Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Erg interresante, tamelijk technische, presentatie in dit draadje over onze accu technologie.

Why do Li-ion Batteries die? And how to improve the situation?

Interessante info over Li-ion en levensduur. Laat mede zien dat Tesla prima keuzes gemaakt heeft t.a.v. De accu technologie en wat een indrukwekkende levensduur haalbaar is. Verderop in het draadje ook nog interessante antwoorden van de presentator.

Naast de standaard zaken (niet onnodig tot 100%, noodzaak van temp. Management), nog een opvallende en onverwachte tip hierin : Sneller laden lijkt beter te zijn dan langzaam !

Sneller ontladen overigens ook, dus we kunnen 'gas' geven :)
 
Erg interresante, tamelijk technische, presentatie in dit draadje over onze accu technologie.

Why do Li-ion Batteries die? And how to improve the situation?

Interessante info over Li-ion en levensduur. Laat mede zien dat Tesla prima keuzes gemaakt heeft t.a.v. De accu technologie en wat een indrukwekkende levensduur haalbaar is. Verderop in het draadje ook nog interessante antwoorden van de presentator.

Naast de standaard zaken (niet onnodig tot 100%, noodzaak van temp. Management), nog een opvallende en onverwachte tip hierin : Sneller laden lijkt beter te zijn dan langzaam !

Sneller ontladen overigens ook, dus we kunnen 'gas' geven :)

Bedankt voor de link; erg interessant.
Ik ben blij dat een paar mensen het ook in Jip en Janneke taal hebben neergezet :)
 
Het was inderdaad top-georganiseerd! Proficiat aan Byron en de rest van de ploeg!

En dan nog niet te vergeten wat er allemaal te winnen was met de tombola...
Ikzelf heb een zwarte Tesla-jacket meegekregen en Anke (m'n vrouw) een groot fleece deken.

De vangst van gisterenavond:

Ook ik was erbij, en kan alleen maar bevestigen wat de andere forumleden geschreven hebben.

Thanks aan Byron en het ganse team, het was super !


FVO heeft ook deze keer weeral de hoofdvogel afgeschoten : vrijdag met de handtekening van Elon, nu kaapt hij maar liefst twee prijzen weg.



voor diegene die er niet bij waren : Tesla Club Belgium
CU op 04-03
 
Last edited:
Vanavond naar de nieuwjaarsreceptie van Tesla club België geweest. Was gezellig en erg goed georganiseerd. Diverse forumleden gesproken en even praatje gemaakt met Kim van Tesla.
Mooie locatie, lekkere hapjes en drankjes, goede band, tombola met mooie prijzen en 2x22Kw laadstations. Complimenten aan de organisatie.
Oh, en een leuke goodybag met oa de 'ik ben zo terug' laadschijf!
View attachment 42675View attachment 42676

Gelden,

laadpas voor Luxemburg is goed aangekomen dankzij de medewerking van Byron.
Aan beide mijn welgemeende dank !

Ik vertrek volgende zondag en zal mijn ervaringen op het forum gooien.
(heb trouwens nog steeds niet 'mijn' pasje dat me vorige week vrijdag toegestuurd is... alles gaat blijkbaar wat langzamer daar in het zuiden)
 
Als je eenmaal genoeg range hebt om de volgende SuperCharger te bereiken, wordt het een simpele beslissing.

Zodra de laadsnelheid (in km/h) lager is dan de snelheid die je gaat rijden, moet je gaan rijden.

(M.a.w. zolang het laden nog sneller gaat dan je verwachte rijsnelheid, moet je blijven laden.)
 
Ja precies! Lijkt exact op vinyl bijgeluid....Ik verwacht bij slechte codering/slechte ontvangst eerder echt gekraak dan deze "ruis" die het meer is. Ik zal ze het in A'dam even laten beluisteren



Net in Adam geweest. Ze hebben opname gemaakt van DAB vinyl ruis. En ze gaan ermee aan de gang. Het is vooral goed te horen bij zender waar stilte valt zoals bij BNR bij vraaggesprek.
 
Als je eenmaal genoeg range hebt om de volgende SuperCharger te bereiken, wordt het een simpele beslissing.

Zodra de laadsnelheid (in km/h) lager is dan de snelheid die je gaat rijden, moet je gaan rijden.

(M.a.w. zolang het laden nog sneller gaat dan je verwachte rijsnelheid, moet je blijven laden.)
Niet als je het niet nodig hebt. Bij de volgende charger ben je leger en gaat het laden dus sneller.
 
Zojuist nog even met de auto naar Tilburg geweest voor de laatste restpuntjes. Ze hebben er de afgelopen week hard aan gewerkt in Tilburg en ik vind hun servicegerichtheid top! In acht nemend dat ze eind vorig jaar in een paar maanden tijd een Europese leveringsorganisatie uit de grond gestampt hebben - en alleen voor Nederland al 1200 auto's hebben moeten afleveren, vind ik dat ze hun zaken prima op orde hebben. Bij een Audi had ik dit soort afleverpuntjes waarschijnlijk niet gepikt, maar voor Tesla alle lof, zeker ook voor de wijze waarop ze dit moment alle schoonheidsfoutjes bij levering aan het wegwerken zijn.

