Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop dat het inderdaad geen *-SRV-** wordt.
Elke keer als ik SRV zie of hoor moet ik denken aan Stiekem Rotzooi Verkopen....... en daar wil ik niet aan herinnerd worden bij mien otoo....
Ik hoop op SRT: Seth rijdt Tesla.
SRV stond voor Samen Rationeel Verkopen.
SRV-wagen.jpg

Wel ruime autootjes, die Spijkstaals ;-)
 
Rijd nu 3 dagen in mijn P85.
Ik ben helemaal om, het is fantastisch. ' savonds aan de krachtstroom en er wordt met 48 km/uur opgeladen.
Het rijden is een volledig nieuwe beleving, zo gaaf. Iedereen die mee rijdt schreeuwt het uit van verbazing.
Maar ook andere punten: de afwerking is echt keurig, ik heb al jaren Mercedes, Volvo en Jaguar gereden, maar ik ben meer dan tevreden. Stoelen hoor ik veel geklaag over, vind ik prima, het is Amerikaans, dus vlak, maar zeer comfortabel, niet veel zijdeur, maar dat vind ik meestal juist irritant, bedenk ook dateert waarschijnlijk een bewuste keus is om de stoelen zo te maken: er moeten Amerikanen in passen en die hebben een heel ander gemiddeld BMI.
Stoeltjes achterin zijn super, de kinderen passen er ruimschoots in.
Afwerking dashboard is ook keurig.
Beeldscherm is makkelijk te bedienen, ik kan er al makkelijker mee omgaan dan met mijn telefoon.
Tenslotte de bedoeling is dat mijn vrouw in de Tesla gaat rijden over enkele weken, ik zie er nu al tegen op dat ik overdag niet meer zal zien....
 
Wij mogen morgen de auto ophalen, maar hebben nu nog geen kenteken. Kregen jullie het kenteken in MijnTesla of per mail?

Toch wel een goed plan om de auto morgen verzekerd te hebben.... ;-)

Geen zorgen, je beoogde verzekeraar gewoon even bellen. OOk zonder kenteken nemen ze je auto in voorlopige dekking.
Ook handig om te weten; de laatste 4 cijfers van je VIN nr. is je meldcode!
 
Frank Wordt Ongeduldig

dit kan je wel stellen. ik wacht al twee dagen op telefoon van mijn DS dat me is belooft. heb al verschillende e-mails gestuurd.
Gisteren is FVO zijn wagen gaan halen, maar wist me te vertellen dat de mijne er niet stond. Ik begin mezelf te overtuigen dat iets iets goed mis zit.
Het is toch onwaarschijnlijk dat hij nu al meer dan een week geleden in Brussel is toegekomen, en dat nog niemand behalve de DS hem heeft kunnen zien.

kom af met het verlossende telefoontje dat de aflevering voor zaterdagmorgen door gaat!:confused:
dat is nu nog 1dag 23:18:10
 
dit kan je wel stellen. ik wacht al twee dagen op telefoon van mijn DS dat me is belooft. heb al verschillende e-mails gestuurd.
Gisteren is FVO zijn wagen gaan halen, maar wist me te vertellen dat de mijne er niet stond. Ik begin mezelf te overtuigen dat iets iets goed mis zit.
Het is toch onwaarschijnlijk dat hij nu al meer dan een week geleden in Brussel is toegekomen, en dat nog niemand behalve de DS hem heeft kunnen zien.

kom af met het verlossende telefoontje dat de aflevering voor zaterdagmorgen door gaat!:confused:
dat is nu nog 1dag 23:18:10

Zeker omdat ik +/-800 stuks voor Xfrank zat vond ik het altijd nogal optimistisch. Maar, Frank, ik hoop dat ik verkeerd ben natuurlijk!

