Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Even een algemene "feel good" post van mijn kant. Mijn opa (89) gaat donderdag euthanasie laten plegen i.v.m. dementie en allerlei gevolgen daarvan. Hij is opgegroeid in Indonesië en kon op zijn 12e al paardrijden, schieten en autorijden. Zijn vader had toentertijd (~1940) een auto die zo'n 100 km/u kon halen! Nu heeft Tesla Duiven de moeite genomen om naar ons te komen en ruim een halfuur rond te rijden in een Model X P100D om mijn opa en oma wat afleiding te bezorgen. Het was geweldig! Nooit gedacht dat mensen van 89 en 82 het leuk vonden om Ludicrous mode mee te maken! Zo leer je mensen nog eens kennen haha. Zij hadden natuurlijk van mij al alles geleerd over Tesla, maar om het zelf zo te ervaren was wel heel bijzonder. Ik heb zelf ook een stukje mogen rijden en WOW wat gaat dat hard! Dit is een van de vele voorbeelden waarom ik zo'n fan ben van Tesla en de mensen die er werken! Ik weet dat sommigen bij Tesla meelezen op het forum. Bij deze: ontzettend bedankt voor deze fantastische ervaring voor mijn opa en oma. Ze vonden het geweldig!

View attachment 273690
. Bijzonder verhaal Oliver en sterkte vandaag
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Eerste post op dit forum. Ben sinds een week of 2 heel hard aan het denken geraakt om een Model X aan te schaffen.
Na een bezoek aan het Autosalon in Brussel enkele dagen geleden begin ik er meer en meer zeker van te worden de stap te nemen. Dit zou mijn eerste EV worden dus ben nog op vele gebieden een complete n00b :)

Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen een nieuwe X 100D met AP2 of een 2dehands (18mnd oude) X P90D Signature met AP1. Qua prijs liggen ze quasi gelijk. Ik heb de laatste 10 jaar met vrij (zeer) snelle wagens gereden en een nieuwe P100D zou ideaal zijn maar ik vind die prijs compleet van de pot gerukt.

Wat ik weet:
Nieuwe Model X 100D
1. kan ik zelf de kleurencombo kiezen die ik het mooiste vind (Midnight Silver en wit interieur)
2. AP2
3. beter rijbereik

2dehands Model X P90D
1. kleurencombo kan ik perfect mee leven (zou mijne 2de keuze zijn)
2. AP1 (dit vind ik een moeilijke, autonoom interesseert me niet maar AP2 zal meer en betere updates krijgen veronderstel ik?)
3. minder rijbereik maar de kick van het accelereren maakt VEEL goed :)

Iemand hier die me wat tips/begeleiding zou kunnen geven mbt deze keuze?
 
Eerste post op dit forum. Ben sinds een week of 2 heel hard aan het denken geraakt om een Model X aan te schaffen.
Na een bezoek aan het Autosalon in Brussel enkele dagen geleden begin ik er meer en meer zeker van te worden de stap te nemen. Dit zou mijn eerste EV worden dus ben nog op vele gebieden een complete n00b :)

Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen een nieuwe X 100D met AP2 of een 2dehands (18mnd oude) X P90D Signature met AP1. Qua prijs liggen ze quasi gelijk. Ik heb de laatste 10 jaar met vrij (zeer) snelle wagens gereden en een nieuwe P100D zou ideaal zijn maar ik vind die prijs compleet van de pot gerukt.

Wat ik weet:
Nieuwe Model X 100D
1. kan ik zelf de kleurencombo kiezen die ik het mooiste vind (Midnight Silver en wit interieur)
2. AP2
3. beter rijbereik

2dehands Model X P90D
1. kleurencombo kan ik perfect mee leven (zou mijne 2de keuze zijn)
2. AP1 (dit vind ik een moeilijke, autonoom interesseert me niet maar AP2 zal meer en betere updates krijgen veronderstel ik?)
3. minder rijbereik maar de kick van het accelereren maakt VEEL goed :)

Iemand hier die me wat tips/begeleiding zou kunnen geven mbt deze keuze?

Mijn tip (dus let op, strikt persoonlijk), laat het "P" gebeuren zitten en neem de nieuwe 100D. Is snel genoeg (eigenlijk vind ik de X niet eens echt een auto voor die extreme sprintjes) en grote range en AP2. Nu lees je daar nog verschillende commentaren over maar dat gaat binnenkort veranderen en dan loop je het risico wat spijtig te worden.
En dat snelle. Veel (waaronder ik) gaan heerlijk in de chill mode rijden. Rustgevend voor ons en vooral ook voor het mechaniek.
Nogmaals, strikt persoonlijk en niet bedoeld je wat op te dringen.
 
