Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Wiebe,

Lijkt erop dat je de beginparameters niet hebt veranderd, nl. de snelheid ( standaard op 80km/u ) en de fun-factor ( standaard op eco, terwijl we toch zeker meer naar de sport zullen zitten... ).
Voor jouw traject kom je dan op 50% (391km bereik, 217kW/km) als je 110km/u en eco selecteert en op 45% (358km, 237kW) tegen 120km/u. Schuif je de fun factor van eco naar halfweg sport, dan kom je op 44% (351km, 242kW) tegen 110 km/u en op 38% (319km, 266kW) tegen 120km/u. Lijkt vrij goed op mijn verbruik bij mijn tweede testrit in Eindhoven, waar ik een klein stukje snelweg en veel " lage snelheid"-baantjes gereden heb en toch eindigde op een gemiddelde van 270kW/km dankzij enkele acceleraties...

Mijn belangrijkste traject is 120km naar Brussel en eerlijk gezegd durf ik dat niet aan met een 60kW batterij. En dat is dan puur vanwege het in te rekenen verlies dat onherroepelijk zal optreden in de loop der jaren in combinatie met het niet voortdurend in max range te willen laden.

Net even de snelheid op 150 en eco/sport op de helft gezet. Dan hou ik nog maar 25% over.
 
Je bent dus een Signature holder?
Of moest het P135 zijn?

Anders snap ik deze niet :)

Dag Jeroen,

Nee, ik heb geen signature reservering meer (daar ben ik van af gestapt na te hebben uitgerekend dat "signature" bij mijn wensenpakket stond voor een paar duizend euro meerprijs). Ik geloof ook niet dat de S in het getal staat voor signature, ik meen begrepen te hebben dat het staat voor "sequence", maar ik kan mij vergissen.


Met vriendelijke groet,

Daniel
 
Wiebe,

Lijkt erop dat je de beginparameters niet hebt veranderd, nl. de snelheid ( standaard op 80km/u ) en de fun-factor ( standaard op eco, terwijl we toch zeker meer naar de sport zullen zitten... ).
Voor jouw traject kom je dan op 50% (391km bereik, 217kW/km) als je 110km/u en eco selecteert en op 45% (358km, 237kW) tegen 120km/u. Schuif je de fun factor van eco naar halfweg sport, dan kom je op 44% (351km, 242kW) tegen 110 km/u en op 38% (319km, 266kW) tegen 120km/u. Lijkt vrij goed op mijn verbruik bij mijn tweede testrit in Eindhoven, waar ik een klein stukje snelweg en veel " lage snelheid"-baantjes gereden heb en toch eindigde op een gemiddelde van 270kW/km dankzij enkele acceleraties...

Mijn belangrijkste traject is 120km naar Brussel en eerlijk gezegd durf ik dat niet aan met een 60kW batterij. En dat is dan puur vanwege het in te rekenen verlies dat onherroepelijk zal optreden in de loop der jaren in combinatie met het niet voortdurend in max range te willen laden.


Onderstaande parameters komen meer in de buurt van de werkelijkheid.

Edmunds heeft de Model S P85 met 21 inch baden op de weegschaal gezet en kwam tot 4.770 lbs = 2.160 kg.
Transaxle performance geeft alle elektrische en mechanische verliezen weer. Bij 90 km/h is dit ca. 65% efficiency, dus 35% verliezen (dat is schrikken) .
Als je sneller gaat rijden zal de efficiency toenemen, waarschijnlijk tot 75% boven 120 km/uur.
SCx is het frontale oppervlakte maal de Cw
RRC is ca. 0,008 bij de 19 inch banden.

Bij de Model S 60 kWh moet je 5% in mindering brengen om de werkelijke capaciteit bij range charge te krijgen, dus 57 kWh. Standard charge is minus 15%.

Leuk om de hoogteverschillen in de berekening mee te nemen. In Nederland is dit echter van zeer geringe invloed. Veel belangrijker is de invloed van de wind.



