Dat EUR1 certificaat is er dus niet. Dat certificaat geeft aan dat het product origineel uit de EU komt. Dat is niet het geval.
De Noorse en Zwitserse Tesla's gaan direct uit de VS naar die landen. Alleen auto's voor de EU worden gedemonteerd en komen via Tilburg (juist om die 10% te omzeilen).
Dat klopt. Om die reden is een Tesla uit Noorwegen is in de ogen van de douane afkomstig uit de VS. Het moet trouwens afgeleverd worden door de douane van het exporterende land (i.e. Noorwegen). Dat EUR1 certficaat kan je dus vergeten. Been there, done that.
Merk op dat de Tesla garantie voor wagens in Zwitserland enkel in dat land geldt. Importeer je een Zwitserse model S, dan kan je voor de garantie enkel in Zwitserland terecht. De details vind je terug in de Europese garantievoorwaarden van Tesla. Wat Noorwegen betreft is dat geen probleem.
Een wagen importeren uit Noorwegen kost wel wat aan vadertje staat: op de aankoopprijs betaal je sowieso invoerrechten (10%) en op het bedrag inclusief invoerrechten betaal je de btw van het land van invoer (21%). Is de aankoopprijs in Noorwegen 100, dan betaal je 10 aan invoerrechten en 23,1 aan btw (21% op 110). In totaal dus 133,1.
Volgens de Belgische BTW wetgeving zijn alle nieuwe wagens onderworpen aan BTW. Een nieuwe wagen is, per definitie van het wetboek, een wagen waarvan de eerste inschrijvingsdatum minder dan 6 maanden oud is OF een wagen met minder dan 6000km op de teller. Een tweedehands wagen wordt niet expliciet in het wetboek gedefinieerd maar is de facto een wagen waarvan de eerste inschrijvingsdatum ouder is dan 6 maanden EN meer dan 6000km op de teller heeft. Maar, dit geldt enkel binnen de Europese Unie (voor zogenaamde intracommunautaire transacties)! Zelfs al is de wagen die je wil importeren uit Noorwegen een niet-nieuwe (lees: tweedehands) wagen, dan zal je nog steeds BTW in het land van invoer dienen te betalen.
Voor we creatief worden: als ik mij de wettekst goed herinner dien je het voertuig te importeren in het land waarin je de wagen ook zal inschrijven. Dus creatief zijn door via Luxemburg/Italie te importeren (lager BTW tarief) en dan in Belgie/Nederland in te schrijven zou wel eens voor vragen van de fiscus kunnen zorgen.
Kan er ondertussen een klein boek over schrijven. Maar laat het me kort samenvatten: de interne Europese markt is nog ver weg.
Off-topic: voor (Belgische) vennootschappen die een tweedehands Model S willen kopen in een ander land dan hun thuisland, maar binnen de EU. Let op met intracommunautaire leveringen en de speciale margeregeling. Op het moment dat je de wagen verkoopt wacht je mogelijk een onaangename verassing met de BTW.