Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht is het ook nog wat koudwatervrees van ons maar het werd ons wel aangegeven bij de proefrit dat Schotland een grijze vlek zou zijn. Zaterdag 2 juni reed ik voor het eerst in een Model S. Op dinsdag 12 juni hebben we hem opgehaald in de fabriek in Tilburg.

@PeterSZ Het is i.d.d. vreemd dat BMW en ook andere merken geen antwoord hebben op de Model S of X.
De i3 schijnt goed te rijden en is als E-auto ontworpen maar het ziet eruit als een Audi A2 of een invalide 40km autootje. Ook hebben we met een schuin oog naar een E-Golf gekeken maar dat is 3x niks. Het is een gewone Golf en die is volgepakt met accu's waar de auto niet op ontworpen is. Daarbij zijn de prestaties echt om te janken. De E-Golf wordt bij ons thuis dan ook inmiddels uitgesproken als Egel.
 
Ik houd nog steeds van auto's op fossiele brandstof! Als ik onze alfa spider pak, dan geniet ik nog steeds van de 3,0 liter v6. Ik geniet nu wel op een andere manier: waar ik de spider vroeger een snelle auto vond, is dat tegenwoordig meer het omgekeerde. Ik geniet nu van de spider zoals een treinliefhebber van stoomtreinen kan genieten: fraaie techniek, mooi geluid maar hopeloos gedateerd.

Ik heb dit jaar nog geen km gereden met onze oldtimers. In de Model S geen last van hooikoorts (in de Saab cabrio wel). In de Model S geen last van de hitte (in de 300TD wel). In de Model S nog geen enkele keer door een motoragent aan de kant gezet op de A4 of A13 voor een “standaard verkeerscontrole” (in de 300CE-24v cabrio 3-4 keer per zomer)

Als dit zo blijft gaat mijn vrouw nog eens de ruimte in de schuur claimen...
 
Wellicht is het ook nog wat koudwatervrees van ons maar het werd ons wel aangegeven bij de proefrit dat Schotland een grijze vlek zou zijn.

Ik heb eind april een heerlijk tripje via Calais helemaal naar Inverness gedaan. Ik ben daar ook diverse andere Tesla eigenaren (o.a. 1 NL en 1 CH) tegengekomen. Nooit een probleem gehad met laden. En inderdaad zoals @robertvg zegt: pak een b&b of hotel met DeC en je hebt weer voor dagen stroom.
 
  • Like
Reactions: S-19910
De negeer-optie zal niet nodig zijn.
Mijn opmerking over korrel zout kwam niet uit frustratie, noch was het een persoonlijke aanval aan het adres van Hans.

De positieve instelling van Hans vind ik bewonderenswaardig. Ik krijg echter wel de indruk dat zijn positieve kijk op EV's en Tesla in het bijzonder zijn objectiviteit aantast, waardoor een inhoudelijke discussie lastig te voeren is met hem. Daar pas ik dan ook voor.

De kunst van dit forum is dat je niet overal hetzelfde over hoeft te denken. Wat een ander aandraagt kan nuttig zijn en dan neem je er iets van over, maar kan ook voor je gevoel de plank mis slaan. Al een aantal jaren ben ik meer dan gemiddeld actief op dit forum en ik denk dat ik wel kan stellen dat ik het nagenoeg altijd goed beargumenteer. Ik zit er dicht op en probeer te volgen waarom dingen gebeuren en dan vind ik het zinvol om de achtergrond van bijvoorbeeld een wat strengere AP toe te lichten, ook al is het iets waar ikzelf niet blij mee ben.

