Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Referral delen voor performance boost

This site may earn commission on affiliate links.
Software groeit niet aan de bomen, toch niet bij mijn weten.
Jij beweert dat de performance boost geen kostprijs heeft, ik beweer dat deze wel een kostprijs heeft.
Ik zal wel ongelijk hebben, en kom hem dan ook via u bestellen. Akkoord?
Het heeft inderdaad geen kostprijs. Het lijkt er eerder op alsof de long range en de performance gewoon gelijke voertuigen zijn waarbij de long range is begrensd puur om de performance bestaansrecht te geven.

Trouwens ik kan bestellen via de app. De leasemaatschappij neemt de bestelling dan over en ik krijg mn punten. Na ontvangst van de auto kan ik de optie direct activeren.

Goed geregeld :)
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Rare redenering. Het is een software-optie zonder kostprijs. Een vlaggetje dat wordt aangezet. Dat kost niemand €2000. Het zijn ook geen gedorven inkomsten, want @J05B is (net als ik) waarschijnlijk niet van plan ooit €2000 neer te leggen voor 0,6 seconden.

Wel zou ook ik onmiddelijk deze boost activeren als ik iemand kan vinden die mijn referentie wil gebruiken. Als ik dat doe, kan ik 7000 punten NIET gebruiken voor gratis kilometers. We besparen dus zelfs geld van jou, mij en iedereen.
Alles heeft een kostprijs, dus ook deze software optie……. Het is wellicht niet de software die de prijs bepaald, maar wel “de extra’s” die je ervoor krijgt.
Veel ICE’s zijn verkrijgbaar met motoren met verschillend vermogen, terwijl het “aantal pk’s” uiteindelijk in de software van de auto wordt bepaald en niet het motorblok. Dus met de beredenering dat de software gratis is zou je een 160pk ICE voor hetzelfde bedrag kunnen kopen als een 130pk ICE 🤷‍♂️
 
  • Like
Reactions: Krisja
Alles heeft een kostprijs, dus ook deze software optie……. Het is wellicht niet de software die de prijs bepaald, maar wel “de extra’s” die je ervoor krijgt.
Veel ICE’s zijn verkrijgbaar met motoren met verschillend vermogen, terwijl het “aantal pk’s” uiteindelijk in de software van de auto wordt bepaald en niet het motorblok. Dus met de beredenering dat de software gratis is zou je een 160pk ICE voor hetzelfde bedrag kunnen kopen als een 130pk ICE 🤷‍♂️
Dat is helemaal waar, maar eenmaal geprogrammeerd zijn de marginale kosten van het aanzetten van deze functie nihil. Iedere keer dat iemand deze optie koopt, is dan gewoon bijna 100% extra inkomen voor Tesla. Net als dat de verkoop van 160 pk meer opbrengt dan 130 pk. Zo worden verschillende markten bediend. Sommige klanten gaan voor meer vermogen, anderen voor een lagere prijs.

Nu is er deze optie die $2000 of €1800 kost, maar ook uitgedeeld wordt in ruil voor 7000 punten referalbonus. Op het moment dat iemand daar gebruik van maakt, is het niet zo dat er $2000 van de winst van Tesla af gaat. Zeker niet als zo iemand niet bereid was om dat geld er voor neer te leggen, maar het wel interessanter vindt dan 7000 km gratis superchargen. Sterker nog, die 7000 kilometer superchargen kost Tesla waarschijnlijk veel meer dan het aanzetten van een feature in de software. De stelling dat wij allen meebetalen aan iemands bij elkaar gereferallde acceleration boost is wat mij betreft dus onjuist. Dat was de essentie van mijn verbaasde reactie op Krisja.

Trek je het breder, dan is het hele referralplan gewoon marketingkosten. Net zoals we met zijn allen meebetalen aan de commercials op TV door "bekende merken" te kopen. Zelfs als je niet naar de die zenders kijkt, betaal je er toch aan mee.
 
Software groeit niet aan de bomen, toch niet bij mijn weten.
Jij beweert dat de performance boost geen kostprijs heeft, ik beweer dat deze wel een kostprijs heeft.
Ik zal wel ongelijk hebben, en kom hem dan ook via u bestellen. Akkoord?
Oh, deze post had ik even gemist. Is mijn uitleg hierboven afdoende?

Je hebt hier zeker geen ongelijk, maar het gaat mij dus om de marginale kosten voor het aanzetten van die functie. Tesla loopt op dat moment simpelweg geen $2000 mis, als deze functie toch niet afgenomen zou worden door de betreffende klant. Sterker nog, Tesla bespaart 7000(*) kilometer aan gratis superchargen als iemand liever deze functie kiest na een referral.


(*) Nou staat er misschien wel iemand op die weet dat je "gratis superchargen" alleen in eenheden van 5000 km / 5000 punten of 500 km / 1500 punten kan afnemen, maar dit praat wat makkelijker...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: To3ornotto3?