Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
De UMC, die wil de fase en nul op de juiste pinnen hebben. De normale schuko aansluiting moet je in een regulier stopcontact dus soms even omdraaien.

kijk, dit is echt handig om weten !

In Belgie gaat dat dus niet.
In NL kent men de randaarding, wij hebben een aardingspin. Stekker kan maar op 1 manier in het stopcontact.
Als dan dus de N en de L verwisseld zijn, heb je prijs... Toch een verloopstekkertje maken.
 
Na 10 dagen in productie te zijn geweest (met tussendoor 1 dag nog zoeken naar onderdelen) is nu de status gewijzigd naar "production complete". Wat is jullie ervaring met de tijd die nodig is om mijn MS te verschepen? Volgens Tilburg zou 30-11 de theoretische leverdatum zijn. Bij bestelling in juni heb ik december als gewenste leverdatum opgegeven.

Production Complete
Your Model S is being prepared for pickup or delivery.


Mijn status was op 11 oktober gewijzigd naar Production Complete en wordt tussen 21 november en 5 december geleverd dus 30 november is erg optimistisch lijkt me.
 
home link krijg ik niet werkend.. de tesla pakt hem wel , lampen knipperen, maar ik d2nk dat de signaallengte te kort is van de home link.
iemand tips ?

Wachten op de volgende update.. Er zitten nog veel bugs in.

Bij mij las hij de garagedeur opener uiteindelijk wel in, getest. werkte.
Maar twee dagen laten was hij de code al weer vergeten.

Heb het een paar keer geprobeerd, en elke keer hetzelfe probleem, hij onthoudt het wel, maar zeer tijdelijk.
dit is op fw versie 5.0 en 5.6.
 
In Belgie gaat dat dus niet.
In NL kent men de randaarding, wij hebben een aardingspin. Stekker kan maar op 1 manier in het stopcontact.
Als dan dus de N en de L verwisseld zijn, heb je prijs... Toch een verloopstekkertje maken.
Oei, net nu ik na deze academische forum studie dacht eindelijk een acceptabel kennis niveau bereikt te hebben om de auto in ontvangst te kunnen nemen en alleen nog nauwlettend de velgen en banden thread hoef te volgen, blijkt dat ik toch niet zo makkelijk kan gaan laden in een stopcontact van het huis van mijn zus in La Hulpe ten zuiden van Brussel. 'Aardingspin', nu dat weer. Sta ik daar binnenkort te klooien met mijn Tesla kabeltje terwijl de Total pompstations rond Brussel ook al niet geschikt zijn als ik het goed begrepen heb. Om nou met het Fiestaatje van mijn vrouw dat rampzalige stuk Breda-Antwerpen te gaan trotseren heb ik ook niet zo'n zin in. Dus voor iemand die zin heeft om een Nederlandse leek nog eens uit te leggen wat er gedaan moet worden om in een Belgisch stopcontact te kunnen laden...wat moet ik nou precies omdraaien?
 
Last edited:
Oei, net nu ik na deze academische forum studie dacht eindelijk een acceptabel kennis niveau bereikt te hebben om de auto in ontvangst te kunnen nemen en alleen nog nauwlettend de velgen en banden thread hoef te volgen, blijkt dat ik toch niet zo makkelijk kan gaan laden in een stopcontact van het huis van mijn zus in La Hulpe ten zuiden van Brussel. 'Aardingspin', nu dat weer. Sta ik daar binnenkort te klooien met mijn Tesla kabeltje terwijl de Total pompstations rond Brussel ook al niet geschikt zijn als ik het goed begrepen heb. Om nou met het Fiestaatje van mijn vrouw dat rampzalige stuk Breda-Antwerpen te gaan trotseren heb ik ook niet zo'n zin in. Dus voor iemand die zin heeft om een Nederlandse leek nog eens uit te leggen wat er gedaan moet worden om in een Belgisch stopcontact te kunnen laden...wat moet ik nou precies omdraaien?

Als de nul in het stopcontact aan de verkeerde kant is aangesloten, wil de Tesla kabel niet werken. in NL kan je dan de tesla kabel gewoon onderste boven in het stopcontact proppen omdat de aarding aan de zijkant zit.

in België hebben we een aardingspin en kan je de stekker niet ondersteboven in het stopcontact steken en daarop is het handig om een kort stukje (verleng) kabel bij de hand te hebben, waarin de twee draden getwist zijn. en zo de nul weer aan de goede kant komt te zitten.:wink:

In uw eigen huis kan je de stopcontacten aanpassen en juist aansluiten, maar je kan dat moeilijk in ieder huis gaan doen hé
 
Als de nul in het stopcontact aan de verkeerde kant is aangesloten, wil de Tesla kabel niet werken. in NL kan je dan de tesla kabel gewoon onderste boven in het stopcontact proppen omdat de aarding aan de zijkant zit.

in België hebben we een aardingspin en kan je de stekker niet ondersteboven in het stopcontact steken en daarop is het handig om een kort stukje (verleng) kabel bij de hand te hebben, waarin de twee draden getwist zijn. en zo de nul weer aan de goede kant komt te zitten.:wink:

In uw eigen huis kan je de stopcontacten aanpassen en juist aansluiten, maar je kan dat moeilijk in ieder huis gaan doen hé
Aangezien we hier allemaal elektrische pioniers zijn, ik in ieder geval:biggrin:, gooi ik maar een fittingschroevendraaiertje in het dashboardkastje. Of zit deze al standaard in de tool-set van de Tesla:confused:
 
... en wat is er mis met een grijze? Ik heb ook gekozen voor deze 'nette' kleur en vooral praktisch na rijden door de regen (tja...)
Peter, aangezien jij eerder aan de beurt bent, we zien graag de foto's!

Same here. Grijs is de betere keus. Minder kwetsbaar als de effen kleuren en vuil valt minder op. Het is niet voor niks dat het merendeel van de Nederlanders kiest voor grijs.

Mijn levering is nog steeds op prognose. Productie gereed, dus levering (vooralsnog) begin december zoals bij bestelling in mei als aangegeven.:smile:
 
Gaat dat pinnenprobleem dan ook in Frankrijk spelen? Daar zit toch ook zo'n aardingspin in de stekker? Goed om te weten, gezien mijn geplande vakantie in December.
Ja, ook in Frankrijk zit in de stopcontacten zo'n aardingspin.
Maar volgens mij heb je niks meer nodig dan een gewoon verlengsnoer. Als de fase en nul verkeerd om zitten steek je gewoon de stekker van de UMC omgekeerd in het verlengsnoer.
Zelf heb ik dit jaar prima op een Frans stopcontact kunnen laden. Zie de foto met de stekker van de "UMC" van m'n plugin en het gebruikte verlengsnoer (ja, Wido wil graag dat we dikkere snoeren gebruiken) en moet dit niet naar het "charging draadje" om het later nog een keer terug te kunnen vinden.

foto.JPG