Daarnaast heb ik een heel positieve kijk op Tesla omdat ik vanuit de twee masterplannen volg wat er gedaan en bereikt wordt en mij heel goed kan vinden in de totaalaanpak waarbij auto's maar een onderdeel(tje) zijn van een groot geheel waar we uiteindelijk allemaal wel bij varen.
Niemand zal mij een positieve kijk op EV's in het algemeen toedichten. Ik vind het hopeloos verouderd dat fabrikanten van inmiddels een eeuw oud nog steeds handelen als zij in het begin deden en niet kunnen omdenken en daarbij ontdekken dat een nieuwe aanpak heel erg lucratief kan zijn.
Dat zien we namelijk bij Tesla. Ze hebben met eerst de Roadster (bedoeld om fondsen te creëren voor S en X) een begin gemaakt en daarna kwamen ze met S en X waarbij ze deze zo goed en gewild maakten dat per auto een bedrag van een redelijke ICE extra werd betaald voor de uiteindelijke ontwikkeling van Model 3. Terwijl iedereen over elkaar heen valt over het verbranden van cash probeer ik uit te leggen dat ze zoveel winst op hun auto's maken (en via andere kanalen door een aansprekende boodschap) dat er een Gigafactory draaiend is, dat er vele servicecentra zijn gebouwd, dat er ruimte is voor de ontwikkeling van de Semi die alle vrachtauto's voor kak zet door een compromisloos concept (geen 150 km range, geen elektromotortje in een bestaande vrachtauto) maar onwaarschijnlijk hoge prestaties en bereik en perfect passend in het totaalbeeld. Daarnaast ook nog eens een Supercharger netwerk uitrollen in vijf jaar tijd dat reizen moeiteloos maakt en uiteraard de ontwikkeling en thans productie op niveau van Model 3, die nagenoeg op alle fronten de verwachtingen overtreft.
Daarnaast een energiedivisie die het ene kunststukje na het andere op de globe neerzet en afstormt op een enorme opschaling.

De autopilot wordt ook door gebruikers verguisd omdat men niet inziet dat we nog maar een fractie gebruiken van wat kan en die fractie vaak verkeerd gebruiken. Ik stoor mij er daarbij aan dat negatieve publiciteit wordt gegenereerd door domme dingen van gebruikers, zoals verbaasd zijn dat hij niet op alle stilstaande objecten reageert terwijl al een aantal malen is uitgelegd dat dat beter is dan dat hij in de remmen gaat voor zaken als een reflecterend colablikje, veel gevaarlijker uiteraard. Maar bij nadere studie van de aanpak blijkt dat het een even geniaal project is als de terugkerende boosters maar de weg naar realisatie is lang en soms langer dan gehoopt.

We weten dat we onder een enorm vergrootglas liggen, enerzijds vanuit afgunst, anderzijds vanuit een gevoel van bedreiging want de fabrikanten zien echt wel dat ze in hun hemd staan en doen er alles aan om de ontwikkeling te vertragen. En dan gaat het niet om wat beter is maar om (eigen)belangen.

Ik hoef SpaceX (niet Tesla maar wel verweven) niet te noemen maar wie de presentatie in de synagoge van de plannen van de Boring Company heeft gevolgd merkt dat het daar ook heel hard gaat. Vandaag hebben ze weer een opdracht binnen gehaald. Er wordt gewerkt aan het versnellen van het boren en als men op de uiteindelijke "snelheid" zit zal dat er op neer komen dan een tunnel van Los Angeles naar San Francisco in drie weken geboord is. Stel dat dat lukt en dat men gaat opschalen. Dan kunnen zes van die machines parallel in heel korte tijd realiseren waar men vroeger tientallen jaren over deed en tegen een fractie van die kosten. Het is een serieuze aanpak die er in mijn overtuiging gewoon gaat komen.

Ik ben behoorlijk kritisch op andere merken en zou graag zien dat er in de breedte uitbreiding gaat komen maar daar zijn de fabrikanten nog niet op te betrappen. Wanneer je met een ICE rijder praat over elektrisch rijden gaat het primair om twee zaken, bereik en laden.
Logisch toch dat je dan eerst die zaken oppakt? Tesla deed dat vanaf scratch, andere fabrikanten zouden zich zo kunnen inkopen en dan zou een auto als de i-Pace een verdiende kans maken. Nu vallen deze auto's, het lijkt wel een complot, één voor één door de mand.
De Bolt/Ampera is voorlopig niet in aantallen leverbaar en te duur. De i-Pace krijgt steeds meer kritiek vanwege het feit dat je er niet echt mee kunt reizen, enerzijds vanwege ontbreken van een heldere infra anderzijds vanwege tekortkoming aan de auto zelf zoals de luchtweerstand. Een trip als wij afgelopen weekend hebben gemaakt zou heel anders gelopen zijn als er een i-Pace mee zou gaan. (Of welke andere EV dan ook). En dat na inmiddels zo'n 8 jaar ontwikkeling. Nissan heeft zich ingedekt tegen hoge verkopen door een batterij te monteren die hooguit (als de batterij al niet warm zou zijn door het rijden) één keer wil "snelladen" althans wat daarvoor moet doorgaan. Pas in 2019 kans op een betere. Audi worstelt met de te hoge CW waarde waardoor deze in uitgerekend het Autobahnland bij uitstek de mist in dreigt te gaan, Hyundai wil met betere alternatieven komen maar loopt stuk op de batterijen. De beschikbaarheid van batterijen speelt over de hele linie nog afgezien van het feit dat batterijen een groot deel van de prijs van een EV bepalen en veel vraag niet echt voor concurrerende prijzen zorgt terwijl Tesla giga opschaalt en op kWh prijzen van onder de $100 (op packniveau) afstevent.

