Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

dual motor, luchtvering

This site may earn commission on affiliate links.
Hi guys,

Vandaag mijn bestelling geplaatst, maar zoals iedereen ongetwijfeld weet, heb ik dus nog 14 dagen om een en ander te wijzigen aan de configuratie.
Vandaar even deze vraag aan de doorgewinterde Tesla-kenners.

In welke mate beoordelen jullie de dual motor als "zou ik ZEKER bestellen, zonder kan mijn volgende Tesla niet bestaan"? Zelfde vraag voor de luchtvering.
Ik heb beide opties momenteel niet genomen (scheelt toch weer 7k), maar misschien maak ik hier de grootste vergissing van mijn Tesla-bestaan ;-)


Thanks!
David.
 
Ja, ja! Nou ja, dat mijn volgende zonder niet zou kunnen bestaan is wat overdreven.

Ik heb al verscheidene keren gehad dat de luchtvering zijn nut heeft getoond (drempels, slecht terrein). Ik heb overigens nog nooit gereden in een tesla zonder luchtvering, dus ik kan de rijeigenschappen niet vergelijken.

Wat betreft 4wd: voor de relatief geringe meerprijs zou ik dat altijd nemen.
 
Ja, ja! Nou ja, dat mijn volgende zonder niet zou kunnen bestaan is wat overdreven.

Ik heb al verscheidene keren gehad dat de luchtvering zijn nut heeft getoond (drempels, slecht terrein). Ik heb overigens nog nooit gereden in een tesla zonder luchtvering, dus ik kan de rijeigenschappen niet vergelijken.

Wat betreft 4wd: voor de relatief geringe meerprijs zou ik dat altijd nemen.

+1. Sluit me hier bij aan.
 
Highly desirable options both. Maar ook zonder deze opties heb je een fantastische auto met prima rij eigenschappen. De enige echt noodzakelijke optie (had geen optie mogen zijn op deze hightech machine) is het tech pakket. Al het andere is kwestie van budget, smaak en wat je nodig denkt te hebben.

Had onlangs een standaard als maar kan 60 mee als loaner en dacht hier ook best mee te kunnen leven...


Hi guys,

Vandaag mijn bestelling geplaatst, maar zoals iedereen ongetwijfeld weet, heb ik dus nog 14 dagen om een en ander te wijzigen aan de configuratie.
Vandaar even deze vraag aan de doorgewinterde Tesla-kenners.

In welke mate beoordelen jullie de dual motor als "zou ik ZEKER bestellen, zonder kan mijn volgende Tesla niet bestaan"? Zelfde vraag voor de luchtvering.
Ik heb beide opties momenteel niet genomen (scheelt toch weer 7k), maar misschien maak ik hier de grootste vergissing van mijn Tesla-bestaan ;-)


Thanks!
David.
 
Hi guys,

Vandaag mijn bestelling geplaatst, maar zoals iedereen ongetwijfeld weet, heb ik dus nog 14 dagen om een en ander te wijzigen aan de configuratie.
Vandaar even deze vraag aan de doorgewinterde Tesla-kenners.

In welke mate beoordelen jullie de dual motor als "zou ik ZEKER bestellen, zonder kan mijn volgende Tesla niet bestaan"? Zelfde vraag voor de luchtvering.
Ik heb beide opties momenteel niet genomen (scheelt toch weer 7k), maar misschien maak ik hier de grootste vergissing van mijn Tesla-bestaan ;-)


Thanks!
David.
De moeilijkste beslissingen zijn de beslissingen die er minder toe doen... Als je geen direct ander doel hebt voor die 7k (anders dan het op de spaarrekening laten staan) zou ik het aan beide opties uitgeven. Luchtvering is zeer comfortabel en handig. Is 7k veel geld voor je of moet je er andere dingen voor laten, dan zou ik als eerste de dual motor laten schieten (niet nodig in het dagelijkse verkeer).
 
