Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
20/03 kom ik in het bezit van mijn S en net 2 weken later ga ik een weekendje naar de Ardennen. 148 Km enkel. In de Walen weinig tot geen Palen...
Dus ik denk gewoon shuko laden met de UMC. Heb een verlengsnoer van bij BOELS "waterdicht" en volgens mij "dik" genoeg. Kan ik verwachten dat ik met deze "oplossing" langzaam wat extra kan laden aan een gewoon stopcontact?

Misschien kom ik wel heen en terug. Maar aangezien ik nog geen ervaring heb met verbruik en verlies bij stilstaan en misschien nog wel eens de weg kan kwijtraken al zoekend naar een eenzaam huisje in het donker. Zoek ik wat "zekerheid" hier op het forum.

De terugrit is ook op zondag en dan zijn sommige palen, als ik er al vind, misschien onbereikbaar?
Zorg in elk geval voor een extra verlengsnoer waarvan je de stekker kunt 'omdraaien' zodat een verkeerde neuter met wisselen ook gebruikt kan worden met de UMC. En een heel weekend tijd om te laden, gaat prima met schuko. Als je snoer lang genoeg is.
 
20/03 kom ik in het bezit van mijn S en net 2 weken later ga ik een weekendje naar de Ardennen. 148 Km enkel. In de Walen weinig tot geen Palen...
Dus ik denk gewoon shuko laden met de UMC. Heb een verlengsnoer van bij BOELS "waterdicht" en volgens mij "dik" genoeg. Kan ik verwachten dat ik met deze "oplossing" langzaam wat extra kan laden aan een gewoon stopcontact?

Misschien kom ik wel heen en terug. Maar aangezien ik nog geen ervaring heb met verbruik en verlies bij stilstaan en misschien nog wel eens de weg kan kwijtraken al zoekend naar een eenzaam huisje in het donker. Zoek ik wat "zekerheid" hier op het forum.

De terugrit is ook op zondag en dan zijn sommige palen, als ik er al vind, misschien onbereikbaar?

Test de UMC even uit voor alle zekerheid. Gewoon om zeker te zijn dat je kunt laden en dat de UMC werkt.

Koop een verlangsnoer waarbij je de draden kunt "omdraaien". Zou in theorie niks mogen uitmaken, echter in belgie kun je de stekker niet zomaar 180graden draaien vanwege de aardepin (Zodoende een verlengsnoer waarbij de kabel omgedraaid zijn).

146km is makkelijk te halen. Ga ervan uit dat je grofweg 16uur moet laden om zo goed als "vol" te zijn.
Via de schuko neem je 220V aan 13A weg. Het kan geen kwaad om even te bellen en vragen of de zekering van het appartement/huisje wel aankan voor langere tijden.
 
Net terug van mijn eerste bezoek aan het Tesla Service Center in Zaventem.
Volgende dingen zijn gerepareerd (auto is 4 dagen oud): deurhendel van bestuurder had een ruk nodig om de deur op te krijgen, residu van wax in de voegen van de neuskegel, chrome strips die niet netjes gelijk liepen op het achterste zijraam en de achterdeur.
Mijn linker richtingaanwijzer blijft soms "plakken", maar daarvoor moet een nieuwe set hendels besteld worden. Blijkbaar worden de 3 hendels dan vervangen. De hendel van de richtingaanwijzers alleen dat gaan niet.

Ander nieuws:
1) Byron kwam binnengelopen om een doos van de parkeer/laad-kaarten af te geven. Ik heb er eentje meegenomen, natuurlijk. Mensen die er graag 1 hebben: in Zaventem staat een volle doos (min 1).

2) Prijs om de elektrisch inklapbare spiegels te retro-fitten: 1200 euro, inclusief installatie. Alleen waren ze niet zeker of dat nu met of zonder BTW was :confused: - Dus dat dient nog even uitgeklaard te worden. Op hun internet communicatie stond $1200 en in euro stond er 1200 euro. Hopelijk is dat incl. BTW, dan valt het nogal mee.

