Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Het feit dat Tesla kiest "soepeler" of "strenger" op te treden als een soort wethandhaver is natuurlijk absurd.

Neen hoor. In Duitsland is men zich veel meer bewust van het feit dat men kan worden ingehaald door auto's met heel hoge snelheid dan in NL waar dat ronduit gevaarlijker is. Waarom zouden ze met veiligheid geen bemoeienis mogen hebben?
 
  • Like
Reactions: S-19910
Neen hoor. In Duitsland is men zich veel meer bewust van het feit dat men kan worden ingehaald door auto's met heel hoge snelheid dan in NL waar dat ronduit gevaarlijker is. Waarom zouden ze met veiligheid geen bemoeienis mogen hebben?
Het veiligheidsaspect hebben ze al getackeld door de autopilot uit te schakelen boven 150km/h. Het bewust programmeren van een stop-and-go penalty voelt als een beschuldigende vinger die ze m.i. beter achterwege kunnen laten.

Het valt wel op dat jij geen enkele negatieve opmerking aan het adres van Tesla accepteert. Derhalve neem ik jouw stelling ook met een korrel zout en ga er verder niet meer op in.
 
Het veiligheidsaspect hebben ze al getackeld door de autopilot uit te schakelen boven 150km/h. Het bewust programmeren van een stop-and-go penalty voelt als een beschuldigende vinger die ze m.i. beter achterwege kunnen laten.

Het valt wel op dat jij geen enkele negatieve opmerking aan het adres van Tesla accepteert. Derhalve neem ik jouw stelling ook met een korrel zout en ga er verder niet meer op in.

Dat laatste is voor jouw rekening. Er zijn heel wat terechte negatieve opmerkingen en daar reageer ik dan niet op maar in dit geval heb ik hier geen moeite mee. Wil je harder rijden, dan zet je gewoon eerst AP uit. En ja, ik ben ook wel eens een keer doorgetrokken en kreeg hiermee te maken. In totaal een keer of drie (en dan is het heel vervelend) maar het heeft in ieder geval het effect dat ik er bewust mee bezig ben en dat is winst. En straks met FSD wordt dit een non issue.
>150 km/uur in landen als in NL is erg snel en ik kan me voorstellen dat men dan elke associatie met AP wil vermijden en dan is deze rigoureuze aanpak wel te verkopen "naar buiten toe". Wat niet wegneemt dat niet elke situatie gelijk is en er een verschil zit tussen 150 in druk verkeer en 150 op de A6 in de nachtelijke uren. Die nuance zou ik er graag in willen zien en het kan ook, denk ik, naarmate men meer data heeft en de verwerking daarvan steeds meer stroomlijn heeft gekregen. Tot dan deze vervelende maatregel, zal men gedacht hebben.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: S-19910
Ik herinner me toch in Duitsland dat ik ook eens een penalty kreeg, maar dan onder voorwaarden:
  • AP geactiveerd
  • met de voet extra watt bijgeven om voorbij 150 te gaan.
Dan kreeg ik ook een straf, en moest ik ook even in P gaan staan om onder de straf uit te komen.

Je mag harder dan 150 (ook al in BE gedaan) maar je mag niet AP rijden én harder dan 150.
 
Ik herinner me toch in Duitsland dat ik ook eens een penalty kreeg, maar dan onder voorwaarden:
  • AP geactiveerd
  • met de voet extra watt bijgeven om voorbij 150 te gaan.
Dan kreeg ik ook een straf, en moest ik ook even in P gaan staan om onder de straf uit te komen.

Je mag harder dan 150 (ook al in BE gedaan) maar je mag niet AP rijden én harder dan 150.

Ik heb afgelopen week nog door Duitsland gereden en daar schakelt AP uit zodra je over de 150 gaar maar kom je eronder dan kun je hem weer aanzetten.

Maar nog even terugkomen. Tijdens het sporten het afgelopen uur heb ik er nog eens over nagedacht en vind dat het wel erg gemakkelijk is om mij aan te vallen omdat ik begrip heb voor bepaalde situaties. Het is ieders goed recht om iets betuttelend of zelfs absurd te noemen maar met datzelfde recht mag ik er anders over denken.

