Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Laten we eerst eens beginnen met energie besparen. Als ik bij een gemiddelde particuliere woning binnen stap heb ik binnen 10 minuten een mogelijke halvering van de energiekosten geïnventariseerd. De helft van die besparing met een terugverdientijd van 3 jaar, de andere helft in 6 tot 7 jaar.
Eén willekeurig voorbeeld. Als in de helft van de Nederlandse woningen het CV pompje (80 tot 90 Wu) wordt vervangen door een gelijkwaardig modern magneetpompje (4 tot 8 Wu), bespaart de BV Nederland jaarlijks 265.000.000 euro aan elektriciteit. Dat zijn 160 windmolens van 2MW. En dat elk jaar weer.
Ik laat die mensen mijn energierekening wel eens zien. Ze zijn totaal verbaasd dat het mogelijk is een huis van 1300 m3 te verwarmen, te koelen, te wassen, te douchen, tuinverlichting aan te hebben, 2 maairobots te laten werken en ook nog 20.000 km met de Tesla te rijden, voor minder dan 170 euro per maand. En dat zonder dat er ook maar één zonnepaneel op het dak ligt.
Doe je aan huisbezoeken? Ik kan wel wat hulp gebruiken denk ik...
 
  • Like
Reactions: Noelis
Ik laat die mensen mijn energierekening wel eens zien. Ze zijn totaal verbaasd dat het mogelijk is een huis van 1300 m3 te verwarmen, te koelen, te wassen, te douchen, tuinverlichting aan te hebben, 2 maairobots te laten werken en ook nog 20.000 km met de Tesla te rijden, voor minder dan 170 euro per maand. En dat zonder dat er ook maar één zonnepaneel op het dak ligt.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat me dat ook wel verbaasd. Maakt me nieuwsgierig ... Maar i.i.g. mooi dat je dit zo voor elkaar hebt gekregen :cool:
 
Laten we eerst eens beginnen met energie besparen. Als ik bij een gemiddelde particuliere woning binnen stap heb ik binnen 10 minuten een mogelijke halvering van de energiekosten geïnventariseerd. De helft van die besparing met een terugverdientijd van 3 jaar, de andere helft in 6 tot 7 jaar.
Eén willekeurig voorbeeld. Als in de helft van de Nederlandse woningen het CV pompje (80 tot 90 Wu) wordt vervangen door een gelijkwaardig modern magneetpompje (4 tot 8 Wu), bespaart de BV Nederland jaarlijks 265.000.000 euro aan elektriciteit. Dat zijn 160 windmolens van 2MW. En dat elk jaar weer.
Ik laat die mensen mijn energierekening wel eens zien. Ze zijn totaal verbaasd dat het mogelijk is een huis van 1300 m3 te verwarmen, te koelen, te wassen, te douchen, tuinverlichting aan te hebben, 2 maairobots te laten werken en ook nog 20.000 km met de Tesla te rijden, voor minder dan 170 euro per maand. En dat zonder dat er ook maar één zonnepaneel op het dak ligt.

Ik heb denk ik 3 van die pompjes. Daar moet ik dus mee aan de slag.
Waar moet ik aan denken?
Welk merk raad je aan?

Misschien kan ik een deukje slaan in m'n rekening van € 700 p/m
 
Ik heb denk ik 3 van die pompjes. Daar moet ik dus mee aan de slag.
Waar moet ik aan denken?
Welk merk raad je aan?

Misschien kan ik een deukje slaan in m'n rekening van € 700 p/m
Ik heb pompjes van het merk Wilo. Ik schat in dat ook Grundfoss en andere merken nu dezelfde magneettechniek gebruiken.
In het topic over energiezuinigheid en nul-woningen post ik een aanvullend verhaal.
 
  • Like
Reactions: basvk
Maar goed nu ik toch gekieteld ben, hier alvast de 2 grootste problemen met publiek V2G (mijns inziens):
- tegen de tijd dat er genoeg EV's zijn om iets te betekenen is de prijs van een accu zodanig gedaald dat het niet meer loont om publiek V2G op te zetten. Dat is nu eigenlijk al aan de hand: Energie-opslag goedkoper dan gascentrales, economische mijlpaal eindelijk bereikt - Beurs.com. Geen economische reden meer voor de netbeheerder om de kwaliteit van de geleverde energie af te laten hangen van externe partijen (particulieren).
- met huidige prijs/belasting structuur niet genoeg incentive als autobezitter om accucapaciteit te verhuren aan je energiemaatschappij.

En ik kan het nog wel aanvullen met een aantal punten maar dat kan beter in het V2G draadje (dat intussen een stille dood gestorven is denk ik).

Misschien wordt V2G wel niks maar demand response wordt straks zeker wel een groot ding met zoveel rondrijdende batterijen. Allemaal inpluggen en laden na het werk gaat 'm niet worden. Die 12 GWh waar die schrijver van het artikel het over heeft is precies genoeg om een half uurtje duitse zonneenergie op te vangen op een zonnige dag in april. Dan te bedenken dat de hoeveelheid zonneenergie+windenergie ontzettend hard gaat groeien en dan kun je wel nagaan dat de hoeveelheden benodigde storage zodirect niet aan te slepen valt.

