Hoezo gezeik? Ik ben nog ernstig aan het twijfelen deze auto te kopen ivm de range. Ik ben veel onderweg, zo'n 400km vaak, moet ik me dan geen zorgen maken om het te halen? Nu kan je wel zeggen, gewoon 100km/u rijden waar 120km/u is toegestaan, is dat wel een goede oplossing?
Hoe zit het eigenlijk als de batterijcapaciteit over bijvoorbeeld 2 of 3 jaar zo'n 20% afneemt? Haal ik het dan nog wel? Ik ga er vanuit dat de batterijen dan niet vervangen zullen worden.
Ik hoop dat iemand mij kan overtuigen.
Via
http://www.jurassictest.ch/GR/ heb ik zo'n 40% over. Ik heb dan slechts 211km gereden.
Ik hoop dat iemand mijn zorgen begrijpt en me kan overtuigen dat het goed komt...
In de VS registreert meer dan 80% van de Model S rijders een gemiddelde verbruik tussen de 300 en 400 Wh/mile.
Dat is omgerekend 190 tot 250 Wh/km.
Je moet er op basis van deze verbruikswaarden van uitgaan dat je met een range charge tussen de 330 en 430 km kunt rijden, afhankelijk van de weersomstandigheden en je rijstijl.
Als je regelmatig 400 km op een dag gaat rijden zul je moeten inplannen dat je gedurende enige tijd onderweg moet bijladen.
Het mooiste is het als je kunt laden op de plaats waar je naartoe gaat. Mocht dan niet kunnen dan zul je onderweg moeten laden.
Op dit moment staan er geen snelladers in Nederland. Je zult het dan moeten doen met een beperkt aantal locaties waar je 20kW kunt laden (TheNewMotion, Total, heel veel laadpunten in Amsterdam).
Dat betekent wel dat je 1 uur op zo'n plek zult staan om 80-100 km bij te laden.
De batterijcapaciteit zal zeker afnemen, echter beslist niet met 20% in 2 of 3 jaar. Tesla Roadster eigenaren melden een afname van 5% in 3 - 4 jaar.
De afname is sterker gekoppeld aan het aantal km's dat je rijd dan aan het aantal jaren.
Mijn ruwe schatting: de accucapaciteit zal 30% zijn afgenomen nadat je ca. 2000x een full standard charge (85%) hebt gedaan. Dat komt dan ongeveer overeen met 500-600 duizend km.
Als je continu range charge (95%) gaat laden zal de accucapaciteit sneller afnemen. Niemand weet het, maar zelf denk ik ongeveer 2x zo snel (1000 full range charges = 280-370 duizend km ).
Interessant is dat je daarna eigenlijk een Model S met een 60kWh accu hebt. (85kWh - 30% = 59,5 kWh).
Bij een Nissan Leaf van Taxi-E waar ik laatst in zat bleek na 70.000km nog geen/nauwelijks afname van de actieradius. Let wel dat is slechts een 24 kWh accu en ze laden bij Taxi-E veel met de snellader !
Ook Nissan gebruikt net als Tesla niet de volledige capaciteit van de accu om de levensduur te verlengen. Ik herinner me dat ik uit mijn eigen Leaf nooit meer dan 20 kWh heb gekregen.