3) Het is de groene week bij Tesla. Er stonden niet minder dan 4 (vier!) groene Model S-en te wachten op hun baasje. Allemaal nieuw. Wie heeft er allemaal een groene besteld?

4) Ik hoorde dat er elk dag 12 nieuwe Tesla's binnenkomen. In het totaal 130 die staan aan te komen van Tilburg de komende week/weken. Indrukwekkend, vooral gezien er in 2013 slechts 148 zijn verkocht in Belgie!

Voila, hopelijk vinden jullie dit een beetje nuttig. Indien niet, just ignore me :tongue:
 
[URL="http://www.teslamotorsclub.com/member.php/18333-ferrosilvio" said:
ferrosilvio[/URL]]20/03 kom ik in het bezit van mijn S en net 2 weken later ga ik een weekendje naar de Ardennen. 148 Km enkel. In de Walen weinig tot geen Palen...
.
Zorg in elk geval voor een extra verlengsnoer waarvan je de stekker kunt 'omdraaien' zodat een verkeerde neuter met wisselen ook gebruikt kan worden met de UMC. En een heel weekend tijd om te laden, gaat prima met schuko. Als je snoer lang genoeg is.
In grote delen van België is er gewoon geen neuter, dus dat moet toch ook even uitgetest worden. Succes is niet gegarandeerd IMHO
Waar in de Ardennen zit je juist? een uurtje 22 kW laden zou al het verschil kunnen maken en ze zijn er toch wel. Kijk op ChargeMap - Carte des bornes de recharge pour voitures électriques of La carte - ZE-MO : ZE-MO en er is de ikea van Arlon.
 
20/03 kom ik in het bezit van mijn S en net 2 weken later ga ik een weekendje naar de Ardennen. 148 Km enkel. In de Walen weinig tot geen Palen...
Dus ik denk gewoon shuko laden met de UMC. Heb een verlengsnoer van bij BOELS "waterdicht" en volgens mij "dik" genoeg. Kan ik verwachten dat ik met deze "oplossing" langzaam wat extra kan laden aan een gewoon stopcontact?

Misschien kom ik wel heen en terug. Maar aangezien ik nog geen ervaring heb met verbruik en verlies bij stilstaan en misschien nog wel eens de weg kan kwijtraken al zoekend naar een eenzaam huisje in het donker. Zoek ik wat "zekerheid" hier op het forum.

De terugrit is ook op zondag en dan zijn sommige palen, als ik er al vind, misschien onbereikbaar?

Kom mijn ratio shuko lader maar ophalen voor de zekerheid
 
2) Prijs om de elektrisch inklapbare spiegels te retro-fitten: 1200 euro, inclusief installatie. Alleen waren ze niet zeker of dat nu met of zonder BTW was :confused: - Dus dat dient nog even uitgeklaard te worden. Op hun internet communicatie stond $1200 en in euro stond er 1200 euro. Hopelijk is dat incl. BTW, dan valt het nogal mee.

Je ziet dat we allemaal al een beetje ge-Tesla-brainwashed zijn, als we 1200 EUR (+ eventueel nog BTW) voor zo'n prul al meeval vinden...
Je gaat zien: binnenkort vinden we alles dat minder dan 1000 EUR gaat kosten minderwaardig en verdacht!

3) Het is de groene week bij Tesla. Er stonden niet minder dan 4 (vier!) groene Model S-en te wachten op hun baasje. Allemaal nieuw. Wie heeft er allemaal een groene besteld?

En ik die dacht om minstens gedurende enkele maanden de enige groene te zullen zijn, die rondrijdt in dit landje. Quod non, dus :crying:
Maar ja, als je er even over doordenkt, zo'n wagen KAN toch alleen maar in het groen gekocht worden, niet?
 
Je ziet dat we allemaal al een beetje ge-Tesla-brainwashed zijn, als we 1200 EUR (+ eventueel nog BTW) voor zo'n prul al meeval vinden...
Maar ja, als je er even over doordenkt, zo'n wagen KAN toch alleen maar in het groen gekocht worden, niet?

