Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Was het je trouwens opgevallen dat de vrouw van Donald Trump er ook rondliep ?

normaal februari 2017
1 km er verder zijn de SuCs Royal Victoria Docks, UK
0416821211_16018156_8col.jpg
trump - 1.jpg
 
ik zag net in de design studio dat de 85 batterij ook hier is verdwenen

Logisch, het heeft geen zin cellen met 2 chemische samenstellingen in deze hoeveelheden te blijven produceren en uitleveren. De marginale kost zal nauwelijks verschillen tussen de 2 formuleringen. Het zal louter een kwestie geweest zijn de bestelde productie volledig uit te leveren om vervolgens helemaal over te stappen naar de nieuwe cellen. In onze batterij is plaats voor 7104 cellen en naarmate de capaciteit stijgt, zal dat ook bij Tesla doorstromen. Weliswaar na de nodige testen gezien batterijen voor gebruik in een EV specifieke karakteristieken moeten hebben.

De voorbije jaren hebben we gezien dat de capaciteit met ongeveer 5% per jaar stijgt. Dat is wat ik ook voor Tesla voor ogen hou.
85 kWh x 1.05 is ongeveer 90 kWh.
90 kWh x 1.05 is ongeveer 95 kWh etc...

Het zal met kleine stapjes gaan of er zou een echte doorbraak moeten komen.
 
Verder denk ik persoonlijk, maar dat zegt natuurlijk niets, dat er rechts een uitbreiding komt met 110 kWh en dat dat het dan wel zal zijn voor een poosje.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Als we naar de capaciteit kijken van de beschikbare Li-Ion 18650 cellen, zitten we nu op 3.4 Ah met 3.6 Ah in de pipeline.
In de Model S 85 kWh batterijen zitten in principe 3.2 Ah cellen.

7104 stuks x 3.2 Ah x 3.6V = 81.838 kWh. Daar komt het gedoe vandaan met de beschikbare capaciteit van ongeveer 77 kWh + 4 kWh brick protection voor de 85 serie van de Model S.

Ik vermoed dat in het 90 kWh battery pack, cellen van 3.4 Ah zitten.
7104 stuks x 3.4 Ah x 3.6V = 86.953 kWh.

De volgende stap zou dan 3.6 Ah moeten zijn:
7104 stuks x 3.6 Ah x 3.6V = 92.068 kWh.

Het zou natuurlijk kunnen dat de 90 serie van de Model S toch al cellen met een capaciteit van 3.6 Ah bevat. Ik hoop het voor de mensen maar voorlopig is er nog geen geweest waar we de CAN bus van hebben kunnen uitlezen. Dan weten we het eigenlijk meteen gezien de capaciteit wordt doorgegeven in een van de CAN messages.
 
Er is al een paar jaar speculatie over een nieuwe generatie Panasonic cellen met een capaciteit van 4 Ah (en zelfs nog ietsje meer). Probleem is dat de nominale spanning lager is (3.4V ipv 3.6V) en dat ze bijna 20% zwaarder wegen. Deze hebben een silicon based negative electrode zoals Tesla gebruikt in de 90 kWh packs.

Stel dat je die cellen in onze Model S zou steken, dan kom je aan een capaciteit van 7104 x 4 x 3.4 = 96.614 kWh.

Dit zijn dus mijns inziens de capaciteiten die je voor ogen moet houden voor de komende tijd. Je kan heel veel vinden op het Internet over 18650 cellen wat het vrij eenvoudig maakt om de evolutie in de gaten te houden.
 
Als ze 81 met 85 aanduiden, en 86 met 90 dan zal de 96 toch wel 100 genoemd gaan worden.
Wellicht dat ze die alleen voor de X en de PD modellen gaan aanbieden, dus bijv. 70 ; 70D ; 90D ; P100D(L).... die laatste zou toch zeker weer een 40pk dichter bij de magische 700 gaan komen ;-)
Wie weet?
 
na een aantal keer de nieuwe Multi coat model S gepoetst te hebben ben ik er van overtuigd dat deze niet dezelfde lak heeft dan de eerste. bij de eerste kon ik met de beste wil van de wereld geen sprankeltje glitter of metallic effect bespeuren. En heb ik me steeds afgevraagd waarom ik voor deze lak 1400€ extra had betaald. terwijl bij de Multi coat witte het effect wel duidelijk te zien is.
bij mijn nieuwe tesla is het metallic effect wel duidelijk te zien.
nu stel ik me de vraag: zou het kunnen dat de coating (opticoat pro) dit parelmoer effect teniet heeft gedaan bij de eerste? en indien de lak effectief anders geworden is, wanneer is de overstap dan gebeurd?
 
na een aantal keer de nieuwe Multi coat model S gepoetst te hebben ben ik er van overtuigd dat deze niet dezelfde lak heeft dan de eerste. bij de eerste kon ik met de beste wil van de wereld geen sprankeltje glitter of metallic effect bespeuren. En heb ik me steeds afgevraagd waarom ik voor deze lak 1400€ extra had betaald. terwijl bij de Multi coat witte het effect wel duidelijk te zien is.
bij mijn nieuwe tesla is het metallic effect wel duidelijk te zien.
nu stel ik me de vraag: zou het kunnen dat de coating (opticoat pro) dit parelmoer effect teniet heeft gedaan bij de eerste? en indien de lak effectief anders geworden is, wanneer is de overstap dan gebeurd?

Tesla heeft in 2015 een volledig nieuwe lakstraat in gebruik genomen omdat ze met de oude de 50% groei niet konden bijbenen. Dus zowiezo is je nieuwe Tesla niet in hetzelfde "bad" gegaan.

Onze parelmoer rode Tesla is wel geen metallic kleur dus als jij metallic deeltjes hebt ontdekt, maak ik mij grote zorgen over wat ze bij de carrosserie met mijn wagen gaan uitspoken. :scared:

Na het aanbrengen van een Modesta coating is er wel een verschil in reflectie en lijkt de wagen iets lichter door de extra weerspiegeling. Het parelmoer effect wordt bekomen door 2 kleuren rood boven mekaar te spuiten met daarboven nog eens een rode vernis en tenslotte als afwerkingslaag een kleurloze vernis die het geheel UV bestendig moet maken. Mijn wagen heeft wel degelijk het parelmoer effect.