Ik ben niet de juiste persoon om dat aan te vragen:smile:. Heb donderdag de P85D mogen ervaren en zou deze in een splitsecond bestellen als ik nog geen Tesla zou hebben.
Zoals gezegd al koop je de meest kale Tesla dan doe je al een stap van 10 jaar in de toekomst. Je kunt geen verkeerde kopen. Alles wat je er aan opties bijneemt is luxe die je jezelf kunt veroorloven of niet.
 
Ik ben niet de juiste persoon om dat aan te vragen:smile:. Heb donderdag de P85D mogen ervaren en zou deze in een splitsecond bestellen als ik nog geen Tesla zou hebben.
Zoals gezegd al koop je de meest kale Tesla dan doe je al een stap van 10 jaar in de toekomst. Je kunt geen verkeerde kopen. Alles wat je er aan opties bijneemt is luxe die je jezelf kunt veroorloven of niet.


+1 ;)
 
Het verschil tussen de S85 en de 85D (dus niet performance) lijkt mij vrij minimaal. Ik zou dan niet voor de dual motor optie gaan. Ik betwijfel ook of je er echt iets van zult merken bij normale ritten binnen Nederland. Dan denk ik dat je meer profijt hebt van luchtvering, maar die heb ik zelf ook niet gekozen, omdat ik de gewone vering wel goed genoeg vond (en ja, moest keuzes maken...).

De P85D is uiteraard een ander verhaal, als ik dat geld zou hebben zou ik direct die kiezen :D Maar gezien dat geen optie is, zou ik, nu ik mijn Tesla bijna 4 maanden heb gereden, exact dezelfde configuratie weer kiezen als ik weer een nieuwe zou moeten/mogen bestellen.

Voor 7000 euro kun je ook 100 keer lekker uit eten met twee personen :D
 
Ik zou de luchtvering wel nemen als je vaak over slechte wegen gaat (ik woon in Almere, en luchtvering en verkeersdrempels is geweldig)
Dual Motor, voor die €5000 heb je geen extra performance, en je bent de halve frunk kwijt.
Ik zou dit alleen doen als je veel in de sneeuw rijdt.
Just my 5 cents
 
Ik ben zelf bijzonder blij met de luchtvering. In woonwijken en garages waar drempels liggen is het bijzonder prettig. De vering gaat zelfs automatisch omhoog op plaatsen waar ik dat eerder handmatig heb gedaan. Dat was een erg leuke update om te krijgen toen.
Dual motor lijkt me geweldig maar vraag me wel af hoeveel bagageruimte dit kost in de frunk. Qua snelheid ben ik met mijn 85 nu al erg happy. Dual motor zou mij hooguit nog happier maken dan ik al ben.
 
Da's incorrect. Acceleratie is sneller, topsnelheid gaat naar 250km/u en de range zou iets groter zijn.

Klopt, en de extra range is een gevolg van de laatste generatie (efficiëntere) motoren in de 85D.

@flexin: De AWD is de basis van de Model X. Als je de laatste generatie kan kiezen, zou ik daar voor gaan.
Mbt de vering kan het geen probleem zijn een testrit te vragen met beide opties zodat je het zelf kan ervaren.
Ook als je na die 2 weken bedenktijd nog iets wil wijzigen is dat veelal mogelijk maar let dan wel op met mogelijk tussentijdse prijswijzigingen.

Hier kan je de mening lezen van een Amerikaans forumlid die zowel ervaring heeft met een S85 als met een S85D:
85 vs. 85D - Page 2
 
Last edited:
Ik heb indertijd inderdaad zowel de luchtvering en de gewone vering uit kunnen proberen. Het verschil vond ik wel merkbaar, maar niet heel groot. Ik heb gekozen voor de normale vering en heb daar geen moment spijt van gehad. Nog nooit met de bodem een heuveltje geraakt of zo. En er zijn er hier in Lelystad heel wat. Als ik nu een nieuwe zou bestellen, dan zou ik zeker weer voor de conventionele vering gaan.
De dual motor optie zou ik wel doen als ik nu zou bestellen.
 
