Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik zo vreemd vind, is dat niemand denkt "hey, weet je wat, wat als we de EV's ook gewoon motorrijtuigenbelasting laten betalen". Met een kilometerheffing op EV's ga je net de veel rijdende EV rijder (die dus minder CO2 uitstoot dan de vergelijkbare dieselrijder of benzinerijder) ontmoedigen. Als plaat voor je kop kan dat wel tellen.

Het enige wat ik me kan bedenken is de verdeel-en-heers tactiek... Iedere benzine- en dieselrijder zal voor dit voorstel zijn omdat het hun teergeliefde diesel en benzine buiten schot houdt. Daarna gaan lokale overheden benzine en diesel verbieden en moet je wel overschakelen op een EV, en daar zit natuurlijk al kilometerheffing bij. Dit is een geniepige methode maar misschien doeltreffender dan zoals in België roepen dat iedereen aan de kilometerheffing moet, waarna iedereen tegen stemt en het project dus helemaal niet van de grond komt, behalve voor vrachtvervoer want ja daar hebben we allemaal wel last van.

Hoe langer je erbij nadenkt, hoe opvallender het wordt dat democratie een duur woord lijkt te zijn voor een regelmatige populariteits-poll en dat dat echt geen goeie basis is om op lange termijn een beleid uit te stippelen dat goed voor mens en omgeving is.
 
Last edited:
Hoe zeer ik rekeningrijden ook haat: BPM en brandstof accijns is goed voor ca 8 miljard euro. Linksom (liever niet) of rechtsom moet dat opgebracht worden, want dat de overheid daadwerkelijk bezuinigt, dat is nog nooit voorgekomen.... Op zijn 'haags' is bezuinigen minder meer uitgeven :p
 
  • Like
Reactions: job-lek and pvh
upload_2019-6-26_13-27-7.png


In de telegraaf vandaag... zucht...
 
Het feiten verdraaien en halve waarheden verkopen is weer in volle gang.
Terwijl voor iedereen die een beetje nadenkt, twee dingen duidelijk zijn:
  1. Op termijn moeten we van alle fossiele brandstof (-auto's) af.
  2. Files zijn er vooral in de spits, dan minder auto's scheelt enorm veel aan investeringen in wegen.
Dat weten ze op de ministeries en in de regering ook best. Maar ja, de fossiele en wegenbouw bedrijven hebben een goede ingang in Den Haag, daar gaat veel geld in om. Ondanks dat Shell nauwelijks belasting betaalt. Dus weten we dat hun belangen niet geschaad mogen worden.
Daarom: effectieve maatregelen uitstellen, uitstellen, uitstellen. En onvermijdelijke ontwikkelingen (BEV's) zo lang mogelijk tegenwerken.
 
Dat is 2019.16.1, terwijl de boosdoener 2019.16.2 was.
Bij mij althans. En nog steeds is. Kwam gisteren niet hoger dan 96% (1 kW laadvernogen, wat ongeveer de koeling zal zijn geweest), was 318 km bereik...
Morgen wordt mijn 12V batterij vervangen en kan ik hopelijk weer een nieuwe versie installeren. Eigenlijk heb ik er wel vertrouwen in.
Vanochtend is inderdaad de 12V batterij vervangen. Drie kwartier werk voor de man van Mobile Service. Bij de meer recente Model S uitvoeringen zou het naar verluidt in vijf minuten kunnen.
Daarna de software update, die al een tijdje klaar stond, geïnstalleerd. Het bleek versie 2019.20.1 te zijn. Helaas bracht deze versie geen grote verbetering van het laadgedrag. De indicatie kwam wel weer tot 99%, maar bracht slechts 328 km bereik.
Nu eerst een update van de navigatiekaarten afwachten, voordat er weer nieuwere software binnenkomt, denk ik.
IMG_3057.JPG
 
Vanochtend is inderdaad de 12V batterij vervangen. Drie kwartier werk voor de man van Mobile Service. Bij de meer recente Model S uitvoeringen zou het naar verluidt in vijf minuten kunnen.
Daarna de software update, die al een tijdje klaar stond, geïnstalleerd. Het bleek versie 2019.20.1 te zijn. Helaas bracht deze versie geen grote verbetering van het laadgedrag. De indicatie kwam wel weer tot 99%, maar bracht slechts 328 km bereik.
Nu eerst een update van de navigatiekaarten afwachten, voordat er weer nieuwere software binnenkomt, denk ik.
View attachment 423518
Alles wordt tegenwoordig met een softwareupdate opgelost Paul.
60km minder range door degradatie?
Hier heeft U de nieuwste kaarten met alle binnendoorweggetjes o_O
 
