Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Een tweedehands Tesla Model S invoeren vanuit Noorwegen naar Nederland. Goed idee?

This site may earn commission on affiliate links.

Benz

Active Member
Nov 15, 2012
1,905
20
Netherlands
Ik weet dat het zeker geen goed idee is om een Tesla Model S in te voeren vanuit de VS.

Maar hoe zit dat met een Tesla Model S vanuit Noorwegen?

Zijn er dan ook technische aanpassingen aan de auto nodig?

Veel papierwerk?

Invoerheffingen?

Wellicht dat iemand hier reeds iets meer over weet.
 
Lijkt me niet al te veel problemen opleveren. Als de fabrieksgarantie gewoon geldt zeker. Elders op het forum zwerft het verhaal dat hoewel Noorwegen buiten de EU maar wel in de EEA (schengen, geen invoerheffingen) er sprake zou zijn van 10% invoerrechten bij invoer in Tsjechië. Even checken bij douane. RDW keuring stelt niet zo veel voor, wagen zijn Europees toegelaten, alleen het maken van een afspraak kan weken duren... en tussentijds kan je er niet in rijden. daarna moet je een tijdelijk kenteken en verzekering regelen om naar de keuring te gaan. En je hoeft voorlopig nog geen BPM te betalen op elektrisch dat scheelt, wel aftrekbare BTW als bedrijf en als particulier geen BTW als daar met BTW gekocht. of je dezelfde Nederlandse fiscale zakelijke voorwaarden geniet zou ik niet weten. Koop je zakelijk dan wil je in elk geval 4% bijtelling of minder, geldt dat dan ook vanaf eerste tenaamstelling uit het buitenland?

Importeren, je moet er wat tijd in steken, dat wel..

gaat dit tegenvallen dan heb ik eind mei nog een leuke in de aanbieding!
 
Lijkt me niet al te veel problemen opleveren. Als de fabrieksgarantie gewoon geldt zeker. Elders op het forum zwerft het verhaal dat hoewel Noorwegen buiten de EU maar wel in de EEA (schengen, geen invoerheffingen) er sprake zou zijn van 10% invoerrechten bij invoer in Tsjechië. Even checken bij douane. RDW keuring stelt niet zo veel voor, wagen zijn Europees toegelaten, alleen het maken van een afspraak kan weken duren... en tussentijds kan je er niet in rijden. daarna moet je een tijdelijk kenteken en verzekering regelen om naar de keuring te gaan. En je hoeft voorlopig nog geen BPM te betalen op elektrisch dat scheelt, wel aftrekbare BTW als bedrijf en als particulier geen BTW als daar met BTW gekocht. of je dezelfde Nederlandse fiscale zakelijke voorwaarden geniet zou ik niet weten. Koop je zakelijk dan wil je in elk geval 4% bijtelling of minder, geldt dat dan ook vanaf eerste tenaamstelling uit het buitenland?

Importeren, je moet er wat tijd in steken, dat wel..

gaat dit tegenvallen dan heb ik eind mei nog een leuke in de aanbieding!

Wat betreft de BTW. Ik dacht dat de eerste eigenaar in Noorwegen een gedeelte van de BTW terugkrijgt als de auto naar een ander land wordt geexporteerd? En dat je als Nederlander in Nederland weer BTW moet betalen. Of zie ik dat verkeerd?
 
  1. Hangt van de leeftijd af.
Als hij jonger is dan een half jaar of minder dan 6000 km dan wordt hij als nieuw beschouwt. Je kan dan in Noorwegen BTW terugkrijgen en moet je in NL btw betalen.
Anders krijg je in Noorwegen geen BTW terug, en hoef je hier geen BTW te betalen.
Omdat hij 0 uitstoot heeft, hoef je ook geen BPM te betalen. Garantie heb je volgens mij ook (even met Tesla bellen) en dan heb je nog 3G. Maar dat is ook door heel Europa hetzelfde.
Hangt dus af van de vraagprijs of het interessant is
 
  1. Hangt van de leeftijd af.
Als hij jonger is dan een half jaar of minder dan 6000 km dan wordt hij als nieuw beschouwt. Je kan dan in Noorwegen BTW terugkrijgen en moet je in NL btw betalen.
Anders krijg je in Noorwegen geen BTW terug, en hoef je hier geen BTW te betalen.
Omdat hij 0 uitstoot heeft, hoef je ook geen BPM te betalen. Garantie heb je volgens mij ook (even met Tesla bellen) en dan heb je nog 3G. Maar dat is ook door heel Europa hetzelfde.
Hangt dus af van de vraagprijs of het interessant is

Dat is interessant.