Onze ophaling is vrij prima verlopen (al had mijn vrouw wel graag een drankje aangeboden gekregen) en ze willen echt de klantentevredenheid hoog houden. Toen we in de garage kwamen waren ze de plastiek nog aan het weghalen en aan het poetsen, het was dus allemaal erg last-minute. Nog voorbeeldje, na het sluiten van de voorkoffer stonden er natuurlijk vingerafdrukken op de kap... er werd direct een medewerker bijgeroepen om deze rap even weg te poetsen. Uitleg en rondgang was weinig nieuws voor ons als forummers.
Ik heb (nog?) geen 120-kmh-brom, geen krassen, perfect aansluitende carrosseriedelen,...

Enige opmerking waar ze nog iets aan gaan doen zijn lijmresten op de 2 driehoekige raampjes van de voordeuren. En de ontbrekende 3-fasen adaptor, al ben ik nu wel tijdelijk uit de nood met een loaner.

En dan het rijden, is gewoon een zaligheid! Ik heb gisteren de term "zwevend tapijt" in de mond genomen (en dan heb ik nog geen luchtvering). Ik denk dat ik minder tijd zal hebben voor het forum...

Al bots ik nog af en toe op kleine vraagjes die met der tijd wel zullen beantwoord worden. Nu wordt het eerst genieten.
 
Last edited:
Vandaag de auto naar Amsterdam ZO service gebracht voor openstaande puntjes oa:
- De goede bekleding stoelen en bak (zonder gaatjes ;)
- Mistlampen
- 2 Velgen vervangen (klein krasje bij levering)
- Spoiler(t) plaatsen - ja Wiebe hij komt er bij mij op! - heb jij hem al laten verwijderen?
plus paar andere kleine dingetjes.

Mag me nu vermaken met een brakke stinkende Honda leenauto maar das prima, genot van hem retour krijgen straks is alleen maar groter :)
 
Zeker omdat ik +/-800 stuks voor Xfrank zat vond ik het altijd nogal optimistisch. Maar, Frank, ik hoop dat ik verkeerd ben natuurlijk!

er worden er maandag en dinsdag ook geleverd die +100 na mij zitten. de auto is reeds ingeschreven en mijn nummerplaat is toegekend. dat doen ze niet als de auto er niet is hé.

net de verlossende woorden zelf afgedwongen via een paar omwegen. de levering voor zaterdag 10 uur blijft staan.
Frank is weer blij!!!:smile::smile::smile:
 
Last edited:
Vandaag de auto naar Amsterdam ZO service gebracht voor openstaande puntjes oa:
- De goede bekleding stoelen en bak (zonder gaatjes ;)
- Mistlampen
- 2 Velgen vervangen (klein krasje bij levering)
- Spoiler(t) plaatsen - ja Wiebe hij komt er bij mij op! - heb jij hem al laten verwijderen?
plus paar andere kleine dingetjes.

Mag me nu vermaken met een brakke stinkende Honda leenauto maar das prima, genot van hem retour krijgen straks is alleen maar groter :)
Ik was je net voor vanochtend. Bij de mijne hebben ze, als het goed is, een miniscuul klein beschadigingetje in de lak hersteld. Daarna is hij 100 meter verderop naar Peter van Quality Car Care gegaan. Handig toch die app, om te kunnen zien dat hij daar nu daadwerkelijk is. Tot morgenmiddag in het witte peugeotje van Peter...het moet maar even.
 
Ik was je net voor vanochtend. Bij de mijne hebben ze, als het goed is, een miniscuul klein beschadigingetje in de lak hersteld. Daarna is hij 100 meter verderop naar Peter van Quality Car Care gegaan. Handig toch die app, om te kunnen zien dat hij daar nu daadwerkelijk is. Tot morgenmiddag in het witte peugeotje van Peter...het moet maar even.
Was eerst nog even bij Peter die heeft mijne ff snel gewassen (had zelf geen tijd en mogelijkheden) en toen bij Tesla gedropt (ik ondertussen bij Tesla ff eea bespreken en werken in 'ontvangstruimte'). FF bijgepraat en toen heeft ie de jouwe meegenomen :)

Peutgotje is een waar genot, sterkte :)
 
Dag Allemaal,

Nieuw op het forum en al veel nuttige info ontvangen. Tijd om wat terug te geven. Sinds iets meer dan een week ben ik de trotse eigenaar van Roodkapje, een Red multi-coat P85 en volgens de DS de eerste met die kleur afgeleverd in Belgie. Hierbij een uitgebreid verslag van mijn ervaringen tot nu toe en enkele belangrijke aanwijzigingen die meer specifiek voor de Belgische markt van toepassing zijn.