Ik woon in een wijk met veel drempels. Daar komt de luchtvering al van pas. Vandaag kwam Ron uit Den Haag een loaner brengen (ik denk in zijn vriie tijd). Die heeft de standaard vering. Mijn vrouw wist dat niet maar ze had het meteen door. Op een gewone asfaltweg zul je er weinig van merken.
De D ga ik zaterdag in Lelystad ervaren, dat is geen gewone. Dat is de P85D.
 
Ik heb indertijd inderdaad zowel de luchtvering en de gewone vering uit kunnen proberen. Het verschil vond ik wel merkbaar, maar niet heel groot. Ik heb gekozen voor de normale vering en heb daar geen moment spijt van gehad. Nog nooit met de bodem een heuveltje geraakt of zo. En er zijn er hier in Lelystad heel wat. Als ik nu een nieuwe zou bestellen, dan zou ik zeker weer voor de conventionele vering gaan.
De dual motor optie zou ik wel doen als ik nu zou bestellen.

+1.

Grote automerken (o.m. Mercedes) hebben zich vroeger verslikt in een luchtvering die veel duurder dan duurzaam bleek; ik heb daarom ook maar gekozen voor "gewone" vering (werkt best wel goed, trouwens). "D" zou ik als optie wellicht wel nemen (zal zeker wel helpen op sneeuw/ijs/regen, en zelfs algemeen in bochten).

"P95D" is een leuk idee, maar de meerprijs lijkt me niet echt goed besteed tenzij je echt een supercar wil (wat de P85D natuurlijk wel is, en er zullen heus wel velen zijn die zo'n supercar willen! Het duiveltje in mij zegt van wel, maar alle andere elektrische koppelingen in mijn brein zeggen -voorlopig- van niet - ieder zijn ding natuurlijk).

Voornaamste motivatie om mijn 'klassieke' (2013) 85kW morgen in te ruilen zou eerlijk gezegd gewoon "autopilot" zijn (i.e. de vrees dat met een echt werkende "automatische piloot" die alle concurrentie de loef afsteekt , onze 'oude' S'jes zonder autopilot echt niet meer in de mode zouden zijn).
 
Ik heb zelf een s85 (dus geen D); dus over het D fact kan ik weinig spreken. De luchtvering daarentegen ,daar ben ik wel blij om deze genomen te hebben. Ik heb een week met een s85 gereden zonder luchtvering, en zowel mijn vrouw als ik geven toch de voorkeur aan de luchtvering. De wagen rijdt zachter.

De D optie lijkt me leuk, (laatste ICE was ook 4WD, en de handling zal ALTIJD beter zijn met een 4WD dan een 2WD. Persoonlijk merkte ik - bij ICEca - het grootste verschil bij manoeuvres op een nat wegdek.) aangezien ik een stockwagen op de kop heb kunnen tikken die nog verkocht werd met oude pricing & een korting heb ik niet lang moeten twijfelen.

Tech pack is idd een must, ze zouden dit default met de wagen moeten verkopen
 
Ik woon in Rotterdam en moet eerlijk zeggen, als ik geen Luchtvering had gehad dan zou ik zo vaak mijn ogen knijpen elke keer als ik maar over een iets te hoge drempel ga of oprit/afrit :(
Ik rijd met de gewone vering en heb nog maar 1 keer heel licht de onderkant van de auto geraakt, dus het valt mee :) Die ene keer was overigens bij SuC Zevenaar, naast de Burger King zit daar een aardig diepe kuil. Maar over het algemeen lijkt hij niet echt ver door te veren. Ik had zelf het idee dat de luchtvering op de S85 (dus niet de performance) iets comfortabeler was en de gewone vering juist iets stugger. Maar het verschil voelde tijdens de proefritten erg minimaal, vandaar dat ik uiteindelijk niet voor de luchtvering koos.