Vandaag bij bmw geweest (voorstelling 3 GT) en ook wat gevraagd over de i3. Volgens de zaakvoerder is die niet (echt) bestemd voor de europese markt. Enkel voor California en Shangai eigenlijk. De echte introductie van EV's is volgens hem pas echt voor binnen 15-20 jaar. Te kleine range, te duur, geen oplaadmogelijheden. Te duur kan ik best geloven, want een oplaadstation thuis kost volgens hem 8000 euro! Dan hoop ik toch dat het een snellader zal zijn, die met de frankenplug (SAE).
Het viel me alweer op hoe weinig ze op de hoogte zijn van de EV markt. Tesla roadster en Fisker kende hij, de Model S niet, Mercedes SLS ED ook niet. En tevens ook hoe ze uit de hoogte doen tov EV's. (zelfs dus hun eigen i3 en i8)
Dus ik hoop dat Tesla (en jullie) veel succes oogsten met de Model S, zodat mijn volgende wagen een GenIII mag zijn.
Als het deze week dan toch de battery-swap demo wordt, dan is dat alweer een extra positief punt. Ik ben een tijd heen en weer gegaan tussen swap en Metal-Air battery, en swap is sterk aan het winnen. De vele referenties (reeds sinds 2010) naar de mogelijkheid ervan geven het de grootste kans. Het flauwe argument dat het niet kan, "zie maar BetterPlace", geloof ik niet. BetterPlace had veel infrastructuur en geen wagens, dus geen gebruikers. Ook de wagens hadden behalve thuisladen geen alternatief. Nu hebben we wagens die reeds verkocht zijn, met vele superchargers in de planning. Geef die consumer base dan eens het vooruitzicht van een battery-swap en alle redenen tot wantrouwen ivm de Model S zijn dan van de baan.
Spannende week dus, maar ik ben al blij met de aankondiging van WiFi.