Vanochtend is inderdaad de 12V batterij vervangen. Drie kwartier werk voor de man van Mobile Service. Bij de meer recente Model S uitvoeringen zou het naar verluidt in vijf minuten kunnen.
Daarna de software update, die al een tijdje klaar stond, geïnstalleerd. Het bleek versie 2019.20.1 te zijn. Helaas bracht deze versie geen grote verbetering van het laadgedrag. De indicatie kwam wel weer tot 99%, maar bracht slechts 328 km bereik.
Nu eerst een update van de navigatiekaarten afwachten, voordat er weer nieuwere software binnenkomt, denk ik.
View attachment 423518
Da's toevallig: bij mij gaf vanmorgen ook de 12v er de brui aan. Instappen lukte, maar de schermen bleven zwart. Tijdje aan een plofauto gehangen, en toen kwamen de schermen tot leven maar hij wilde niet rijden wegens te weinig power uit de 12v. De hele dag aan de acculader gehangen, maar dat helpt niet. Nu doet ie helemaal niks meer (ook deuren niet open) dus ze komen hem zo afslepen. :(
Hopelijk snel te fixen.
Hoe ontdekte jij dat je 12v niet meer goed was?
 
Hoe zeer ik rekeningrijden ook haat: BPM en brandstof accijns is goed voor ca 8 miljard euro. Linksom (liever niet) of rechtsom moet dat opgebracht worden, want dat de overheid daadwerkelijk bezuinigt, dat is nog nooit voorgekomen.... Op zijn 'haags' is bezuinigen minder meer uitgeven :p

De oplossing is volgens mij vrij simpel en kan volledig budgetneutraal zijn voor de overheid:

#1 Aanschafsubsidie:

- Je verstrekt - bijvoorbeeld - 6000 euro aanschafsubsidie op elke EV (en 3000 euro op elke tweedehands EV) en betaalt dat via een extra heffing op nieuw verkochte ICE's.
- Als 10% van de nieuwe auto's een EV is en 90% een ICE, dan betekent dat een opslag van ongeveer 1000 euro op elke nieuwe auto. Desnoods wordt het wat hoger voor grote, dure auto's en wat lager voor kleine, goedkopere auto's.
- Het voordeel is dat je niet de mensen raakt die het niet breed hebben, want die kunnen zich toch geen nieuwe auto veroorloven. De mensen die een nieuwe auto kunnen kopen, hebben doorgaans de sterkste schouders.
- Als het aandeel EV's toeneemt en het aandeel ICE's afneemt, begin je geleidelijk met het verlagen van de EV-subsidie. Daardoor blijft het budgetneutraal. Uiteindelijk kom je bij 100% EV's - uiterlijk in 2030 - op nul euro subsidie uit.

#2 Wegenbelasting:

- Je voert een wegenbelasting in die niet gebaseerd is op gewicht of brandstof maar op CO2-uitstoot. Ook de hoogte hiervan beweegt mee met de ontwikkeling van het wagenpark, zodat de totale opbrengsten gelijk blijven.

#3 Accijnzen:

- De accijns op brandstof wordt afgeschaft en vervangen door rekeningrijden, waarbij iedereen betaalt op basis van het aantal gereden kilometers (desnoods iets minder buiten de spits, maar dat is geen absolute voorwaarde). Ook hierbij is het streven dat de totale opbrengsten gelijk zijn aan de verdwijnende accijns.

Voordelen:
- Grote fiscale stimulans voor elektrisch rijden via #1 en #2
- Budgetneutraal voor de overheid en dus de belastingbetaler
- Mensen die zich (nog) geen electrische auto kunnen veroorloven, worden ontzien.
- Minder onnodige ritten en files door #3

Nadelen: als iemand ze ziet, roep maar.
 
Accijnzen op brandstof kan je niet afschaffen, want dan wordt de benzine half zo duur en beticht half Europa je van concurrentievervalsing. De pompen bij de grens krijgen het dan ook niet meer getrokken.

Het probleem is dat alle Europese overheden de accijns op brandstoffen als een soort van rekeningrijden hebben ingeregeld, en dat loopt nu mis vanaf het moment dat mensen lekker thuis kunnen laden van hun eigen zonnepanelen en netaansluiting, waar je niet aan kan bepalen wat er nu afgenomen/geproduceerd is voor wegvervoer en andere doeleinden, zoals je bij witte/roze diesel wel kon.
 
