Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Hier kan ik toch behoorlijk pissig over worden. De ANWB heeft een lijst met de top 10 van elektrische auto's opgesteld, en daar staat en e-up op één. Tesla Model S staat niet in de lijst, want:

Er zijn op moment van verschijnen van deze Top10 nog vier andere volledige elektrische personenauto's op de markt: de Ford Focus,Mercedes Benz B, Renault Kangoo Z.E. en Tesla Model S. Deze auto's hebben een hoger normverbruik dan de auto's uit de Top10, of het normverbruik is onbekend

Top10 Elektrische autos - ANWB

Tjesis. Das erg jammer. Dat normverbruik is volgens mij gewoon de opgave van de fabrikant. Oftewel n belletje of even kijken op de site van Tesla had dit opgelost.
 
Hier kan ik toch behoorlijk pissig over worden. De ANWB heeft een lijst met de top 10 van elektrische auto's opgesteld, en daar staat en e-up op één. Tesla Model S staat niet in de lijst, want:

Er zijn op moment van verschijnen van deze Top10 nog vier andere volledige elektrische personenauto's op de markt: de Ford Focus,Mercedes Benz B, Renault Kangoo Z.E. en Tesla Model S. Deze auto's hebben een hoger normverbruik dan de auto's uit de Top10, of het normverbruik is onbekend

Top10 Elektrische autos - ANWB

Tja ze verzekeren de Tesla ook niet, dan kun je maar het beste doen alsof Tesla niet bestaat.
 
Maar wat voor criterium is verbruik nu eigenlijk? Ik ken niemand die dat als criterium laat meewegen bij de aanschaf van een FEV.

Dat idd ook nog eens. Temeer jammer omdat er bij ANWB wel degelijk mensen rondlopen die veel over FEV en Tesla in t bijzonder afweten. Sprak laatst n wegenwachter (is dat correct NL?) die mega enthousiast over EV en Tesla stond te praten en er zich serieus in verdiept had.
 
wat bedoel je juist René, ik ben niet helemaal mee... :frown:

De Tesla-S verbruikt inderdaad méér dan het nummer 10 in de lijst.
En bijgevolg staat hij niet in die top10.

Waar ik het wel mee eens ben : uiteraard zijn er andere criteria die men gebruikt bij de aanschaf van een EV, dan bij een ICE.
In deze lijkt mij Range véél belangrijk dan verbruik.
En dan staat de model-S wel bovenaan.
 
Hier kan ik toch behoorlijk pissig over worden. De ANWB heeft een lijst met de top 10 van elektrische auto's opgesteld, en daar staat en e-up op één. Tesla Model S staat niet in de lijst, want:

Er zijn op moment van verschijnen van deze Top10 nog vier andere volledige elektrische personenauto's op de markt: de Ford Focus,Mercedes Benz B, Renault Kangoo Z.E. en Tesla Model S. Deze auto's hebben een hoger normverbruik dan de auto's uit de Top10, of het normverbruik is onbekend

Top10 Elektrische autos - ANWB

In het oude denken hebben ze wel gelijk. Minder verbruik per km is beter voor het milieu.

Maar als de elektriciteit 100% groen is, is dat geen argument meer.

Hou je nog wel kosten per km over. Met deze autootjes kun je goedkoper rijden (zeker als je de afschrijving ook nog meeneemt).
Het is maar wat je in een lijstje wil zien.
 
Welk, zichzelf respecterend, merk wil er nou in deze pathetisch zielige top-10 van de ANWB staan?
In hun bandentests (klein onderdeel van je auto) wegen ze een dozijn factoren om tot een rangorde te komen. (Veiligheid telt zwaar.)
En als het over de hele auto gaat, is er 1 dimensie: verbruik per km.
Je zult maar de stagair zijn die dit 'onderzoek' ook nog eens voor nop moet doen. De schoonmakers lachen je nog uit.
 
De EV's is nieuwe techniek waar een wegenwachter weinig mee kan dus.... zitten ze er niet op te wachten, buiten een keer dan om nog een bandje te kunnen plakken. De wegenwachters hebben het decennia lang alleen van doen gehad met hoofdzakelijk het aan de praat brengen van verbrandingsmotoren, het zijn geen "elektriciens". En ook al waren het ook elektriciens en ITers, dan nog kunnen ze weinig uitrichten want een EV is veel te complex voor ze. Organisaties zoals de ANWB zijn te druk bezig om hun eigen wereldje in stand te houden en zien niet dat de wereld om hun heen veranderd. Daar gaat het dan mis, kwestie van tijd.