Eerst en vooral de wagen voldoet aan de torenhoge verwachtingen. Bloedmooi, buitenaards snel en a-typisch. In het echt mooier dan op foto. Ik zou met geen enkele andere wagen willen wisselen. Beneden volgen enkele mindere punten maar laat dat je niet weerhouden om geen Tesla te bestellen mocht je dit overwegen.

- Pairing bluetooth Telefoon
Werkt meestal vlot maar lukt niet met mijn GSM een Samsung S4 Mini. Gesnuffeld op het Tesla forum en lijkt met de S3 en S4 een gekend probleem te zijn dat in het service center kan opgelost worden

- Laden.

Hier is al veel over geschreven maar ik wil dit in andere bewoordingen formuleren. Ik heb een elektrische aansluiting met drijfkracht (rode stekker 3X16a) laten installeren (voorlopig geen laadpaal). Gezien de rode connector tijdelijk tot januari niet wordt uitgeleverd kan je enkel thuis op een standaard stopcontact laden of een aparte voorgeïnstalleerde laadpaal. Op een standaard 220V stopcontact haal ik 11 km per uur met de optie twin chargers. Als je meer dan 150 echte kilometers doet per dag op en af naar het werk kom je in problemen omdat je niet genoeg laadtijd hebt tenzij je van publieke laadstations gebruik kan maken in de buurt van je werk. In tegenstelling tot Nederland is de publieke laadinfrastructuur hier een ramp qua aanwezige stations.

Het volgende ga je ongelooflijk vinden (en hier is nog maar weinig over geschreven) maar een groot deel van de Belgische standaard 220v stopcontacten werken niet voor een Tesla! Een stopcontact is steeds via twee polen aangesloten (ik ben niet technisch onderlegd). Dit werkt altijd behalve Tesla heeft een eis dat één type pool links en de andere pool rechts wordt aangesloten. Dit heeft nooit invloed voor andere toestellen dus de meeste installateurs volgen hiervoor geen richtlijnen (als die er al zouden zijn). Dit is in andere landen ook het geval en daar is dit simplel op te lossen door de kabel er omgekeerd in te plaatsen. Helaas is in België de verplichting dat elk stopcontact een aarding heeft (het stalen pinnentje in het midden) waardoor je de kabel NIET kan omdraaien. De probleem is op te lossen door het stopcontact te demonteren en de polen te verwisselen (maar ik waag me hier liever niet aan).
Toen ik de eerste dag thuis kwam kon ik niet de drijfkacht aansluiting gebruiken omdat de connector nog niet was meegeleverd. Ik had buiten en in de garage 7 gewone stopcontacten en slechts één(!) buitenstopcontact was bruikbaar. Was dat niet het geval was de auto voor me onbruikbaar tot de electricien zou zijn kunnen langskomen. Hou hier dus rekening mee!

