Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Kom op mannen (en vrouwen?)! Als Newbee kan ik juist heerlijk genieten van al die superpositieve berichten over 'onze' Tesla. Fijn voor mijn cognitieve disonantie (voordat we hier discussie over krijgen: 'na beslissing/aankoop op zoek gaan naar bevestiging dat je de juiste beslissing hebt genomen'). @Hans Noordsij. is idd. overduidelijk een echte fan, maar hij onderbouwt zijn statements wel altijd vrij uitgebreid. Dus ik kan ze prima in perspectief plaatsen en er een eigen mening over vormen.

Dus: Voor positieve informatie: volg @Hans Noordsij. ;) Voor complete informatie mét kritische noot: volg het héle TMC-forum. :) En voor negatieve berichten: neem een abonnement op het AD. :D
Je kunt inderdaad met de meeste deelnemers op het forum prima en geciviliseerd discussieren of allerlei onderwerpen. Helaas is Hans daar op vele onderwerpen echt niet toe in staat. Mijn oplossing heb ik al door laten schemeren. Ieder zijn ding.
 
Cognitieve disonantie ken ik niet :)

Sorry! s-je vergeten. :oops: #taalpolitie. Bij hoeveel +1's wordt ik geschorst hier?

Maar gezien jouw kennis en cijfermatige onderbouwing van al jouw keuzes (waarvoor veel waardering, want vaak bijzonder handig), verwacht ik dat jij nooit na je aankoop/beslissing bevestiging hoeft te zoeken dat het de juiste beslissing was.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Je kunt inderdaad met de meeste deelnemers op het forum prima en geciviliseerd discussieren of allerlei onderwerpen. Helaas is Hans daar op vele onderwerpen echt niet toe in staat. Mijn oplossing heb ik al door laten schemeren. Ieder zijn ding.

Waarvan akte! Misschien zou je eens wat beter moeten lezen of luisteren. Geciviliseerd dan wel. Of met concrete argumenten komen die duidelijk laten zien waar ik het fout zie? En als dat een keer gebeurt ben ik de eerste om dat toe te geven. Leermomenten zijn heel waardevol en van je eigen fouten leer je het meest. Ik wacht af....
 
Sorry! s-je vergeten. :oops: #taalpolitie. Bij hoeveel -1's wordt ik geschorst hier?

Maar gezien jouw kennis en cijfermatige onderbouwing van al jouw keuzes (waarvoor veel waardering, want vaak bijzonder handig), verwacht ik dat jij nooit na je aankoop/beslissing bevestiging hoeft te zoeken dat het de juiste beslissing was.
Nee, alleen maar plagerij.
Na bijna 71 jaar, en fulltime tijd om na te denken, wordt het aantal beslissingen dat ik later betreur inderdaad minder.
Maar ze zijn er wel, hou ik lekker voor me. Cognitieve dissonantie is mij dan ook niet vreemd. Vooral toen ik mijn Audi S6 Avant omruilde voor de Tesla kwam dit even langs. Maar in die tijd, ik bestelde mijn eerste Model S in april 2011, had ik nog 2,5 jaar de tijd om erover na te denken :)
 
Ik heb altijd lopen voeteren op mijn 12 jaar oude Audi waar software bugs niet in werden gefixed. Maar ik moet helaas bekennen dat mijn hagelnieuwe Tesla echt de meest dramatische auto is wat software bugs betreft. Zit dan ook aanzienlijk meer software in, maar ik heb toch een aardige waslijst:

