Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Kan iemand inschatten hoeveel Tesla Model S-en er eind 2013 in Nederland rondrijden ?

Op de wereldkaart van reservatie houders staan 78 individuele reserveringen in Nederland.
World Map of Model S Reservation Holders - Page 41
Dan zijn er ongetwijfeld nog individuele reserveringen die niet op de kaart staan en er zijn nog 150 stuks die via Athlon worden uitgeleverd.

Gaan we de 300 stuks halen dit jaar ?
zeker en vast!
Ik heb me de eerste maanden van mijn reservatie (september 2012) een tijdje bezig gehouden met de reservatiemap te vergelijken met de reservaties die bekend waren op het officiele tesla forum. De reservatiemap vertegenwoordigde toen gemiddeld 8% a 10% van de werkelijke reservaties.
Momenteel zal dit wel al iets hoger liggen denk ik. maar waarschijnlijk toch geen 20%.
tel de ballonnen eens bij Noorwegen, zij zitten op meer dan 1000 reservaties
 
@ manuVince & Jackie!

I think in this case we should act as real united EU of the first hour... It should be nice if everyone could find Tesla Superchargers in Denmark, Germany, Austria, NL, BE, France, UK, Italy, spain (and maybe CH)... being able to drive his Tesla around these countries without having to charge it somewhere for 24 hours or more...
 
zeker en vast!
Ik heb me de eerste maanden van mijn reservatie (september 2012) een tijdje bezig gehouden met de reservatiemap te vergelijken met de reservaties die bekend waren op het officiele tesla forum. De reservatiemap vertegenwoordigde toen gemiddeld 8% a 10% van de werkelijke reservaties.
Momenteel zal dit wel al iets hoger liggen denk ik. maar waarschijnlijk toch geen 20%.
tel de ballonnen eens bij Noorwegen, zij zitten op meer dan 1000 reservaties
Noorwegen zit op minstens duizend, er zijn er 285 aangemeld op de worldmap. Ongeveer 25%. Als dat voor Nederland ook geldt zitten we al op 300. Als je bedenkt dat ze naast het service center in Eindhoven er nog 3 gepland zijn, dan zijn er vast meer dan 300, anders kunnen ze die centra niet draaiende houden (tenzij de auto's zo slecht zijn dat ze er maximaal 75 aankunnen :) )

- - - Updated - - -

Er zijn 531 Europese ballonnen op de kaart. Terwijl qua S/P/R nummer we al op zo'n 3700 zitten. Kortom , die kaart vertegenwoordigt ergens tussen de tien en vijftien procent lijkt het.
 
Dikke proficiat aan de Nederlanders!
Tesla in Tilburg en Amsterdam!
Leuk!
Jullie Nederlanders hebben echt toekomst visie... Hier in België en Vlaanderen laten ze (weer) ferm hun (Nederlandse?) kaas van hun boterham halen door jullie! En dan maar jammeren dat hier auto fabrieken sluiten (eerst Renault, dan Opel en nu Ford)... Domme Belgen! Domme politiekers! Neem een voorbeeld aan Tesla: vernieuwen en toekomst gericht is dé boodschap!!!!
 
Dikke proficiat aan de Nederlanders!
Tesla in Tilburg en Amsterdam!
Leuk!
Jullie Nederlanders hebben echt toekomst visie... Hier in België en Vlaanderen laten ze (weer) ferm hun (Nederlandse?) kaas van hun boterham halen door jullie! En dan maar jammeren dat hier auto fabrieken sluiten (eerst Renault, dan Opel en nu Ford)... Domme Belgen! Domme politiekers! Neem een voorbeeld aan Tesla: vernieuwen en toekomst gericht is dé boodschap!!!!
Bedankt! Ik vind het stiekem best wel tof dat Tesla HQ EU in Amsterdam komt te staan.