Ik hoop dat mijn focus iets begrijpelijker wordt op deze manier en wil tot slot nog aangeven dat waar "normale" bedrijven targets van max. 100% stellen en soms halen de target bij Tesla op 150% ligt en dan halen ze 120%. Ik ga dan niet vallen over die 30%.
 
De kunst van dit forum is dat je niet overal hetzelfde over hoeft te denken. Wat een ander aandraagt kan nuttig zijn en dan neem je er iets van over, maar kan ook voor je gevoel de plank mis slaan. Al een aantal jaren ben ik meer dan gemiddeld actief op dit forum en ik denk dat ik wel kan stellen dat ik het nagenoeg altijd goed beargumenteer. Ik zit er dicht op en probeer te volgen waarom dingen gebeuren en dan vind ik het zinvol om de achtergrond van bijvoorbeeld een wat strengere AP toe te lichten, ook al is het iets waar ikzelf niet blij mee ben.

Daarnaast heb ik een heel positieve kijk op Tesla omdat ik vanuit de twee masterplannen volg wat er gedaan en bereikt wordt en mij heel goed kan vinden in de totaalaanpak waarbij auto's maar een onderdeel(tje) zijn van een groot geheel waar we uiteindelijk allemaal wel bij varen.
Niemand zal mij een positieve kijk op EV's in het algemeen toedichten. Ik vind het hopeloos verouderd dat fabrikanten van inmiddels een eeuw oud nog steeds handelen als zij in het begin deden en niet kunnen omdenken en daarbij ontdekken dat een nieuwe aanpak heel erg lucratief kan zijn.
Dat zien we namelijk bij Tesla. Ze hebben met eerst de Roadster (bedoeld om fondsen te creëren voor S en X) een begin gemaakt en daarna kwamen ze met S en X waarbij ze deze zo goed en gewild maakten dat per auto een bedrag van een redelijke ICE extra werd betaald voor de uiteindelijke ontwikkeling van Model 3. Terwijl iedereen over elkaar heen valt over het verbranden van cash probeer ik uit te leggen dat ze zoveel winst op hun auto's maken (en via andere kanalen door een aansprekende boodschap) dat er een Gigafactory draaiend is, dat er vele servicecentra zijn gebouwd, dat er ruimte is voor de ontwikkeling van de Semi die alle vrachtauto's voor kak zet door een compromisloos concept (geen 150 km range, geen elektromotortje in een bestaande vrachtauto) maar onwaarschijnlijk hoge prestaties en bereik en perfect passend in het totaalbeeld. Daarnaast ook nog eens een Supercharger netwerk uitrollen in vijf jaar tijd dat reizen moeiteloos maakt en uiteraard de ontwikkeling en thans productie op niveau van Model 3, die nagenoeg op alle fronten de verwachtingen overtreft.
Daarnaast een energiedivisie die het ene kunststukje na het andere op de globe neerzet en afstormt op een enorme opschaling.

De autopilot wordt ook door gebruikers verguisd omdat men niet inziet dat we nog maar een fractie gebruiken van wat kan en die fractie vaak verkeerd gebruiken. Ik stoor mij er daarbij aan dat negatieve publiciteit wordt gegenereerd door domme dingen van gebruikers, zoals verbaasd zijn dat hij niet op alle stilstaande objecten reageert terwijl al een aantal malen is uitgelegd dat dat beter is dan dat hij in de remmen gaat voor zaken als een reflecterend colablikje, veel gevaarlijker uiteraard. Maar bij nadere studie van de aanpak blijkt dat het een even geniaal project is als de terugkerende boosters maar de weg naar realisatie is lang en soms langer dan gehoopt.

