Vrijdag konden we onze Tesla Model 3 SR+ afhalen in Tilburg. Hieronder eerst een foto, dan een korte impressie, daarna een verhaal met wat meer details.
Foto:
In het kort:
- Wat issie mooi, en wat rijdt ie lekker!
- Enkele onvolkomenheden in de lak en verlichting
- Matten en kabeltjes ontbraken
- Tenaamstelling niet zoals afgesproken
Iets meer detail:
We zijn met bus, trein en bus naar het Tesla Delivery Center in Tiburg gegaan. We reden met de bus langs Tesla en daarna reed de bus naar onze smaak erg ver door naar halte Groenvenseweg in Dongen. NS Reisapp zal de locatie van Tesla wel niet goed hebben dachten we. Dus wij een flink eind teruglopen naar Tesla, waar we een paar minuten na de afgesproken aflevertijd aankwamen. Bleek dat we naar de Tesla Store in Tilburg waren gelopen; de Tesla Tilburg Factory & Delivery Center bleek 800m verderop te zitten!
> Tip1: vertrouw gewoon op de NS Reisplanner of Google maps, die weten het beter dan jij zelf
> Tip2: de eiken op de weg tussen de bushalte en het Delivery Center hingen vol met eikenprocessierupsen; contact met de rupsen en hun brandharen kun je maar beter vermijden (
https://www.rodekruis.nl/ehbo-wat-te-doen-bij/contact-met-eikenprocessierups/); wij zelf hebben geen last ervaren, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee…
Afijn, eindelijk aangekomen bij het Delivery Center werd eerst naar de legitimatie van de toekomstige eigenaar gevraagd, mijn vrouw bij ons. Daarna konden we plaatsenemen in een wachtruimte met koffie, toilet en via glas zicht op de assemblagehal en bays waar de af te leveren Tesla's in slagorde stonden te wachten. Leuk detail: in de app bleek onze Tesla al gekoppeld; dus ik kon de lichtjes van onze Model 3 al even laten knipperen vanachter het glas. Alsof je op Schiphol een bekende staat op te wachten die alvast even naar je zwaait! Digitaal bleek onze auto dus al afgeleverd. Juridisch trouwens ook, want via
https://ovi.rdw.nl kon ik al zien dat de auto eerder die ochtend al tenaam was gesteld…! Verrassend, want bij onze Nissan Leaf die we hiervoor reden was dat de allerlaatste stap (hier kom ik nog op terug).
Na enige tijd (we konden prima onze koffie opdrinken) werden we opgehaald door onze delivery agent. Hij vertelde dat hij normaal geen afleveringen deed maar omdat het erg druk was nu wel (ok, in hou wel van transparantie). We werden rustig te woord gestaan en bij sommige vragen werd even contact gezocht met een specialist. Bij onze auto waren al enkele onvolkomenheden geconstateerd:
- Lak op een deel rechterachterpaneel was mat. Zou hersteld worden via afspraak met service enter
- Mat in frunk ontbrak
- USB snoertjes voor het opladen van telefoon in middenconsole ontbraken
Zelf constateerden we nog
- Interieurmatten ontbreken
- Op diverse plekken nog lijmresten (van beschermingsfolie?) Dat hebben we vandaag makkelijk kunnen verwijderen
Ons werd aangeraden om buiten ook nog even in het daglicht de auto zelf op onvolkomen te inspecteren en deze binnen 160km rijden door te geven. Dat hebben we buiten na aflevering gedaan; daarbij kwam nog aan het licht:
- Een paar druipers in de lak (zelfde body panel waar ook het matte stuk op zat);
- Rechter achterlicht is bekrast aan de binnenkant;
- Kras op een glazen dakpaneel.
Deze onvolkomenheden hebben we dit weekend per e-mail aan delivery doorgegeven (maar ik weet eigenlijk niet meer of we hiervoor met een service center contact op moesten nemen; dat horen we dan nog wel.
Bij de tenaamstelling bleek (achteraf) iets anders te zijn gegaan dan afgesproken. Mijn vrouw, vennoot in een bedrijf met rechtsvorm vennoot onder firma (v.o.f.) is als ondernemer de eigenaar van de auto. Althans, dat was de bedoeling en zo was het telefonisch met Tesla sales afgesproken. Op het tenaamstellingsverslag stond dat de auto op naam van de v.o.f. was gesteld, en niet op de naam mijn vrouw. Dit is tijdens de aflevering niet aan de orde gekomen; we zagen het pas - toch wel enigszins overdonderd als we waren door de mooie auto, pas thuis. Bij onze vorige elektrische auto, een Nissan Leaf, was het zo geregeld dat de auto tenaam van mijn vrouw is gesteld, zulks in overleg met de accountant en de Nissan garage.
