Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Het bereik zal eerder toenemen dan afnemen. Om te beginnen vergroot het het frontaal oppervlak niet. Ten tweede zal de lucht aan de achterzijde niet direct tot turbulentie komen omdat de koffer de luchtstroom geleidelijk naar binnen afbuigt.
Het is een beetje het effect als op bijgaande foto van een Audi A2. Dit dieseltje reed al 1:30 maar met de bagagebak/staart loopt dit autootje nog 10% zuiniger.
View attachment 197417
Al was het 20%
Het bereik zal eerder toenemen dan afnemen. Om te beginnen vergroot het het frontaal oppervlak niet. Ten tweede zal de lucht aan de achterzijde niet direct tot turbulentie komen omdat de koffer de luchtstroom geleidelijk naar binnen afbuigt.
Het is een beetje het effect als op bijgaande foto van een Audi A2. Dit dieseltje reed al 1:30 maar met de bagagebak/staart loopt dit autootje nog 10% zuiniger.
View attachment 197417
Al was het 20% :)
 
Eens. In dat geval zou de M3 gedoemd zijn te mislukken als elke kleine Amerikaanse auto, made in USA.View attachment 197398

Niet helemaal met je eens… .
De Modellen die je toont dateren nog uit de 'oude' Amerikaanse cultuur, tot en met de jaren 90 waren kleine auto's daar not done en zelfs als speelgoed aanzien. Sedert 2008 is er een enorme ommezwaai gebeurd en wordt nu ook gekeken naar de zuinige én kleine wagentjes, je ziet dan ook de lelijke dingen als bv een Nissan Cube massaal in het straatbeeld verschijnen.
Wagens ter grootte van een Ford Focus zijn nu ook populair in de USA waar dit vroeger enkel voor Europa weerhouden werd.

Dus, de M3 zal wel veel bijval hebben als de lijn doorgetrokken wordt.
 
Niet helemaal met je eens… .
De Modellen die je toont dateren nog uit de 'oude' Amerikaanse cultuur, tot en met de jaren 90 waren kleine auto's daar not done en zelfs als speelgoed aanzien. Sedert 2008 is er een enorme ommezwaai gebeurd en wordt nu ook gekeken naar de zuinige én kleine wagentjes, je ziet dan ook de lelijke dingen als bv een Nissan Cube massaal in het straatbeeld verschijnen.
Wagens ter grootte van een Ford Focus zijn nu ook populair in de USA waar dit vroeger enkel voor Europa weerhouden werd.

Dus, de M3 zal wel veel bijval hebben als de lijn doorgetrokken wordt.
Het straatbeeld verandert inderdaad. Maar niet dankzij de big three, die hebben het opgegeven om kostenefficient een aantrekkelijk product te maken in de USA. Ford brengt de Focus productie naar Mexico. Chevrolet levert Koreaanse auto's. De Opel Insignia is daar in een paar GM varianten. En de kleine Chryslers vervangen door Fiat.
 
Het zal niemand ontgaan zijn dat het buiten ineens een stuk frisser is. Maar al ben ik bepaald geen Tesla rookie meer na drie jaar, ik was toch nog weer verbaasd welk effect dat heeft op mijn range. Waar ik twee weken geleden nog hooguit rond de 200 Wh/km nodig had voor mijn woon-werkverkeer ritjes van 35km enkele reis, kom ik nu onder gelijke file- en snelheidsomstandigheden met moeite onder de 235 wh/km. Was ik net zo lekker bezig om mijn all-time gemiddelde verbruik omlaag te worstelen (elk eraf gepeuzeld wattuurtje wordt nog juichend gevierd. OK, glimlachend misschien) moet ik nu met temperaturen rond de 11 graden dus alweer naar boven kijken. Temperatuur en het gewicht van de rechtervoet, als ik ze toch eens kon beinvloeden...
 
Het zal niemand ontgaan zijn dat het buiten ineens een stuk frisser is. Maar al ben ik bepaald geen Tesla rookie meer na drie jaar, ik was toch nog weer verbaasd welk effect dat heeft op mijn range. Waar ik twee weken geleden nog hooguit rond de 200 Wh/km nodig had voor mijn woon-werkverkeer ritjes van 35km enkele reis, kom ik nu onder gelijke file- en snelheidsomstandigheden met moeite onder de 235 wh/km. Was ik net zo lekker bezig om mijn all-time gemiddelde verbruik omlaag te worstelen (elk eraf gepeuzeld wattuurtje wordt nog juichend gevierd. OK, glimlachend misschien) moet ik nu met temperaturen rond de 11 graden dus alweer naar boven kijken. Temperatuur en het gewicht van de rechtervoet, als ik ze toch eens kon beinvloeden...