Ouder dan een half jaar en meer dan 6.000 km gereden is geen probleem, die vind je wel.
 
Dat is interessant.

Ouder dan een half jaar en meer dan 6.000 km gereden is geen probleem, die vind je wel.
Nog mooiere als je er een vind die jonger is of minder kilometers gereden heeft.
Dan krijg je in Noorwegen 25% terug, en moet je in NL 21% betalen. Scheelt weer 4%.
Ik denk dat de enige kosten die je hebt zijn:
transport naar Nederland (op een trailer, of met een tijdelijk noors kenteken, dat moet je met de verkoper regelen)
RDW keuring en kenteken aanvragen, en kentekenplaten laten maken, samen ongeveer €160,-

voor €66000 heb je in Noorwegen een mooie MS : http://www.ooyyo.com/norway/used-tesla-for-sale/c=CDA31D7114D3857F111B926FBA8C3544CD831D/
 
Last edited:
Toevallig heb ik gisteren deze vraag ook aan Tesla gesteld.
Zij "stimuleren" deze import niet en bieden er ook geen ondersteuning op.
Daarnaast begreep ik (onbevestigd) dat de Noorse overheid subsidies verstrekt op deze auto's.
Als de auto binnen enkele jaren het land verlaat, wordt deze subsidie (gedeeltelijk) teruggevorderd.
Of dat een probleem is voor verkoper of koper weet ik niet.
Maar het zijn wel wat haken en ogen!

- - - Updated - - -

Oeps nog vergeten:
Tesla heeft zelf ook gekeken naar importeren van Noorse Tesla's naar NL.
Met name de 2013 modellen zijn door de 0% bijtelling natuurlijk erg interessant.
 
Toevallig heb ik gisteren deze vraag ook aan Tesla gesteld.
Zij "stimuleren" deze import niet en bieden er ook geen ondersteuning op.
Daarnaast begreep ik (onbevestigd) dat de Noorse overheid subsidies verstrekt op deze auto's.
Als de auto binnen enkele jaren het land verlaat, wordt deze subsidie (gedeeltelijk) teruggevorderd.
Of dat een probleem is voor verkoper of koper weet ik niet.
Maar het zijn wel wat haken en ogen!

- - - Updated - - -

Oeps nog vergeten:
Tesla heeft zelf ook gekeken naar importeren van Noorse Tesla's naar NL.
Met name de 2013 modellen zijn door de 0% bijtelling natuurlijk erg interessant.

In Noorwegen geldt dat er geen invoerheffing wordt geheven op EV's, op brandstofauto's wel. Daarom zijn de prijzen van EV's in Noorwegen veel gunstiger. De prijs van een VW E-Golf in Noorwegen is omgerekend minder dan 20.000 Euro. Terwijl de prijs van een VW E-Golf in Nederland ruim 35.000 Euro is.
 
Let ook op typische Noorse probleempjes: Onderkant auto en remschijven lijden enorm onder het zout dat bijna het hele jaar op de weg ligt. Een set remschijven die hier jaren mee zou moeten gaan kan daar binnen een jaar al vervangen moeten worden. Daarnaast lijdt ook het wegdek onder de temperatuursverschillen door het jaar waardoor steenslag veel vaker voorkomt. Het zou zonde zijn als je een op het oog mooie auto koopt, die na alle moeite van het invoeren toch nog gespoten zou moeten worden. Dit gecombineerd met het wel / niet terug kunnen vorderen van de BTW, en een Noor die evt. een hogere prijs hanteert bij export ivm uitvoeren auto maakt het al iets minder interessant.... Maar, indien je de mogelijkheid hebt om alles goed voor te bereiden / uit te zoeken....?
 
