Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
De elektrische auto: is het marktaandeel van 1914 in 2020 haalbaar?

I received this press release today, for anyone interested in some light, topical holiday reading:


Bij Uitgeverij Pepijn is een opmerkelijk boek uitgekomen. In ‘De elektrische auto – is het marktaandeel van 1914 in 2020 haalbaar?’ zet auteur Jan Wouters, directeur van het Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie, vraagtekens bij de op handen zijnde doorbraak van de gedoodverfde auto van de toekomst, vanwege de complexe samenhang van belangen van de auto-industrie en overheden. De auteur laat zien dat de problematiek rond de elektrische auto nauwelijks anders is dan honderd jaar geleden.

In het begin van de vorige eeuw reden in Amsterdam en Haarlem circa zeventig elektrische taxi’s rond. Mede daardoor was het marktaandeel van de elektrische auto in 1914 in Nederland 2,4%. De Nederlandse overheid streeft ernaar om in 2020 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben. Dit komt wederom overeen met een marktaandeel van circa 2,4%.

In dit boek neemt de auteur Jan Wouters de lezer mee naar de geschiedenis van de elektrische auto. Met heldere en soms vermakelijke voorbeelden laat hij zien waarom de elektrische auto een eeuw geleden in de concurrentie met de conventionele benzineauto ten onder ging.

Vervolgens koppelt hij de historie aan het heden en vraagt hij zich af hoe groot de kans is dat de geschiedenis zich herhaalt. Velen voorspellen een gouden toekomst voor de elektrische auto, maar hoe hard zijn de feiten waarop die voorspelling is gebaseerd? Veel voorspellingen zijn gebaseerd op aannames; worden de ontwikkelingen in de olie-industrie en de CO[SUB]2[/SUB]-problematiek wel juist ingeschat? En wat is de waarde van die ontwikkelingen?
Pas als rekening wordt gehouden met de complexe samenhang van belangen van alle stakeholders kan de elektrische auto een succes worden.

De auteur
Jan Wouters studeerde Technologie - en Innovatiebeleid én Bedrijfswetenschappen en is o.a. directeur van het Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie. Hij deed eerder onderzoek naar het falen van de Wankelmotor, zowel vanuit een technologische als economische insteek. Hij is onderzoeker en schrijver en maakt in dit boek op boeiende wijze een leerzame koppeling tussen verleden, heden en toekomst.

Boekgegevens

De elektrische auto
Is het marktaandeel van 1914 in 2020 haalbaar?
Jan Wouters
ISBN 978 9078709 220
Aantal pagina’s: 124
 
We weten inmiddels dat ze per container naar NL komen - er schijnen er 3 in een 40ft. te passen. Met wat optil/schuinzet rekjes vermoed ik. Maar dan nog blijft het zo dat het verschil cq. de privileges van een Sig. in Europa aanzienlijk zijn uitgekleed tov. de Amerikaanse situatie. Ik verwacht dat er tussen mijn nummer en de Sigs een maandje zal zitten, zes weken hooguit.

@PeterSZ: wat bedoel je met "de verschillen/privileges tussen een gewone S en een Sig zijn behoorlijk uitgekleed"? Doel je op levertijd of uitvoering?
 
@BNRautoshow: Een groep pomphouders eist dat er géén snelle laadpalen voor elektrische auto's langs de snelweg geplaatst worden Pomphouders: - BNR Nieuwsradio
Krijgen we in NL toch ook zoiets als wat de dealers in de VS met Tesla willen doen.
Daar snap ik nou niks van. Al jaren krijgen we te horen dat ze aan de brandstof niks verdienen maar dat ze het van de shop moeten hebben. Hoe zorg je dat de klant meer bij jou verteerd? Juist door hem langer vast te houden! Ik zou de elektrische auto's om armen als pomphouder. Dan kunnen ze eindelijk wat verdienen.
 
Daar snap ik nou niks van. Al jaren krijgen we te horen dat ze aan de brandstof niks verdienen maar dat ze het van de shop moeten hebben. Hoe zorg je dat de klant meer bij jou verteerd? Juist door hem langer vast te houden! Ik zou de elektrische auto's om armen als pomphouder. Dan kunnen ze eindelijk wat verdienen.

Eerst dachten ze dat het zo'n vaart niet zou lopen met die EVs, nu worden ze toch bang dat ze straks geen olie meer verkopen. Zie het als een compliment van de oude garde. Ik denk niet dat dit in een kort geding beslist wordt. Raar ook dat ze dat zo proberen, een kort geding span je aan als iets op zeer korte termijn beslist moet worden. Correct me if i'm wrong, juristen hier?
 
Mijn VIN is nu ook in beeld 5YJSA2DP7DFS15973

leverdatum nog niet aangegeven of beantwoord

Dat is goed nieuws en betekent dat Europese productie ingepland staat, los van sommige Noorse en Zwitserse reserveringen die volgens mij al van de band rollen binnenkort. Enige concrete terugkoppeling - van Tesla - die ik zeer recent tot dusver heb ontvangen is; "De stilte voor de storm mag het wel genoemd worden, circa 6 week voor de productie worden de VIN toegewezen, de eerste wagens gaan momenteel van de band af!"

Kortom, goed nieuws. Ik verwacht overigens dat de geproduceerde auto's in kleinere batches verscheept worden en niet wat eerder ook gesuggereerd is bijvoorbeeld 500 in één lading. Volgens mij is het logistiek voor alle partijen, niet in de laatste plaats 'Tilburg' veel praktischer als er steeds kleinere hoeveelheden met Tesla's verscheept in Nederland aankomen.
 
Daar snap ik nou niks van. Al jaren krijgen we te horen dat ze aan de brandstof niks verdienen maar dat ze het van de shop moeten hebben. Hoe zorg je dat de klant meer bij jou verteerd? Juist door hem langer vast te houden! Ik zou de elektrische auto's om armen als pomphouder. Dan kunnen ze eindelijk wat verdienen.

He-le-maal mee eens. Ze zijn nog fossieler dan de brandstoffen die ze verkopen.

Richt een soort 'charge-lounge' in. Comfortabele banken. Goede WiFi. Goede verse koffie. Grote LED-pit aan de muur met BBC-World erop. Misschien zelfs een fitness ruimte. Dan is een half of heel uurtje zo voorbij.

- - - Updated - - -

Eerst dachten ze dat het zo'n vaart niet zou lopen met die EVs, nu worden ze toch bang dat ze straks geen olie meer verkopen. Zie het als een compliment van de oude garde. Ik denk niet dat dit in een kort geding beslist wordt. Raar ook dat ze dat zo proberen, een kort geding span je aan als iets op zeer korte termijn beslist moet worden. Correct me if i'm wrong, juristen hier?

Klopt. Geen Rechtbankpresident die hier een 'Spoedeisend belang' in ziet.
Maar dat was hun primaire doel niet: de kranten/media hebben het al opgepikt.

- - - Updated - - -

Dat is goed nieuws en betekent dat Europese productie ingepland staat, los van sommige Noorse en Zwitserse reserveringen die volgens mij al van de band rollen binnenkort. Enige concrete terugkoppeling - van Tesla - die ik zeer recent tot dusver heb ontvangen is; "De stilte voor de storm mag het wel genoemd worden, circa 6 week voor de productie worden de VIN toegewezen, de eerste wagens gaan momenteel van de band af!"

Kortom, goed nieuws. Ik verwacht overigens dat de geproduceerde auto's in kleinere batches verscheept worden en niet wat eerder ook gesuggereerd is bijvoorbeeld 500 in één lading. Volgens mij is het logistiek voor alle partijen, niet in de laatste plaats 'Tilburg' veel praktischer als er steeds kleinere hoeveelheden met Tesla's verscheept in Nederland aankomen.

Maarrrrrrr.... dit gaat om Sig187.
6 weken vóór productie zijn VIN + 4 weken transit = 10 weken, dat is week 36 = eerste week september voor de Sigs?????????
 
Last edited:
@BNRautoshow: Een groep pomphouders eist dat er géén snelle laadpalen voor elektrische auto's langs de snelweg geplaatst worden Pomphouders: - BNR Nieuwsradio
Krijgen we in NL toch ook zoiets als wat de dealers in de VS met Tesla willen doen.

Misschien kort door de bocht, maar wat ik altijd heb mogen horen is dat hun verdiensten op de benzine/liter behoorlijk laag is en dat ze vooral opbrengsten hebben van de faciliteiten ernaast (Restaurant, broodjesshop, wasstraat etc).

Een EV bestuurder zal altijd langer aanwezig zijn dan de anderen bestuurders. Met de huidige laadpalen (Geen supercharger) gaat er zeker een 30min tot 1 uur aan voorbij voordat de EV bestuurder vertrekt. Al deze tijd maakt hij gebruik van de beschikbare faciliteiten.

Naar mijns mening is het kortzichtig van deze ondernemers. Te veel gefocust op de oude situatie, niet willen meedenken etc. Sorry, maar als zelfstandig ondernemer is dat juist het risico van het vak. Aanpassen en anticiperen en er je winst op maken of failliet gaan.
 
Maarrrrrrr.... dit gaat om Sig187.
6 weken vóór productie zijn VIN + 4 weken transit = 10 weken, dat is week 36 = eerste week september voor de Sigs?????????

Ook mijn VIN ontvangen. Ik zit nog wel te wachten op een telefoontje de komende 3 dagen; dan is het precies tussen estimated juli/aug in voor levering...
anders benaderd; auto loopt nu van de band, 4 weken transit, eind juli uitlevering???? nog net 5 dagen vakantie meepikken met Tesla....
 
Mijn VIN is nu ook in beeld 5YJSA2DP7DFS15973

leverdatum nog niet aangegeven of beantwoord

De eerste VIN - eigenlijk best een 'momentje'.... mooi man! Hou ons op de hoogte!

- - - Updated - - -

Ook mijn VIN ontvangen. Ik zit nog wel te wachten op een telefoontje de komende 3 dagen; dan is het precies tussen estimated juli/aug in voor levering...
anders benaderd; auto loopt nu van de band, 4 weken transit, eind juli uitlevering???? nog net 5 dagen vakantie meepikken met Tesla....

Nog een! Goed man, gefeliciteerd! Welk VIN heb je en welke res.nummer? Vergelijken met pjhartog...
En waarom denk je dat ie nu al van de band loopt?
 
Maarrrrrrr.... dit gaat om Sig187.
6 weken vóór productie zijn VIN + 4 weken transit = 10 weken, dat is week 36 = eerste week september voor de Sigs?????????[/QUOTE]

Ja sorry, weet ik. Heb zelf ook reservering voor een Sig dus kijk elk uur van de dag naar een statuswijziging op Mijn Dashboard en volg het Forum op eerdere berichten van jullie, soms om gek van te worden het wachten. Oud spreekwoord houdt mijn hoofd koel anders gaan de emoties met de ratio aan de haal; "Het gras gaat niet harder groeien als je eraan trekt". De planning die ik kreeg was naar aanleiding van schattingen levering voor mijn Sig in de periode Juli/Aug. Augustus hoeft voor mij niet maar had eventjes de hoop op laat juli. Ik koers nu af op minimaal begin september ergens in de eerste twee weken is de laatste verwachting en zou redelijk kunnen kloppen met uitgifte VIN, binnenkort.
 
Ja sorry, weet ik. Heb zelf ook reservering voor een Sig dus kijk elk uur van de dag naar een statuswijziging op Mijn Dashboard en volg het Forum op eerdere berichten van jullie, soms om gek van te worden het wachten. Oud spreekwoord houdt mijn hoofd koel anders gaan de emoties met de ratio aan de haal; "Het gras gaat niet harder groeien als je eraan trekt". De planning die ik kreeg was naar aanleiding van schattingen levering voor mijn Sig in de periode Juli/Aug. Augustus hoeft voor mij niet maar had eventjes de hoop op laat juli. Ik koers nu af op minimaal begin september ergens in de eerste twee weken is de laatste verwachting en zou redelijk kunnen kloppen met uitgifte VIN, binnenkort.

Nol welk Sig.nummer heb jij?
Als we een aantal Sig.nummers en Sig.VIN's naast elkaar leggen komen we vanzelf aan de betrouwbaarste delivery dates die we tot nog toe hadden.
 
Daar snap ik nou niks van. Al jaren krijgen we te horen dat ze aan de brandstof niks verdienen maar dat ze het van de shop moeten hebben. Hoe zorg je dat de klant meer bij jou verteerd? Juist door hem langer vast te houden! Ik zou de elektrische auto's om armen als pomphouder. Dan kunnen ze eindelijk wat verdienen.

+1
Ik koop nooit iets in die shops omdat ze altijd te duur zijn. Maar als ik zou moeten laden zie ik mezelf wel al eens een boekje of een snack bestellen.
Enfin, alweer een groep conservatievelingen die bang is van de toekomst.
 
sig 175 = vin : 5YJSA2DP4DFS15929

verder wacht ik geduldig af! mijn vrouw blijft zeggen dat de auto pas 2014 komt die snapt niet dat ik zo lang kan wachten op een auto (kon ik in het verleden ook niet)
maar ja hoe leg je een vrouw uit dat dit niet zomaar een rode auto is :cursing:

verder belgen heb geduld alles komt goed (hoop ik)

20 years ago we had johnny cash,bob hope and steve jobs.
now we have no cash,no hope and no jobs!

please don't let kevin BACON die.

:biggrin:
 
sig 175 = vin : 5YJSA2DP4DFS15929

verder wacht ik geduldig af! mijn vrouw blijft zeggen dat de auto pas 2014 komt die snapt niet dat ik zo lang kan wachten op een auto (kon ik in het verleden ook niet)
maar ja hoe leg je een vrouw uit dat dit niet zomaar een rode auto is :cursing:

verder belgen heb geduld alles komt goed (hoop ik)

20 years ago we had johnny cash,bob hope and steve jobs.
now we have no cash,no hope and no jobs!

please don't let kevin BACON die.

:biggrin:

Vooral, don't let die Steve Wonder, we only stil have a wonder

- - - Updated - - -

Nol welk Sig.nummer heb jij?
Als we een aantal Sig.nummers en Sig.VIN's naast elkaar leggen komen we vanzelf aan de betrouwbaarste delivery dates die we tot nog toe hadden.

Dag Peter,
Ikzelf heb #416 met officieuze informatie na finaliseren dus Juli/Aug echter verwacht nu volgens laatste signalen eerste weken van september.