- Online/in-car manual werkt niet (geen instructie teksten, alleen de onderwerpen. Reset helpt niet.)
- Browser werkt niet (scherm blijft grijs, ook na herstart/reboot. Kan gewoon niets met de browser)
- Audio valt uit zodra auto switched van netwerk interface (van wifi naar 4g of vice versa). Lees: Elke keer als ik de oprit verlaat. Moet dus bij elke rit van huis wijzigen van audiobron, en dan weer switchen naar datgene waar ik naar aan het luisteren was.
- DAB+ opgeslagen zenders werken niet in een andere regio. Vast andere frequentie, maar dat zou de auto moeten snappen. Analoge radio heeft daar al 20 jaar de 'AF' functie voor. Als ik de opgeslagen zender opnieuw opzoek in de stations list kan ik de zender wel luisteren.
- Spotify logged mij soms zonder reden ineens uit. Moet dan opnieuw inloggen.
- Spotify zegt vaak 'Kan X niet laden, tap to retry' en zelfs als je binnen de seconde opnieuw tapped werkt het ineens wel. Alsof in die seconde ineens een netwerkissue verholpen is.
- Als je Spotify op je telefoon opent en zegt 'Blijf luisteren via Tesla', en je zet via je telefoon een playlist op dan ziet de auto de playlist niet. Hij ziet alleen de losse individuele nummers. Je kunt dus niet next/prev doen.
- Soms spontane reboots zonder aanleiding
- Spontane reboots tijdens het laden, waneer gepland laden geconfigureerd is, leidt er toe dat laden niet vervolgt na de reboot als de reboot plaatsvind nadat gepland laden is gestart. Sta je dan met een bijna lege accu als je denkt weg te kunnen.
- Soms valt het geluid van knipperlicht uit. Moet ik oplossen met een reboot. SeC bevestigd dat dit de juiste oplossing is (!?!?!?! Really?)
- Soms klapt mijn rechter spiegel later uit dan de linker (???). Soms pas terwijl ik al rij. Raar issue. Komt niet vaak voor gelukkig.

Dit zijn m.i. vrijwel allemaal issues die je met een paar developers in een week tijd kunt verhelpen. Het gros van deze issues zijn keer op keer reproduceerbaar en kunnen dus ook eenvoudig worden gedebugged en verholpen.

Begrijp mij niet verkeerd, het is een geweldige auto. Ik rij er elke dag met enorm veel plezier in. Rijdt prettiger dan elke auto die ik hiervoor heb gehad (toegegeven, 't is ook de duurste die ik ooit heb gehad, dus dat zegt wellicht ook wat) en ik zie mijzelf niet meer in een ICE rijden. Maar de software kan echt nog wel flink wat verbeterd worden. Ik zou het slecht willen noemen. Van een aantal bugs, met name gerelateerd aan audio, heb ik dagelijks hinder. Dat men bij Tesla dat blijkbaar zelf niet als irritant ervaart snap ik niet zo goed.

Als ik dan hoor dat sommige van deze bugs (zoals het wegvallen van audio bij schakelen van netwerk) al sinds jaar en dag aanwezig zijn dan moet Tesla nog wel even aan de bak als de gevestigde orde straks concurrerende modellen op de markt brengt samen met de IONITY infrastructuur. Als je dan bekijkt dat mobiele telefoons al tien jaar vlekkeloos switchen van netwerken, kan dit geen onoplosbaar issue zijn.
Weet niet of dit al eerder gemeld is maar bij mijn Classic 85 bleken de spontane herstarts van het grote scherm te maken hebben met de website tesla.flitsmeister.nl. Nu ik deze site niet meer gebruik er geen last meer van gehad.
 
Weet niet of dit al eerder gemeld is maar bij mijn Classic 85 bleken de spontane herstarts van het grote scherm te maken hebben met de website tesla.flitsmeister.nl. Nu ik deze site niet meer gebruik er geen last meer van gehad.

Ja, dat Flitsmeister problemen veroorzaakt is algemeen bekend. Volkomen nutteloos geblaat van al die hardrijders :p
Ik heb Flitsmeister nog nooit gebruikt en had ook spontane herstarts van het grote scherm.
Is na een update opgelost. Had bij mij dus zeker niks met Flitsmeister te maken.
 
