Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
antwoordt van de Lieven
tweet Lieven Scheire3.jpg
 
Voor de 3000 plussers natuurlijk oud nieuws (kwam de naam via de zoekfunctie al tegen), maar ik liep op twitter per ongeluk tegen ene Ton Aarts aan (Ton Aarts (@ton_aarts) | Twitter), heeft Elon ooit een vriendinnetje van hem afgepakt ofzo?

Wat bezielt je om zoveel tijd en moeite te nemen om Tesla te bashen? Ik adviseer deze man om professionele hulp te zoeken:). Creepy:-S
 
Voor de 3000 plussers natuurlijk oud nieuws (kwam de naam via de zoekfunctie al tegen), maar ik liep op twitter per ongeluk tegen ene Ton Aarts aan (Ton Aarts (@ton_aarts) | Twitter), heeft Elon ooit een vriendinnetje van hem afgepakt ofzo?

Wat bezielt je om zoveel tijd en moeite te nemen om Tesla te bashen? Ik adviseer deze man om professionele hulp te zoeken:). Creepy:-S

Klopt, best sneu dat iemand daar zo lang zo negatief in kan staan. Kost hem ongetwijfeld veel moeite en levert hem waarschijnlijk niet veel voldoening op. Beter om een nieuwe hobby te vinden. Hij heeft nu natuurlijk valse hoop (energie) gekregen van de paar negatieve berichten en gedaalde koers. We moeten hem maar even in de gaten houden de komende tijd, want hij gaat het nog zwaar krijgen :)
 
  • Like
Reactions: KrisB and robertvg
Ik heb moeite om in het steeds verder uitbreiden ( of noem het uitdeinen ) van het forumboard nog dingen terug te vinden.
Er wordt naar de nieuwe leden die nieuwe topics starten wel eens met de vinger gewezen dat "alles" wel terug te vinden is, maar dit is naar mijn mening steeds moeilijker. Meer topics, meer leden, het wordt er niet overzichtelijker op.

Nu had ik het idee om enkele draadjes te starten, zoals op het US gedeelte waar meerdere zaken ietwat gecentraliseerd zijn en - me dunkt - toch wat gemakkelijker terug te vinden is. Bij wijze van eerste vraag die ik zelf heb, dan maar het eerste gestart.
Met jullie goedvinden open ik de andere en kunnen we daar op verder werken.

We hebben eigenlijk al enkele gestructureerde topics, zoals bvb. "Navigatie" en "AutoPilot", dus die gaan we alvast verder gebruiken en sowieso niet ontdubbelen. "Verbruik Model S" en "Verbruik Model X" zijn ook een goed voorbeeld qua opsplitsing.

Misschien ook meteen het moment om een verdere scheiding te maken tussen de Model S en de Model X, wat meteen dan een soortgelijk systeem voor de Model 3 kan betekenen in de nabije toekomst.

Wat denken jullie ervan? Doen?

Xavier
 
Last edited:
  • Like
Reactions: redevries
Ik heb moeite om in het steeds verder uitbreiden ( of noem het uitdienen ) van het forumboard nog dingen terug te vinden.
Er wordt naar de nieuwe leden die nieuwe topics starten wel eens met de vinger gewezen dat "alles" wel terug te vinden is, maar dit is naar mijn mening steeds moeilijker. Meer topics, meer leden, het wordt er niet overzichtelijker op.

Nu had ik het idee om enkele draadjes te starten, zoals op het US gedeelte waar meerdere zaken ietwat gecentraliseerd zijn en - me dunkt - toch wat gemakkelijker terug te vinden is. Bij wijze van eerste vraag die ik zelf heb, dan maar het eerste gestart.
Met jullie goedvinden open ik de andere en kunnen we daar op verder werken.

We hebben eigenlijk al enkele gestructureerde topics, zoals bvb. "Navigatie" en "AutoPilot", dus die gaan we alvast verder gebruiken en sowieso niet ontdubbelen. "Verbruik Model S" en "Verbruik Model X" zijn ook een goed voorbeeld qua opsplitsing.

Misschien ook meteen het moment om een verdere scheiding te maken tussen de Model S en de Model X, wat meteen dan een soortgelijk systeem voor de Model 3 kan betekenen in de nabije toekomst.

Wat denken jullie ervan? Doen?

Xavier
Eens...

Maar dan zou ik hem opsplitsen in hoofdtopics en daaronder subtopics. Bv:

Algemeen -
Subtopics: moderator-mededelingen, even voorstellen, de diverse algemene discussie-topics (SUC, wachttijd enz)

Techniek -
Subtopics: velgen en banden, janken, updates, auto pilot enz enz

Vraag en aanbod -
Subtopics: Onderdelen gevraagd gezocht, occasions wellicht

Niet Tesla -
overige discussie, F1 enz

Is natuurlijk een trendbreuk en wat te doen met aanwezige content? Herverdelen over de nieuwe hoofdtopics? Is wel een bak werk:eek: Maar zou het wel veel overzichtelijker maken:)
 
Eens...

