Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dakkoffer Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag de dakdragers geïnstalleerd. Ik heb de montage gefilmd om bewijs te hebben voor het geval iets zou knappen. Linksvoor hoorde ik even ‘pang’. Geluid leek inderdaad een beetje op brekend glas maar ik denk dat het gewoon het zetten van het ‘haakje’ is dat je er onder steekt en zeker geen brekend glas.

Ik heb ervoor gekozen de inbussleutel niet te gebruiken maar alleen handvast te draaien onder het motto vast is vast. Vervolgens de boel op slot waardoor er geen beweging meer in te krijgen is. Ik overweeg nog even langs Tesla Den Haag te rijden maar is eigenlijk niet nodig.
 
Vandaag een stuk van 130 kilometer gereden met de dakdragers maar nog zonder koffer.

De dragers veroorzaken nauwelijks extra windgeruis. Zeker in vergelijking met originele Volvo en BMW dragers die ik voorheen heb gebruikt op andere auto’s.

Ook op het verbruik nauwelijks tot geen invloed. Sterker nog: kwam met 85% snelweg op 152 wh/km, nog nooit zo zuinig gereden! Zal wel door het weer komen.
 
Ik heb een exacte vergelijkbare ervaring. Gisteren de dragers geplaatst. Ik vond het wel spannend ivm het verhaal en de melding dat het glas kan breken. Maar het leunt amper op het glas vanaf de buitenkant. En vanuit de binnenkant als het goed is in die beugels. Ik denk dat ze met 2nm vast zitten. Maar zitten echt snel al muurvast, het is wel een mooi systeempje wat ze bedacht hebben. Maar het vraagt wel aandacht. Vanmorgen reed de M3 gewoon zoals altijd en inderdaad naar mijn idee ook zuiniger. Woensdag 600 liter op het dak, ik ben benieuwd. Iemand een idee om de stickers te krijgen? Iemand met een velletje M3 stickerpapier en een plotter?
 
Overigens gisteren de dakkoffer geïnstalleerd. Voelt allemaal heel solide aan.

Vervolgens een stuk van circa 150 kilometer gereden waardoor ik goed de gelegenheid kreeg het verbruik te checken. Ik had met a better route planner gerekend met 200 wh bij 110 km/h en dat kwam goed uit, ondanks de hoge temperaturen. Windgeruis ook echt prima.
 
Ik denk eraan gewoon zoiets te bestellen: Foliatec LACK lakbescherming 9,5x120cm - 1 stuk | Winparts.nl - Wrap folie

Op maat knippen en klaar, dan heb je voor 14 euro een rol die waarschijnlijk niet op gaat zolang je de auto hebt.
Op de originele stickers staan nog wel wat pijltjes e.d maar die hebben wat mij betreft geen toegevoegde aarde ten opzichte van de pijltjes die sowieso al op het dak zitten.
Goede tip!

Weet iemand waar de folie voor is? Is dat puur en alleen voor bescherming van de lak doordat het rubber kan schuren?
 
Om nog even aan de topic te voldoen, een foto van onze Black Pearl met dakkoffer
IMG_1179.JPG
 
Koop je best de officiële dakdragers van Tesla of zijn deze ook voldoende?

https://www.dakdragerexpert.nl/thule-wingbar-dakdragers-tesla-model-3-bouwjaar-2018-heden[URL="https://www.dakdragerexpert.nl/thule-wingbar-dakdragers-tesla-model-3-bouwjaar-2018-heden"]WingBar Dakdragers Tesla Model S vanaf 2015 tot heden | Ruime voorraad![/URL]

Iemand enig idee ook welke dakkoffer dat ik best koop of maakt dit niet uit?

En kun je achteraf ook makkelijk de dragers er weer afnemen? Ik ga het maar 2x per jaar gebruiken en de auto is toch mooier zonder de dragers er op ...
 
Handleiding van Thule is helaas niet beschikbaar. Ben wel benieuwd welk systeem zij hebben bedacht of vergelijkbaar. Qua looks zou ik voor de Tesla's gaan. Maar qua prijs is de bult half zo hoog bij Thule. Even de eerste ervaringen afwachten (kip-ei). Als de dragers er over twee weken weer afgaan kan vertellen of ik echt tevreden ermee ben. Tot nu toe wel.
 
Dan van mij ook maar even een plaatje. Ik gebruik een dakkoffer met glasvezelconstructie. Voordeel is dat deze ook bij (zeer) hoge snelheden stabiel blijft, is getest tot 200 km/h. Niet dat ik dat ooit rijd tijdens mijn vakanties maar ook op lagere snelheden veel rustiger en vooral: minder lawaai.
IMG_0347.jpeg
 
  • Love
Reactions: pposthoorn
Monteren van Tesla dakdragers op M3 ging prima. Momentsleutel wel geregeld maar niet gebruikt; 5 Nm leek me te veel. Lange stuk van Ikea-sleutel in moer gestoken en dan korte stuk in hand om aan te draaien. De dragers rusten ook.helemaal niet op het glas, als je goed kijkt; zie detailfoto.

Wel jammer dat onze Hapro dakkoffer c.q. het bevestigingssysteem met beugels met tussenmaat 75mm niet pasten om de dakdragers die 80mm breed zijn.

Konden we alsnog een nieuwe dakkoffer met het nieuwe systeem gaan kopen.

Inmiddels 1500 km probleemloos gereden met dakdragers en nieuwe dakkoffer.
 

Attachments

  • 20190729_155657.jpg
    20190729_155657.jpg
    1.4 MB · Views: 383
  • 20190726_145636.jpg
    20190726_145636.jpg
    843 KB · Views: 440
Ziet er goed uit! Mijn dragers zijn ook binnen, de 3-4 weken levertijd is in de praktijk dus binnen 1 week ;) Volgende week zal ik ze op mijn dak zetten, nog goede tips voor het monteren?? @pieter! heb jij gewoon handvast gedaan?

Inderdaad gewoon handvast gedaan, wel zo vast mogelijk als met mijn vingers lukte. Zit echt prima. Inmiddels 1000+ kilometers gereden en ook stukken op behoorlijk hoge snelheid, geen enkel probleem.
 
Heb zwarte m3 besteld. Hierbij wil ik voor de vakanties graag een zwarte dakkoffer kopen. Die van Thule lijkt mij wel wat om zo extra bagageruimte te creëren. Maar welke maat/ type zo het beste tot zijn recht komen op de m3?
 

Attachments

  • 48947860-7D5B-43C0-B4EA-A1C237609A9B.jpeg
    48947860-7D5B-43C0-B4EA-A1C237609A9B.jpeg
    154.2 KB · Views: 362