Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling bij levering in 2017

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta op het punt om deze week een model s te bestellen, betreft een lease auto.
Gezien de levertijd inmiddels in 2017 ligt, wilde ik checken of het ook jullie begrip is dat ook in 2017 geleverde auto's 4% bijtelling krijgen (voor 5 jaar) over de volledige waarde, en dus niet geraakt worden door de 2019 wijziging waarbij alles boven de 50k tegen 22% gaat.
Zou helemaal super zijn als iemand dat weet terug te linken aan een publicatie van de overheid/belastingdienst waarin dit expliciet staat.
 
Voor mij een gelijke situatie maar wil waarschijnlijk langer dan vijf jaar blijven rijden.
Als ik het goed begrijp worden ná 5 jaar de dan geldende regels toegepast, dus zoals het er nu naar uitziet 4% tot 50k en 22% over het meerdere. Toch?
 
Voor mij een gelijke situatie maar wil waarschijnlijk langer dan vijf jaar blijven rijden.
Als ik het goed begrijp worden ná 5 jaar de dan geldende regels toegepast, dus zoals het er nu naar uitziet 4% tot 50k en 22% over het meerdere. Toch?
en geldt dat dan ook weer voor 5 jaar, of wijzigt het vervolgens elk jaar?
Het zou mooi zijn als ik die van mij eind 2018 nog voor 5 jaar kan vastleggen op 4%...
 
Voor mij een gelijke situatie maar wil waarschijnlijk langer dan vijf jaar blijven rijden.
Als ik het goed begrijp worden ná 5 jaar de dan geldende regels toegepast, dus zoals het er nu naar uitziet 4% tot 50k en 22% over het meerdere. Toch?
En na 5 jaar vragen we aan Tesla om een 'mooie' inruilprijs te geven. Die prijs gebruik je dan om de auto naar privé over te hevelen. Dan kan je nog makkelijk 5 jaar tegen hele lage kosten blijven rijden (tenminste als je niet een kilometervreter bent)
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
en geldt dat dan ook weer voor 5 jaar, of wijzigt het vervolgens elk jaar?
Het zou mooi zijn als ik die van mij eind 2018 nog voor 5 jaar kan vastleggen op 4%...
Volgens de huidige regeling worden percentage en berekeningswijze per 5 jaar vastgeklikt.
Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.

Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor van 60 maanden.
Waarschijnlijk bedoelde de overtypstagair: "Het nieuwe percentage geldt dan weer voor een periode van 60 maanden."
 
en geldt dat dan ook weer voor 5 jaar, of wijzigt het vervolgens elk jaar?
Het zou mooi zijn als ik die van mij eind 2018 nog voor 5 jaar kan vastleggen op 4%...
Als je auto voor 1 december 2013 op kenteken is gezet wel. Dan gelden die regels ook weer voor een periode van 5 jaar. Als hij na 1 december 2013 op kenteken is gezet, dan gelden de regels van 1 januari 2019 (dus met Tesla-tax), ook weer voor 5 jaar.
De nieuwe periode gaat in op de 1e dag van de maand na de afloop van 5 jaar, vandaar.
Ik heb er bij de belastingdienst navraag over gedaan en dit zijn de regels zoals nu voorzien. Mijn auto is helaas net een paar dagen te laat op kenteken gezet om nog te kunnen van de 4% over de gehele waarde na 2018.
 
En na 5 jaar vragen we aan Tesla om een 'mooie' inruilprijs te geven. Die prijs gebruik je dan om de auto naar privé over te hevelen. Dan kan je nog makkelijk 5 jaar tegen hele lage kosten blijven rijden (tenminste als je niet een kilometervreter bent)

Niet als je een eenmanszaak bent.
Het is door de belastingdienst niet toegestaan om de, bij aanvang zakelijk (voor de ib) ge-etiketteerde auto, zonder gegronde reden naar privé over te hevelen, omdat dat na x periode voordeliger is.

bron site belastingdienst:
Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting
Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
 
Last edited:
Ik ben met name benieuwd als ondernemer of straks voor de model 3 (ik gok even 2018 als levering) of de MIA regeling nog van toepassing is, van wat ik begreep bepaalt de overheid dat pas aan het einde van het jaar voor het volgende jaar....