Maar dan zou ik hem opsplitsen in hoofdtopics en daaronder subtopics. Bv:

Algemeen -
Subtopics: moderator-mededelingen, even voorstellen, de diverse algemene discussie-topics (SUC, wachttijd enz)

Techniek -
Subtopics: velgen en banden, janken, updates, auto pilot enz enz

Vraag en aanbod -
Subtopics: Onderdelen gevraagd gezocht, occasions wellicht

Niet Tesla -
overige discussie, F1 enz

Is natuurlijk een trendbreuk en wat te doen met aanwezige content? Herverdelen over de nieuwe hoofdtopics? Is wel een bak werk:eek: Maar zou het wel veel overzichtelijker maken:)

Zoiets ja, ik moet zeggen dat ik meteen weer de structuur zie bovenkomen van het oude Camaro-Corvette-Firebird forum... . :cool:
 
Het aanmaken van die subtopics is iets dat door de regie in USA gedaan moet worden, ik meen begrepen te hebben dat zelfs @widodh dit niet kan verzorgen. Technisch lijkt het me wat de forumsoftware betreft geen probleem (of het moet zijn dat die niet meer dan de 3 huidige subniveaus aankan).

Los van deze horde is het een prima idee, vind ik.
 
Ik heb moeite om in het steeds verder uitbreiden ( of noem het uitdeinen ) van het forumboard nog dingen terug te vinden.

Zoals een half jaar geleden reeds aangehaald en toen door een luid schreeuwende kliek door de grond geboord is er een handige zoekmogelijkheid die hier onbenut blijft door de weerstand tegen nieuwe draadjes openen: de optie ‘search titles only’. Als iedere vraag nu eens een nieuw draadje zou mogen worden, zou je meteen het juiste antwoord vinden.
Zoals bijvoirbeeld ‘vraag en aanbod’. Als ik dit open, dan zie ik steeds iets wat mij niet interesseert. Ik ga dat dus binnenkort niet meer openen. Misschien komt er dan net iets wat mij wel interesseert. Ik heb echter geen tijd en goesting om draadjes te lezen waar de waarschijnlijkheid groot is dat het mij niet interesseert. Mocht er een draadje zijn met als titel. ‘Te koop: op de 12V outlet aansluitbare bandencompressor’, dan zal ik dat wel openen. Eens het verkocht is zakt het vanzelf naar de vergetelheid.
Sommigen hier zijn hun tijd ver vooruit door naar EV en Tesla over te schakelen, maar wordt die voorsprong nu niet vertragend en houden ze vast aan oude structuren.
Organised chaos is the future.
Ik zie heel wat professionele fora (vb SAP fora)waar elk draadje 1 topic beschrijft. Heerlijk om in te zoeken. Die Indiërs hebben het goed begrepen.
Ik klasseer zelfs mijn mails niet meer en vind steeds alles terug. Datum, afzender en eventueel kernwoord, brengen mij steeds snel tot de juiste mail. Ik maak nog 1 map per jaar waar alles van het vorige jaar in gearchiveerd wordt. Done.
 
Het hoeft geen aanpassing te zijn van de structuur van het forum ( mag natuurlijk indien het kan ), maar als we deze reeks topics aanmaken blijven die wellicht in de eerste 2 pagina's staan en kan ieder zijn (Paas-)ei kwijt in de juiste topic.

Het US deel toont aan dat dergelijke opsplitsing wel handig kan zijn, maar hoeft - zoals gezegd - geen structuurverandering te vereisen.

Het kan voor sommigen handig zijn om spin-offs te hebben van het forum in de zin van Teslavragen, Facebookgroepen, Chatgroepen of WhatsApp of diens meer, maar daar heb ikzelf geen zin in. Mijn tijd is te kostbaar om alle informatie die ik wil vinden op 4 of 5 plaatsen te gaan zoeken en bepaalde ( al-dan-niet-interessante ) info dan ook evenveel keer te moeten zien passeren.
Als ik echter op de reacties hierboven afga is het voorstel verworpen.
Maar, natuurlijk, élk zijn mening. Voila!
 
  • Like
Reactions: Phil V
Gisteren groot batterij-related interview in DeTijd. Alleen spijtig dat het enkel over lirhium gaat en niet over het veel moeilijker te vinde kobalt.




