Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
interessante post op twitter gezien, iets waar @CO2CLEAN zijn tanden eens kan in zetten ;-) : Accidental discovery could help batteries last years longer
While fiddling with nanowire and gel, scientists made a battery lasting over 200,000 charge cycles.
the future will be electric ;-)

Ik heb dat nieuws inderdaad meegekregen. Ik heb begrepen dat het nog niet duidelijk is hoe deze ontdekking precies werkt, omdat het een "ongelukje" was. Dit zou in theorie de definitieve doorbraak kunnen zijn voor elektrische auto's, maar vooral van energieopslag met batterijen voor woningen/steden en bedrijven. Ik ben heel benieuwd wanneer we verdere ontwikkelingen te horen krijgen.

Leuk filmpje overigens over grafeen. Ze vermelden 180 Wh/kg als beste resultaat voor lithium-ion batterijen, waar lithium-ion met grafeen 600 Wh/km haalt. Ik heb zo snel geen bron, maar volgens mij zit Tesla met hun 18650 cilinder batterijen al boven de 200 Wh/kg. Dus nog wel een flink eind verwijderd van 600 Wh/kg.
 
Last edited:
Dit zou in theorie de definitieve doorbraak kunnen zijn voor elektrische auto's, maar vooral van energieopslag met batterijen voor woningen/steden en bedrijven.
Vooral dat laatste denk ik. Voor auto's wordt het pas een definitieve doorbraak als de range toeneemt en de laadtijd afneemt en auto's worden toch al veel eerder dan die 200000 cycles afgeschreven (ik zelf wil tenminste na een aantal jaar wel weer iets anders, maar voor een enkeling zal het wel prettig zijn dat een auto erg lang mee gaat).
 
Nog wel wat meer aan de hand met die regeling, hoor.
  1. Alleen geldig voor auto's van deelnemende merken (die samen de helft van de premie betalen)
  2. Ook geldig voor plug-in hybrides (dan € 3K premie)
  3. Riekt naar ongeoorloofde staatssteun aan Duitse bedrijven. Benieuwd wat de EU hiervan gaat vinden, als Renault uitgezonderd is/niet deelneemt.
 
Last edited:
Ik begrijp het wel. Men is bang met voorraden opgescheept te blijven zitten nu de verkopen van de pure EV's niet veel voorstellen en ook niet oplopen terwijl ook in Duitsland behoorlijk zal zijn ingetekend op Model 3 en men dan maar liever even doorrijdt met wat men heeft.

Die premie op hybrids is natuurlijk een pure vorm van overheidssteun voor een verkeerde keuze van de industrie.

Het is natuurlijk de vraag of het in de praktijk veel zal gaan uitmaken nu ook in Duitsland het in de media steeds positiever "gaat" over Tesla en ik merk dat de Duitsers zelf zich al laatdunkend uitlaten over hun eigen autoindustrie.

Pas geleden op Eifel Roadtrip twee keer meegemaakt dat letterlijk de vraag gesteld werd waarom de duitse autoindustrie deze auto (Tesla uiteraard) niet heeft gebouwd. Eerst een restauranthouder waar wij onze lunch gebruikten en later een motoragent. Vraag wat de laatste aangaat niet naar details :)
 
Ik begrijp het wel. Men is bang met voorraden opgescheept te blijven zitten nu de verkopen van de pure EV's niet veel voorstellen en ook niet oplopen terwijl ook in Duitsland behoorlijk zal zijn ingetekend op Model 3 en men dan maar liever even doorrijdt met wat men heeft.

Die premie op hybrids is natuurlijk een pure vorm van overheidssteun voor een verkeerde keuze van de industrie.

Het is natuurlijk de vraag of het in de praktijk veel zal gaan uitmaken nu ook in Duitsland het in de media steeds positiever "gaat" over Tesla en ik merk dat de Duitsers zelf zich al laatdunkend uitlaten over hun eigen autoindustrie.

Pas geleden op Eifel Roadtrip twee keer meegemaakt dat letterlijk de vraag gesteld werd waarom de duitse autoindustrie deze auto (Tesla uiteraard) niet heeft gebouwd. Eerst een restauranthouder waar wij onze lunch gebruikten en later een motoragent. Vraag wat de laatste aangaat niet naar details :)

de Duitsers zijn enorm Tesla positief. Na het protestrondje om de Bundestag vorige zomer stelde ZDF in het 8 uur journaal al dezelfde kritische vragen. En al mijn Duitse collega's zijn ook heel erg enthousiast en willen graag een stukje rijden. Snappen alleen niet goed hoe ik wél in een Tesla kan rijden die daar buiten elk leasebudget valt (lees raad van bestuur prijsklasse)
 
Leuk plaatje opgeduikeld op Facebook

Schermafbeelding 2016-04-27 om 18.29.11.png
 
  • Like
Reactions: Rick A.
Nog wel wat meer aan de hand met die regeling, hoor.
  1. Alleen geldig voor auto's van deelnemende merken (die samen de helft van de premie betalen)
  2. Ook geldig voor plug-in hybrides (dan € 3K premie)
  3. Riekt naar ongeoorloofde staatssteun aan Duitse bedrijven. Benieuwd wat de EU hiervan gaat vinden, als Renault uitgezonderd is/niet deelneemt.

Ik zie hier geen ongeoorloofde staatssteun in, indien de regeling open staat voor alle bedrijven die mee willen doen. En dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Ook een bovengrens stellen aan de prijs van auto's die deel kunnen nemen aan de regeling is niet onrechtmatig.

