Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je een bron hiervoor? Ik heb hier ook naar gezocht maar kon geen link vinden tussen hoe de aftrek over twee jaar is verdeeld en het bepalen van de desinvesteringsbijtelling. Ik heb geen verband gevonden hiertussen.

Op de site van de belastingdienst staat:
"U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed."
(Desinvesteringsbijtelling)

"Voor de investeringsregelingen betekent investeren: het aangaan van een verplichting ter zake van de aanschaf of verbetering van een bedrijfsmiddel"
(Voorwaarden investeringsregelingen)

Ik heb dus nergens gevonden dat die 5 jaar afhangt van het moment waarop je welk deel van de investeringsaftrek hebt genoten. Voor zover ik kan vinden is alleen het moment van aangaan van de investeringsverplichting bepalend...

Alles klopt wat je aangeeft, echter het gaat erom wat in in 2013 hebt afgetrokken. Ik ben bang dat je onterecht de gehele investering hebt afgetrokken van belastingjaar 2013 terwijl dat niet mocht als ik een beetje zo tussen de regels doorlees van je verhaal. Dus eerst moet je de investeringsregelingen goed toepassen: LINK
Quote van die site: Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald.

Anders zou je zelfs in 2 jaar dit kunnen doen, zonder desinvestering als je jouw zienswijze zou volgen.
 
Ik heb net mijn v60 pih ingeruild voor een nieuwe tesla s 70d die geleverd wordt in september. Dat is 14 maanden te vroeg voor de maximale kia. Maar Tesla financiering is 0.4% en je hebt 4% bijtelling voor de volle 5 jaar op de totale aanschaf waarde van de Tesla. Volgens mijn boekhouder was dat geen verkeerde deal. En daarbij komt dat die volvo's nu al bijna niks meer waard zijn en als je er volgend jaar vanaf wil er waarschijnlijk geld bij moet :).

Gefeliciteerd ! Ik zit in exact dezelfde situatie maar heb m nog niet besteld ; is het nog een beetje een redelijk bedrag wat je voor je PIH hebt gekregen (bij Tesla ?) ?

Zit echter nog aan te hikken tegen de onduidelijkheid die er toch lijkt te zijn over de 4% over de totale catalogusprijs gedurende de volle 5 jaar.. Als je deze (Wat te doen na 5 jaar Plug-In Hybride • Volvo-Forum.nl) discussie op het Volvo forum bekijkt dan ga ik toch twijfelen of het allemaal zo zeker is. Ben verre van een jurist, dus vind t lastig te beoordelen.
 
Gefeliciteerd ! Ik zit in exact dezelfde situatie maar heb m nog niet besteld ; is het nog een beetje een redelijk bedrag wat je voor je PIH hebt gekregen (bij Tesla ?) ?

Zit echter nog aan te hikken tegen de onduidelijkheid die er toch lijkt te zijn over de 4% over de totale catalogusprijs gedurende de volle 5 jaar.. Als je deze (Wat te doen na 5 jaar Plug-In Hybride • Volvo-Forum.nl) discussie op het Volvo forum bekijkt dan ga ik toch twijfelen of het allemaal zo zeker is. Ben verre van een jurist, dus vind t lastig te beoordelen.
Ik lever mijn Volvo PIH binnenkort bij de lease maatschappij in om er een model s 75d voor terug te krijgen die ik Financial ga leasen bij Tesla. Die 0,4% rente en gratis superchargen (met referal) heeft mij over de streep getrokken om de Volvo eerder in te leveren. Kon de Volvo trouwens voor € 21.000 over nemen (dec. 2013/180.000 km). Die bijtelling staat volgens mij buiten discussie. Per saldo rij ik met de Tesla straks veel goedkoper dan met de Volvo.
 
Ik lever mijn Volvo PIH binnenkort bij de lease maatschappij in om er een model s 75d voor terug te krijgen die ik Financial ga leasen bij Tesla. Die 0,4% rente en gratis superchargen (met referal) heeft mij over de streep getrokken om de Volvo eerder in te leveren. Kon de Volvo trouwens voor € 21.000 over nemen (dec. 2013/180.000 km). Die bijtelling staat volgens mij buiten discussie. Per saldo rij ik met de Tesla straks veel goedkoper dan met de Volvo.