Mijn motor is vervangen i.v.m. de "brom". Is hij nu helemaal stil? Nee, maar de geluiden die hij nu maakt kan ik thuisbrengen (banden, wind). Het janken bij het op vol vermogen accelereren vind ik wel een stoer geluid (had ik eerst niet). Daarnaast hebben ze wat scheef liggend plaatwerk recht gelegd en de portieren afgesteld. Zijn alle naden precies even breed? Nee, maar wat mij betreft wel binnen de marges van wat ik acceptabel vind. Of de laadproblemen die ik had nog terug komen weet ik niet. Tot nu toe heb ik met plannen B, C en D ook mét laadproblemen (plotseling afbreken van een scheduled charge) nog steeds mijn bestemming op tijd kunnen bereiken (nou woon ik 13 km van de ene SC en werk ik 20 km van de andere SC dus alternatieve plannen zijn gemakkelijk te maken...).

Ik heb inmiddels ruim 8.000 km genoten van deze auto en met de doorgevoerde aanpassingen zal het genieten alleen maar groter worden! Nu nog enkele SC's erbij in Duitsland en Noord-Italië en dan is de grin niet meer van mijn gezicht te poetsen. Ik verheug me op de rally in mei!
 
Vanochtend vroeg ben ik bij het SC in Amsterdam geweest om de klapperende wisser te verhelpen. Het geluid kwam doordat bij het begin van de slag de ene wisser de andere raakte - soms. De wissers zijn nu opnieuw gesteld en het probleem is weg. Het duurde wel langer dan verwacht, de monteur is nog drie kwartier bezig geweest.

Heb in de tussentijd mail kunnen wegwerken en ik heb ook nog even goed het opengewerkte model kunnen bekijken . Het blijft onvoorstelbaar hoe weinig hardware nodig is om zo'n goede auto te maken. Met name de grootte van de motor en transmissie in vergelijking met een ice is opzienbarend!
 
Was er bij de bijeenkomst nog iets gezegd over de Rode charger die in januari zou nageleverd worden (wat nog steeds niet is gebeurd)? Ik en vele anderen zijn hier vol ongeduld op aan het wachten. Ben benieuwd wat Tesla hierover te zeggen had.
Ik hoorde iets van Februari. Ik wacht ook al sinds September op mijn BLAUWE 32A adapter. Daar is ook nog niets over bekend.
 
Was er bij de bijeenkomst nog iets gezegd over de Rode charger die in januari zou nageleverd worden (wat nog steeds niet is gebeurd)? Ik en vele anderen zijn hier vol ongeduld op aan het wachten. Ben benieuwd wat Tesla hierover te zeggen had.
Ik heb iets opgevangen dat er naar een andere leverancier geswitched was en dus nog meer uitstel...
 
De stoelen van de Tesla.

Weet niet of dit al eerder ter sprake is gekomen maar in de onderstaande video van het recente event in Noorwegen werd er een vraag over gesteld. (rond 1:02:00)

http://bcove.me/8drqwgp8

Elon Musk is het ermee eens dat er wat verbeterd kan worden. Nou, ik ook. :wink:
Binnenkort komt er een update aan waar de mogelijkheid wordt geboden om de veren van de stoel aan te passen. Eind van het jaar komt er een nieuwe stoel uit.
Alleen de rest van zijn antwoord roept wat vragen op bij me. De huidige stoel is met name te hard onder de bovenbenen, niet onder je "butt" (zitvlak) zoals hij uitlegd. Als de veren onder het zitvlak nog slapper gemaakt worden zak je nog verder in de stoel weg, en is de druk onder je bovenbenen nog groter. Onder je bovenbenen is de stoel echt keihard. Dus ik hoop dat er goed naar het "pressure profile" wordt gekeken...

Ook de zijwaardse steun voor je bovenbenen laat te wensen over. In de meeste auto's kun je je rechterbeen laten rusten tegen de middenconsole, maar die ontbreekt nou juist in de Tesla. Of er zit aan de zijkant van de stoel een opstaande rand, waardoor je been niet verder naar buiten gaat. De stoel van de Tesla is juist helemaal vlak en geeft die steun ook niet. Hierdoor raakt mijn rechterbeen vermoeid bij het rijden, zeker bij een lange rit.

Als laatste noemt Elon nog het "sensorpad" in de stoel die het aanpassen van de stoel bemoeilijkt. Dit onderdeel zou onder andere moeten detecteren of er een kinderzitje of volwassen persoon op de stoel zit, ivm keuze voor de airbags. Maar toch niet op de bestuurders stoel:confused:.

Nou ja, dit is echt het enige dat me niet bevalt aan de auto, verder is ie echt fantastisch. Dus als dit nou ook nog opgelost kan worden zou dat echt helemaal top zijn.