Twee situaties; Vrouw rijdt met drie kinderen aan boord 100 en nadert vrachtauto die 85 rijdt. Ze kijkt in de spiegel en ziet niets aankomen en gaat dan na een seconde of wat naar links om de vrachtauto in te halen. Had zij op het allerlaatste moment nog gekeken dan had zij kunnen zien dat er een Q7 met hoge snelheid (170 km/uur) naderde die vervolgens achterop reed met fatale gevolgen.
Maar: alle pijlen richten zich op de bestuurder van de Q7 die asociaal hard had gereden en er geen rekening mee hield dat andere weggebruikers hier mogelijk niet op bedacht waren. Kortom, hij word genageld! Audi komt hooguit in algemene zin in beeld omdat fabrikanten niet zulke snelle auto's zouden mogen maken :)

Nu is het geen Q7 maar een Model X. Ineens is het niet meer de bestuurder maar is het (de) Tesla. De eerste die het twittert etc. heeft grote kans op wereldwijde aandacht en gouden klikjes dus men moet snel zijn en er is geen tijd voor onderzoek. Omdat falende Autopilot het dan goed doen wordt, omdat er toch geen sancties zijn als blijkt dat het verhaal voor geen meter klopt, de schuld bij de Autopilot gelegd. De bestuurder wordt zelfs, ter ondersteuning van het verhaal, in de slachtofferrol geduwd vanwege een falende Autopilot.

Dit is een zeer realistische benadering.

Wat kan Tesla doen? De schade in de media is er en die kun je niet herstellen, daarvoor zijn de tegenkrachten te groot. En "rectificatie" is een begrip uit de jaren tachtig.
Dan krijg je te maken met professionele instanties en dan is er op de eerste plaats het argument dat AP zichzelf bij 150 km/uur uitschakelt. Wanneer hij dan gemakkelijk weer is in te schakelen als hij onder de 150 zakt kan men stellen dat het effect en de werking minimaal zal zijn. Dat kunnen ze dan pareren door aan te geven dat ze het juist sterk ontmoedigen door AP voor de rest van de rit (wat dat ook is in de praktijk) uitgeschakeld te laten.

Lijkt me een heel begrijpelijk geval van schade-beperking.
 
Last edited:
Lijkt me een heel begrijpelijk geval van schade-beperking.

Ik snap je redenatie en ik denk ook dat je redenatie klopt. Maar ik denk niet dat het er veiliger op wordt. Ik ken de 'AP disabled for the duration of this trip' ook, en ik zoek dan toch even snel een plekje op waar ik kan stoppen. Niet perse de meest veilige plek.

Wat ik hiermee bedoel is dat de kans nu aanwezig is dat mensen op de vluchtstrook gaan parkeren om hun auto weer 'up and running' te krijgen. Idem voor de nieuwe nags in firmware, helpt m.i. ook niet voor de veiligheid van de individuele bestuurder. De kans dat mensen nu flesjes water, sinasappels, AP buddies en dergelijke gaan gebruiken is nu groter dan voorheen.

Kortom, ik begrijp de redenatie vanuit corporate Tesla wel ivm. imagoschade, maar ik denk niet dat dit de algemene veiligheid ten goede komt.
 
De kans dat mensen nu flesjes water, sinasappels, AP buddies en dergelijke gaan gebruiken is nu groter dan voorheen.
Klopt, maar dan zit de verantwoordelijkheid 100% bij de bestuurder en niet meer bij Tesla.

Doe je dat met een Volvo met ProPilot of een Mercedes, dan gaat dat ook blijven werken tot je in het decor zit.
 
Ik snap je redenatie en ik denk ook dat je redenatie klopt. Maar ik denk niet dat het er veiliger op wordt. Ik ken de 'AP disabled for the duration of this trip' ook, en ik zoek dan toch even snel een plekje op waar ik kan stoppen. Niet perse de meest veilige plek.