Bij een v.o.f. zijn de vennoten apart ondernemer voor de inkomstenbelasting en loopt alleen de omzetbelasting (btw) van alle vennoten gezamenlijk via de btw. Bij de factuur is het dan prettig om zowel de naam van de v.o.f. als van de vennoot erop te hebben staan. Dan gaat het met de omzetbelasting altijd goed en met de aftrek van de investeringskosten voor de inkomstenbelasting op.
Voor de tenaamstelling (bij RDW) van een zakelijke auto lijkt het erop dat je kunt kiezen bij de rechtsvorm v.o.f.: op naam van de v.o.f. (dat lijkt de RDW gewoon toe te staan; hun systemen lijken althans niet te piepen bij een v.o.f.) of op naam van één van de vennoten, een natuurlijke persoon dus. Ik weet nu niet wat de gevolgen zijn van deze andere tenaamstellingswijze dan afgesproken. Corrigeren van een tenaamstelling kan alleen op dezelfde werkdag als de tenaamstelling.
En de tenaamgestelde is verantwoordelijk voor het verzekeren van de auto, zo heb ik begrepen. Maar de verzekering van de auto staat al naam van mijn vrouw; het is een particuliere verzekering; evt. uitkeringen van de verzekering zijn wel excl. btw (want btw van aanschaf en andere kosten zoals herstellen van evt. schades kan mijn vrouw aftrekken via de v.o.f.).
Morgenochtend moet ik maar even bellen met de RDW / verzekering / Tesla en/of fiscus wat we hier nu weer mee moeten.
Oh en dan zou ik nog bijna het rij-genot vergeten! Dat is natuurlijk wat je van een elektrische auto mag verwachten. We reden al meer dan 5 jaar Nissan Leaf, dus we wisten al dat elektrisch véél fijner rijdt dan een plof-auto. De Tesla Model 3 SR+ rijdt nog net iets fijner dan de Leaf, maar het verschil tussen plof en Leaf vind ik veel groter dan het verschil tussen Leaf en Tesla M3 SR+.
De range is wel een enorm verschil met onze Nissan Leaf uit 2013. Dat we vanuit Tilburg via de snelweg met af en toe 130 en via Arnhem helemaal naar huis in Zutphen konden rijden en dan nog zo veel kilometers over hebben, dat voelt echt enorm luxe!
En dan voor de nerds onder ons: ik had al een FA32 -geformatteerde USB stick met TeslaCam folder mee dus die gelijk in een USB poort 'in het vooronder' van de middenconsole geplugd. Dat werkte prima, op basis van de gebruikte video-codering (H.264, aldus de VLC player op mijn laptop) kon ik tot mijn spijt constateren dat niet de nieuwste HW3.0 computer in onze SR+ zat, maar nog de HW2.5 computerhardware. Via de Tesla API kon ik dit ook zien, de auto geeft (o.a.) option code APH3 terug, wat volgens
https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes betekent dat Autopilot versie 2.5 aan boord is, en niet code APH4, wat zou betekenen dat Autopilot 3.0 aan boord is, de hardware die nodig zal zijn voor full self driving (FSD). Idd, enigszins verwarrende codes!
De eerste ervaringen met rijden op autopilot zijn gemixed: verbazing dat het überhaupt werkt (wow!), maar ook verbazing dat de Autopilot soms op een beetje op een schrikachtig paard lijkt. Anyway, de tijd zal het leren. En FSD overwegen we toch pas later.
De reacties van anderen op onze nieuwe auto zijn tot nu toe vooral lovend: mooie auto! (dat was bij onze Nissan Leaf wel eens anders). Toch krijg ik het gevoel dat sommigen het een beetje als een eco-patserbak zien; dat is niet helemaal het beeld dat ik erbij heb / hoe ik onze zelf graag zie. Ook wat dat betreft zal de tijd het wel leren.
Ik ben vooral blij dat we aan de voorkant van de innovatiegolf mee kunnen rijden en vroeg kunnen genieten van de mooie producten van een mooie bedrijf en een mooie missie!