Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Je bent me net voor, wel weer ongefundeerd gezeik over de range.

Hoezo gezeik? Ik ben nog ernstig aan het twijfelen deze auto te kopen ivm de range. Ik ben veel onderweg, zo'n 400km vaak, moet ik me dan geen zorgen maken om het te halen? Nu kan je wel zeggen, gewoon 100km/u rijden waar 120km/u is toegestaan, is dat wel een goede oplossing?
Hoe zit het eigenlijk als de batterijcapaciteit over bijvoorbeeld 2 of 3 jaar zo'n 20% afneemt? Haal ik het dan nog wel? Ik ga er vanuit dat de batterijen dan niet vervangen zullen worden.

Ik hoop dat iemand mij kan overtuigen.
Via http://www.jurassictest.ch/GR/ heb ik zo'n 40% over. Ik heb dan slechts 211km gereden.

Ik hoop dat iemand mijn zorgen begrijpt en me kan overtuigen dat het goed komt...
 
Je bent me net voor, wel weer ongefundeerd gezeik over de range.

test?

- - - Updated - - -

Ik wou net wat zeggen, maar dat werd dus niet gepubliceerd, anyway nogmaals:

Ik zit nog ernstig te twijfelen over de range, ik moet ongeveer 400km per dag gaan rijden. Is deze auto dan wel geschikt?
Via http://www.jurassictest.ch/GR/ heb ik nog 40% accu over, voor slechts 211km met 120km/u en de 'eco' stand op 5.

Hoe zit het precies over 2 of 3 jaar als de batterijcapaciteit met zo'n 20% afneemt? Ik ga er vanuit dat Tesla ze dan niet gaat vervangen.

Ik hoop dat iemand mijn twijfels weg kan nemen...
 
En handmatig de spiegels inklappen?

Daar begin ik niet aan... 100K Euro betalen voor een wagen en dan n keer per dag moeten uitstappen. Praktisch kan beter. Al heb ik wel wat over voor een groenere wagen, ik vind het ergens wel spijtig dat een hele reeks goedkope detail-accessoires ontbreken, die er wel zijn op wagens van minder dan de helft van de prijs. Om niet te spreken van duurdere opties die er ook (nog?) niet zijn.

- - - Updated - - -

Probleem!!! Ik heb geen facebook
+1 ...
 
Goedemorgen allen,

Ik moet dit weekend de knoop doorhakken voor de definitieve configuratie en dat is niet makkelijk. Nou ja, dat valt eigenlijk ook wel weer mee, over de volgende zaken bestaat geen twijfel (meer):

- 85 kWh accupakket
- performance uitvoering (een hoop geld voor iets meer dan 1 seconde, maar ik vrees dat ik spijt krijg als ik niet voor de Ferrari specs ga)
- tech pakket
- panorama dak
- géén spoiler
- luchtvering (na de ampera ervaringen lijkt mij dit wel handig, zit sowieso in het performance pakket
- beige leer
- carbon details
- zitjes achterin (voor in de toekomst, nu is de kleine man nog geen vier maanden oud)
- hoedenplank (weer een ampera ervaring, wat is het toch met elektrische auto's en hoedenplanken?)
- parkeersensoren
- géén duo lader
- geen performance plus pakket: in mijn optiek te prijzig voor wat het is. Ik vond de "normale" performance al goed genoeg rijden.

Maar dan: welke wielen? Voor wat betreft uiterlijk zou de keuze makkelijk zijn: 21 inch zilver. Maar dan het praktische. Ik rijd per jaar ruim 30.000 km. Ik heb weinig zin om twee keer per jaar bij de bandenboer te staan voor nieuwe (prijzige!) banden. Maar de 19 inch wielen vind ik dan weer enigszins afbreuk doen aan de auto (ik weet het, ik schrijf nu dat ik 19 inch wielen te klein vind, het moet niet gekker worden).

Kunnen jullie nog zinvolle argumenten bedenken om voor de één of de ander te gaan?

Met vriendelijke groet,

Daniel

P.S. Afgelopen vrijdag heb ik van tesla de bevestiging gekregen dat de auto direct na de signature uitvoeringen geleverd zal worden, ergens tussen medio september en begin oktober.