Proficiat. Die 21 mille is wel whishfull thinking geweest van de lease maatschappij :)
 
Alles klopt wat je aangeeft, echter het gaat erom wat in in 2013 hebt afgetrokken.
Dat betwijfel ik dus. Ik kan nergens terugvinden dat de desinvesteringsbijtelling berekend wordt op basis van het bedrag aan genoten aftrek in dat jaar. Alleen maar het gebruikte percentage wordt genoemd, het feit dat de aftrek over 2 jaar is uitgesmeerd doet er blijkbaar niet toe.

Ontvreem je 5 jaar na (de eerste dag in het jaar van) aangaan van de investeringsverplichting, dan hoef je geen desinvesteringsbijtelling toe te passen. Ongeacht of je nu die investeringsaftrek over 2 jaar hebt moeten uitsmeren of in het eerste jaar hebt genoten... Het moment van investeren is het enige dat telt (voor zover ik online heb kunnen vinden).

Ik ben bang dat je onterecht de gehele investering hebt afgetrokken van belastingjaar 2013 terwijl dat niet mocht als ik een beetje zo tussen de regels doorlees van je verhaal. Dus eerst moet je de investeringsregelingen goed toepassen: LINK
Quote van die site: Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald.
Nee daar heb ik me netjes aan gehouden, in 2013 slechts het equivalent van de aanbetaling afgetrokken en de rest in 2014.

Anders zou je zelfs in 2 jaar dit kunnen doen, zonder desinvestering als je jouw zienswijze zou volgen.
Inderdaad, het moment van aangaan van de investering telt, en niet het moment van levering/betaling/ingebruikname (je moet wel minstens 25% van het te investeren bedrag binnen een jaar betaald hebben), en ook niet hoeveel aftrek je in welk jaar hebt genoten.
Tenminste, dat is wat ik uit de teksten op de site van de belastingdienst haal...

(Dus geheel theoretisch zou je je auto op 31-12-2013 kunnen hebben besteld met 25% aanbetaling en hem op 30-12-2016 kunnen hebben laten leveren, in de aanslagen over 2013 en 2016 de investeringsaftrek opvoeren, en de auto 368 dagen erna weer verkopen zonder enige desinvesteringsbijtelling...)
 
Met dank aan XFrank voor de video, heb ik wat volgt ge-emailed ge-e-mail'd ge-e-mailed per e-mail verzonden aan Autogids.

"Re: Editoriaal 12 April Autogids

Sedert +/- 1976 ligt de Moniteur tweewekelijks op onze salontafel. Sedert begin jaren ’90 koop ik ook af en toe Autogids in de plaats, want het maakt ons tweetalig gezin niet uit (behalve, in het begin, af en toe slechte vertalingen, maar dat is lang geleden).

Het was me nog nooit opgevallen dat de editorialen van beide bladen anders waren:

- editoriaal van 12 april 2017 van de Moniteur (die ik kocht) was goed geschreven en ging over de Honda NSX;
- editoriaal van 12 april 2017 van Autogids (waar men mij op attent maakte) ging blijkbaar o.m. over Tesla-rijders.

Tony Verhelle reed met een Dacia op de Brusselse ring. Hij merkt daarbij het volgende op : « waarbij ik er u waarschijnlijk niet op hoef te wijzen dat de meeste Tesla Model S-rijders niet gespeend zijn van enige arrogantie, een superioriteitsgevoel dat ze ook als ze ‘normaal’ rijden, wel eens aan de dag durven te leggen. En dan al helemaal als er zo’n ‘onnozele Dacia’ in de weg rijdt. ».

Dus de « meeste » Tesla-rijders (a) zijn arrogant; (b) hebben een superioriteitscomplex; (c) vinden Dacia’s onnozel, én (d) dat alles is zodanig evident voor Tony Verhelle dat ie er zijn lezerspubliek er « waarschijnlijk niet hoeft op te wijzen’ ».