Ben ook geregeld in Amsterdam, ga dan zo af en toe maar beetje kijken naar de Model X :)
 
Lees zojuist dat model X een jaar is uitgesteld ivm de grote vraag naar model S. Elon wil eerst de model S goed in de markt zetten, voor de model X wordt uitgerold.
Tesla Model X haalt deadline niet | Autonieuws - AutoWeek.nl

Daar verschiet ik niet echt van. Eigenlijk vond ik het tweede model veel te snel aangekondigd. Nog voor de model S van de band liep waren ze er al met de model X. Natuurlijk niet leuk voor de reservatiehouders van de X. maar dat ze eerst de S maar volledig optimaal maken en daaruit leren voor de X, lijkt me geen slecht idee.
Tesla heeft ook aangekondigd dat ze hun lening van de overheid versneld gaan terugbetalen. In 5 jaar ipv 10jaar.
 
De Tesla Model S is tot en met 2015 wegenbelastingvrij. Toch?

Stel dat er daarna wel weer wegenbelasting voor betaald moet worden, in dat geval zal het gewicht van de auto bepalend zijn voor de hoogte van het bedrag dat dan betaald moet worden voor de wegenbelasting. En de Tesla Model S weegt ruim 2.300 kg. Heeft iemand enig idee hoe dit uit zal pakken?
 
De Tesla Model S is tot en met 2015 wegenbelastingvrij. Toch?

Stel dat er daarna wel weer wegenbelasting voor betaald moet worden, in dat geval zal het gewicht van de auto bepalend zijn voor de hoogte van het bedrag dat dan betaald moet worden voor de wegenbelasting. En de Tesla Model S weegt ruim 2.300 kg. Heeft iemand enig idee hoe dit uit zal pakken?

Benz, ik heb net als jij waarschijnlijk internet afgestruind, maar het is onduidelijk wat er na 2015 gaat gebeuren met elektrische auto's en de wegenbelasting. Ik heb even gebeld met de belastingdienst auto en ook hier geven ze aan dat ze niet weten wat er gaat gebeuren. Overigens gaf zij aan dat de afschaffing wegenbelasting nu gepland staat voor 2016 en dat alle auto's gewoon wegenbelasting moeten gaan betalen, maar dat dit nog zou kunnen wijzigen. Nou hopelijk krijg je als ZE-rijder het tarief van benzine met hier op een korting. Net zoals dat in 2015 de diesels een toeslag krijgen op de benzinetarief.
 
Ik heb even een berekening gemaakt op de website van de belastingdienst.
Personenauto op benzine met een gewicht van 2.250 kg t/m 2.350 kg moeten in de provincie Noord-Holland een bedrag van 1.472 Euro per jaar betalen voor de wegenbelasting. Tegen die tijd zullen de bedragen wel ietsjes zijn veranderd natuurlijk, maar je weet nu wel wat je kunt gaan verwachten als er geen speciale regeling voor EV's komt. Want dan zal het gewicht van de accu toch nog een negatieve side-effect blijken te hebben. Hoe kunnen we er voor zorgen dat er ook vanaf 1 januari 2016 een gunstige regeling komt voor EV's?
 
Ik heb even een berekening gemaakt op de website van de belastingdienst.
Personenauto op benzine met een gewicht van 2.250 kg t/m 2.350 kg moeten in de provincie Noord-Holland een bedrag van 1.472 Euro per jaar betalen voor de wegenbelasting. Tegen die tijd zullen de bedragen wel ietsjes zijn veranderd natuurlijk, maar je weet nu wel wat je kunt gaan verwachten als er geen speciale regeling voor EV's komt. Want dan zal het gewicht van de accu toch nog een negatieve side-effect blijken te hebben. Hoe kunnen we er voor zorgen dat er ook vanaf 1 januari 2016 een gunstige regeling komt voor EV's?