Wat cool @HWS dat je in het FD staat. Terecht bezorgd denk ik! Met wel een hele vette foto op pagina 5
Ik loop nogal achter op t forum daarom een wat late reactie. Er zou afgelopen vrijdag een interview komen. Dinsdag werd ik gebeld met nog wat vragen, dacht dat dit meer was om te inventariseren of t de moeite was met mij een interview te houden, bleek dat er woensdag al een stukje nodig was... Of ze ook nog ff een fotograaf konden langssturen. Ik was very casual die dag en vermoedde dat t om een zwart/wit fotootje ter grootte van een postzegel zou gaan. In grote lijnen klopt t artikel wel al had ik nog wel wat nuancering aan willen brengen voor een echt interview en prominente plaatsing als deze. Was dus ff schrikken woensdagmorgen. Voor wie t boeit hierbij de screenshots. Tesla heeft in iedergeval weer wat aandacht gehad.

248FF213-180C-4F3F-AC90-141A9B3A4C40.jpeg
C792B8F6-A99D-4FF0-9898-E8AC27EBAE62.jpeg
 
Ik loop nogal achter op t forum daarom een wat late reactie. Er zou afgelopen vrijdag een interview komen. Dinsdag werd ik gebeld met nog wat vragen, dacht dat dit meer was om te inventariseren of t de moeite was met mij een interview te houden, bleek dat er woensdag al een stukje nodig was... Of ze ook nog ff een fotograaf konden langssturen. Ik was very casual die dag en vermoedde dat t om een zwart/wit fotootje ter grootte van een postzegel zou gaan. In grote lijnen klopt t artikel wel al had ik nog wel wat nuancering aan willen brengen voor een echt interview en prominente plaatsing als deze. Was dus ff schrikken woensdagmorgen. Voor wie t boeit hierbij de screenshots. Tesla heeft in iedergeval weer wat aandacht gehad.

View attachment 310251 View attachment 310252
Ik stel altijd als voorwaarde dat ik het artikel voor plaatsing heb mogen checken op 'feitelijke onjuistheden'. Helaas een (paar) keer mijn neus gestoten en geconfronteerd met uit het verband gerukte stukjes en/of uitspraken.
Overigens is dit een prima artikel geworden!
 
Ik stel altijd als voorwaarde dat ik het artikel voor plaatsing heb mogen checken op 'feitelijke onjuistheden'. Helaas een (paar) keer mijn neus gestoten en geconfronteerd met uit het verband gerukte stukjes en/of uitspraken.
Overigens is dit een prima artikel geworden!

Herkenbaar. Heb je keurig gecheckt op feitelijke onjuistheden. Krijg je een keurig gebalanceerd concept-stukje toegezonden met voors en tegens. Zijn in het uiteindelijke verhaal alle nuances geschrapt en alleen de tegens overgebleven, met een stemmingmakende kop erboven in chocoladeletters. Liefst met aanhalingstekens, zodat het lijkt alsof de kop een 1:1 citaat van iemand is.

Ik vind het artikel hierboven in fd trouwens niet ongenuanceerd. Het enige jammere aan de combinatie van kop en foto is dat de gemiddelde lezer eerst denkt: moet deze man vanaf 2019 iets meer betalen? Nou en, pech voor hem. Terwijl pas uit verhaal zelf blijkt dat het probleem breder is en de aanpassing een remmende werking heeft op dat wat goed is voor iedereen.
 
Beetje offtopic; ik heb ooit de pers gehaald met wat 'minder prettig' nieuws - welke op voorhand was meegedeeld aan de brede pers onder embargo.
Bij het 'life' gaan stonden er dan ook 5 journalisten van 4 verschillende kranten en 1 tv-station mij op te wachten. Ik heb dan één interview gegeven aan de 5 tegelijk. Er was dus maar 1 reëel verhaal... maar 5 totaal verschillende artikels de avond of dag nadien (pre-internet-tijdperk).
Ik heb mijn kinderen gezegd dat ze alles mogen worden in het leven, behalve journalist!
 