De oplossing is volgens mij vrij simpel en kan volledig budgetneutraal zijn voor de overheid:

#1 Aanschafsubsidie:

- Je verstrekt - bijvoorbeeld - 6000 euro aanschafsubsidie op elke EV (en 3000 euro op elke tweedehands EV) en betaalt dat via een extra heffing op nieuw verkochte ICE's.
- Als 10% van de nieuwe auto's een EV is en 90% een ICE, dan betekent dat een opslag van ongeveer 1000 euro op elke nieuwe auto. Desnoods wordt het wat hoger voor grote, dure auto's en wat lager voor kleine, goedkopere auto's.
- Het voordeel is dat je niet de mensen raakt die het niet breed hebben, want die kunnen zich toch geen nieuwe auto veroorloven. De mensen die een nieuwe auto kunnen kopen, hebben doorgaans de sterkste schouders.
- Als het aandeel EV's toeneemt en het aandeel ICE's afneemt, begin je geleidelijk met het verlagen van de EV-subsidie. Daardoor blijft het budgetneutraal. Uiteindelijk kom je bij 100% EV's - uiterlijk in 2030 - op nul euro subsidie uit.

#2 Wegenbelasting:

- Je voert een wegenbelasting in die niet gebaseerd is op gewicht of brandstof maar op CO2-uitstoot. Ook de hoogte hiervan beweegt mee met de ontwikkeling van het wagenpark, zodat de totale opbrengsten gelijk blijven.

#3 Accijnzen:

- De accijns op brandstof wordt afgeschaft en vervangen door rekeningrijden, waarbij iedereen betaalt op basis van het aantal gereden kilometers (desnoods iets minder buiten de spits, maar dat is geen absolute voorwaarde). Ook hierbij is het streven dat de totale opbrengsten gelijk zijn aan de verdwijnende accijns.

Voordelen:
- Grote fiscale stimulans voor elektrisch rijden via #1 en #2
- Budgetneutraal voor de overheid en dus de belastingbetaler
- Mensen die zich (nog) geen electrische auto kunnen veroorloven, worden ontzien.
- Minder onnodige ritten en files door #3

Nadelen: als iemand ze ziet, roep maar.
Die subsidie op gebruikte EV’s is administratief wel een uitdaging. Kun je mooi ieder jaar van auto wisselen en subsidie krijgen. Dat gaat Pieter Omtzigt niet goedkeuren.

Accijnzen afschaffen moet dan in de hele EU. Anders komen de Duitsers hier weer tanken. Een goed systeem voor kilometerheffing in alle oudere auto’s aanbrengen is redelijk kostbaar. Die auto’s willen we uitfaseren dus is ook geen slimme investering. Dan heel het land vol camera’s hangen. Lijkt me ook geen fijn idee. Gaan mensen weer met valse kentekenplaten rijden. Als er nu al teveel via belasting ontmoedigd wordt EV te rijden gaat de hele transitie niet lukken. Mensen zien al zoveel bezwaar in elektrisch rijden. Mensen moeten op vakantie wat met uitzondering van een Tesla een redelijke uitdaging is.

Mogelijk is een systeem met duurzaamheidsleningen een optie. Die lening is gekoppeld aan je voertuig. Verkoop je het voertuig moet je de lening aflossen. Aanschaf is dan mogelijk, wat vaak het probleem is, en je bent per jaar minder kwijt aan brandstof en andere lasten dus de rente is goed op te brengen.
 
Alles wordt tegenwoordig met een softwareupdate opgelost Paul.
60km minder range door degradatie?
Hier heeft U de nieuwste kaarten met alle binnendoorweggetjes o_O
Dat zijn geen grappen, R.
Door versie 16.2 ging ik van ongeveer 360 km (10% degradatie in vijfeneenhalf jaar) naar minder dan 330 km. Dat was even slikken. Maar wat software kan verlagen, kan andere software toch weer gewoon verhogen?
Inmiddels circuleert 20.4.2 al voor de autopiloten en is er voor ons (de zelfsturende teams) 20.2.1; daar moet de verlossing dan maar vandaan komen. Maar eerst inderdaad maar een die navigatie update. Die is pas halverwege het downloadproces, dus gaat nog wel een dag duren voor die binnen is. Daarna nog twee dagen uitpakken, controleren en installeren.
 