In Noorwegen geldt dat er geen invoerheffing wordt geheven op EV's, op brandstofauto's wel. Daarom zijn de prijzen van EV's in Noorwegen veel gunstiger. De prijs van een VW E-Golf in Noorwegen is omgerekend minder dan 20.000 Euro. Terwijl de prijs van een VW E-Golf in Nederland ruim 35.000 Euro is.

de E-Golf kost in Noorwegen 253.000 NOK, € 30.000 tegen 36.000 hier. Zijn elektrische auto's met 0% BTW belast in Noorwegen dan is de prijs gelijkWou al bijna een Golfje gaan halen in Oslo...
 
Ik heb zonet even gebeld met de Douane.

Mij is het volgende medegedeeld:

Er bestaat een internationaal "Harmonised System" voor alle goederen.
De HS-code voor elektrische auto's is: 87039010.
Deze HS-code heb je nodig voor de aangifte.

Om alle papierwerk in orde te maken moet je gebruik maken van de diensten van een expediteur (deze kun je vinden via de website fenex.nl).

Noorwegen is geen EU-land, maar Noorwegen is wel een land waar bepaalde afspraken mee zijn gemaakt.

De invoerheffing op elektrische auto's is 10%, maar deze komt te vervallen als de entiteit die de betreffende elektrische auto in Noorwegen nieuw heeft verkocht (oftewel Tesla Motors) een EUR1-certificaat kan overleggen.

De BTW is 21%. Zodra goederen de EU binnenkomen moet er 21% BTW worden betaald.
 
In Noorwegen geldt dat er geen invoerheffing wordt geheven op EV's, op brandstofauto's wel. Daarom zijn de prijzen van EV's in Noorwegen veel gunstiger. De prijs van een VW E-Golf in Noorwegen is omgerekend minder dan 20.000 Euro. Terwijl de prijs van een VW E-Golf in Nederland ruim 35.000 Euro is.

Ik heb het niet goed opgeschreven.

Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat het verschil prijs tussen een brandstof basis VW Golf en een VW E-Golf in Nederland veel groter is in Nederland dan in Noorwegen.

Nederland
Benzine VW Golf 18.000
VW E-Golf 36.000
De VW E-Golf is twee keer zo veel als een (basis) benzine VW Golf!!!

Noorwegen
VW Golf Trendline 1,2 TSI - 251 300 NOK
VW E-Golf - 251 800 NOK
Omgerekend in Euro's is dat zo'n 29.350 Euro.
Dus de prijs is dus vrijwel hetzelfde!!!

Echter, het is wel weer zo dat het algemene prijsniveau in Noorwegen veel hoger ligt in vergelijking tot Nederland.

- - - Updated - - -

Ik heb het niet goed opgeschreven.

Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat het verschil prijs tussen een brandstof basis VW Golf en een VW E-Golf in Nederland veel groter is in Nederland dan in Noorwegen.

Nederland
Benzine VW Golf 18.000
VW E-Golf 36.000
De VW E-Golf is twee keer zo veel als een (basis) benzine VW Golf!!!

Noorwegen
VW Golf Trendline 1,2 TSI - 251 300 NOK
VW E-Golf - 251 800 NOK
Omgerekend in Euro's is dat zo'n 29.350 Euro.
Dus de prijs is dus vrijwel hetzelfde!!!

Echter, het is wel weer zo dat het algemene prijsniveau in Noorwegen veel hoger ligt in vergelijking tot Nederland.

Waarom is er in Noorwegen vrijwel geen verschil in prijs tusssen een basis benzine VW Golf en een VW E-Golf?
De importeur hoeft geen invoerheffing EN geen VAT te betalen over elektrische auto's.
 
Dus een stevig subsidiebeleid voor elektrische auto's. Goed om beweging te krijgen in de verkopen maar ben bang iets wat ze niet eeuwig gaan voortzetten. Net als onze huidige bijtellingsregelingen.
Als dat in pas loopt met prijsverlagingen van de auto's omdat de technologie mainstream wordt dan is het doel bereikt. Subsidie moet niet meer gegeven worden dan nodig voor een gezonde economie.
 
Ik heb zonet even gebeld met de Douane.

