Jongens en meisjes, allereerst gefeliciteerd voor diegenen die 'm nu ook hebben en nog even geduld voor de anderen!
Nog even wat ervaringen die ik met jullie wil delen:
3G is normaal voor Nederland. Het netwerk is niet zo dicht als in de USA. Dat betekent dat het niet overal even goed werkt, daar is niet veel aan te doen. Ik weet het, via een telefoon met hotspot wel, maar dat is dan waarschijnlijk net een andere provider dan die Tesla gebruikt. Dit verschilt per gebied. Wanneer je gaat letten op het snelle laden van je "blokjes" op de kaart wordt je misschien gefrustreerd. De praktijk is echter dat je rijdt op navigatie. Links naast je snelheidsmeter en links naast de kaart op de grote iPad. Die gaan vrolijk door, 3G of wat minder 3G. Ik herken het probleempje maar na een goede 1.000 Km let ik nauwelijks meer op die kaart.
Dit probleem treedt primair op in gebieden die wat meer ruraal zijn (sorry Waalwijk/Baarn!) maar in steden waar je misschien juist wel even op de kaart wil kijken is dit geen probleem want dekking goed.
Opladen gaat prima. De auto 2 x maximaal geladen want lange afstand voor de boeg. Als ik 's ochtends instapte rook ik een "brandlucht". Dat laatste tussen aanhalingstekens want het is veel te zwaar aangezet maar ik heb geen betere omschrijving. Het was een soort plastic dat warm geworden was en wat geurde. Niet de laadkabel, het zat in de auto zelf. Dit lijkt minder te worden inmiddels. Nieuwigheid zullen we maar denken. Iemand anders dit opgevallen?
De beste besparing van energie en dus meer km's is rijden op cruise control. Ik leer mezelf hier volledig mee te schakelen, m.n. op de snelweg. Remmen is CC uit, Regen doet dan het remmen, werkt prima als je wat afstand houdt. Accelereren is CC aan. Ook het opvangen van de Regen met het gaspedaal werkt in je voordeel: als je op de snelweg je gas (amps) loslaat dan gaat de Regen er vol in. Dit leidt ertoe dat je momentum verliest, te veel snelheid verliest dan je eigenlijk zou moeten. Door tijdig weer gas te geven hou je je momentum en hoef je dus geen extra gas te geven om weer op snelheid te komen. Dit bespaart echt, ik haal 225 Wh/km op 120/130 km/u op de snelweg met deze methode. Even oefenen, leuke sport.
Voor de rest is het all systems go. Morgen een rit van 400Km, dus de MS staat lekker te knorren op maximum laadvermogen en trip range. Dan rijd ik ook op Range Mode hetgeen je klimaatcontrole zou beïnvloeden maar met dit weer merk ik daar niets van. Mijn gevoel is dat je prima 400Km op 120/130 Km p/u op de snelweg kan rijden (en de bijbehorende stukken in de bebouwde kom) mits volledig geladen, rijden zoals boven omschreven en niet teveel burn out's maakt alhoewel dat laatste wel érg verleidelijk is!
Have fun!