We weten dat we onder een enorm vergrootglas liggen, enerzijds vanuit afgunst, anderzijds vanuit een gevoel van bedreiging want de fabrikanten zien echt wel dat ze in hun hemd staan en doen er alles aan om de ontwikkeling te vertragen. En dan gaat het niet om wat beter is maar om (eigen)belangen.

Ik hoef SpaceX (niet Tesla maar wel verweven) niet te noemen maar wie de presentatie in de synagoge van de plannen van de Boring Company heeft gevolgd merkt dat het daar ook heel hard gaat. Vandaag hebben ze weer een opdracht binnen gehaald. Er wordt gewerkt aan het versnellen van het boren en als men op de uiteindelijke "snelheid" zit zal dat er op neer komen dan een tunnel van Los Angeles naar San Francisco in drie weken geboord is. Stel dat dat lukt en dat men gaat opschalen. Dan kunnen zes van die machines parallel in heel korte tijd realiseren waar men vroeger tientallen jaren over deed en tegen een fractie van die kosten. Het is een serieuze aanpak die er in mijn overtuiging gewoon gaat komen.

Ik ben behoorlijk kritisch op andere merken en zou graag zien dat er in de breedte uitbreiding gaat komen maar daar zijn de fabrikanten nog niet op te betrappen. Wanneer je met een ICE rijder praat over elektrisch rijden gaat het primair om twee zaken, bereik en laden.
Logisch toch dat je dan eerst die zaken oppakt? Tesla deed dat vanaf scratch, andere fabrikanten zouden zich zo kunnen inkopen en dan zou een auto als de i-Pace een verdiende kans maken. Nu vallen deze auto's, het lijkt wel een complot, één voor één door de mand.
De Bolt/Ampera is voorlopig niet in aantallen leverbaar en te duur. De i-Pace krijgt steeds meer kritiek vanwege het feit dat je er niet echt mee kunt reizen, enerzijds vanwege ontbreken van een heldere infra anderzijds vanwege tekortkoming aan de auto zelf zoals de luchtweerstand. Een trip als wij afgelopen weekend hebben gemaakt zou heel anders gelopen zijn als er een i-Pace mee zou gaan. (Of welke andere EV dan ook). En dat na inmiddels zo'n 8 jaar ontwikkeling. Nissan heeft zich ingedekt tegen hoge verkopen door een batterij te monteren die hooguit (als de batterij al niet warm zou zijn door het rijden) één keer wil "snelladen" althans wat daarvoor moet doorgaan. Pas in 2019 kans op een betere. Audi worstelt met de te hoge CW waarde waardoor deze in uitgerekend het Autobahnland bij uitstek de mist in dreigt te gaan, Hyundai wil met betere alternatieven komen maar loopt stuk op de batterijen. De beschikbaarheid van batterijen speelt over de hele linie nog afgezien van het feit dat batterijen een groot deel van de prijs van een EV bepalen en veel vraag niet echt voor concurrerende prijzen zorgt terwijl Tesla giga opschaalt en op kWh prijzen van onder de $100 (op packniveau) afstevent.

Ik hoop dat mijn focus iets begrijpelijker wordt op deze manier en wil tot slot nog aangeven dat waar "normale" bedrijven targets van max. 100% stellen en soms halen de target bij Tesla op 150% ligt en dan halen ze 120%. Ik ga dan niet vallen over die 30%.
Hans,
Heb je de management summary voor mij?
Ik heb al een dagtaak aan het lezen van dit forum.
 
Leuk om nog eens een post te lezen die er toe doet.
Top keuze, @Right_Said_Fred .

Bedankt! :)

En ik zou nog wel iets willen toevoegen aan mijn argumenten om zo snel alweer een derde Model S te kopen en weer een bak geld over te maken naar Tesla... Ik wil Elon een duw in de rug geven! Ik denk echt dat hij op dit moment de belangrijkste man ter wereld is, op veel terreinen. Ik heb het gevoel dat ik mijn steentje moet bijdragen aan zijn geweldige bedrijf in een tijd dat de media er veel te negatief over schrijven en alle haters en naysayers het graag tenonder zien gaan.