- Velgen
Ik heb 19" velgen en raad iedereen in België sterk af om voor de 21" te kiezen. Zelf heb ik vroeger met 17" dunne laag profiel banden gereden op een VW Passat. De Belgische wegen zijn in tegenstelling tot de andere landen (en zeker vergeleken met NL) in heel slechte staat. Een gat in de weg zal met dit type banden al snel tot een leeggelopen band leiden. Gemiddeld moest ik toen om de 6 maanden een band vervangen. Dit heeft niets te maken met maat van je velg maar alles met de laag profiel band die heel weinig kan verdragen. Deze laag profiel banden zijn standaard gemonteerd op de 21" van Tesla. Gezien Tesla geen reservewiel heeft zal een platte band altijd tot immobilisatie leiden. Ik had bij de bestelling van de Tesla in Eindhoven ook eens geïnformeerd en de Tesla boys lieten weten verschillende malen bijna een platte band te hebben gehad bij de road shows in België en raadden inderdaad voor Belgie de 21" af. Intussen op het forum ook al veel ongelukkige verhalen hierover gelezen.

- Winterbanden
Lijken me echt wel nodig en ze zijn eindelijk toegekomen in het Service center in Zaventem

- Autonomie
In het begin zal dit onderwerp zeer verwarrend overkomen voor niet Tesla rijders of personen die er pas mee rijden. Op je kilometer-teller staat hoever je kan rijden. Je kan hier twee standen instellen: rated (theoretisch maximum 85kw is ongeveer 475km) of Typical (375km en haalbaar volgens een realistisch rustige rijstijl). In tegenstelling wat de DS zei is typical niet gebaseerd op jouw persoonlijke rijstijl maar aan een gemiddeld verbruik van 200Wh (wat heel rustig rijden is).
De echte resterende kilometers staan dus niet op kilometerteller maar kan je wel terugvinden op je middenscherm bij de energie button. Daar krijg je een uitgebreidere grafiek dan op je dashboard waar aan de rechterzijde de werkelijke kilometers staan die je nog kan doen. Deze zijn gebaseerd op je gemiddeld verbruik. Je gemiddeld verbruik kan je instellen op drie standen (10, 25 en 50 km) gemeten op basis van de voorbije reeds gereden kilometers.

Het verbruik is in het begin heel onvoorspelbaar omdat je de weergegeven kilometers niet overeenkomen met wat je ziet. Bovendien stijgt het verbruik enorm bij temparaturen onder de 5 graden wanneer de batterij niet volledig is opgewarmd. Je vermogen en regeneratie wordt wel beperkt bij een te koude motor maar als je extra accelereert vliegen de kilometers er af. Als je niet oplet kan een volledig opgeladen 85Kw batterij dan al na 200km leeg zijn.
De batterij kan voorverwarmd worden maar hier zijn ook heel wat onduidelijkheden over. De app verwarmt enkel het interieur maar niet de batterij. Enkel tijdens opladen of rijden wordt de batterij ook warm. Ik moet zelf nog testen of dit ook gebeurt als je de wagen in neutraal zet ipv parkeermodus.

- Mistlichten
Ik dacht dat mistlichten aanwezig zouden zijn of nageleverd voor Model S die ruim vooraf werden besteld in vorige configs (nu in aparte pakketten). Mijn wagen (geen Signature) is op uitzondering van het +pakket quasi full-option en er zitten geen mistlichten op. Kan iemand van het forum hier nog iets over vertellen?

- Navigatie en 3G
Navigatie gaat vlot en geen internetconnectieproblemen hiermee. Wel af en toe haperen via Internet radio. Wisselen van radiostations op FM verloopt soms vreemd met ruis als gevolg.
Grote ontbrekende functionaliteit van de navigatie: Snelste weg kiezen. De navigatie kiest steeds de korste weg wat soms vreemde suggesties tot gevolg heeft. Zal binnenkort opgelost worden.

- Sleutel
In praktijk vreemd omdat hij niet aan een sleutelhanger is bevestigd waardoor je andere sleutels en Keyfob soms worden gescheiden en je deze zoek raakt. Op te lossen met de speciale Tesla Key-rings voor de Key fob.

- Kentekenplaat + verzekering
Is een heel gedoe in België. Bel met Bios Transit (2 420 20 00 of www.auto-transit.com) voor je vragen want je verzekeringsagent of Tesla blijven maar naar elkaar verwijzen. Bios Transit voert de Tesla's voor Tesla in vanuit Nederland en zorgt voor alle attesten.