Schermafbeelding 2013-06-09 om 2.50.45 PM.png
 
vandaag voor vaderdag, 10 zwarte microvezeldoekjes gekregen van mijn dochter om het scherm te poetsen.
ze zullen perfect in mijn zwarte interieur passen. (ik had haar gezegd dat ze met een andere kleur niet moest afkomen:wink:)

@XFrank
Gefeliciteerd met je zwarte doekjes. Zo te lezen ben je er blij mee :smile:

Maar eh, ... is Vaderdag niet pas volgende week zondag? Hier in NL wel in ieder geval. Gaan jullie Belgen nu op ons voorlopen?
Als jullie dan ook de S maar niet eerder krijgen :scared:
 
@XFrank
Gefeliciteerd met je zwarte doekjes. Zo te lezen ben je er blij mee :smile:

Maar eh, ... is Vaderdag niet pas volgende week zondag? Hier in NL wel in ieder geval. Gaan jullie Belgen nu op ons voorlopen?
Als jullie dan ook de S maar niet eerder krijgen :scared:

Steven, ik merk dat je nog niet zo lang op het forum zit, de levertijden zijn voor onze zuiderburen een gevoelig puntje. Beter niet over beginnen
 
vandaag voor vaderdag, 10 zwarte microvezeldoekjes gekregen van mijn dochter om het scherm te poetsen.
ze zullen perfect in mijn zwarte interieur passen. (ik had haar gezegd dat ze met een andere kleur niet moest afkomen:wink:)

Greenspeed en Vileda Microvezelshop.nl Greenspeed en Vileda schoonmaakartikelen - Assortiment

Dat soort doekjes en water is mijn dagelijks brood ( schoonmaak) maar voor de prijs op die website koop ik 6 doekjes waar je er daar maar 1 hebt! Ook zwart als het moet:biggrin:

Maar een leuk en vooral origineel cadeau! Ik vroeg een gokautomaat maar dat vond de vrouw niet leuk! Word denk ik een flipperkast moet heb nog uitzoeken:cool:
 
Eind vorige week nog even met Gert-Jan gesproken en hij heeft me foto's laten zien van Tilburg. De vloeren zijn wit en er staan rode bruggen klaar te wachten op de auto's. Hij bevestigde dat in Tilburg alleen de accu eronder wordt geplaatst en dat er een paar laatste checks worden uitgevoerd. De uitlevering gaat volgens hem heel snel. De 1e auto's worden eind juli verwacht en de 1e kunnen binnen 1 dag na aankomst in Rotterdam al worden uitgeleverd, dus dat gaat erg snel. Het grootste gedeelte van de hal in Tilburg zal gebruikt worden voor opslag van onderdelen. Het wordt ook het Europese distributiecentrum voor onderdelen en ze hebben er geen plaats voor de stalling van auto's. Het is aan de ene kant naar binnen, accu eronder, wat checks en dan weer eruit.

Hij heeft de MS ook al zien laden op 3 fasen en de 85 kwh is inderdaad in 4,5 uur vol.

Gisteren nog even langs geweest en de kinderen laten passen in de kinderstoeltjes achterin de blauwe persauto. Ze vonden het erg leuk om daar te zitten. Helaas niet kunnen rijden zo.
Wat heb ik toch zin in deze auto.......
 
Eind vorige week nog even met Gert-Jan gesproken en hij heeft me foto's laten zien van Tilburg. De vloeren zijn wit en er staan rode bruggen klaar te wachten op de auto's. Hij bevestigde dat in Tilburg alleen de accu eronder wordt geplaatst en dat er een paar laatste checks worden uitgevoerd. De uitlevering gaat volgens hem heel snel. De 1e auto's worden eind juli verwacht en de 1e kunnen binnen 1 dag na aankomst in Rotterdam al worden uitgeleverd, dus dat gaat erg snel. Het grootste gedeelte van de hal in Tilburg zal gebruikt worden voor opslag van onderdelen. Het wordt ook het Europese distributiecentrum voor onderdelen en ze hebben er geen plaats voor de stalling van auto's. Het is aan de ene kant naar binnen, accu eronder, wat checks en dan weer eruit.

Hij heeft de MS ook al zien laden op 3 fasen en de 85 kwh is inderdaad in 4,5 uur vol.

Gisteren nog even langs geweest en de kinderen laten passen in de kinderstoeltjes achterin de blauwe persauto. Ze vonden het erg leuk om daar te zitten. Helaas niet kunnen rijden zo.
Wat heb ik toch zin in deze auto.......
Bedankt, dat is leuke informatie!

Ik ga er ook graag eens kijken naar een S die 22kW staat te slurpen



Sent from my phone, so my apologies for typos.
 