In het licht groen wel, maar in het donker groen is het meer een statement van: ik lijk groen maar ben het eigenlijk niet. :tongue:
 
Beste belgische vrienden, kan iemand mij nu eens het verschil tussen verkeerde neuter en geen neuter uitleggen? Ik begrijp dat de neuter in NL als nul wordt aangeduid, maar dan geen neuter wordt dan wel erg lastig!? Dank!
In heel wat gebieden in Belgie heeft men uiteraard ook 3-fasige elektriciteitsvoorziening die al naargelang het geval 1-fasig of 3-fasig bij de huizen wordt binnengebracht.

In Nederland of Frankrijk wordt de zogenaamde sterconfiguratie met 400V tussen de fasen en 230 V tussen fase en nulgeleider (neuter) of sterpunt van het circuit gebruikt.

In België gebruikt men de driehoek-configuratie met 230V tussen de fasen. Dat heeft dan te maken met het schakelen van de transformator in de verdeelpunten waar middenspanning wordt omgezet in laagspanning. Dat heeft tot gevolg dat de spanning tussen een fase en de aarding ongeveer 135V bedraagt, dat geen enkele fasedraad op het spanningsniveau van de aarding staat.

De 1-faselader wenst echter een geleider op niveau 0, net zoals de aarding en een geleider op niveau 230V. Die moeten dan ook nog op de juiste plaats zitten: de 0V moet links in het stopcontact zitten en de 230V moet zich rechts bevinden. Of dat zo is kan je met een voltmeter gemakkelijk nameten door de spanning tussen linkercontact en aardingspin te meten (moet 0V geven) en tussen rechtercontact en aardingspint (moet 230V geven).
Bij de Belgische netten meet je in beide gevallen 135V.

1-fasig zijn er laadkabels die voor de Tesla een oplossing bieden, maar 3fasig is een scheidingstransformator de enige oplossing.

Meer info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning
 
Ik heb een Wallb-e to go (met rode stekker 32A naar Type 2) maar dan zou ik nog een CEE naar shuko moeten maken en dan nog een "omgekeerde"Kabel....
Wijgmaal is wat uit de richting. Of ik moet na de levering direct voorbij komen ;)

Dan lijkt het verloopstekkertje van CEE naar Shuko mij de makkelijkste oplossing. Weet je hoe je die moet maken? Of heb je hulp nodig?
 
Dan lijkt het verloopstekkertje van CEE naar Shuko mij de makkelijkste oplossing. Weet je hoe je die moet maken? Of heb je hulp nodig?

NOPE GEEN idee. Juiste materiaal vinden is 1, in elkaar steken is 2.

- - - Updated - - -

.

In grote delen van België is er gewoon geen neuter, dus dat moet toch ook even uitgetest worden. Succes is niet gegarandeerd IMHO
Waar in de Ardennen zit je juist? een uurtje 22 kW laden zou al het verschil kunnen maken en ze zijn er toch wel. Kijk op ChargeMap - Carte des bornes de recharge pour voitures électriques of La carte - ZE-MO : ZE-MO en er is de ikea van Arlon.

ZE-MO kende ik maar was niet zo duidelijk. Chargemap toont onderandere dat je aan die kanten veel kan met een Chademo adapter. Maar ik ZIE een paar mogelijkheden. In de buurt van Namen. Maar ik hoop vooral om destination charging te kunnen doen, zodat ik niet aan een paal op 20km moet gaan staan wachten. Zelf zit ik in Maredsous dan.

Zou eigenlijk poepsimpel moeten zijn, maar toch is het niet voor de hand liggend...
 
In België gebruikt men de driehoek-configuratie met 230V tussen de fasen. Dat heeft dan te maken met het schakelen van de transformator in de verdeelpunten waar middenspanning wordt omgezet in laagspanning. Dat heeft tot gevolg dat de spanning tussen een fase en de aarding ongeveer 135V bedraagt, dat geen enkele fasedraad op het spanningsniveau van de aarding staat.