MIJN TIJD

MENU

  1. NIEUWS
LEADING STORY
Tsjechië maakt eerste echt Europese batterij
30 maart 201821:02
Een proefboring naar lithium in Cinovec. In het Tsjechische Ertsgebergte zit genoeg lithium voor een grootschalige productie van batterijen. ©GORDON WELTERS/The New York Time/Reporters
Europa is voor de productie van batterijen afhankelijk van China. Tsjechië kan daar verandering in brengen. Met eigen lithium, eigen patenten en eigen kapitaal wil het land een belangrijke schakel in de batterijketen worden.


Het Praagse bedrijf HE3DA investeert 180 miljoen euro in de bouw van een fabriek voor batterijen die veiliger en goedkoper zijn dan traditionele modellen en daarnaast vrijwel geheel recycleerbaar. De grondstof, lithium, komt in tegenstelling tot andere Europese projecten (zie inzet) uit een eigen aangeboorde lithiumvoorraad.

‘We zijn nog niet begonnen met de verkoop. De fabriek is nog in aanbouw. Maar we hebben nu al voor meer dan 1 GWh (gigawattuur) orders’, zegt Jakub Gajdusek in het hoofdkwartier van HE3DA op een bedrijventerrein aan de rand van Praag. Hier rolden in december de eerste exemplaren van de HE3DA-batterij van de band. Bij de stad Havirov in het oostpuntje van het land moet binnen een jaar de grootschalige productie beginnen.

Lithium-ion batterijen zijn de inzet van een wereldwijde wedloop. De productie van elektrische auto’s en groene energie wordt beperkt door de geringe opslagcapaciteit voor stroom. Wie de batterijproductie controleert, controleert de markt. Chinese bedrijven hebben hier al jaren geleden op geanticipeerd door wereldwijd lithiumvoorraden op te kopen. Ze bouwen nu megafabrieken voor batterijcellen.

China levert die batterijcellen, waar bedrijven dan batterijen van maken, ook aan Europa. ‘Het gebrek aan eigen productie van batterijcellen is een bedreiging voor de Europese industrie, omdat de aanvoerlijnen onzeker zijn en de prijzen hoger door de transportkosten’, zei Maros Sefcovic, de vice-voorzitter van de Europese Commissie in oktober vorig jaar.

De Commissie lanceerde toen een plan om de achterstand in te lopen, de Batterij Alliantie. Brussel trekt daarvoor ruim 2 miljard euro uit. Op diverse plaatsen in Europa worden batterijfabrieken gepland. Het Tsjechische project is echter uniek, omdat het op een eigen lithiumvoorraad steunt.

De geschatte 7 miljoen ton lithium ligt onder het bergdorp Cinovec. Dat wist burgemeester Petr Pipal niet toen hij in 2008 namens de gemeente de afgedankte tinmijn Cinovec kocht. ‘We konden niet weten dat twee jaar later dat bedrijf zou aankloppen’, zegt hij zichtbaar tevreden in het gemeentehuis van Dubi, een klein stadje aan de grens met de Duitse deelstaat Saksen.

‘Dat bedrijf’ heet Geomet en is ondertussen een dochter van het Australische European Metals geworden. De Australiërs vermoedden dat het Ertsgebergte, dat al sinds de middeleeuwen zijn naam eer aan doet, lithium zou kunnen verbergen. In 2012 kochten ze Geomet en begonnen ze met proefboringen. ‘Een haalbaarheidsstudie toont dat Cinovec de goedkoopste producent van lithium uit hard gesteente kan worden’, meldt het bedrijf. Onlangs ondertekende Geomet een overeenkomst met HE3DA voor de afname van het lithium uit Cinovec.

Burgemeester Pipal telt zijn zegeningen. ‘Geomet heeft de oude mijnschacht nodig voor ventilatie. Die kunnen ze van ons huren of kopen.’ Extra inkomsten voor de gemeente, boven op de lokale belasting, die volgens een ruwe schatting de gemeentebegroting met 20 procent zal doen zwellen.

In Praag heeft men ook wel oren naar extra geld. Premier Andrej Babis voerde zijn verkiezingscampagne met de leuze dat het lithium weer staatseigendom moet worden. Volgens Pipal zijn de belastinginkomsten niet het belangrijkste. ‘Als het lukt het lithium tot eindproducten te verwerken, kan Tsjechië een grote speler worden op het gebied van accu’s.’

China tekent voor 55 procent van de batterijcelproductie. De rest komt uit Amerika, Japan en Zuid-Korea. Peking wil dat het Chinese overwicht over drie jaar is gegroeid tot 65 procent. De wereldproductie zal in die tijd naar verwachting toenemen van ruim 100 GWh tot ruim 270 GWh. De Tsjechische fabriek moet van start gaan met 1 GWh productiecapaciteit en vervolgens met 1,2 GWh per jaar groeien. Binnen tien jaar moet 10 à 15 GWh worden gehaald.