P.S. 2: ik ga vanochtend sleutelen aan de sunbeam alpine, kijken of ik de mechanische (!) brandstofpomp weer aan het werk krijg. Ook om weer even het juiste perspectief te krijgen: die auto heeft géén van de bovenstaande opties en is toch een genot om in te rijden.
 
Ook Garmin dezelfde vraag gesteld als Tomtom: nog geen antwoord...

- - - Updated - - -

De groep Accord (en Formule 1) hotels vraag gesteld (via e-mail) of ze een laadpunt hebben, of op z'n minst er de mogelijkheid is van de auto 's avond gewoon in een stopcontact te steken...
2 x een "computer antwoord":

We have received your letter dated 27 may 2013 regarding an hotel stay.
We invite you to contact the hotel directly for which you will find the contact details on our website Hotel Reservation : Book hotels online with Accorhotels.com.
Best regards,

Dus ja het zou heel leuk zijn om database van hotels met laadmogelijkheden.... te ontwikkelen....
Ik stel ook deze vraag even aan Laadpunt plaatsers!

- - - Updated - - -

Neen Falk nog niet... Er is dus nog heel veel pionierswerk aan de winkel..... Wie helpt mee dit gestructureerd te doen..... of bestaan er al zulke gegevens .. dat we het warme water niet meer moeten uitvinden...
Ik vraag het even na bij Laadpunt plaatsers...
En ja fax gestuurd naar Tomtom ... een fax staat toch nog altijd ver boven een e-mail aangeschreven wat "belangrijkheid" betreft... dus als ik kan (aan de gegevens geraak) stuur ik een fax....

- - - Updated - - -

Een echt laadpunt zullen Hotels en Motels nog niet veel hebben... Maar de mogelijkheid om je S even een nachtje in een gewoon stopcontact te steken moet toch kunnen ....
=> is ook belangrijk: dus vraag aan hotel: of ze een gewoon SK hebben dat vanaf de parking toegankelijk is... (of als het mag: via een verlengkamer van uit het raam van je hotelkamer.... LOL)....

Wie helpt met zoeken????

Beoordelingen van vakanties, hotels, resorts, vakantie- en reispakketten - TripAdvisor

Help us make TripAdvisor better! Forum: Electric Vehicle Charging at Hotels and Restaurants
 
Last edited:
s.png


Net even de test gedaan op http://www.jurassictest.ch/GR/. Leuk bedacht. Nu rij ik regelmatig Baarn - Maastricht, dus die maar eens gesimuleerd. Volgens de simulator zou ik nog ruim 60% batterij overhebben, dat lijkt me iets te optimistisch? Of moet ik parameters anders instellen?
 

Attachments

  • s.png
    s.png
    140.1 KB · Views: 256
View attachment 23423

Net even de test gedaan op http://www.jurassictest.ch/GR/. Leuk bedacht. Nu rij ik regelmatig Baarn - Maastricht, dus die maar eens gesimuleerd. Volgens de simulator zou ik nog ruim 60% batterij overhebben, dat lijkt me iets te optimistisch? Of moet ik parameters anders instellen?

Het ledig gewicht van de wagen is sowieso te laag. Volgens de website van Tesla is dat 4647 lbs, dus 2108 kg.

Wel een leuke simulatie inderdaad!
 
Ik heb gisteren de video van de aandeelhoudersvergadering bekeken (grappig hoe die stemming verliep). Daarin werd door Elon verteld dat ze op 20 juni een live demonstratie geven van de mogelijkheid om sneller een volle accu te krijgen dan je kunt tanken. Was dat hier al genoemd (dan heb ik het gemist).
20 juni staat in ieder geval in mijn agenda, ik ben benieuwd.
 