Dit is niet correct. Vroeger waren de 3 fasen installaties in België in driehoek (dus zonder neuter). Ondertussen wordt al een tijdje enkel nog 3 fasen in ster aangeboden, net als in de meeste andere Europese landen.

Correctie: verander die "enkel nog" maar in "quasi overal", om de puntjes op de i te zetten.
 
Last edited:
Je ziet dat we allemaal al een beetje ge-Tesla-brainwashed zijn, als we 1200 EUR (+ eventueel nog BTW) voor zo'n prul al meeval vinden...
Ieder moet voor zichzelf beslissen hoeveel hij iets waard vindt. Wat voor de 1 een prul is, is voor de ander onontbeerlijk. Dat heeft niets met Tesla-brainwashing te maken. Persoonlijk vind ik 1200 Euro voor iets wat wellicht enkele uren werk is en minstens een paar honderden euro's aan stukken kost (2 spiegels, bestuurders' ruitenschakelaars en 2 kabelbomen) meevallen. Rij maar eens een spiegel kapot, je zal direct weten hoeveel het kost :) Het is logisch dat Tesla er zijn broek niet aan wil scheuren en gelukkig maar. Bij andere merken zijn zo'n retrofits trouwens helemaal niet mogelijk, dus een referentiekader is er niet echt. Ik weet wel dat BMW 1400 euro vraagt om de Bluetooth module in mijn auto te vervangen.

Opties en vervangingsonderdelen zijn op een auto altijd al buitensporig duur geweest. Dat is bij Tesla niet anders. 1500 Euro voor een latje koolstofvezel, iemand? Of liever 1000 euro voor acht LED-lampjes? Of 4300 Euro voor een UPGRADE van 19" tot 21" velgen (4300 Euro voor 2" velg meer, dus)? Bij Audi vragen ze ook 2300 euro voor een tapijtje in velours, geen zorgen. Ieder het zijn.
 
Ieder moet voor zichzelf beslissen hoeveel hij iets waard vindt. Wat voor de 1 een prul is, is voor de ander onontbeerlijk. Dat heeft niets met Tesla-brainwashing te maken. Persoonlijk vind ik 1200 Euro voor iets wat wellicht enkele uren werk is en minstens een paar honderden euro's aan stukken kost (2 spiegels, bestuurders' ruitenschakelaars en 2 kabelbomen) meevallen. Rij maar eens een spiegel kapot, je zal direct weten hoeveel het kost :)

Inderdaad. Ik heb eens via de dealer een buitenspiegel voor onze Mazda 323 uit 2000 besteld, was er 350 Euro voor kwijt. Dat is zonder montage, zonder verwarming, niet elektrisch inklapbaar en een stuk minder groot en degelijk dan de spiegels van de Tesla. Ik zeg niet dat 1.200 Euro me mee valt, maar het is in ieder geval redelijk.
 
Ik heb gezien dat wij in belgie onze 0 (neuter) in het midden (bovenaan) hebben als ijzeren pinnetje en in nederland zit dit aan de zijkanten (op 2 plaatsen) als contactpunt. Gaat het hierover? Als ik een nederlandse verlengkabel koop (zonder die uitstekende pinnetjes, maar met aarding aan de zijkant, dan is het probleem opgelost?

Of duidelijker een kabel met aan 1 kant een Type E stekker en aan de andere kant een Type F?

reis stekker / adapter winkel online - goedkoopste reisstekkers Hier staat de tekening waar ik de UMC in F kan steken en die dan in de verlengkabel die in belgie een E is.
 
Last edited:
Inderdaad. Ik heb eens via de dealer een buitenspiegel voor onze Mazda 323 uit 2000 besteld, was er 350 Euro voor kwijt. Dat is zonder montage, zonder verwarming, niet elektrisch inklapbaar en een stuk minder groot en degelijk dan de spiegels van de Tesla. Ik zeg niet dat 1.200 Euro me mee valt, maar het is in ieder geval redelijk.

Ik denk daarom dat het verstandig is om de elektrisch inklapbare te laten monteren eenmaal je de normale stuk rijdt.