Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dakkoffer Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Echt niet naar 8nm! De nieuwe sets staat dacht ik 6-7Nm in maar ook dat gaat hem niet worden. Ik had aan 2Nm ook al genoeg. Het gaat erom dat ze dan al zo vast zitten dat er geen enkele beweging in zit en met wat duwen en trekken je de hele auto kan laten bewegen. Verder is het belangrijk dat als je de sleutel draait het pennetje de moer goed vast houd. Als dat zo is, dan bestaat er 0% kans dat de moer tijdens het rijden lostrilt. Genoeg mensen die handvast doen en dat werkt ook al goed. Vast is vast zullen we maar zeggen.

Vind ik het goed van Tesla? Nee. Op z'n minst mag er wat duidelijkheid komen over wanneer het glas nou barst, en hoe je in hemelsnaam tot 6Nm kan gaan. Ook zou er een momentsleutel bij moeten zetten. Zeggen dat je tot 6Nm moet aandraaien en er vervolgens een IKEA sleutel bij doen is echt super cheap en m.i. belachelijk.
 
Eens. Ik ben opzoek geweest naar een goede momentsleutel maar de meeste starten bij 5nm. Iemand tips? Anders ga ik inderdaad gewoon voor handvast.
Ik het het onderstaande gekocht. Ik heb beide setjes maar als ik het zo lees kan je beter die van 1-5 hebben. Ik vond het bij deze fijn dat de gekalibreerd zijn.

Let wel op; ik heb ze uiteindelijk nooit kunnen gebruiken. Bij mij ging het glas al kapot bij het handvast aandraaien...

Momentsleutel 1-5 Nm:
AOK 1/4

Momentsleutel 3-15 Nm:
AOK 1/4

Verlengstuk 1/4" 150mm: (23705) (kan ook iets korter of langer, deze maakt het makkelijker om erbij te komen)
Proxxon 1/4

Inbus dop 1/4" 8mm: (23751)
Proxxon Inbus Doppen
 
Echt kapot? En toen? Nieuw glas gekregen?
Na 2 maanden wachten is het glas vervangen voor zo'n €1130,- excl btw. Uiteraard geen garantie.

Tesla beweert zonder de schade gezien te hebben dat ik hem te vast aan heb gedraaid, wat dus niet waar is. Discussie is niet mogelijk bij Tesla. De leasemaatschappij moet het betalen, mijn werkgever en ik hebben dan weer een eigen risico waardoor het iedereen geld kost.
 
  • Informative
Reactions: SeBsZ
Na 2 maanden wachten is het glas vervangen voor zo'n €1130,- excl btw. Uiteraard geen garantie.

Tesla beweert zonder de schade gezien te hebben dat ik hem te vast aan heb gedraaid, wat dus niet waar is. Discussie is niet mogelijk bij Tesla. De leasemaatschappij moet het betalen, mijn werkgever en ik hebben dan weer een eigen risico waardoor het iedereen geld kost.

Ongelofelijk. Ik wist niet dat dit kon gebeuren met een klein beetje aandraaien... wat een rot dakdragerset zeg.
 
Ik weet niet of het aan de dakdragerset ligt, ik vind sowieso het idee om een dakkoffer aan een GLASPLAAT te klemmen geen geweldig idee/ontwerp.

En vergeet niet dat er tot voor kort maar 2 opties waren om ‘extra’s’ te vervoeren met een M3: zuignappen of de dragers van Tesla. Ik wilde gaan voor de eerste (maar las over redelijk wat problemen met die dingen), maar koos uiteindelijk toch voor de dragers van Tesla. Als je dan leest hoe snel je de boel beschadigt? Ligt dat dan aan de gebruiker of de constructie waar Tesla mee instemt? Ff snel de dragers er op om een racefiets te vervoeren? Hmmm.....
 
De onzin ging over het feit dat de dakkoffer aan een glasplaat geklemd wordt. Die gebroken daken kunenn misschien ook komen doordat het klemmetje niet goed geplaatst was, waardoor inderdaad veel druk op de glasplaat komt en deze zal breken.

Ook al is het wellicht een fout gebruik of design van Tesla, in dat geval is het klemmetje dus wel aan/tegen/op de glasplaat geklemd.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SeBsZ
Ik heb bij diverse Model3's al gezien dat de uitlijning van de glasplaat ENORM verschilt van auto tot auto. Dus dat zou inderdaad kunnen dat de glasplaat kapot gaat daardoor.
Ik blijf erbij dat het geen goed design is, maar ik gebruik geen dakkoffers of fietsenrekken of dergelijken.... dus voor mij persoonlijk maakt het niet uit.
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Lijkt mij best aannemelijk dat glasplaten stuk gaan doordat er een zijwaartse kracht op komt zodra je de klemmetjes aanspant, als het dak niet goed uitgelijnd is waardoor het klemmetje niet genoeg ruimte heeft.

Het dak op mijn Model 3 lijkt goed te zitten, dus ik hoop dat alles heel blijft. Volgende week vrijdag op vakantie, ik zal mijn ervaringen delen.
 
Lijkt mij best aannemelijk dat glasplaten stuk gaan doordat er een zijwaartse kracht op komt zodra je de klemmetjes aanspant, als het dak niet goed uitgelijnd is waardoor het klemmetje niet genoeg ruimte heeft.

Het dak op mijn Model 3 lijkt goed te zitten, dus ik hoop dat alles heel blijft. Volgende week vrijdag op vakantie, ik zal mijn ervaringen delen.

Ik hoop voor je dat je richting het zuiden gaat, mocht het mis gaan ben je 1 van de weinige die met een Tesla targa/cabrio rond cruised. ;)