De simulator van jurrasictest is leuk, al was het maar dat er rekening gehouden word met hoogteverschillen. Zoals eerder al geschreven klopt het ledig gewicht niet en is er dus reden om ook aan de andere variabelen te twijfelen.
Tesla heeft echter aangegeven (ik meen mij een interview van JB Straubel te herinneren) dat de navigatie zo aangepast gaat worden dat het bereik op basis van de condities berekent zal worden en niet eenvoudig over de afstand gedeeld door voorspeld of genormeerd verbruik.
Voor de bereiktwijfelaars: Like it or not, je bent een early adopter en je zult compromissen moeten sluiten en creatief kunnen denken. Begin maar eens een log bij te houden van je ritten nu en kijk hoe vaak je in de problemen zou kunnen komen (ook rekening houden met koude winters en hete zomers). Bij die ritten waarbij problemen zouden kunnen komen moet je nadenken hoe je onderweg tot oplossingen kunt komen. Laadpunten thuis en op de zaak zijn no-brainers, maar denk eens aan laadpunten bij (verre) klanten. Kijk of je ze zo gek kunt krijgen om een laadpunt te plaatsen. Utrecht, Amsterdam en Rotterdam stimuleren het plaatsen van laadpunten. Misschien moet je zelf wel deze info opzoeken en samen met een offerte van een laadpunt aan ze presenteren.
Als je hier geen zin/tijd voor hebt, dan moet je de aanschaf nog eens een keer overwegen, want teleurstellingen liggen dan op de loer. Het niet bestellen heeft ook zijn risico's, want ik denk dat er weinig auto's zijn die zoveel "Freude am Fahren" ( :tongue: )geven.
 
De simulator van jurrasictest is leuk, al was het maar dat er rekening gehouden word met hoogteverschillen. Zoals eerder al geschreven klopt het ledig gewicht niet en is er dus reden om ook aan de andere variabelen te twijfelen.
Tesla heeft echter aangegeven (ik meen mij een interview van JB Straubel te herinneren) dat de navigatie zo aangepast gaat worden dat het bereik op basis van de condities berekent zal worden en niet eenvoudig over de afstand gedeeld door voorspeld of genormeerd verbruik.
Voor de bereiktwijfelaars: Like it or not, je bent een early adopter en je zult compromissen moeten sluiten en creatief kunnen denken. Begin maar eens een log bij te houden van je ritten nu en kijk hoe vaak je in de problemen zou kunnen komen (ook rekening houden met koude winters en hete zomers). Bij die ritten waarbij problemen zouden kunnen komen moet je nadenken hoe je onderweg tot oplossingen kunt komen. Laadpunten thuis en op de zaak zijn no-brainers, maar denk eens aan laadpunten bij (verre) klanten. Kijk of je ze zo gek kunt krijgen om een laadpunt te plaatsen. Utrecht, Amsterdam en Rotterdam stimuleren het plaatsen van laadpunten. Misschien moet je zelf wel deze info opzoeken en samen met een offerte van een laadpunt aan ze presenteren.
Als je hier geen zin/tijd voor hebt, dan moet je de aanschaf nog eens een keer overwegen, want teleurstellingen liggen dan op de loer. Het niet bestellen heeft ook zijn risico's, want ik denk dat er weinig auto's zijn die zoveel "Freude am Fahren" ( :tongue: )geven.
Helemaal mee eens!

Verder is die calculator echt veel te positief. ~17kWh/100km, is 170Wh/km, ik zou toch echt rekenen met 20kWh/100km, ofwel ~400km op 80kWh.

De accu van de Model S is 85kWh, maar daarvan is 81kWh echt bruikbaar als je hem volledig op laad.

375 ~ 400km blijft een realistische range voor de S. Verder gewoon zo veel mogelijk mensen aansporen een 3-fase 16A laadpunt aan te leggen! Dan komt er 50km/u bij, snel zat in de meeste gevallen. Vergadering van 2 uur? 20kWh er bij.
 
Tegen iedereen die echt de stap niet durft te nemen uit (al dan niet gegronde) vrees over de range, zou ik zeggen: wacht dan gewoon nog 2-3 jaartjes. Dan staat er in Europa een omvangrijk netwerk van gratis Tesla-superchargers waar, zoals we waarschijnlijk op 20 juni gaan horen, je hem in 10 minuten weer helemaal volgooit. Dan heeft van de mensen die in deze prijsklasse shoppen echt niemand meer een excuus om hem niet te kopen.
 
Helemaal mee eens!

Verder is die calculator echt veel te positief. ~17kWh/100km, is 170Wh/km, ik zou toch echt rekenen met 20kWh/100km, ofwel ~400km op 80kWh.

De accu van de Model S is 85kWh, maar daarvan is 81kWh echt bruikbaar als je hem volledig op laad.