De door Tesla aangeboden verzekering bij Centraal beheer is de helft goedkoper dan eender welke Belgische verzekeringsmaatschappij en hanteert geen persoonlijkse rijhistoriek uit het verleden en ook geen franchise. Zij regelen ook de nummerplaat.

Dat was het zowat. Nog een tip en enkele anekdotes. Deze tip kan je leven redden: draag geen schoenen met gladde zolen als je de Tesla in het Service centrum in Zaventem gaat afhalen. Je breekt je nek :) In Zaventem is er geen aparte ruimte voorzien voor de wagen die wordt afgehaald. Deze staat midden in de garage. De DS wist te melden dat de Elon-rules bepalen dat in elke Tesla garage en fabriek dezelfde lichtgrijze heel gladde vloer wordt gebruikt. Aangezien ze je wagen daar ook beperkt met water binnen reinigen liggen er soms plassen met de nodige niet geplande Michael Jackson moves tot gevolg.

Verder heb ik nog niet zoveel wilde reacties gezien op Roodkapje zoals ik had gedacht op basis van de verhalen op het forum. Misschien omdat ik tot nu toe meestal gereden heb als het donker was. Op een bepaald moment gingen we na een proefritje iets drinken. We parkeren de wagen op een openbare parkeerplaats vlak voor de vitrine van een nachtwinkel. Opeens komt de Indiër naar buiten gelopen met de vraag om de Tesla ergens anders te parkeren omdat hij die openbare plaats liever voor zijn klanten heeft. Gezien er geen andere parkeerplaats vrij was hebben we de auto gewoon laten staan en zijn het cafe binnengegaan.
Na een half uur komt er een blonde dame het cafe binnen en begint aan iedereen te vragen wie de chauffeur van de rode wagen is. Ze komt bij mij en we dachten dat er echt iets heel erg met de Tesla was gebeurd door die Indiër. Dit is het gesprek "Die rode wagen is van mij. Is er iets gebeurd?" "Is die van jou? Waaaaaaa, Welk merk is het?" Oef niets aan de hand dus. Even later komt ze terug om te vragen of ze foto's mag gaan maken enz. Helaas was de batterij van mijn GSM plat anders hadden we nog wat extra kunnen lachen via de Tesla app. Even later stond gans het café voor de vitrine van onze Indiër.

En de eerste week sluiten we helaas in mineur. We vertrokken thuis voor een proefritje, rijden 500m ver naar een 2x2baansweg. Geen andere auto's in de buurt en acceleren naar 140 en laten dan het gas los. Net op het moment dat ik het gas loslaat wordt er een onverwachte foto gemaakt van mijn Tesla Grin.
Stilte. Verbijstering.
Iets verder staat een politiecombi en de agent zwaait met de salami naar de kant. Ik doe de ruit omlaag en de mond van de agent valt mee open. "Wat is dit?" Op dat moment stond de website van de krant de Standaard op full screen en ik hoor de agent denken of het wel legaal is om te surfen achter het stuur maar dat er waarschijnlijk nog geen wetten hierover zijn die dit verbieden omdat het nog niet bestond.
De agent begint enthousiast vanalles te vragen over de wagen maar iets later moet ik mee naar de combi. Het verdict 141km/u waar 90 mag. Vanaf 140 km/u is men verplicht direct het rijbewijs voor 15 dagen in te trekken... Dag rijbewijs. Mijn co-piloot heeft het stuur moeten overnemen en dit was wellicht het traagste testritje dat ooit met een Model S werd uitgevoerd. Roodkapje staat nu 15 dagen te schitteren in mijn tuin en voorlopig moet ik mij geen zorgen maken over het opladen.

Ik hoop jullie allen later ergens tegen te komen op een Tesla event! Bij verder nieuws horen jullie me terug.

Veel plezier nog. Ik laat me nu rijden voorlopig.

Roodkapje