huidige denken.

Maar de komende generatie kan wel eens een paar stapjes verder zijn met hun verlangens. Bovendien verwacht ik dat er pas echt een doorbraak is wanneer een autokoper een range heeft van meer dan 350 km. We kunnen nu wel zeggen dat er gemiddeld misschien maar 40 km per dag wordt gereden maar in de praktijk beleeft iedereen het toch zo dat zijn auto hem overal kan brengen, inclusief vakantiereizen. Er worden niet voor niets zo enorm weinig van die EV's verkocht?

Overigens sinds een week bij ons in de straat een electric drive Mercedes, blauw. het bijzondere is dat hij er uit ziet als een gewone auto, wat een pluspunt is.
Maar range in de praktijk ook max. 150 km en dan moet je het ect niet te gek maken.

Schermafbeelding 2015-04-10 om 21.49.13.png


Overigens zijn wij nog steeds de enige Tesla in de wijk. Wel is er een adres waar een tijdlang 2 Panamera's woonden. Voor zover bekend is er ook nog ergens een Zoe.

edit, sorry, misschien wel wat off topic op het eind.