Ik herinner me toch in Duitsland dat ik ook eens een penalty kreeg, maar dan onder voorwaarden:
- AP geactiveerd
- met de voet extra watt bijgeven om voorbij 150 te gaan.
Dan kreeg ik ook een straf, en moest ik ook even in P gaan staan om onder de straf uit te komen.
Je mag harder dan 150 (ook al in BE gedaan) maar je mag niet AP rijden én harder dan 150.
Ik heb afgelopen week nog door Duitsland gereden en daar schakelt AP uit zodra je over de 150 gaar maar kom je eronder dan kun je hem weer aanzetten.
Maar nog even terugkomen. Tijdens het sporten het afgelopen uur heb ik er nog eens over nagedacht en vind dat het wel erg gemakkelijk is om mij aan te vallen omdat ik begrip heb voor bepaalde situaties. Het is ieders goed recht om iets betuttelend of zelfs absurd te noemen maar met datzelfde recht mag ik er anders over denken.
Twee situaties; Vrouw rijdt met drie kinderen aan boord 100 en nadert vrachtauto die 85 rijdt. Ze kijkt in de spiegel en ziet niets aankomen en gaat dan na een seconde of wat naar links om de vrachtauto in te halen. Had zij op het allerlaatste moment nog gekeken dan had zij kunnen zien dat er een Q7 met hoge snelheid (170 km/uur) naderde die vervolgens achterop reed met fatale gevolgen.
Maar: alle pijlen richten zich op de bestuurder van de Q7 die asociaal hard had gereden en er geen rekening mee hield dat andere weggebruikers hier mogelijk niet op bedacht waren. Kortom, hij word genageld! Audi komt hooguit in algemene zin in beeld omdat fabrikanten niet zulke snelle auto's zouden mogen maken
Nu is het geen Q7 maar een Model X. Ineens is het niet meer de bestuurder maar is het (de) Tesla. De eerste die het twittert etc. heeft grote kans op wereldwijde aandacht en gouden klikjes dus men moet snel zijn en er is geen tijd voor onderzoek. Omdat falende Autopilot het dan goed doen wordt, omdat er toch geen sancties zijn als blijkt dat het verhaal voor geen meter klopt, de schuld bij de Autopilot gelegd. De bestuurder wordt zelfs, ter ondersteuning van het verhaal, in de slachtofferrol geduwd vanwege een falende Autopilot.
Dit is een zeer realistische benadering.
Wat kan Tesla doen? De schade in de media is er en die kun je niet herstellen, daarvoor zijn de tegenkrachten te groot. En "rectificatie" is een begrip uit de jaren tachtig.
Dan krijg je te maken met professionele instanties en dan is er op de eerste plaats het argument dat AP zichzelf bij 150 km/uur uitschakelt. Wanneer hij dan gemakkelijk weer is in te schakelen als hij onder de 150 zakt kan men stellen dat het effect en de werking minimaal zal zijn. Dat kunnen ze dan pareren door aan te geven dat ze het juist sterk ontmoedigen door AP voor de rest van de rit (wat dat ook is in de praktijk) uitgeschakeld te laten.
Lijkt me een heel begrijpelijk geval van schade-beperking.