Tesla moet dus zo snel mogelijk de model 3 op de markt brengen! ;)

(Hoewel ik betwijfel of Tesla trek heeft in de eigen bijdrage aan de subsidie...)
 
Ik zie hier geen ongeoorloofde staatssteun in, indien de regeling open staat voor alle bedrijven die mee willen doen. En dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Ook een bovengrens stellen aan de prijs van auto's die deel kunnen nemen aan de regeling is niet onrechtmatig.

Tesla moet dus zo snel mogelijk de model 3 op de markt brengen! ;)

(Hoewel ik betwijfel of Tesla trek heeft in de eigen bijdrage aan de subsidie...)

Het rommelt nu eenmaal in Duitsland. Het Zwarte Pieten effect is al zichtbaar.

Angela Merkel vor Autogipfel: Die Anti-Auto-Kanzlerin - manager magazin
 
Voor wie het (ook) leuk vindt om eens wat vooruit te filosoferen is dit wel een leuk artikel.

Twee toekomstplannen (ingeschat) waarvan de eerste mij heel plausibel voorkomt en de tweede, omdat het V2G is, wat twijfel oproept maar wat als het Grid steeds verder verandert in lokale units die zichzelf bedruipen.

Leuke leesstof en het zouden wel eens puzzelstukjes kunnen zijn.

Elon Musk has two more Secret Master Plans
 
Voor wie het (ook) leuk vindt om eens wat vooruit te filosoferen is dit wel een leuk artikel.

Twee toekomstplannen (ingeschat) waarvan de eerste mij heel plausibel voorkomt en de tweede, omdat het V2G is, wat twijfel oproept maar wat als het Grid steeds verder verandert in lokale units die zichzelf bedruipen.

Leuke leesstof en het zouden wel eens puzzelstukjes kunnen zijn.

Elon Musk has two more Secret Master Plans
Ik denk eigenlijk dat de autonomous driving plannen (en de ride share opties die daardoor geboden worden) pas na het opschrijven van het 'master plan' ontstaan zijn, doordat de sensoren en bijgaande software snel evolueerden en/of beschikbaar kwamen.

Het V2G verhaal lijkt me een verzinsel van de schrijver van het artikel, daar hangen zoveel haken en ogen aan... Ik zie ook nergens hints vanuit Tesla dat ze die kant op sturen.

Ik kan wel een hele rits nadelen aan V2G t.b.v. grid stability opnoemen waardoor het niet zinvol is (ga ik hier nu niet doen, we hebben al andere draadjes waarin dat de revue gepasseerd is).
 
  • Like
Reactions: robertvg and gelden
Deed me denken aan een proef die alweer bijna een jaar geleden gestart is in Utrecht:
Wereldprimeur in Utrecht: accu elektrische auto gebruikt om zonne-energie op te slaan

Ik heb er daarna niets meer van gehoord, dus dat doet vermoeden dat er inderdaad wat haken en ogen aan zitten. Weet iemand hoe het met die pilot loopt? Het idee vind ik wel mooi.
hmm ja die heeft 3 maanden gedraaid en toen begon de `winter` (euh lange herfst) dus niet genoeg zon om echt iets te kunnen betekenen... Komende maand gaan ze er weer mee verder :D

(geen idee dus, ik zit maar te trollen)

Maar goed nu ik toch gekieteld ben, hier alvast de 2 grootste problemen met publiek V2G (mijns inziens):
- tegen de tijd dat er genoeg EV's zijn om iets te betekenen is de prijs van een accu zodanig gedaald dat het niet meer loont om publiek V2G op te zetten. Dat is nu eigenlijk al aan de hand: Energie-opslag goedkoper dan gascentrales, economische mijlpaal eindelijk bereikt - Beurs.com. Geen economische reden meer voor de netbeheerder om de kwaliteit van de geleverde energie af te laten hangen van externe partijen (particulieren).
- met huidige prijs/belasting structuur niet genoeg incentive als autobezitter om accucapaciteit te verhuren aan je energiemaatschappij.

En ik kan het nog wel aanvullen met een aantal punten maar dat kan beter in het V2G draadje (dat intussen een stille dood gestorven is denk ik).
 
Laten we eerst eens beginnen met energie besparen. Als ik bij een gemiddelde particuliere woning binnen stap heb ik binnen 10 minuten een mogelijke halvering van de energiekosten geïnventariseerd. De helft van die besparing met een terugverdientijd van 3 jaar, de andere helft in 6 tot 7 jaar.
Eén willekeurig voorbeeld. Als in de helft van de Nederlandse woningen het CV pompje (80 tot 90 Wu) wordt vervangen door een gelijkwaardig modern magneetpompje (4 tot 8 Wu), bespaart de BV Nederland jaarlijks 265.000.000 euro aan elektriciteit. Dat zijn 160 windmolens van 2MW. En dat elk jaar weer.
Ik laat die mensen mijn energierekening wel eens zien. Ze zijn totaal verbaasd dat het mogelijk is een huis van 1300 m3 te verwarmen, te koelen, te wassen, te douchen, tuinverlichting aan te hebben, 2 maairobots te laten werken en ook nog 20.000 km met de Tesla te rijden, voor minder dan 170 euro per maand. En dat zonder dat er ook maar één zonnepaneel op het dak ligt.
 
  • Like
Reactions: Nowyony and Ivo-G