Je kunt de Tesla vooraf verwarmen. Dit zou behoorlijk wat moeten schelen, zeker op kortere ritten.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Misschien gaan ze nog eens waven in Knokke dit weekend…?

Ik was er deze middag voor een interventie en zag reclame voor de Zoute Rally dit weekend. Op de parkings richting Zwin en ( gewezen ) Vlindertuin stonden al heel wat special cars klaar en er werden er nog een deel van vrachtwagens afgeladen.
Een tiental Ferrari's en Lamborghini's maar ook een trio Tesla's: de zwarte Model X met de Duitse platen alsook de blauwe X met perso-nummerplaat 'MODEL-X' en een blauwe S met nieuwe plaat 1-PTT-xxx.
Ik hoorde van mijn klant die zelf ook liefhebber van de materie is dat heel wat luxe merken paddocks opgesteld zullen hebben met demowagens, wellicht Tesla dus ook… . :)

Xavier :cool:
 
Je kunt de Tesla vooraf verwarmen. Dit zou behoorlijk wat moeten schelen, zeker op kortere ritten.
Dat weet ik natuurlijk wel hoor (maar toch bedankt ;)), maar ik vind de invloed daarvan eigenlijk redelijk beperkt. Het levert in mijn dagelijkse woon-werkverkeer ook verder geen enkel probleem op, ik moet hooguit eerder laden na een paar dagen. Het ging er mij meer om dat het verbruik opvallend veel verschilt, die 10 graden temperatuurdaling. Zonder voorverwarmen en bij verder gelijksoortige omstandigheden scheelt het bij mij al 30 wh/km. Voor de relatieve newbies hier is dit misschien weer even een nieuwe ervaring nu we de herfst in gaan.
 
Waiting waiting waiting....

STATUS Since Sep 30 (mytesla) - "Your Tesla has been built and is in transit from the factory".
VIN - x90D - 161XX (NL)

Any rough estimate how long it takes to reach Tilburb (NL) from fremont ? Kindly share experience.
Posting your question once in one thread is enough. No need to spam the forum. If someone here can give an informed answer to your questions, he or she will do so.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
En ook een flink verhoogde rolweerstand van de banden, ook niks aan te doen.
Weer eens even in de boeken gedoken: de rolweerstand is Cr (rolweerstandscoëfficient) x m (massa) x g (versnelling vd zwaartekracht). De rolweerstand is dus onafhankelijk van de snelheid. De bandenspanning speelt een rol in de Cr waarde: een 10% te lage bandenspanning kan 5% extra rolweerstand geven. Het viel me vanochtend bij een temperatuur van 10gr op dat de bandenspanning op 2.8 stond. Ben er vrij zeker van dat dat ruim een week geleden bij 20+ graden nog 3.1 was. Dat is dus al 5% extra verbruik.
De luchtdichtheid scheelt ook nog eens 5% bij 15 graden verschil.
Dus bij elkaar heb je dan al 10% extra verbruik tov 2 weken geleden.
 
  • Informative
Reactions: SMU
Weer eens even in de boeken gedoken: de rolweerstand is Cr (rolweerstandscoëfficient) x m (massa) x g (versnelling vd zwaartekracht). De rolweerstand is dus onafhankelijk van de snelheid. De bandenspanning speelt een rol in de Cr waarde: een 10% te lage bandenspanning kan 5% extra rolweerstand geven. Het viel me vanochtend bij een temperatuur van 10gr op dat de bandenspanning op 2.8 stond. Ben er vrij zeker van dat dat ruim een week geleden bij 20+ graden nog 3.1 was. Dat is dus al 5% extra verbruik.
De luchtdichtheid scheelt ook nog eens 5% bij 15 graden verschil.
Dus bij elkaar heb je dan al 10% extra verbruik tov 2 weken geleden.
De rolweerstand is wel degelijk afhankelijk van de snelheid. De rolweerstand neemt lineair toe met het toenemen van de snelheid.
De luchtweerstand evenwel neemt kwadratisch toe met het toenemen van de snelheid. Luchtweerstand is in de praktijk een veel grotere weerstand dan rolweerstand. Bij 100 km/u neemt de luchtweerstand 95% van de totale weerstand voor zijn rekening, rolweerstand maar 5%.
 
  • Like
Reactions: FVO