375 ~ 400km blijft een realistische range voor de S. Verder gewoon zo veel mogelijk mensen aansporen een 3-fase 16A laadpunt aan te leggen! Dan komt er 50km/u bij, snel zat in de meeste gevallen. Vergadering van 2 uur? 20kWh er bij.

Mee eens, dit is een meer realistisch plaatje. En natuurlijk zullen we moeten wennen en plannen. Ik heb mijn ritregistratie van de afgelopen twee jaar bekeken en kom zelden over de 350 Km heen. Tegelijkertijd zit ik veel bij grote bedrijven en ik kan uit ervaring vertellen dat de beschikbaarheid van laadpalen bedroevend is. 1 op 10 misschien? En als ze er al zijn dan staat er een ICE op. Dat laatste geldt overigens ook voor parkeergarages, nu ik er op ga letten valt het me steeds meer op hoe vaak ICE's op laadplaatsen staan. Maar goed, die discussie hebben we al gehad.
 
Second that :-(

And again.
Ook de vrienden van mijn zoon (14jr.) zijn erg nieuwsgierig. Dat wordt vechten wie met mij mag meerijden bij uitwedstrijden.
Zijn generatie, die het de normaalste zaak van de wereld vinden dat je al je gadgets iedere dag moet opladen zullen heel anders met electrische auto's omgaan.

- - - Updated - - -

Goedemorgen allen,

Ik moet dit weekend de knoop doorhakken voor de definitieve configuratie en dat is niet makkelijk. Nou ja, dat valt eigenlijk ook wel weer mee, over de volgende zaken bestaat geen twijfel (meer):

- 85 kWh accupakket
- performance uitvoering (een hoop geld voor iets meer dan 1 seconde, maar ik vrees dat ik spijt krijg als ik niet voor de Ferrari specs ga)
- tech pakket
- panorama dak
- géén spoiler
- luchtvering (na de ampera ervaringen lijkt mij dit wel handig, zit sowieso in het performance pakket
- beige leer
- carbon details
- zitjes achterin (voor in de toekomst, nu is de kleine man nog geen vier maanden oud)
- hoedenplank (weer een ampera ervaring, wat is het toch met elektrische auto's en hoedenplanken?)
- parkeersensoren
- géén duo lader
- geen performance plus pakket: in mijn optiek te prijzig voor wat het is. Ik vond de "normale" performance al goed genoeg rijden.

Maar dan: welke wielen? Voor wat betreft uiterlijk zou de keuze makkelijk zijn: 21 inch zilver. Maar dan het praktische. Ik rijd per jaar ruim 30.000 km. Ik heb weinig zin om twee keer per jaar bij de bandenboer te staan voor nieuwe (prijzige!) banden. Maar de 19 inch wielen vind ik dan weer enigszins afbreuk doen aan de auto (ik weet het, ik schrijf nu dat ik 19 inch wielen te klein vind, het moet niet gekker worden).

Kunnen jullie nog zinvolle argumenten bedenken om voor de één of de ander te gaan?

Met vriendelijke groet,

Daniel

P.S. Afgelopen vrijdag heb ik van tesla de bevestiging gekregen dat de auto direct na de signature uitvoeringen geleverd zal worden, ergens tussen medio september en begin oktober.

P.S. 2: ik ga vanochtend sleutelen aan de sunbeam alpine, kijken of ik de mechanische (!) brandstofpomp weer aan het werk krijg. Ook om weer even het juiste perspectief te krijgen: die auto heeft géén van de bovenstaande opties en is toch een genot om in te rijden.

Hallo Daniel welkom op deze verzamelplek voor Tesla Model S dwangneuroten.

Je maakt de goede keuzes zie ik.
Wat is trouwens je res.nummer?
Welke kleur heb je gekozen - ben ik wel benieuwd naar:wink:
En natuurlijk wil je geen supermarktwinkelwagenzwenkwieltjes onder je S. 19" of niet, de S heeft het vermogen om ze eruit te laten zien als 12".
Beetje jaren-'70-Renault4-vlekkerige-stalen-wieltjes-look. Zeg maar. Niet doen dus. Hooguit voor de winterbanden. Dat klinkt tenminste als een aannemelijke smoes om je S in zo'n ernstige mate af te leuken. Je kunt een S betalen, dus niet moeilijk doen over een paar euri extra voor dat beetje rubber.

ps. Sunbeam Alpine? Er is toch maar 1 serieuze Sunbeam, de Tiger?
ps.ps. Geintje. Velen hier hebben 1 of meer ICE voor erbij - nostalgische neiginkjes die wel wegtrekken met de generaties verwacht ik, haha.
 