Ik weet het, het is misschien een naïve reden om een nieuwe auto te kopen. En mijn aankoop zal niet het verschil maken. Maar het geeft me wel het gevoel dat ik iets zinnigs doe met mijn centen.

En uiteraard doe ik met een P100D ook mezelf een plezier :cool:
 
Last edited:
@Hans Noordsij een goed verhaal, zie ook mijn like bij je bericht. Ik denk alleen niet dat de kritiek zozeer gericht is op het feit dat je zo in Tesla gelooft, maar op de manier waarop je kritiek van anderen vaak wegwuift. Ik vind Tesla ook geweldig, maar ik heb wel kritiek op bijvoorbeeld een brakke navigatie. Als ik daar alleen iets over zeg volgt er bijna met zekerheid een reactie van jou waarin je zegt dat de navigatie voor jou perfect werkt, of dat je zelf ook kunt opletten of iets van die strekking. Zo'n reactie komt op mij over alsof mijn kritiek niet mag, of onterecht is. Dat voelt niet prettig. Het voelt soms als een directe aanval op mijn mening.
Ga zeker door met je geloof in Tesla. Wat dat betreft sta ik naast je. Maar geef anderen wellicht ook wat meer ruimte om gewoon kritiek te hebben. We zijn hier (bijna) allemaal Tesla eigenaren, en ik denk dat ik veilig kan stellen dat nagenoeg iedereen hier fan is van Tesla. De kritiek die je hier leest is niet de kritiek die je leest in de media met het zoveelste onzinverhaal over Autopilot. De kritiek die je hier ziet is geen kritiek om Tesla onderuit te halen, maar om Tesla te helpen nóg beter te worden.
Hetzelfde geldt uiteraard ook voor mijn kritiek richting jou.
 
@Hans Noordsij een goed verhaal, zie ook mijn like bij je bericht. Ik denk alleen niet dat de kritiek zozeer gericht is op het feit dat je zo in Tesla gelooft, maar op de manier waarop je kritiek van anderen vaak wegwuift. Ik vind Tesla ook geweldig, maar ik heb wel kritiek op bijvoorbeeld een brakke navigatie. Als ik daar alleen iets over zeg volgt er bijna met zekerheid een reactie van jou waarin je zegt dat de navigatie voor jou perfect werkt, of dat je zelf ook kunt opletten of iets van die strekking. Zo'n reactie komt op mij over alsof mijn kritiek niet mag, of onterecht is. Dat voelt niet prettig. Het voelt soms als een directe aanval op mijn mening.
Ga zeker door met je geloof in Tesla. Wat dat betreft sta ik naast je. Maar geef anderen wellicht ook wat meer ruimte om gewoon kritiek te hebben. We zijn hier (bijna) allemaal Tesla eigenaren, en ik denk dat ik veilig kan stellen dat nagenoeg iedereen hier fan is van Tesla. De kritiek die je hier leest is niet de kritiek die je leest in de media met het zoveelste onzinverhaal over Autopilot. De kritiek die je hier ziet is geen kritiek om Tesla onderuit te halen, maar om Tesla te helpen nóg beter te worden.
Hetzelfde geldt uiteraard ook voor mijn kritiek richting jou.

Ik wil er graag aan toevoegen dat het een fijt is dat deze wereld beïnvloed wordt door de lobby van de 'grote' gevestigde orde. Zij zetten hun lobby vol in op allerlei manieren om elke zakelijke bedreiging te elimineren. De grote Duitse automerken lopen hierin voorop. Elon is krachtig en machtig genoeg om hier een tegenoffensief in te starten, maar het lijkt er op dat hij zich niet tot dit niveau wilt verlagen (gelukkig). Hierdoor blijft hij helaas wel de underdog die constant met het pestgedrag van de grote te maken heeft. Dit is van alle tijd. Ooit, en ik hoop spoedig, zal Elon zijn integriteit beloont worden. Dan gaat de massa hem geloven en is hij spekkoper (de held) helaas gelooft de massa op deze wereld de media, het staat in de krant dus is het waar! Dit domme kudde gedrag zal blijven, lees de bijbel of koran en vervang de naam van de betreffende profeet in Elon en je zult constateren dat eerst zijn kop er af moet alvorens de grote massa Elon gelooft. Ik ben niet gelovig (christelijk of moslim) maar geloof wel in Elon. Ik pleit ook 'Elon' in gesprekken binnen mijn netwerk net als @Hans Noordsij, Misschien niet zo fanatiek als hij maar wel met dezelfde intenties. Het gaat hier primair niet meer om een heerlijke auto met uitschuifbare klinken, maar om een andere kijk op de wereld, duurzaamheid en leefbaarheid voor volgende generaties (onze kleinkinderen) Daarom mag van mij iedereen die 'pro' Elon schrijft, schrijven wat en hoe hij wilt. Mits respectvol. Ga zo door @Hans Noordsij.
 