Da's toevallig: bij mij gaf vanmorgen ook de 12v er de brui aan. Instappen lukte, maar de schermen bleven zwart. Tijdje aan een plofauto gehangen, en toen kwamen de schermen tot leven maar hij wilde niet rijden wegens te weinig power uit de 12v. De hele dag aan de acculader gehangen, maar dat helpt niet. Nu doet ie helemaal niks meer (ook deuren niet open) dus ze komen hem zo afslepen. :(
Hopelijk snel te fixen.
Hoe ontdekte jij dat je 12v niet meer goed was?
Mijn 12V batterij deed het nog gewoon, hoor. Er zat alleen de permanente foutmelding/waarschuwing in het kleine scherm dat de 12V batterij spoedig vervangen diende te worden. De vorige keer heb ik daar een paar maanden mee doorgereden, wegens niet leverbare accu. Ging gewoon goed, toen.
Uiteindelijk kostte het nu ‘slechts’ € 188,60 inclusief BTW en installatie door mobiele service @ € 23,60. Best redelijk, volgens mij. En de oude batterij mocht ik houden, dus ik zal eens kijken wat daar nog van te maken valt. Noodverlichting, ofzo.
 
Dat zijn geen grappen, R.
Door versie 16.2 ging ik van ongeveer 360 km (10% degradatie in vijfeneenhalf jaar) naar minder dan 330 km. Dat was even slikken. Maar wat software kan verlagen, kan andere software toch weer gewoon verhogen?
Inmiddels circuleert 20.4.2 al voor de autopiloten en is er voor ons (de zelfsturende teams) 20.2.1; daar moet de verlossing dan maar vandaan komen. Maar eerst inderdaad maar een die navigatie update. Die is pas halverwege het downloadproces, dus gaat nog wel een dag duren voor die binnen is. Daarna nog twee dagen uitpakken, controleren en installeren.
Ik zit sinds gisteren op 20.2.1 (ondanks AP).
Gisteravond weer vol geladen, maar nog steeds hetzelfde: 335 (voorheen 365)
Onze M3 zit sinds gisteren wel op 20.4.2
 
Ik vermoed dat de afwijking pas optreed bij laden boven de 93%. En misschien zelfs alleen aan een SuperCharger.
Laatst voor een vakantie tot 100% geladen, wel thuis. Tijdens de rit geen SuC lading boven 90% genomen vanwege niet nodig. Dat zou je theorie ondersteunen dat het alleen optreedt bij een SuC sessie boven de 90%. Specifieke software om lurkers te straffen?
Zou fijn zijn als Tesla wat transparanter opereert bij dit soort belangrijke issues.
 
Toch een rare situatie. Aan de batterij is niets veranderd, dus alleen de software geeft nu een lager bereik aan. Als de berekening nu zo is veranderd dat je die kms ook daadwerkelijk haalt dan maakt het niet zoveel uit.
Ik heb zelf die range die de auto aangeeft nog nooit gehaald, dus hecht er ook nul waarde aan. Bij mij staat de batterij indicatie dan ook op %...

Overigens wel de beruchte max laadstroom begrenzing gekregen op ong 90.000 km, nu dus max 95 kWH. Nog niet echt gemerkt dat ik langer aan de lader sta trouwens.
 
Dat zijn geen grappen, R.
Door versie 16.2 ging ik van ongeveer 360 km (10% degradatie in vijfeneenhalf jaar) naar minder dan 330 km. Dat was even slikken. Maar wat software kan verlagen, kan andere software toch weer gewoon verhogen?
..
Daarna nog twee dagen uitpakken, controleren en installeren.

FWIW: na een dag downloaden waren de kaarten bij mij na 1 of 2 uurtjes geinstalleerd.
Wellicht gaat dat met de nieuwe kaarten efficiënter dan met de oude Navigon kaarten.

Ik voel met je mee qua de rangevermindering btw.
30km eraf wordt je niet blij van.
 
FWIW: na een dag downloaden waren de kaarten bij mij na 1 of 2 uurtjes geinstalleerd.
Wellicht gaat dat met de nieuwe kaarten efficiënter dan met de oude Navigon kaarten.

Ik voel met je mee qua de rangevermindering btw.
30km eraf wordt je niet blij van.
Je hebt gelijk, R.
Vanochtend was de download klaar, maar werd geen nieuwe versie van de navigatiekaarten getoond:
IMG_3058.JPG
Vanwege jouw opmerking toch maar even een herstart gedaan. En jawel, daar is-ie:
IMG_3059.JPG

En ik verwacht dat die 30 km bereik wel weer terugkomen bij een volgende software release.
Dus nu maar weer geduldig daarop wachten. Versie 20.2.1 komt zo te zien in aanmerking...
upload_2019-6-27_12-45-52.png