Wow. En dit komt van de hoofdredacteur van Autogids???

Ikzelf, en alle andere Tesla-rijders die ik ken, rijden ‘zen’, onder meer omdat AutoPilot ons aanmaant ons aan snelheidslimieten te houden, en op AutoPilot rijden geweldig leuk is, ook aan 50 km/u, of 70 km/u, en ook al worden andere automobilisten achter ons (ook Dacia-rijders, vermoedelijk) af en toe nerveus van het feit dat we ons strikt aan snelheidslimieten houden, omdat Autopilot ons dat aanleert. Ik ben er vrijwel zeker van dat dit geldt voor het grote merendeel van de Tesla-gemeenschap.

Als de hoofdredacteur van Autogids zo’n volkomen absurde ideeën verkondigt (« de meeste Tesla-rijders zijn arrogant », etc.) dan zegt dat noodzakelijk ook iets over het gebrek aan objectiviteit in de rest van het blad. Ik ben écht zeer teleurgesteld dat ik dat na 40 jaar moet ontdekken.

Hierna is overigens stof om (met even weinig objectiviteit) iets over écht arrogante en pretentieuze automobilisten te schrijven, namelijk Dacia-rijders :) :


Mvg,

Carl Leermakers"

Hallo Carl,

Heb jij ooit een antwoord van Autogids ontvangen?

In het laatste nummer van Autogids bij de bespreking van de Tesla X zijn ze wel gematigder. Het artikel is wel niet van de hand van Verelle, maar toch. Tesla rijders zijn geen Hooligans meer. :)

DOC.jpg
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Hallo Carl,

Heb jij ooit een antwoord van Autogids ontvangen?

In het laatste nummer van Autogids bij de bespreking van de Tesla X zijn ze wel gematigder. Het artikel is wel niet van de hand van Verelle, maar toch. Tesla rijders zijn geen Hooligans meer. :)

View attachment 232944

Geen antwoord ontvangen, maar ik zag het nieuwe artikel ook (zie "Tesla in de Pers"-draadje). Inderdaad grappig hoe de voormalige "arrogante hooligans met een superioriteitscomplex" nu "rustige en verantwoordelijke rijders die de snelheidsregels strikt naleven" zijn geworden :)
 
geloof het of niet, die 21K is reëel, het zijn natuurlijk best rijdende auto's van 4 jaar oud. En mooi afgewerkt!
Volvo V60 occasion | Tweedehands Volvo V60

Ik hoor hier op het forum vaker het afwerkingsniveau noemen als een van de punten die beter kunnen bij Tesla. Dat geloof ik meteen, maar om nu te zeggen dat een V60 mooi is afgewerkt, vind ik niet. Mijn vader heeft een V60 hybride en het is een heel fijne auto, maar de afwerking is echt niet beter dan die van Tesla. Het is plastic fantastic en om een voorbeeld te geven, de zijkant van de middenconsole (tussen voorstoelen in) kan je heel eenvoudig indrukken zodat kieren ontstaan en bij doordrukken de boel breekt. Het plastic dat veel is gebruikt in de auto ziet er ook goedkoop uit. Tesla (zeker met premium pakket) is wat dat betreft echt veel mooier gemaakt. De verschillende Tesla's die ik nu heb gezien/gereden zaten ook allemaal heel strak in elkaar. Voor de goede orde, de V60 hybride had alle luxe snufjes en uitrusting (op adaptieve cc + dodehoekwaarschuwing na). Dus een redelijke vergelijking. So far, mijn beetje off-topic rant over Volvo ;)

Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat Tesla geen stappen kan nemen om nog betere kwaliteit af te leveren en ik heb alleen ervaring met Tesla's van 2015 en later. Dit kan, als ik dit forum mag geloven, ook flink uitmaken.
 
Vandaag eens gekeken naar het laadproces op mijn nieuwe 90D.

Ik had ervaring met vroeger (heel vroeger) een S85 en tot recent met de 70D.