Het valt wel op dat jij geen enkele negatieve opmerking aan het adres van Tesla accepteert. Derhalve neem ik jouw stelling ook met een korrel zout en ga er verder niet meer op in.

De optie bestaat om bepaalde mensen op het forum te negeren. Je ziet hun posts dan niet. Dat kan heerlijk rustgevend zijn.

Kom op mannen (en vrouwen?)! Als Newbee kan ik juist heerlijk genieten van al die superpositieve berichten over 'onze' Tesla. Fijn voor mijn cognitieve disonantie (voordat we hier discussie over krijgen: 'na beslissing/aankoop op zoek gaan naar bevestiging dat je de juiste beslissing hebt genomen'). @Hans Noordsij. is idd. overduidelijk een echte fan, maar hij onderbouwt zijn statements wel altijd vrij uitgebreid. Dus ik kan ze prima in perspectief plaatsen en er een eigen mening over vormen.

Dus: Voor positieve informatie: volg @Hans Noordsij. ;) Voor complete informatie mét kritische noot: volg het héle TMC-forum. :) En voor negatieve berichten: neem een abonnement op het AD. :D
 
Ik vind Tesla ook geweldig, maar ik heb wel kritiek op bijvoorbeeld een brakke navigatie.

Ik heb altijd lopen voeteren op mijn 12 jaar oude Audi waar software bugs niet in werden gefixed. Maar ik moet helaas bekennen dat mijn hagelnieuwe Tesla echt de meest dramatische auto is wat software bugs betreft. Zit dan ook aanzienlijk meer software in, maar ik heb toch een aardige waslijst:

- Online/in-car manual werkt niet (geen instructie teksten, alleen de onderwerpen. Reset helpt niet.)
- Browser werkt niet (scherm blijft grijs, ook na herstart/reboot. Kan gewoon niets met de browser)
- Audio valt uit zodra auto switched van netwerk interface (van wifi naar 4g of vice versa). Lees: Elke keer als ik de oprit verlaat. Moet dus bij elke rit van huis wijzigen van audiobron, en dan weer switchen naar datgene waar ik naar aan het luisteren was.
- DAB+ opgeslagen zenders werken niet in een andere regio. Vast andere frequentie, maar dat zou de auto moeten snappen. Analoge radio heeft daar al 20 jaar de 'AF' functie voor. Als ik de opgeslagen zender opnieuw opzoek in de stations list kan ik de zender wel luisteren.
- Spotify logged mij soms zonder reden ineens uit. Moet dan opnieuw inloggen.
- Spotify zegt vaak 'Kan X niet laden, tap to retry' en zelfs als je binnen de seconde opnieuw tapped werkt het ineens wel. Alsof in die seconde ineens een netwerkissue verholpen is.
- Als je Spotify op je telefoon opent en zegt 'Blijf luisteren via Tesla', en je zet via je telefoon een playlist op dan ziet de auto de playlist niet. Hij ziet alleen de losse individuele nummers. Je kunt dus niet next/prev doen.
- Soms spontane reboots zonder aanleiding
- Spontane reboots tijdens het laden, waneer gepland laden geconfigureerd is, leidt er toe dat laden niet vervolgt na de reboot als de reboot plaatsvind nadat gepland laden is gestart. Sta je dan met een bijna lege accu als je denkt weg te kunnen.
- Soms valt het geluid van knipperlicht uit. Moet ik oplossen met een reboot. SeC bevestigd dat dit de juiste oplossing is (!?!?!?! Really?)
- Soms klapt mijn rechter spiegel later uit dan de linker (???). Soms pas terwijl ik al rij. Raar issue. Komt niet vaak voor gelukkig.