Wat ik hiermee bedoel is dat de kans nu aanwezig is dat mensen op de vluchtstrook gaan parkeren om hun auto weer 'up and running' te krijgen. Idem voor de nieuwe nags in firmware, helpt m.i. ook niet voor de veiligheid van de individuele bestuurder. De kans dat mensen nu flesjes water, sinasappels, AP buddies en dergelijke gaan gebruiken is nu groter dan voorheen.

Kortom, ik begrijp de redenatie vanuit corporate Tesla wel ivm. imagoschade, maar ik denk niet dat dit de algemene veiligheid ten goede komt.

Je hebt bij elke maatregel wel mensen die een workaround zoeken en vinden. Maar er zullen er ook veel zijn die de boodschap oppakken en ernaar handelen. Ik denk dat die wel in de meerderheid zijn. Per slot van rekening is in NL 150 km/uur erg illegaal en daarnaast in een aantal gevallen ook nog erg gevaarlijk (zie dat ik een onderscheid signaleer).

Net zoals de gordel en de airbag op zich wel eens de oorzaak zijn van een fataliteit is dat in vergelijking met het totaal maar weinig en zul je ze niet afschaffen.
 
Je hebt bij elke maatregel wel mensen die een workaround zoeken en vinden. Maar er zullen er ook veel zijn die de boodschap oppakken en ernaar handelen. Ik denk dat die wel in de meerderheid zijn. Per slot van rekening is in NL 150 km/uur erg illegaal en daarnaast in een aantal gevallen ook nog erg gevaarlijk (zie dat ik een onderscheid signaleer).

Net zoals de gordel en de airbag op zich wel eens de oorzaak zijn van een fataliteit is dat in vergelijking met het totaal maar weinig en zul je ze niet afschaffen.

Darwin maakt het onderscheid vanzelf. Niet opletten, work arounds etc. Geheel eigen keuzes.
 
Darwin maakt het onderscheid vanzelf. Niet opletten, work arounds etc. Geheel eigen keuzes.
Daar heeft diegene die wordt aangereden door een Tesla op AP met niet oplettende bestuurder helaas niets aan.

Alle dodelijke ongelukken die er zijn geweest met AP kwam vanwege aandacht die ergens anders was dan bij het verkeer.
Wat weer mogelijk wordt doordat je je aandacht niet bij het besturen hoeft te houden.
Mensen die met AP buddy's, sinasappels of flesjes water aan het stuur gaan rijden mogen wat mij betreft een flinke straf krijgen.

Zgn. level 2 'autonoom' rijdende auto's hebben mijns inziens geen toekomst, ik denk dat die zelfs ooit worden gaan verboden.
 
Last edited:
Daar heeft diegene die wordt aangereden door een Tesla op AP met niet oplettende bestuurder helaas niets aan.

Alle dodelijke ongelukken die er zijn geweest met AP kwam vanwege aandacht die ergens anders was dan bij het verkeer.
Wat weer mogelijk wordt doordat je je aandacht niet bij het besturen hoeft te houden,
Mensen die met AP buddy's, sinasappels of flesjes water aan het stuur gaan rijden mogen wat mij betreft een flinke straf krijgen.

Zgn. level 2 'autonoom' rijdende auto's hebben mijns inziens geen toekomst, ik denk dat die zelfs ooit worden gaan verboden.

Human error. Op zich niet erg. Maar we leren er vaak niet(s) van.
 
Daar heeft diegene die wordt aangereden door een Tesla op AP met niet oplettende bestuurder helaas niets aan.

Alle dodelijke ongelukken die er zijn geweest met AP kwam vanwege aandacht die ergens anders was dan bij het verkeer.
Wat weer mogelijk wordt doordat je je aandacht niet bij het besturen hoeft te houden,
Mensen die met AP buddy's, sinasappels of flesjes water aan het stuur gaan rijden mogen wat mij betreft een flinke straf krijgen.

Dat klopt geheel: en geldt mutatis mutandis ook voor andere bewuste overtredingen (te hoge snelheid is nr 1, appen en alcohol een goede tweede en derde denk ik).
 
Je hebt bij elke maatregel wel mensen die een workaround zoeken en vinden. Maar er zullen er ook veel zijn die de boodschap oppakken en ernaar handelen. Ik denk dat die wel in de meerderheid zijn.