De 70D pakte bij aanvang van het laden heel veel Kw's, 115 en soms zelfs iets hoger. Maar dan ging het eigenlijk al na een paar minuten omlaag en daalde het snel.

Ik heb de 90D vandaag aangekoppeld aan een vrije lader bij SuC Apeldoorn en zag dat hij op 105 Kw bleef hangen. Dat leek tegen te vallen maar tot mijn verbazing bleef hij boven de 100Kw laden toen de auto half vol was.

Dat bleef lang snel gaan en als je ervan uit gaat dat de volgende SuC iets van 200 km zou staan dan ben je heel snel weer op weg. Misschien weer een beter batterijmanagement en durft men het aan wat langer de laadsnelheid vast te houden?

Dat gaat mij met mijn gezin niet lukken straks ;)

IMG_7674.JPG


Daarna ging het natuurlijk wel langzamer maar al met al zat ik snel op 300 Km range

IMG_7679.JPG
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Dat bleef lang snel gaan en als je ervan uit gaat dat de volgende SuC iets van 200 km zou staan dan ben je heel snel weer op weg. Misschien weer een beter batterijmanagement en durft men het aan wat langer de laadsnelheid vast te houden?

Dat gaat mij met mijn gezin niet lukken straks ;)
Dit is toch geen serieus pleidooi voor het terugbrengen van de laadsnelheid? :eek::D
 
Vandaag eens gekeken naar het laadproces op mijn nieuwe 90D.

Mooi! De 90D die wij tijdelijk hadden haalde 113kW (in Zwolle bij volle bezetting) bij 43% en 105kW bij 50% SoC en nog 22kW bij 94%. De 115kW ga je vast nog wel eens halen met een lagere SoC :)
Overigens lijkt je bereik ook goed te zijn met 237 km bij ~50%. Weinig/geen degradatie te merken zo te zien.
 
Ok, heb je eindelijk uitgevogeld op welke boot je auto staat (Maersk Idaho) omdat je niet kunt wachten tot hij er is, krijg je het bevestigd door Tesla (mooi!) en volge je de boot via Marinetraffic, dan ben je natuurlijk blij als je ziet dat hij de haven in Rotterdam is binnengekomen totdat je op het AD leest..................

Wereldwijde hack legt bedrijven en Rotterdamse terminal plat
Daarin bevestigd dat ook de Maersk Idaho daardoor niet gelost kon worden...................................................
 
  • Informative
Reactions: nico180
Hallo Carl,

Heb jij ooit een antwoord van Autogids ontvangen?

In het laatste nummer van Autogids bij de bespreking van de Tesla X zijn ze wel gematigder. Het artikel is wel niet van de hand van Verelle, maar toch. Tesla rijders zijn geen Hooligans meer. :)

View attachment 232944
uh ja, dat deed ik met de 6 liter V8 die ik in een vorig leven reed inderdaad, 1 op 4 liep het ding op de autobahn met een 68l tank...
Met de Tesla moet ik juist doorplanken om 'm goed leeg te rijden voordat ik bij de volgende SuC kom...
 
Ik werd vandaag wat vroeg de snelweg afgestuurd. Waarschijnlijk wil de Tesla me langs een bekend Tesla bedevaardsoord sturen dacht ik nog.
IMG_1773.JPG

Google op de telefoon koos voor de reguliere route, dus die heb ik maar gevolgd.
Maar.. Tesla bleek toch gelijk te hebben: de volgende afslag was afgesloten, dus moest ik een flink stuk omrijden. De volgende keer toch maar naar Tesla luisteren...
 
Ik werd vandaag wat vroeg de snelweg afgestuurd. Waarschijnlijk wil de Tesla me langs een bekend Tesla bedevaardsoord sturen dacht ik nog.
View attachment 232985
.
Dan had hij nog een afslag eerder moeten nemen en schuin door de Nijverheidslaan moeten rijden

Maar.. Tesla bleek toch gelijk te hebben: de volgende afslag was afgesloten, dus moest ik een flink stuk omrijden. .

Inderdaad!;)