Dit zijn m.i. vrijwel allemaal issues die je met een paar developers in een week tijd kunt verhelpen. Het gros van deze issues zijn keer op keer reproduceerbaar en kunnen dus ook eenvoudig worden gedebugged en verholpen.

Begrijp mij niet verkeerd, het is een geweldige auto. Ik rij er elke dag met enorm veel plezier in. Rijdt prettiger dan elke auto die ik hiervoor heb gehad (toegegeven, 't is ook de duurste die ik ooit heb gehad, dus dat zegt wellicht ook wat) en ik zie mijzelf niet meer in een ICE rijden. Maar de software kan echt nog wel flink wat verbeterd worden. Ik zou het slecht willen noemen. Van een aantal bugs, met name gerelateerd aan audio, heb ik dagelijks hinder. Dat men bij Tesla dat blijkbaar zelf niet als irritant ervaart snap ik niet zo goed.

Als ik dan hoor dat sommige van deze bugs (zoals het wegvallen van audio bij schakelen van netwerk) al sinds jaar en dag aanwezig zijn dan moet Tesla nog wel even aan de bak als de gevestigde orde straks concurrerende modellen op de markt brengt samen met de IONITY infrastructuur. Als je dan bekijkt dat mobiele telefoons al tien jaar vlekkeloos switchen van netwerken, kan dit geen onoplosbaar issue zijn.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Kom op mannen (en vrouwen?)! Als Newbee kan ik juist heerlijk genieten van al die superpositieve berichten over 'onze' Tesla. Fijn voor mijn cognitieve disonantie (voordat we hier discussie over krijgen: 'na beslissing/aankoop op zoek gaan naar bevestiging dat je de juiste beslissing hebt genomen'). @Hans Noordsij. is idd. overduidelijk een echte fan, maar hij onderbouwt zijn statements wel altijd vrij uitgebreid. Dus ik kan ze prima in perspectief plaatsen en er een eigen mening over vormen.

Dus: Voor positieve informatie: volg @Hans Noordsij. ;) Voor complete informatie mét kritische noot: volg het héle TMC-forum. :) En voor negatieve berichten: neem een abonnement op het AD. :D

Cognitieve disonantie ken ik niet :)
 
Als ik jouw lijst zo lees:

- Online/in-car manual werkt niet (geen instructie teksten, alleen de onderwerpen. Reset helpt niet.)
Nog nooit gemerkt. Heb dan ook de incar manual echt nog nooit geraadpleegd.
Who needs a manual als je TMC hebt ?
- Browser werkt niet (scherm blijft grijs, ook na herstart/reboot. Kan gewoon niets met de browser)
Geen probleem bij mij, browser werkt prima.
(...)
- Soms spontane reboots zonder aanleiding

Geen last van.
- Spontane reboots tijdens het laden,
Ook dus geen last van.
- Soms valt het geluid van knipperlicht uit.
Ook geen last van.
- Soms klapt mijn rechter spiegel later uit dan de linker (???).
Ook geen last van

dan herken ik eigenlijk alleen de problemen met Spotify en de radio.
Spontane reboots horen niet voor te komen en hoor ik anderen ook nooit over, dat is geen kwestie van software.
Slechte geheugen module oid ?
 
dan herken ik eigenlijk alleen de problemen met Spotify en de radio.

Het kan een verschil zijn tussen MCU1 en MCU2. Spontane reboots heb ik overigens na een firmware update voor 2018.21.9 niet meer gehad, maar daar zijn nieuwe issues voor teruggekomen zoals de niet werkende browser.

@RobsEV: Mijn browser EN incar manual kon ik voorheen fixen met een reset/reboot. Dat werkt sinds de laatste versie niet meer als remedie. Nu doen ze 't gewoon helemaal niet meer.
 
Als ik jouw lijst zo lees:



dan herken ik eigenlijk alleen de problemen met Spotify en de radio.
Spontane reboots horen niet voor te komen en hoor ik anderen ook nooit over, dat is geen kwestie van software.
Slechte geheugen module oid ?

Een browser die niet werkt en geen online handleiding, dat had ik ook maar dat werkte weer na een reboot.
Ook had ik op de oprit de wifi ingeschakeld, wellicht dat dat ook de scheelt voor de handleiding, al had die wat mij betreft beter offline kunnen zijn, steeds met een update meegezonden.