Ik stel altijd als voorwaarde dat ik het artikel voor plaatsing heb mogen checken op 'feitelijke onjuistheden'. Helaas een (paar) keer mijn neus gestoten en geconfronteerd met uit het verband gerukte stukjes en/of uitspraken.
Overigens is dit een prima artikel geworden!
De gelegenheid tot checken heb ik zeker gehad. Ik heb nog wat onjuistheden kunnen corrigeren en wat aanvullingen kunnen maken. Echter als dat over de mail heen en weer gaat ziet t r toch anders uit dan wanneer het opgemaakt is met titels en foto’s. Had nog wat beter gekund naar mijn mening, maar daar heb ik vaker last van:oops:.
 
De kunst van dit forum is dat je niet overal hetzelfde over hoeft te denken. Wat een ander aandraagt kan nuttig zijn en dan neem je er iets van over, maar kan ook voor je gevoel de plank mis slaan. Al een aantal jaren ben ik meer dan gemiddeld actief op dit forum en ik denk dat ik wel kan stellen dat ik het nagenoeg altijd goed beargumenteer. Ik zit er dicht op en probeer te volgen waarom dingen gebeuren en dan vind ik het zinvol om de achtergrond van bijvoorbeeld een wat strengere AP toe te lichten, ook al is het iets waar ikzelf niet blij mee ben.

Daarnaast heb ik een heel positieve kijk op Tesla omdat ik vanuit de twee masterplannen volg wat er gedaan en bereikt wordt en mij heel goed kan vinden in de totaalaanpak waarbij auto's maar een onderdeel(tje) zijn van een groot geheel waar we uiteindelijk allemaal wel bij varen.
Niemand zal mij een positieve kijk op EV's in het algemeen toedichten. Ik vind het hopeloos verouderd dat fabrikanten van inmiddels een eeuw oud nog steeds handelen als zij in het begin deden en niet kunnen omdenken en daarbij ontdekken dat een nieuwe aanpak heel erg lucratief kan zijn.
Dat zien we namelijk bij Tesla. Ze hebben met eerst de Roadster (bedoeld om fondsen te creëren voor S en X) een begin gemaakt en daarna kwamen ze met S en X waarbij ze deze zo goed en gewild maakten dat per auto een bedrag van een redelijke ICE extra werd betaald voor de uiteindelijke ontwikkeling van Model 3. Terwijl iedereen over elkaar heen valt over het verbranden van cash probeer ik uit te leggen dat ze zoveel winst op hun auto's maken (en via andere kanalen door een aansprekende boodschap) dat er een Gigafactory draaiend is, dat er vele servicecentra zijn gebouwd, dat er ruimte is voor de ontwikkeling van de Semi die alle vrachtauto's voor kak zet door een compromisloos concept (geen 150 km range, geen elektromotortje in een bestaande vrachtauto) maar onwaarschijnlijk hoge prestaties en bereik en perfect passend in het totaalbeeld. Daarnaast ook nog eens een Supercharger netwerk uitrollen in vijf jaar tijd dat reizen moeiteloos maakt en uiteraard de ontwikkeling en thans productie op niveau van Model 3, die nagenoeg op alle fronten de verwachtingen overtreft.
Daarnaast een energiedivisie die het ene kunststukje na het andere op de globe neerzet en afstormt op een enorme opschaling.

De autopilot wordt ook door gebruikers verguisd omdat men niet inziet dat we nog maar een fractie gebruiken van wat kan en die fractie vaak verkeerd gebruiken. Ik stoor mij er daarbij aan dat negatieve publiciteit wordt gegenereerd door domme dingen van gebruikers, zoals verbaasd zijn dat hij niet op alle stilstaande objecten reageert terwijl al een aantal malen is uitgelegd dat dat beter is dan dat hij in de remmen gaat voor zaken als een reflecterend colablikje, veel gevaarlijker uiteraard. Maar bij nadere studie van de aanpak blijkt dat het een even geniaal project is als de terugkerende boosters maar de weg naar realisatie is lang en soms langer dan gehoopt.

