@horta ik heb de links gelezen. Wat me stoort is dat je hier dingen beweert die niet in de links worden vernoemd. Als je de puntjes op de i wil zetten, moet je er echt wel voor zorgen dat die puntjes ook in de buurt van de i staan en niet zomaar wat vaag beweren zonder onderbouwing.
Begrijp je het verschil tussen aansprakelijkheid en schuld? Begrijp je ook het verschil tussen aansprakelijkheid van de verzekeringsmaatschappij en regres van de verzekeringsmaatschappij? Ik heb het gevoel dat je de termen niet goed begrijpt, en we daarom naast mekaar praten.
Dit onderscheid is belangrijk om de nuance te begrijpen tussen moedwillig een aanrijding veroorzaken, dronken een aanrijding veroorzaken, onder invloed een aanrijding veroorzaken, aan 200 km/u betrokken raken in een aanrijding, een rood licht bewust of onbewust negeren en in een aanrijding betrokken raken, en met je Tesla op een versmald linkervak gaan rijden en in een aanrijding betrokken raken.
Je moet bovendien rekening houden met het feit dat als je betrokken raakt in een aanrijding terwijl je op het versmalde linkervak rijdt, er
iemand over de onderbroken middellijn is gereden. En dat 2 fouten niet betekenen dat de ene fout de andere oplost: een mogelijke snelheidsovertreding van iemand die van rechts een kruispunt met voorrang aan rechts nadert, is geen reden om je te ontheffen van de voorrangsplicht aan hem/haar.
Dit gezegd zijnde, riskeer je met je Tesla op het versmalde linkervak volgens mij de volgende risico's
- Een boete van €60 als men je betrapt
- Een gedeelde aansprakelijkheid als iemand het rechtervak verlaat en je aanrijdt, wat betekent dat de verzekering van de tegenpartij niet al je schade vergoed
- Een volledige aansprakelijkheid als jij iemand aanrijdt, vergoed door jouw verzekering
Er is geen enkel scenario, buiten het rijden zonder rijbewijs, het dronken rijden of het moedwillig veroorzaken van een aanrijding, waarbij jouw verzekering de gemaakte kosten op jouw gaat verhalen.