De Tsjechen mikken in eerste instantie op groenestroomproducenten en netwerkbeheerders die door de grillen van de groene stroom pieken en dalen moeten opvangen. De technologie van HE3DA levert vooral besparingen op bij grote batterijen. Het unieke aan de Tsjechische batterij is dat ze bestaat uit samengeperste platen met een speciale nanostructuur.

In het hoofdkwartier van HE3DA wordt de werking gedemonstreerd. Gajdusek laat een staafje zien, een batterijcel uit China. ‘In een gewone batterij zitten duizenden van dit soort cellen, met daartussen ruimte voor de koeling. Onze batterij kan meer energie samenpersen in dezelfde ruimte.’ Bovendien hoef je niet al die cellen met elkaar te verbinden. ‘De bedrading maakt algauw 50 procent van de kosten uit.’

Maar er is nog iets: ‘Onze batterijen zijn absoluut veilig.’ Hij neemt een gasbrander en zet de blauwe vlam op iets wat eruit ziet als een velletje papier. Er gebeurt niets. Het is een separator met een speciale nanostructuur, die de laagjes in de batterij van elkaar scheidt. ‘Honderd procent veilig’, zegt Gajdusek. Om zijn opmerking kracht bij te zetten zet hij de vlam op een gewone separator, die binnen enkele seconden verschroeit.

Tot slot is er nog een voordeel. Batterijcellen zijn rolletjes van op elkaar gelijmde laagjes. Die krijg je heel moeilijk van elkaar als de batterij is afgeschreven. Met de Tsjechische batterij is recycling geen probleem. Je schroeft gewoon de platen los.

Ekke Overbeek
 
Zoals een half jaar geleden reeds aangehaald en toen door een luid schreeuwende kliek door de grond geboord is er een handige zoekmogelijkheid die hier onbenut blijft door de weerstand tegen nieuwe draadjes openen: de optie ‘search titles only’. Als iedere vraag nu eens een nieuw draadje zou mogen worden, zou je meteen het juiste antwoord vinden.
Zoals bijvoirbeeld ‘vraag en aanbod’. Als ik dit open, dan zie ik steeds iets wat mij niet interesseert. Ik ga dat dus binnenkort niet meer openen. Misschien komt er dan net iets wat mij wel interesseert. Ik heb echter geen tijd en goesting om draadjes te lezen waar de waarschijnlijkheid groot is dat het mij niet interesseert. Mocht er een draadje zijn met als titel. ‘Te koop: op de 12V outlet aansluitbare bandencompressor’, dan zal ik dat wel openen. Eens het verkocht is zakt het vanzelf naar de vergetelheid.
Sommigen hier zijn hun tijd ver vooruit door naar EV en Tesla over te schakelen, maar wordt die voorsprong nu niet vertragend en houden ze vast aan oude structuren.
Organised chaos is the future.
Ik zie heel wat professionele fora (vb SAP fora)waar elk draadje 1 topic beschrijft. Heerlijk om in te zoeken. Die Indiërs hebben het goed begrepen.
Ik klasseer zelfs mijn mails niet meer en vind steeds alles terug. Datum, afzender en eventueel kernwoord, brengen mij steeds snel tot de juiste mail. Ik maak nog 1 map per jaar waar alles van het vorige jaar in gearchiveerd wordt. Done.
Juist!... de Apple gedachte, alles in 1 bak, map in plaats van ordenen, en met een zoekfunctie heb je de juiste zaken snel gevonden, sneller dan dat je dit in indexen zou kunnen vinden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Dan is het toch zover... Toch een nieuwe S aangeschaft. Ik heb altijd geroepen dat ik mijn oude S als eerste en persoonlijk het museum in zou rijden. Maar de verleiding was te groot...
Het is de blauwe 75D geworden. A Beautiful Silhouette. Wat een auto! En wat een vooruitgang. Wederom!
 

Attachments

  • 14DB6CCE-1C8F-4A28-9F1C-C0D0E8AED4A9.jpeg
    14DB6CCE-1C8F-4A28-9F1C-C0D0E8AED4A9.jpeg
    680.1 KB · Views: 39
Dan is het toch zover... Toch een nieuwe S aangeschaft. Ik heb altijd geroepen dat ik mijn oude S als eerste en persoonlijk het museum in zou rijden. Maar de verleiding was te groot...
Het is de blauwe 75D geworden. A Beautiful Silhouette. Wat een auto! En wat een vooruitgang. Wederom!
Je zal het morgen nog eens moeten posten, want vandaag geloven we je niet:)