We weten dat we onder een enorm vergrootglas liggen, enerzijds vanuit afgunst, anderzijds vanuit een gevoel van bedreiging want de fabrikanten zien echt wel dat ze in hun hemd staan en doen er alles aan om de ontwikkeling te vertragen. En dan gaat het niet om wat beter is maar om (eigen)belangen.

Ik hoef SpaceX (niet Tesla maar wel verweven) niet te noemen maar wie de presentatie in de synagoge van de plannen van de Boring Company heeft gevolgd merkt dat het daar ook heel hard gaat. Vandaag hebben ze weer een opdracht binnen gehaald. Er wordt gewerkt aan het versnellen van het boren en als men op de uiteindelijke "snelheid" zit zal dat er op neer komen dan een tunnel van Los Angeles naar San Francisco in drie weken geboord is. Stel dat dat lukt en dat men gaat opschalen. Dan kunnen zes van die machines parallel in heel korte tijd realiseren waar men vroeger tientallen jaren over deed en tegen een fractie van die kosten. Het is een serieuze aanpak die er in mijn overtuiging gewoon gaat komen.

Ik ben behoorlijk kritisch op andere merken en zou graag zien dat er in de breedte uitbreiding gaat komen maar daar zijn de fabrikanten nog niet op te betrappen. Wanneer je met een ICE rijder praat over elektrisch rijden gaat het primair om twee zaken, bereik en laden.
Logisch toch dat je dan eerst die zaken oppakt? Tesla deed dat vanaf scratch, andere fabrikanten zouden zich zo kunnen inkopen en dan zou een auto als de i-Pace een verdiende kans maken. Nu vallen deze auto's, het lijkt wel een complot, één voor één door de mand.
De Bolt/Ampera is voorlopig niet in aantallen leverbaar en te duur. De i-Pace krijgt steeds meer kritiek vanwege het feit dat je er niet echt mee kunt reizen, enerzijds vanwege ontbreken van een heldere infra anderzijds vanwege tekortkoming aan de auto zelf zoals de luchtweerstand. Een trip als wij afgelopen weekend hebben gemaakt zou heel anders gelopen zijn als er een i-Pace mee zou gaan. (Of welke andere EV dan ook). En dat na inmiddels zo'n 8 jaar ontwikkeling. Nissan heeft zich ingedekt tegen hoge verkopen door een batterij te monteren die hooguit (als de batterij al niet warm zou zijn door het rijden) één keer wil "snelladen" althans wat daarvoor moet doorgaan. Pas in 2019 kans op een betere. Audi worstelt met de te hoge CW waarde waardoor deze in uitgerekend het Autobahnland bij uitstek de mist in dreigt te gaan, Hyundai wil met betere alternatieven komen maar loopt stuk op de batterijen. De beschikbaarheid van batterijen speelt over de hele linie nog afgezien van het feit dat batterijen een groot deel van de prijs van een EV bepalen en veel vraag niet echt voor concurrerende prijzen zorgt terwijl Tesla giga opschaalt en op kWh prijzen van onder de $100 (op packniveau) afstevent.

Ik hoop dat mijn focus iets begrijpelijker wordt op deze manier en wil tot slot nog aangeven dat waar "normale" bedrijven targets van max. 100% stellen en soms halen de target bij Tesla op 150% ligt en dan halen ze 120%. Ik ga dan niet vallen over die 30%.
Chapeaux Hans, je hebt mijn eigen visie op Tesla/EV beter verwoord dan ik het zou kunnen met mijn slechts één maand Tesla-ervaring.
 