Elon z'n boodschap aan Noorwegen was dat Noorwegen z'n waterkracht storage mogelijkheden zou moeten gaan ontwikkelen. Noorwegen heeft enorme kansen om straks de batterij van Europa te gaan worden maar ook dat heeft z'n beperkingen ( zie How Much Wind And Solar Can Norways Reservoirs Balance? | Energy Matters ). Die batterijen van elektrische auto's gaan zodirect een sleutelrol spelen met of zonder V2G.
 
  • Informative
Reactions: Carl
We zijn in München, morgen is de start van de 3e eTourEurope: in 9 dagen met 100% elektrische auto's door 9 landen zo'n 4000 km rijden en zoveel mogelijk events eromheen voor promotie elektrisch rijden.
Kom met zoveel mogelijk EV's dinsdagavond 3 mei naar hoofdkantoor ANWB in Den Haag waar we een dagfinish hebben.:D
ik las er over en dacht: met de Tesla kan dit door alle Superchargers nauwelijks een uitdaging meer zijn vandaag de dag. Des te meer plezier natuurlijk!
 
Geplukt van Linkedin.

Waarschijnlijk ergens tegen het zere been want de gelinkte pagina is niet meer beschikbaar.

Schermafbeelding 2016-04-29 om 18.05.31.png
 
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
Er doen ook Outlanders mee zie ik. Die zullen wel vaak moeten laden! :eek:

Dat is nu juist het probleem van de hybrids en de PHEV's. Ofschoon ik de term in het geval van een PHEV tamelijk fout vind. Het is een benzine auto met een elektrische naaimachine op een knoopcel. De statistieken van de leasemaatschappijen, waar deze bakken grotendeels mee gereden worden want zakelijk, tonen aan dat het nauwelijks iets met EV te maken heeft. Mitsubishi = Metsubsidie.

Terwijl ze wel, zo blijkt uit tankgegevens van diezelfde leasemaatschappijen, meer benzine per gereden Km gebruiken dan de gemiddelde auto die alleen op een brandstofmotor rijdt. Maar *zet zeikmodus aan* wel met hun Mickey Mouse oplaadkabeltjes laadplekken de hele dag of nacht innemen om die knoopcel op te laden. Dat geldt overigens ook voor de Volvo's, Golfjes etc. Een echt EV heeft geen publieke plek meer beschikbaar zo heb ik recent ervaren; de zeldzame keer dat ik er een zocht.

In the end of the day: kapitale fout van de politiek die zich in de luren heeft laten leggen en nog steeds niet wakker is. Inderdaad. Voorspeld in 2012. Ik heb er nog wel een paar maar ik vermoed dat hier net zoveel aandacht voor is. Wensdromen is leuker.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat verhaal moet wel een beetje genuanceerd worden. Want ook ik ben in 2013 voor zo'n Volvo plugin hybrid gevallen. Toegegeven: vooral vanwege de fiscale voordelen. Echter kon ik met die auto mijn dagelijkse rit (38km) net puur elektrisch doen. En zodoende ben ik enthousiast geworden over elektrisch rijden. En reed ik langs Tesla "om even te kijken". Inmiddels rij ik in mijn tweede Tesla.
Conclusie: er kunnen wel goede dingen uit een plugin hybride komen! :p
 
Dat verhaal moet genuanceerd worden in jouw geval PimEffting, en dat siert je. Helaas bewijzen de feiten, verbruikscijfers van leasemaatschappijen en tankkaart maatschappijen, dat deze nuance gemiddeld alles behalve op gaat. Statistiek is niet te nuanceren.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Er doen ook Outlanders mee zie ik. Die zullen wel vaak moeten laden! :eek:
Nou ja, als dat zo is dan is het niet goed gesteld met het evenement. Hoop dat het een vergissing is.
Waarschijnlijk vergissen we ons in de opzet van het evenement. Er zijn de deelnemers die 100% elektrisch aangedreven voertuigen moeten hebben om voor de eindclassificatie in aanmerking te komen. Dat zie ik gelukkig in het reglement staan.
En dan zijn er (denk ik) willekeurige mensen die bij een van de stops lang de route aanwezig willen zijn, ofzo. Maar waar de lijst met inschrijvingen (nu 208) dan voor zou dienen, ontgaat me. Om aan 1.000 zogenaamde deelnemers te komen?
 
Ook ik heb in de krappe twee jaar voor ik de eerste Tesla kreeg in een ampera gereden. Daarvoor heb ik al mijn bezwaren tegen Opel - en dat zijn er best veel - laten varen. Ik zat op een gemiddeld verbruik van onder de 2 liter per 100 km door zoveel mogelijk op iedere bestemming (bij) te laden.

Eind 2012 voorzag ik wel dat de regeling tot misbruik zou kunnen leiden. Ik heb toen bedacht dat dit voorkomen cq bestraft zou kunnen worden door de kosten voor fossiele brandstof niet meer opvoerbaar te maken als zakelijke kosten en de BTW daarop ook niet meer verrekenbaar te maken. Niet-elektrisch rijden zou daardoor circa twee keer zo kostbaar worden. Ik heb toen in mijn naïviteit de moeite genomen om verschillende kamerleden hierover te benaderen. Reacties: nul, niet eens een ontvangstbevestiging.