Ik heb de statistieken niet, maar ik denk niet dat dat het geval is. Zaken als te hard rijden, appen onder het rijden, rijden met drank op, nog net even door rood rijden, fietsen zonder licht, fietsen met drank op, rijden zonder gordel, oudjes die stiekem wel weten dat ze eigenlijk niet meer rijvaardig zijn maar hun mobiliteit niet kwijt willen raken, door rijden ookal zijn we zwaar vermoeid, etc, etc. Het gebeurt allemaal honderduizendenkeren per dag. Er staan allemaal honderden euro's boetes op, maar we doen het allemaal wel eens. Ik ken niemand die nog nooit een verkeersboete heeft gehad.
 
Ik heb de statistieken niet, maar ik denk niet dat dat het geval is. Zaken als te hard rijden, appen onder het rijden, rijden met drank op, nog net even door rood rijden, fietsen zonder licht, fietsen met drank op, rijden zonder gordel, oudjes die stiekem wel weten dat ze eigenlijk niet meer rijvaardig zijn maar hun mobiliteit niet kwijt willen raken, door rijden ookal zijn we zwaar vermoeid, etc, etc. Het gebeurt allemaal honderduizendenkeren per dag. Er staan allemaal honderden euro's boetes op, maar we doen het allemaal wel eens. Ik ken niemand die nog nooit een verkeersboete heeft gehad.

"we doen het allemaal wel eens", precies!
 
Ik denk dat Electrec het heel mooi verwoord: "Tesla will now be asking drivers on Autopilot to move the steering wheel “slightly up or down” every 15 to 20 seconds, which is pretty much what steering is on the highway anyway."

en

"I think paying attention to the road and to what Autopilot is doing is a lot more important for safety than actually having your hands on the wheel as long as you can get them on the wheel fairly quickly if needed, which is generally always the case if you are in the driver’s seat."
 
"I think paying attention to the road and to what Autopilot is doing is a lot more important for safety than actually having your hands on the wheel as long as you can get them on the wheel fairly quickly if needed, which is generally always the case if you are in the driver’s seat."
Precies. Je kunt nu nog steeds met 1 hand een beetje ontspannen het stuurwiel vasthouden (dan ziet de Tesla dat je 'm vast hebt) en met je andere hand allemaal dingen op je mobiel doen, tot aan filmpjes kijken.

Het probleem is denk ik deels dat het systeem eigenlijk veel te goed werkt (je kunt uren rijden op snelwegen zonder dat het systeem fouten maakt), maar ineens kan het totaal misgaan. Bij AP2 zit er wat meer redundantie in, dus als alle camera's worden gebruikt en de software zit goed in elkaar, zal het minder snel misgaan. Maar bij AP1 vertrouw je dan echt op 1 camera en de verwerking van de beelden van die ene camera.
 
Precies. Je kunt nu nog steeds met 1 hand een beetje ontspannen het stuurwiel vasthouden (dan ziet de Tesla dat je 'm vast hebt) en met je andere hand allemaal dingen op je mobiel doen, tot aan filmpjes kijken.

Exact. Nou snap ik Tesla ook wel dat ze niet echt een andere "meetmethode" hebben om aandacht te registreren. Maar deze nag werkt in mijn mening ook niet en werkt omzeilen in de hand. Hoewel dat laatste dan wellicht verschilt per persoon afhankeiljk van hoe die het stuur vast heeft (en daarmee de frequentie van nags ervaart)
 
Het veiligheidsaspect hebben ze al getackeld door de autopilot uit te schakelen boven 150km/h. Het bewust programmeren van een stop-and-go penalty voelt als een beschuldigende vinger die ze m.i. beter achterwege kunnen laten.

Het valt wel op dat jij geen enkele negatieve opmerking aan het adres van Tesla accepteert. Derhalve neem ik jouw stelling ook met een korrel zout en ga er verder niet meer op in.
De optie bestaat om bepaalde mensen op het forum te negeren. Je ziet hun posts dan niet. Dat kan heerlijk rustgevend zijn.