Ik heb altijd lopen voeteren op mijn 12 jaar oude Audi waar software bugs niet in werden gefixed. Maar ik moet helaas bekennen dat mijn hagelnieuwe Tesla echt de meest dramatische auto is wat software bugs betreft. Zit dan ook aanzienlijk meer software in, maar ik heb toch een aardige waslijst:

- Online/in-car manual werkt niet (geen instructie teksten, alleen de onderwerpen. Reset helpt niet.)
- Browser werkt niet (scherm blijft grijs, ook na herstart/reboot. Kan gewoon niets met de browser)
- Audio valt uit zodra auto switched van netwerk interface (van wifi naar 4g of vice versa). Lees: Elke keer als ik de oprit verlaat. Moet dus bij elke rit van huis wijzigen van audiobron, en dan weer switchen naar datgene waar ik naar aan het luisteren was.
- DAB+ opgeslagen zenders werken niet in een andere regio. Vast andere frequentie, maar dat zou de auto moeten snappen. Analoge radio heeft daar al 20 jaar de 'AF' functie voor. Als ik de opgeslagen zender opnieuw opzoek in de stations list kan ik de zender wel luisteren.
- Spotify logged mij soms zonder reden ineens uit. Moet dan opnieuw inloggen.
- Spotify zegt vaak 'Kan X niet laden, tap to retry' en zelfs als je binnen de seconde opnieuw tapped werkt het ineens wel. Alsof in die seconde ineens een netwerkissue verholpen is.
- Als je Spotify op je telefoon opent en zegt 'Blijf luisteren via Tesla', en je zet via je telefoon een playlist op dan ziet de auto de playlist niet. Hij ziet alleen de losse individuele nummers. Je kunt dus niet next/prev doen.
- Soms spontane reboots zonder aanleiding
- Spontane reboots tijdens het laden, waneer gepland laden geconfigureerd is, leidt er toe dat laden niet vervolgt na de reboot als de reboot plaatsvind nadat gepland laden is gestart. Sta je dan met een bijna lege accu als je denkt weg te kunnen.
- Soms valt het geluid van knipperlicht uit. Moet ik oplossen met een reboot. SeC bevestigd dat dit de juiste oplossing is (!?!?!?! Really?)
- Soms klapt mijn rechter spiegel later uit dan de linker (???). Soms pas terwijl ik al rij. Raar issue. Komt niet vaak voor gelukkig.

Dit zijn m.i. vrijwel allemaal issues die je met een paar developers in een week tijd kunt verhelpen. Het gros van deze issues zijn keer op keer reproduceerbaar en kunnen dus ook eenvoudig worden gedebugged en verholpen.

Begrijp mij niet verkeerd, het is een geweldige auto. Ik rij er elke dag met enorm veel plezier in. Rijdt prettiger dan elke auto die ik hiervoor heb gehad (toegegeven, 't is ook de duurste die ik ooit heb gehad, dus dat zegt wellicht ook wat) en ik zie mijzelf niet meer in een ICE rijden. Maar de software kan echt nog wel flink wat verbeterd worden. Ik zou het slecht willen noemen. Van een aantal bugs, met name gerelateerd aan audio, heb ik dagelijks hinder. Dat men bij Tesla dat blijkbaar zelf niet als irritant ervaart snap ik niet zo goed.

Als ik dan hoor dat sommige van deze bugs (zoals het wegvallen van audio bij schakelen van netwerk) al sinds jaar en dag aanwezig zijn dan moet Tesla nog wel even aan de bak als de gevestigde orde straks concurrerende modellen op de markt brengt samen met de IONITY infrastructuur. Als je dan bekijkt dat mobiele telefoons al tien jaar vlekkeloos switchen van netwerken, kan dit geen onoplosbaar issue zijn.
Ik heb te weinig IT - kennis om er een verklaring voor te kunnen geven, maar van de door jou aangegeven bugs herken ik er nagenoeg geen, althans issues zoals de browser en maual werken na een reboot altijd, vaak meerdere dagen. Ik ga ervan uit dat we dezelfde hardware en software hebben en dit soort verschillen tussen auto’s verbazen mij dan ook.