Hoezo gezeik? Ik ben nog ernstig aan het twijfelen deze auto te kopen ivm de range. Ik ben veel onderweg, zo'n 400km vaak, moet ik me dan geen zorgen maken om het te halen? Nu kan je wel zeggen, gewoon 100km/u rijden waar 120km/u is toegestaan, is dat wel een goede oplossing?
Hoe zit het eigenlijk als de batterijcapaciteit over bijvoorbeeld 2 of 3 jaar zo'n 20% afneemt? Haal ik het dan nog wel? Ik ga er vanuit dat de batterijen dan niet vervangen zullen worden.

Ik hoop dat iemand mij kan overtuigen.
Via http://www.jurassictest.ch/GR/ heb ik zo'n 40% over. Ik heb dan slechts 211km gereden.

Ik hoop dat iemand mijn zorgen begrijpt en me kan overtuigen dat het goed komt...



In de VS registreert meer dan 80% van de Model S rijders een gemiddelde verbruik tussen de 300 en 400 Wh/mile.
Dat is omgerekend 190 tot 250 Wh/km.
Je moet er op basis van deze verbruikswaarden van uitgaan dat je met een range charge tussen de 330 en 430 km kunt rijden, afhankelijk van de weersomstandigheden en je rijstijl.

Als je regelmatig 400 km op een dag gaat rijden zul je moeten inplannen dat je gedurende enige tijd onderweg moet bijladen.
Het mooiste is het als je kunt laden op de plaats waar je naartoe gaat. Mocht dan niet kunnen dan zul je onderweg moeten laden.

Op dit moment staan er geen snelladers in Nederland. Je zult het dan moeten doen met een beperkt aantal locaties waar je 20kW kunt laden (TheNewMotion, Total, heel veel laadpunten in Amsterdam).
Dat betekent wel dat je 1 uur op zo'n plek zult staan om 80-100 km bij te laden.

De batterijcapaciteit zal zeker afnemen, echter beslist niet met 20% in 2 of 3 jaar. Tesla Roadster eigenaren melden een afname van 5% in 3 - 4 jaar.
De afname is sterker gekoppeld aan het aantal km's dat je rijd dan aan het aantal jaren.
Mijn ruwe schatting: de accucapaciteit zal 30% zijn afgenomen nadat je ca. 2000x een full standard charge (85%) hebt gedaan. Dat komt dan ongeveer overeen met 500-600 duizend km.
Als je continu range charge (95%) gaat laden zal de accucapaciteit sneller afnemen. Niemand weet het, maar zelf denk ik ongeveer 2x zo snel (1000 full range charges = 280-370 duizend km ).
Interessant is dat je daarna eigenlijk een Model S met een 60kWh accu hebt. (85kWh - 30% = 59,5 kWh).

Bij een Nissan Leaf van Taxi-E waar ik laatst in zat bleek na 70.000km nog geen/nauwelijks afname van de actieradius. Let wel dat is slechts een 24 kWh accu en ze laden bij Taxi-E veel met de snellader !
Ook Nissan gebruikt net als Tesla niet de volledige capaciteit van de accu om de levensduur te verlengen. Ik herinner me dat ik uit mijn eigen Leaf nooit meer dan 20 kWh heb gekregen.
 
Op dit moment staan er geen snelladers in Nederland. Je zult het dan moeten doen met een beperkt aantal locaties waar je 20kW kunt laden (TheNewMotion, Total, heel veel laadpunten in Amsterdam).
Dat betekent wel dat je 1 uur op zo'n plek zult staan om 80-100 km bij te laden.


Net kreeg een mail van de facebook pagine van Karel. Bij bepaalde vd Valk hotels staan nu ook snelladers (geen idee wat het precies is, en of ze vrij toegankelijk zijn) maar voor mij wel een reden extra om daar straks te overnachten...

ooh mijn god zal me leren de laatste pagina het eenst te lezen.... Oud nieuws dus....
 
Last edited:
Net kreeg een mail van de facebook pagine van Karel. Bij bepaalde vd Valk hotels staan nu ook snelladers (geen idee wat het precies is, en of ze vrij toegankelijk zijn) maar voor mij wel een reden extra om daar straks te overnachten...

ooh mijn god zal me leren de laatste pagina het eenst te lezen.... Oud nieuws dus....



Bij v/d Valk restaurants staan CHAdeMO laders, daar hebben Model S rijders niets aan.