Benz, ik denk dat wij hier niets aan kunnen veranderen, het zal dan vooral via bv. ANWB en BOVAG moeten gebeuren. Deze partijen zijn groot genoeg en hebben een lobbyorganisatie voor dit soort zaken. Maar ben het met je eens, dat de batterijen dan een vervelend bij effect hebben. Overigens verwacht ik zelf dat er een speciaal tarief voor plug-in en ZE auto's komt, maar het is koffiedik kijken momenteel. Zelfs de belastingdienst weet helemaal niets hierover.
 
Ledig gewicht: 4647,3 lbs is omgerekend 2.108 kg. Kentekengewicht kan hiervan afwijken.

Personenauto op benzine met een gewicht van 2.051 kg t/m 2.150 kg moeten in de provincie Noord-Holland een bedrag van 1.304,- Euro per jaar betalen voor de wegenbelasting. Tegen die tijd zullen de bedragen wel ietsjes zijn veranderd natuurlijk.

Foutje bedankt.

- - - Updated - - -

Overigens verwacht ik zelf dat er een speciaal tarief voor plug-in en ZE auto's komt.

Ray, ik hoop dat je gelijk krijgt. Dat zou namelijk de meest voor de hand liggende oplossing zijn.
 
Er wordt al jaren gezegd dat rond die tijd het wegenbelastingstelsel op de schop zal gaan, waarbij niet het gewicht van de auto maar de CO2-uitstoot bepalend gaat zijn voor de hoogte van de belasting. Dan speelt ook het gewicht van de accu dus geen rol meer. De politiek van vergroening zou ongeloofwaardig zijn als het huidige systeem dan gehandhaafd blijft, en ik kan me dus niet voorstellen dat alles blijft zoals het is.
 
Er wordt al jaren gezegd dat rond die tijd het wegenbelastingstelsel op de schop zal gaan, waarbij niet het gewicht van de auto maar de CO2-uitstoot bepalend gaat zijn voor de hoogte van de belasting. Dan speelt ook het gewicht van de accu dus geen rol meer. De politiek van vergroening zou ongeloofwaardig zijn als het huidige systeem dan gehandhaafd blijft, en ik kan me dus niet voorstellen dat alles blijft zoals het is.

Per 1 januari 2014 gaan ze juist de waarde van de CO-2 uitstoot los laten om te bepalen wat de hoogte is van het te betalen bedrag aan wegenbelasting. Op dit moment wordt de waarde van de CO-2 nog wel meegenomen bij het bepalen van de hoogte van het bedrag aan wegenbelasting.

Een aantal auto's uit het A-segment zijn nu nog wegenbelastingvrij. Voorbeeld: Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, en ga zo maar door. Per 1 januari 2014 gaan alle eigenaren van deze auto's gewoon wegenbelasting betalen op basis van het gewicht van deze auto's.
 
Per 1 januari 2014 gaan ze juist de waarde van de CO-2 uitstoot los laten om te bepalen wat de hoogte is van het te betalen bedrag aan wegenbelasting. Op dit moment wordt de waarde van de CO-2 nog wel meegenomen bij het bepalen van de hoogte van het bedrag aan wegenbelasting.

Een aantal auto's uit het A-segment zijn nu nog wegenbelastingvrij. Voorbeeld: Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, en ga zo maar door. Per 1 januari 2014 gaan alle eigenaren van deze auto's gewoon wegenbelasting betalen op basis van het gewicht van deze auto's.

Klopt deels. De vrijstelling van de wegenbelasting wordt inderdaad nu bepaald door de CO2-uitstoot, maar de hoogte wordt nog altijd bepaald door het gewicht van de auto, de brandstof en de streek waar je woont.

De vrijstelling verdwijnt weliswaar (tussen 0 en 49 gram CO2-uitstoot per 1 jan. 2016, voor de andere auto's per 1 jan. 2014), maar er zou sprake van zijn dat vanaf 2016 sowieso het hele systeem op zijn kop gaat en de berekening van de hoogte van de wegenbelasting wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot. Dat er iets gaat veranderen, is zeker. Want de berekening van de wegenbelasting voorziet nu niet in de 'brandstof' elektriciteit.