And again.
Ook de vrienden van mijn zoon (14jr.) zijn erg nieuwsgierig. Dat wordt vechten wie met mij mag meerijden bij uitwedstrijden.
Zijn generatie, die het de normaalste zaak van de wereld vinden dat je al je gadgets iedere dag moet opladen zullen heel anders met electrische auto's omgaan.

- - - Updated - - -



Hallo Daniel welkom op deze verzamelplek voor Tesla Model S dwangneuroten.

Je maakt de goede keuzes zie ik.
Wat is trouwens je res.nummer?
Welke kleur heb je gekozen - ben ik wel benieuwd naar:wink:
En natuurlijk wil je geen supermarktwinkelwagenzwenkwieltjes onder je S. 19" of niet, de S heeft het vermogen om ze eruit te laten zien als 12".
Beetje jaren-'70-Renault4-vlekkerige-stalen-wieltjes-look. Zeg maar. Niet doen dus. Hooguit voor de winterbanden. Dat klinkt tenminste als een aannemelijke smoes om je S in zo'n ernstige mate af te leuken. Je kunt een S betalen, dus niet moeilijk doen over een paar euri extra voor dat beetje rubber.

ps. Sunbeam Alpine? Er is toch maar 1 serieuze Sunbeam, de Tiger?
ps.ps. Geintje. Velen hier hebben 1 of meer ICE voor erbij - nostalgische neiginkjes die wel wegtrekken met de generaties verwacht ik, haha.

Dank voor dit zetje! Mijn vrouw was eerder vanochtend ook duidelijk: als ik toch zoveel ga uitgeven, doe het dan goed. Het worden dus de 21 inch.

Kleur wordt (weer) zwart. Wij hebben nog getwijfeld over blauw, maar het staaltje van die kleur vonden wij niet overtuigend. Ons reserveringsnummer is RN 305420 / S135.

De alpine tiger is niets meer dan een gepimpte alpine met een veel te grote v8 in een auto die daar niet op is ontworpen! Bovendien had James Bond ook voldoende aan het 1.6je om de bad guys voor te blijven in Dr. No! (voor de liefhebbers: http://www.youtube.com/watch?v=fft1l_l8vR8 let ook op de gierende banden op een onverharde (!) weg)
 
Last edited:
Net even de test gedaan op http://www.jurassictest.ch/GR/. Leuk bedacht. Nu rij ik regelmatig Baarn - Maastricht, dus die maar eens gesimuleerd. Volgens de simulator zou ik nog ruim 60% batterij overhebben, dat lijkt me iets te optimistisch? Of moet ik parameters anders instellen?

Wiebe,

Lijkt erop dat je de beginparameters niet hebt veranderd, nl. de snelheid ( standaard op 80km/u ) en de fun-factor ( standaard op eco, terwijl we toch zeker meer naar de sport zullen zitten... ).
Voor jouw traject kom je dan op 50% (391km bereik, 217kW/km) als je 110km/u en eco selecteert en op 45% (358km, 237kW) tegen 120km/u. Schuif je de fun factor van eco naar halfweg sport, dan kom je op 44% (351km, 242kW) tegen 110 km/u en op 38% (319km, 266kW) tegen 120km/u. Lijkt vrij goed op mijn verbruik bij mijn tweede testrit in Eindhoven, waar ik een klein stukje snelweg en veel " lage snelheid"-baantjes gereden heb en toch eindigde op een gemiddelde van 270kW/km dankzij enkele acceleraties...

Mijn belangrijkste traject is 120km naar Brussel en eerlijk gezegd durf ik dat niet aan met een 60kW batterij. En dat is dan puur vanwege het in te rekenen verlies dat onherroepelijk zal optreden in de loop der jaren in combinatie met het niet voortdurend in max range te willen laden.