Gelukkig doen de Duitsers het met hun variant op een EV subsidieprogramma nog eens dunnetjes over, om je gelijk nogmaals aan te tonen. Bewijs dat ze het ook zo bedoelen: voor het berekenen van het maximale aantal gesubsidieerde auto's gaan ze uit van de subsidie per PHEV (€ 3K).Dat is nu juist het probleem van de hybrids en de PHEV's. Ofschoon ik de term in het geval van een PHEV tamelijk fout vind. Het is een benzine auto met een elektrische naaimachine op een knoopcel. De statistieken van de leasemaatschappijen, waar deze bakken grotendeels mee gereden worden want zakelijk, tonen aan dat het nauwelijks iets met EV te maken heeft. Mitsubishi = Metsubsidie.
Terwijl ze wel, zo blijkt uit tankgegevens van diezelfde leasemaatschappijen, meer benzine per gereden Km gebruiken dan de gemiddelde auto die alleen op een brandstofmotor rijdt. Maar *zet zeikmodus aan* wel met hun Mickey Mouse oplaadkabeltjes laadplekken de hele dag of nacht innemen om die knoopcel op te laden. Dat geldt overigens ook voor de Volvo's, Golfjes etc. Een echt EV heeft geen publieke plek meer beschikbaar zo heb ik recent ervaren; de zeldzame keer dat ik er een zocht.
In the end of the day: kapitale fout van de politiek die zich in de luren heeft laten leggen en nog steeds niet wakker is. Inderdaad. Voorspeld in 2012. Ik heb er nog wel een paar maar ik vermoed dat hier net zoveel aandacht voor is. Wensdromen is leuker.
Blijkbaar is dit precies wat de autofabrikanten willen. Zij maken een ICE en de belastingbetalers betalen de toegevoegde accu, elektromotor en laadinfrastructuur. En passant bezetten al die PHEV's nog alle laadpunten ook, zodat de aanschaf van 100% EV auto's onaantrekkelijk blijft.