Mijn tip (dus let op, strikt persoonlijk), laat het "P" gebeuren zitten en neem de nieuwe 100D. Is snel genoeg (eigenlijk vind ik de X niet eens echt een auto voor die extreme sprintjes) en grote range en AP2. Nu lees je daar nog verschillende commentaren over maar dat gaat binnenkort veranderen en dan loop je het risico wat spijtig te worden.
En dat snelle. Veel (waaronder ik) gaan heerlijk in de chill mode rijden. Rustgevend voor ons en vooral ook voor het mechaniek.
Nogmaals, strikt persoonlijk en niet bedoeld je wat op te dringen.

Bedankt voor je input Hans. Je dringt helemaal niet aan, het is mijn bedoeling om wat verschillende meningen te horen en die me misschien kunnen helpen om een betere beslissing te maken.
Mbt het accelereren ... ik ben daar toch wel een beetje aan verslaafd. Ik kan perfect rustig rijden maar als er iets of wat krachtig naast me komt staan kan ik het gewoon niet laten om de WOT te gaan. :oops:
Ik heb eergisteren de P100D gaan testrijden en morgen ga ik de 100D testrijden. Traag zal de 100D ook wel niet zijn veronderstel ik...
 
En dat snelle. Veel (waaronder ik) gaan heerlijk in de chill mode rijden.
Ik ook op Chill. Gisteren eens afgezet omdat naast mij een BMW 5 kwam grommen links van mij aan de verkeerslichten. Pas toen zag ik op de GPS, dat ik 300m verder, aan de volgende lichten, links moest voorsorteren.
Bezweken aan de verleiding... en was weer eens verschieten. Ik was het gevoel al een beetje vergeten. Nochtans geen ‘P’. De BMW staat er wellicht nog. 1 Keer met een loaner P gereden. Niet vaak kunnen testen, maar verschieten was het niet echt. Perceptie heeft zijn grenzen denk ik.
Oh ja, chill staat vooral op omdat ik de power gevaarlijk vond. Je neemt toch wel eens een onverantwoord risicootje als iemand ‘lastig’ doet. (Ook persoonlijk).
 
Bedankt voor je input Hans. Je dringt helemaal niet aan, het is mijn bedoeling om wat verschillende meningen te horen en die me misschien kunnen helpen om een betere beslissing te maken.
Mbt het accelereren ... ik ben daar toch wel een beetje aan verslaafd. Ik kan perfect rustig rijden maar als er iets of wat krachtig naast me komt staan kan ik het gewoon niet laten om de WOT te gaan. :oops:
Ik heb eergisteren de P100D gaan testrijden en morgen ga ik de 100D testrijden. Traag zal de 100D ook wel niet zijn veronderstel ik...
Ga maar eens een proefrit maken met een X 100D...Dat ding is echt snel genoeg
 
Eerste post op dit forum. Ben sinds een week of 2 heel hard aan het denken geraakt om een Model X aan te schaffen.
Na een bezoek aan het Autosalon in Brussel enkele dagen geleden begin ik er meer en meer zeker van te worden de stap te nemen. Dit zou mijn eerste EV worden dus ben nog op vele gebieden een complete n00b :)

Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen een nieuwe X 100D met AP2 of een 2dehands (18mnd oude) X P90D Signature met AP1. Qua prijs liggen ze quasi gelijk. Ik heb de laatste 10 jaar met vrij (zeer) snelle wagens gereden en een nieuwe P100D zou ideaal zijn maar ik vind die prijs compleet van de pot gerukt.

Wat ik weet:
Nieuwe Model X 100D
1. kan ik zelf de kleurencombo kiezen die ik het mooiste vind (Midnight Silver en wit interieur)
2. AP2
3. beter rijbereik

2dehands Model X P90D
1. kleurencombo kan ik perfect mee leven (zou mijne 2de keuze zijn)
2. AP1 (dit vind ik een moeilijke, autonoom interesseert me niet maar AP2 zal meer en betere updates krijgen veronderstel ik?)
3. minder rijbereik maar de kick van het accelereren maakt VEEL goed :)

Iemand hier die me wat tips/begeleiding zou kunnen geven mbt deze keuze?

