Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat een lacher zeg die Faraday. Deze past echt uitstekend in het hoekje van de Quant.
Hun PR met concept auto, stoere naam en geheimzinnige nietszeggendheid is dan qua vormgeving en appeal niet echt geslaagd (wij zijn dan ook niet de doelgroep denk ik), maar ik ben echt wel blij met wat ze uiteindelijk presenteren: een universeel, modulair EV platform.

Als dat platform goed functioneert/presteert, door iedereen afgenomen kan worden en straks een beetje te betalen is, dan kan dat een flinke versnelling in de ontwikkeling van de EV betekenen, zeker zolang als de gevestigde orde met de voeten sleept...

Gezien het feit dat er toch wel wat mensen uit de industrie zitten, er blijkbaar een dikke investeerder met een visie achter staat en ze 400 man in dienst hebben, zou ik het niet zo snel in de hoek bij Quant scharen en toch wat verder kijken dan de (PR) neus lang is...
 
Ik schrijf ze ook nog niet af. Ze hebben een hele sloot top mensen van Tesla overgenomen, en uit ander publicaties blijkt dat ze al mules hebben rondrijden op basis van hun eigen techniek.

De keuze voor deze batmobile is onvergefelijk, maar als ze inderdaad in staat zijn om met een echt platform te komen, zoals VAG, dan hebben ze wel een kans om iets op te bouwen.

Dit start is niet best, ik hoop dat ze under-promissen en over-deliveren. Ook wel eens leuk voor de verandering :)
 
Hier in Groningen al dagen last van ijzel, en vanochtend heb ik er speciaal op gelet: toen ik de eerste meters van het erf afrolde en volgens mij nog geen slip was opgetreden, kreeg ik al de melding "regeneratief remmen uitgeschakeld" in beeld en die bleef ook staan. Pas na ca. 15km begon de gele lijn van de 0 af te zakken en langzaam richting groen regeneratie. Een heel stuk verder dan weer maximaal regeneratief remmen actief en melding weg.
Een ander deze melding ook gezien? Waarop zou de MS deze melding geven?
 
Over het algemeen is het accupakket dan te koud en het zou slecht zijn voor het accupakket om dan veel energie te regenereren. Dus de auto limiteert dat dan (of schakelt regeneratie volledig uit zoals in dit geval). Als je 'm op zo'n moment aan een lader zou hangen, zou hij ook een fors deel van de energie steken in het opwarmen van het accupakket, om pas daarna volledig te gaan laden.
 
Deze winter heb ik het nog niet gezien, maar vorige winter heb ik het ook wel een paar keer gehad, na een nachtje stilstand. Toen hadden we ook geen heel bizarre temperaturen, maar wel een paar keer dat het een beetje had gevroren. Ik las toen wel op het forum hier dat het regeneratief remmen veel meer beperkt is dan eerst, maar die ervaring heb ik zelf niet, want vorige winter waren voor mij de eerste maandjes Tesla rijden :)

Maar voor zover ik weet en wat ik meekrijg van de forums, is die beperking op regenereren voornamelijk de temperatuur van het accupakket.
 
Het zou mij niets verbazen dat regeneratief remmen vanwege de gladheid kan worden uitgeschakeld. (Dreigende) slip is immers eenvoudig te traceren. Speculatief blijft dit natuurlijk wel ;-)

Maar o.a. het regeneratief remmen zorgt voor de geweldige tractie met elektro motoren. Zonder regeneratie kun je ook niet remmen op de elektromotor of zie ik dat verkeerd? Omdat de elektromotoren op de milliseconde zijn aan te sturen, is de tractie zo geweldig.
 
Maar o.a. het regeneratief remmen zorgt voor de geweldige tractie met elektro motoren. Zonder regeneratie kun je ook niet remmen op de elektromotor of zie ik dat verkeerd? Omdat de elektromotoren op de milliseconde zijn aan te sturen, is de tractie zo geweldig.
Je hebt tractie (grip) nodig om te kunnen te kunnen regenereren. Als die er te weinig is zou ik me zomaar voor kunnen stellen dat regeneratief remmen wordt uitgeschakeld.
 
Dat kan het volgens mij toch niet zijn, de temperatuur alleen. Ik ben wel vaker vertrokken met matige vorst, en deze melding nog nooit eerder gezien. Beperkte regeneratie natuurlijk wel, maar dan komt alleen maar het gele lijntje in beeld...

Li-Ion batterijen mogen absoluut niet bijgeladen worden bij temperaturen onder 0°C en regen is een vorm van (bij)laden.
Hier kan je er alles over lezen: Charging Batteries at High and Low Temperatures – Battery University
Er wordt zelfs aangeraden pas te laden vanaf 5 a 10°C.

Bij onze Tesla batterij is active heating actief van zodra het kouder wordt dan 8°C. Het verbruik zal beneden de 8°C (temperatuur batterij) gevoelig hoger liggen.
 
Li-Ion batterijen mogen absoluut niet bijgeladen worden bij temperaturen onder 0°C en regen is een vorm van (bij)laden.
Hier kan je er alles over lezen: Charging Batteries at High and Low Temperatures – Battery University
Er wordt zelfs aangeraden pas te laden vanaf 5 a 10°C.

Bij onze Tesla batterij is active heating actief van zodra het kouder wordt dan 8°C. Het verbruik zal beneden de 8°C (temperatuur batterij) gevoelig hoger liggen.
Zouden ze dan ook niet de warmte die bij afremmen op de elektromotor wordt gebruikt kunnen inzetten om de batterij te verwarmen? Zou vreemd zijn de energie om het accupack te verwarmen enkel en alleen uit het pack te halen toch?
 
Zouden ze dan ook niet de warmte die bij afremmen op de elektromotor wordt gebruikt kunnen inzetten om de batterij te verwarmen? Zou vreemd zijn de energie om het accupack te verwarmen enkel en alleen uit het pack te halen toch?

Gebeurt ook, maar is bij lange na niet voldoende om de massa batterijen te verwarmen. En gelukkig maar, want warmte is een bijproduct == verliezen...