Ik heb mijn ANWB lidmaatschap al jaren geleden opgezegd, zowel voor mijn eigen personenwagen, als voor onze bedrijfswagens. Beide automerken leveren standaard, zonder extra kosten, namelijk een gelijkwaardige service waardoor de ANWB dubbel en dus overbodig was. Maar de aanleiding was eigenlijk dat ze me destijds probeerde een poot uit te draaien bij een repatriëring van één van de bedrijfswagens uit het buitenland. Is jaren gesteggel geweest met een arrogantie met een grote "A", tot uiteindelijke de rechter er aan te pas moest komen. Het heeft hun uiteindelijk een boel geld gekost, en mij een boel tijd (sorry voor mijn frustratie). Aan die arrogantie gaan dat soort organisaties uiteindelijk ten onder, ze weten niet meer wie de klant is en zien ook niet meer dat de wereld om hun heen veranderd waaraan e zich eigenlijk moeten aanpassen.
 
Ga t toch even opnemen voor de ANWB of eigenlijk voor de wegenwacht van de ANWB want dat is een afdeling van de ANWB waar ik wel fan van ben. Daar worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld route mobiel of Bosch carservice nog mensen op pad gestuurd die vaak in staat zijn om je echt weer op weg te helpen als je gestrand bent. Ik ben met volle tevredenheid in twee keer geholpen en weer op weg geholpen. Ook zakelijk hebben ze ons al n paar keer prima kunnen helpen. Wat als straks t scenario is dat de storing niet meer onder garantie valt omdat de auto's wat ouder worden? Willen we dan door Tesla met Tesla tarieven worden afgesleept?

Ik geloof absoluut dat er een hele generatie wegenwacht mannen rondloopt die EV niet snappen en ook niet willen snappen. Tegelijkertijd zie ik dat met wat tijd wel veranderen. Of ze ons dan met panne echt weer op weg kunnen helpen geen idee. Ik weet wel dat toen ik n jaar of 9 geleden met m'n vrij moderne BMW bij de bovag garage stond hij dat ding ook niet uitgelezen en gereset kreeg. Paar jaar later konden ze letterlijk alles uitlezen, resetten en net zo goed als de dealer oplossen.
 
Wat heeft de ANWB eigenlijk tegen Tesla; Niet Geitenwollensokkenuitstraling genoeg? of niet de uitstraling van hun achterlijke kleding aanbiedingen die ik af en toe in mijn mailbox krijg? Ik ga denk ik mijn lidmaatschap maar opzeggen. Dit komt nooit meer goed!

Ik heb hen net even verklaring gevraagd via de website.
De BOND weet nu dat ik zal opzeggen mocht het antwoord mij niet bevallen, jammer na ruim 25 jaren lidmaatschap.
 
De wegenwacht is een overbodig instituut naast je mobiliteitsgarantie, zonde van je geld: als je stil komt te staan met de Tesla bel je toch zeker eerst Tesla support? wordt eerst al over the air gediagnosticeerd en vervolgens weggesleept, want er toch niet veel wat ter plekke gedaan kan worden. Als ze een laadgenerator bij zich hadden tegen het leegrijden, dat zou nog wat toevoegen.


Nou ja, we weten nu ook weer waar de anwb zijn aanvullende fondsen vandaan haalt, en het is ook de kift.
Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik nog lid ben. Maar eens serieus over nadenken.
 
@ERvee daar sluit ik mij volledig bij aan. Ik ben het niet altijd eens met de onderzoeken van de ANWB of wat ze in de Kampioen schrijven, maar de mensen van de Wegenwacht zetten zich echt voor 100% in en proberen je inderdaad altijd weer op weg te helpen. Ook in ons gezin zijn we 2 keer geholpen door de ANWB, één keer met een tweedehands auto wat eigenlijk gewoon een miskoop was (en snel daarna verkocht is) en één keer met een oldtimer die niet meer wilde starten. Beide keren werden we echt heel goed geholpen en merk je gewoon dat ze je inderdaad weer op weg willen helpen en dat het geen haastwerk is. Het zijn ook echt wel mensen met verstand van de auto's (in elk geval ICE auto's).

Deze EV vergelijking erger ik mij ook aan, maar wij blijven voorlopig nog lid van de ANWB. Maar met 2 oldtimers is dat natuurlijk ook wel verstandig :)