Kick van accelereren zal je sowieso hebben, met iedere Tesla, dus "P" lijkt me alleen voor diegenen die écht veel geld willen investeren in nog een extra kick. Genre, mensen die een Lamborghini of Ferrari leuk vinden qua verhouding prijs/prestaties. Als je niet tot dat geslacht behoort zal een niet-P je ook meer dan bekoren!

AP2 is bijna op het niveau van AP1 vandaag (mijn test tussen beide versies dateert van vorige maandag), maar AP2 heeft natuurlijk meer toekomst. Onderschat AutoPilot niet, het is écht het ding dat je nooit meer wil missen eenmaal je eraan gewend bent!

100 vs 75: hangt af van hoeveel lange trips je met de wagen wil doen per jaar. Kijk eens op ABRP, en doe de oefening hoeveel minder lang je doet over een road trip met 100 dan 75, en dan zie je wel hoeveel die tijdswinst je waard is!

X vs. S: ja da's ieder zijn ding natuurlijk maar S75 heeft bijna dezelfde range als X100, dus dat is wel een serieus prijsverschil voor bijna dezelfde range. X heeft achterin wel veel meer comfort dan S. Qua cargoruimte zijn S en X elkaar ongeveer waard (hangt wat van de configuratie af natuurlijk) - beide cargoruimtes zijn sowieso indrukwekkend.

Veel plezier met je keuze, en welkom in de club van Tesla-rijders, en op het TMC-forum!
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Kick van accelereren zal je sowieso hebben, met iedere Tesla, dus "P" lijkt me alleen voor diegenen die écht veel geld willen investeren in nog een extra kick. Genre, mensen die een Lamborghini of Ferrari leuk vinden qua verhouding prijs/prestaties. Als je niet tot dat geslacht behoort zal een niet-P je ook meer dan bekoren!

AP2 is bijna op het niveau van AP1 vandaag (mijn test tussen beide versies dateert van vorige maandag), maar AP2 heeft natuurlijk meer toekomst. Onderschat AutoPilot niet, het is écht het ding dat je nooit meer wil missen eenmaal je eraan gewend bent!

100 vs 75: hangt af van hoeveel lange trips je met de wagen wil doen per jaar. Kijk eens op ABRP, en doe de oefening hoeveel minder lang je doet over een road trip met 100 dan 75, en dan zie je wel hoeveel die tijdswinst je waard is!

X vs. S: ja da's ieder zijn ding natuurlijk maar S75 heeft bijna dezelfde range als X100, dus dat is wel een serieus prijsverschil voor bijna dezelfde range. X heeft achterin wel veel meer comfort dan S. Qua cargoruimte zijn S en X elkaar ongeveer waard (hangt wat van de configuratie af natuurlijk) - beide cargoruimtes zijn sowieso indrukwekkend.

Veel plezier met je keuze, en welkom in de club van Tesla-rijders, en op het TMC-forum!
En de trekhaak-mogelijkheid voor de X niet vergeten. Was hier een doorslaggevende factor in modelkeuze zelfs ;)
 
Iemand hier die me wat tips/begeleiding zou kunnen geven mbt deze keuze?

Koop een nieuwe:
- Volledige garantie voor 4 jaar of 80000km (hoeveel km heeft de tweedehandse gereden?) (tenzij je bij Tesla de tweedehandse koopt, dan krijg je ook goede garantie - ken de details niet).
- 1e keus ipv 2e keus :)
- Het heerlijke gevoel van een volledig nieuwe auto in ontvangst nemen en rijden
- Grotere actieradius
- De laatste hardwareverbeteringen aanwezig
- inruilwaarde!

P vs. niet-P : als je uit een ICE komt (ook een zeer snelle ICE - of het moet echt een supercar zijn van een paar ton) dan voelt ook een afgeladen X75D met lege accu nog steeds belachelijk snel aan. (aan de lichten dan).
Uiteraard is/voelt een P nog sneller dan een niet-P, maar hoe vaak zul je dat nu werkelijk nuttig gebruiken in het dagelijkse? Na de eerste paar weken stoplichtsprintjes is de lol eraf...

Mijn vorige auto's uit het ICE tijdperk waren ook snel (> 350pk) maar Tesla is gewoon van een andere orde (ook de instapmodelletjes).