Mij is het volgende medegedeeld:

Er bestaat een internationaal "Harmonised System" voor alle goederen.
De HS-code voor elektrische auto's is: 87039010.
Deze HS-code heb je nodig voor de aangifte.

Om alle papierwerk in orde te maken moet je gebruik maken van de diensten van een expediteur (deze kun je vinden via de website fenex.nl).

Noorwegen is geen EU-land, maar Noorwegen is wel een land waar bepaalde afspraken mee zijn gemaakt.

De invoerheffing op elektrische auto's is 10%, maar deze komt te vervallen als de entiteit die de betreffende elektrische auto in Noorwegen nieuw heeft verkocht (oftewel Tesla Motors) een EUR1-certificaat kan overleggen.

De BTW is 21%. Zodra goederen de EU binnenkomen moet er 21% BTW worden betaald.

Dat EUR1 certificaat is er dus niet. Dat certificaat geeft aan dat het product origineel uit de EU komt. Dat is niet het geval.
De Noorse en Zwitserse Tesla's gaan direct uit de VS naar die landen. Alleen auto's voor de EU worden gedemonteerd en komen via Tilburg (juist om die 10% te omzeilen).
 
Dat EUR1 certificaat is er dus niet. Dat certificaat geeft aan dat het product origineel uit de EU komt. Dat is niet het geval.
De Noorse en Zwitserse Tesla's gaan direct uit de VS naar die landen. Alleen auto's voor de EU worden gedemonteerd en komen via Tilburg (juist om die 10% te omzeilen).

Dat klopt. Om die reden is een Tesla uit Noorwegen is in de ogen van de douane afkomstig uit de VS. Het moet trouwens afgeleverd worden door de douane van het exporterende land (i.e. Noorwegen). Dat EUR1 certficaat kan je dus vergeten. Been there, done that.
Merk op dat de Tesla garantie voor wagens in Zwitserland enkel in dat land geldt. Importeer je een Zwitserse model S, dan kan je voor de garantie enkel in Zwitserland terecht. De details vind je terug in de Europese garantievoorwaarden van Tesla. Wat Noorwegen betreft is dat geen probleem.
Een wagen importeren uit Noorwegen kost wel wat aan vadertje staat: op de aankoopprijs betaal je sowieso invoerrechten (10%) en op het bedrag inclusief invoerrechten betaal je de btw van het land van invoer (21%). Is de aankoopprijs in Noorwegen 100, dan betaal je 10 aan invoerrechten en 23,1 aan btw (21% op 110). In totaal dus 133,1.

Volgens de Belgische BTW wetgeving zijn alle nieuwe wagens onderworpen aan BTW. Een nieuwe wagen is, per definitie van het wetboek, een wagen waarvan de eerste inschrijvingsdatum minder dan 6 maanden oud is OF een wagen met minder dan 6000km op de teller. Een tweedehands wagen wordt niet expliciet in het wetboek gedefinieerd maar is de facto een wagen waarvan de eerste inschrijvingsdatum ouder is dan 6 maanden EN meer dan 6000km op de teller heeft. Maar, dit geldt enkel binnen de Europese Unie (voor zogenaamde intracommunautaire transacties)! Zelfs al is de wagen die je wil importeren uit Noorwegen een niet-nieuwe (lees: tweedehands) wagen, dan zal je nog steeds BTW in het land van invoer dienen te betalen.
Voor we creatief worden: als ik mij de wettekst goed herinner dien je het voertuig te importeren in het land waarin je de wagen ook zal inschrijven. Dus creatief zijn door via Luxemburg/Italie te importeren (lager BTW tarief) en dan in Belgie/Nederland in te schrijven zou wel eens voor vragen van de fiscus kunnen zorgen.

Kan er ondertussen een klein boek over schrijven. Maar laat het me kort samenvatten: de interne Europese markt is nog ver weg.


Off-topic: voor (Belgische) vennootschappen die een tweedehands Model S willen kopen in een ander land dan hun thuisland, maar binnen de EU. Let op met intracommunautaire leveringen en de speciale margeregeling. Op het moment dat je de wagen verkoopt wacht je mogelijk een onaangename verassing met de BTW.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred